آخرین مطلب

چشم و آب مروارید و راهکارهای پیشگیرانه با دمنوش رزماری

💊💊💊پیشگیری از مبتلا شدن به «آب مروارید» با دمکرده  گیاه رزماری🍃

▫️در صورتی که مستعد ابتلا به آب مروارید هستید یا در خانواده شخصی به این بیماری مبتلا است برای پیشگیری از بروز این بیماری دم کرده رزماری را به طور مرتب بنوشید.

/////////////////////////////////

#آب_مروارید_چیست ؟

به از بین رفتن شفافیت و کدر شدن عدسی چشم انسان، آب مروارید و در اصطلاح علمی آن کاتاراکت گفته می شود. که باعث کاهش بینائی  می گردد.با افزایش سن احتمال این بیماری هم بالا می رود.
نتایج حاصل از پژوهش بررسى شیوع و علل اختلالات بینایى در جمعیت تهران در سال ۱۳۸۱ نشان مى دهد شایع ترین علل اختلالات بینایى براساس دید اصلاح شده (عواملى که به دلیل اقدام دیرهنگام براى درمان یا رفع مشکل، همچنان به عنوان عوامل کم بینایى باقى مى مانند) آب مروارید (کاتاراکت) ۳۶ درصد، اختلالات بینایى ناشى از بیمارى دیابت ۲۰ درصد و تنبلى چشم (آمبلیوپى) ۱۰‎/۷ درصد است. امابراساس دید معمول (اقدامى به منظور رفع مشکل انجام نشده) شایع ترین علل اختلالات بینایى، عیوب انکسارى اصلاح نشده (۳۳‎/۶ درصد)، آب مروارید (۲۵‎/۴ درصد) اختلالات بینایى ناشى از دیابت (۱۲‎/۷ درصد) و تنبلى چشم (۸‎/۲ درصد) است.
نتایج این تحقیق بیانگر بار قابل توجه اختلالات بینایى بر جامعه است و عیوب انکسارى اصلاح نشده و آب مروارید در حالى که به راحتى قابل درمان هستند، نقش بسزایى در ایجاد این اختلالات دارند.
شایع ترین مشکلات در کشور ما که موجب کورى مى شود آب مروارید و پس از آن تراخم، آب سیاه و عوارض ناشى از دیابت است. اما کورى ناشى از دیابت، آب مروارید و آب سیاه با تشخیص بموقع، استفاده از امکانات بهداشتى قوى و برخوردارى از نظام ارجاع کامل، قابل پیشگیرى است .
#علت_آب_مروارید:
شایعترین شکل آب مروارید ناشی از افزایش سن است.
سایر علل آب مروارید عبارتند از:
•    سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید
•    مشکلات طبی مانند بیماری قند (دیابت)
•    ضربه به چشم
•    مصرف طولانی داروها مانند کورتن
•    قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب
•    سابقه جراحی چشم
از منظر طب سنتی علت آب مروارید افزایش رطوبات غلیظ بلغمی در سر و بدن و ریزش آن به چشم  می باشد.
#علائم_آب_مروارید:
شایعترین علامت کاهش بینائی است که بدون درد و التهاب چشم است. از علائم دیگر دیدن هاله های رنگی در اطراف اجسام نورانی است یا ممکن است لبه های صاف اشیاء بصورت مواج یا منحنی دیده شود. دوبینی یک چشمی، تغییر در درک رنگها، دیدن نقاط ثابت تاریک می تواند از علائم این بیماری باشد.
در اطفال ممکن است تغییرات رفتاری، عدم توانایی مشاهده تخته سیاه، ناتوانی در مطالعه دیده شود.  در نوزادان ممکن است مردمک  چشمشان سفید یا خاکستری شده یا لوچی آشکار داشته باشند.
#تشخیص_آب_مروارید:
توسط چشم پزشک و پس از گرفتن شرح حال دقیق و معاینه ساختمانهای چشم توسط دستگاههای مخصوص  معلوم می شود. چون ممکن است بیمار در مراحل اولیه هیچ علامت و شکایتی نداشته باشد.
👈تدابیر لازم جهت پیشگیری از ایجاد آب مروارید:
برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید موارد ذیل توصیه می شود:
مصرف روزانه عسل و هر از چند گاهی ریختن عسل در چشم توصیه می شود و مراقب باشید سردی و تری به مغز غلبه نکند. خوردن دم کرده اسطوخدوس و رعایت توصیه های بهداشت چشم نیز مفید است. همچنین در این خصوص موارد ذیل نیز توصیه می شود:
۱-    پرهیز از مصرف غذاهای بلغم زا مثل ماست و دوغ و سس و…
۲-    رفع نفخ و سوء هضم و اصلاح وضع معده
درمان آب مروارید از منظر طب جدید:
درمان داروئی موثری برای این بیماری وجود ندارد. تنها درمان قطعی جراحی است. البته زمان جراحی مبتنی بر قضاوت چشم پزشک پس از معاینه دقیق می باشد. مثلاً در آب مروارید های مادر زادی در اطفال جراحی فوری برای جلوگیری از تنبلی چشم ضروری است. در آب مروارید که ناشی از افزایش سن می باشد ملاک جراحی میزان دید مورد نیاز فرد است. در واقع زمانی جراحی انجام می شود که کاهش بینائی فرد با زندگی روزمره وی با توجه به شغلش مداخله نماید
#آب_مروارید در طب سنتی:
در منابع طب سنتی برای درمان بیماریهای چشم مطالب بسیار دقیق و فوق تخصصی تحت عنوان کحالی وجود داشته که نیاز به احیای مجدد آنها است.
در اوایل ابتلا به بیماری با استفاده از منضج و مسهل بلغم می توان مشکل را حل کرد لکن در موارد پیشرفته درمان اصلی آب مروارید در طب سنتی نیز جراحی می باشد.
👈تدابیر لازم جهت تسریع در بهبود وضعیت چشم بیمار بعد از عمل آب مروارید:
در صورتی که اوضاع شما بهتر شد و جراحی کردید موارد ذیل به غیر از نکاتی که از طرف پزشکان متخصص چشم به بیماران گوشزد می شود جهت تسریع در بهبود وضعیت چشم بیمار بعد از عمل آب مروارید توصیه می شود:
۱-    حجامت زیر چانه
۲-    استفاده از ایارج فیقرا
۳-    نرم نگه داشتن طبع و اجابت مزاج راحت
۴-    پرهیز از غذاهای بلغم زا
۵-    اصلاح وضع معده و نفخ و سوء هضم

البته بایستی مراجعه حضوری نزد پزشک متخصص طب سنتی با تشخیص مزاج  شناسی فقط جهت آشنایی بیشتر  پست فوروارد کردم

°Join: @Mezajshenasi12
http://t.me/Mezajshenasi12 http://t.me/Mezajshenasi12

°

Join: @Mezajshenasi12