آخرین مطلب

خلط صفرا یا گرمی و خشک بر مبنای طب سنتی چیست

💊💊💊
خلط صفرا را کمی بیشتر بشناسیم!

در بین اخلاط، خلط صفرا معادل آتش است، طبع آن گرم و خشک و در واقع کف روی خون است. رنگ آن زرد و مزه آن تلخ است. در کبد تولید و در کیسه صفرا ذخیره می شود.

خصوصیات خلط صفرا

هر خلط مشخصه‌های منحصر به فردی دارد که در قسمت ذیل به مشخصات خلط صفرا اشاره می‌گردد:

قسمت لطیف و سبک خون است.

طبع آن گرم و خشک است.

رنگ آن سرخ بسیار شفاف و مایل به زردی است.

طعم آن تلخ بوده و بوی تند و تیزی دارد.

با توجه به مزاج آن می‌توان نتیجه گرفت که از غذاهای گرم و خشک (غذاهای تند، شیرین و چرب که ادویه نیز زیاد داشته باشند) تولید می‌شود.

همچنین می‌توان استدلال کرد که اندام های گرم و خشک (مانند قلب) و اندام هایی که نیاز به خون رقیق دارند نیازمند صفرا هستند.

چربی صفرا در طب جدید با کلمه «کلسترول» معرفی می گردد.

وظیفه خلط صفرا در بدن چیست؟

کار اصلی صفرا ایجاد حرکت و حرارت در بدن است.

خلطی است تیز و سوزاننده که به خون لطافت می‌دهد و مسیر را برای دیگر اخلاط، باز می کند؛ در واقع صفرا به جریان خون در عروق تنگ و باریک کمک می‌کند.

نکته: علّت این که افراد صفراوی، علیرغم عصبانی مزاج بودن کمتر سکته می‌کنند از این مطلب معلوم می‌شود.

صفرا به هضم غذا کمک می کند؛ بلغم لزج را از روده ها بیرون می راند؛ حرکات روده را زیاد می کند و با تحریک ماهیچه های مقعد، احساس دفع را باعث می شود.

صفرا در سراسر بدن به دفع مواد زائد کمک می کند.

صفرا از بالا رفتن تری گلیسرید و کلسترول جلوگیری می‌کند،

همچنین صفرای منتشر شده موجب فشار خون پایین می‌شود و مرض دیابت در صفراوی‌ها کمتر است؛

نکته: و امّا نکته حائز اهمیت‌تر اینجاست؛ اگر رطوبت در صفراوی‌ها افزایش یابد باعث می‌شود که ابتدا تری گلیسرید و سپس کلسترول و بعد فشار خون بالا رود. در واقع هنگامی هم که صفراوی‌ها در سن سردی قرار بگیرند فشار خون گرفته یا اینکه در استرس گرمی قرار می‌گیرند.
https://tabaye.ir/ghalabe-safra/

////////////////////////////

📚📚📚📚بفرمایید سلامتی:
🟠 آنچه باید در مورد خلط #صفرا بدانید (۱)

🟠 خلط صفرا چیست؟

🟠 مقدار آن در بدن نسبت به سایر اخلاط زیاد نیست و خلطی است تیز و برنده به این معنی که باعث شکسته شدن پیوندهای بین مولکولی مواد غذایی و چربی ها شده، به عمل هضم کمک می کند.

🟠 خلط صفرا چه مزیت هایی دارد؟

🟠 خلط صفرا لطیف کننده و رقیق کننده است و باعث می شود #خون و مواد غذایی بتوانند به عروق ریز در دورترین قسمت های بدن نیز نفوذ کنند.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟠 آنچه باید در مورد خلط #صفرا بدانید (۲)

🟠 چه غذاهایی خلط صفرا تولید می کنند؟

🟠 ادویه‌جات تند مانند #فلفل و #زنجبیل، سبزیجات تند مانند #سیر، #پیاز، #ترخون و #شاهی، #نمک زیاد، مواد بو داده شده و تفت داده شده، مغزها مانند #گردو، #فندق و #بادام‌زمینی، غذاهای سرخ کرده، شیرینی ‌جات زیاد حتی #عسل، گوشت قرمز مخصوصاً گوشت‌های لطیف مانند گوشت بره، #جوجه، #بلدرچین، #کبک و یا #شتر که زود هضم می شوند.

🟠 زیاده‌روی در مصرف این مواد باعث افزایش خلط صفرا و بروز علائم مربوطه می ‌شود.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟠 آنچه باید در مورد خلط #صفرا بدانید (۳)

🟠 علائم افزایش خلط صفرا در بدن

🟠 تمایل یافتن چهره شخص یا سفیدی چشم‌ها به سمت رنگ زرد، نشستن باره زردرنگ بر روی زبان، تلخی دهان مخصوصاً صبح (و افزایش تلخی دهان با خوردن یکی از غذاهای ذکر شده)، خشکی مخاط‌ها (دهان، بینی و چشم) خشکی و زبری زبان، #تشنگی زیاد (برای جبران حرارت و خشکی زیاد)، #کماشتهایی و #حالتتهوع بر اثر افزایش خلط صفرا در بدن ایجاد می شوند.

🟠 همچنین #بیخوابی و سبک شدن خواب، #دلشوره و #اضطراب، بعضی از انواع #گزگز و سوزن سوزن شدن دست و پا، #خشکیپوست، چروکیدگی پوست به دلیل خشکی بدن، گودرفتگی زیر چشم، رنگ و بوی تند ترشحات (عرق، ادرار و…) و لاغری تدریجی از علائم افزایش خلط صفرا در بدن هستند.

🟠 البته باید توجه داشت که ممکن است تمام علائم در شخص بروز نکند و فقط برخی علائم در فرد دیده شود.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟠 آنچه باید در مورد خلط #صفرا بدانید (۴)

🟠 پرهیزها و موارد مفید برای درمان افزایش خلط صفرا

🟠 این افراد باید از مصرف تمام خوردنی ها و نوشیدنی هایی که خلط صفرای زیاد تولید کرده و یا مزاج گرم و خشک دارند، پرهیز کنند.

🟠 استفاده از غذاهای ترش، شربت سکنجبین، #آبغوره، #تمرهندی ترش و ملس، سبزیجاتی مثل #کاهو، #خیار، #کدو، #گشنیز، #اسفناج، میوه‌‌های ترش آبدار مثل #مرکبات، گوجه سبز، آلبالو، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، #نارنگی، #نارنج، #هندوانه و از گوشت‌ها، گوشت‌های سفید و غذاهای حاوی ماش و جو برای این افراد مفید است.

📚با ما با پرونده سریالی #اخلاط همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🟢علائم افزایش خلط صفرا در بدن🟢

🔸تمایل یافتن چهره شخص یا سفیدی چشم‌ها به سمت رنگ زرد، نشستن باره زردرنگ بر روی زبان، تلخی دهان مخصوصاً صبح (و افزایش تلخی دهان با خوردن یکی از غذاهای ذکر شده)، خشکی مخاط‌ها (دهان، بینی و چشم) خشکی و زبری زبان، تشنگی زیاد (برای جبران حرارت و خشکی زیاد)، کم اشتهایی، حالت تهوع…

🔸 بی‌خوابی و سبک شدن خواب، دلشوره و اضطراب، بعضی از انواع گزگز و سوزن سوزن شدن دست و پا، خشکی پوست، چروکیدگی پوست به دلیل خشکی بدن، گودرفتگی زیر چشم، رنگ و بوی تند ترشحات (عرق، ادرار و…) و لاغری تدریجی؛ هر یک می توانند بر افزایش صفرا دلالت کنند.

🔸این افراد باید از مصرف تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که خلط صفرای زیاد تولید کرده و یا مزاج گرم و خشک دارند، پرهیز کنند. این مواد عبارتند از ادویه‌جات تند مانند فلفل و زنجبیل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، ترخون و شاهی، نمک زیاد، مواد بو داده شده و تفت داده شده…

🔸 مغزها مانند گردو، فندق و بادام‌زمینی، غذاهای سرخ کرده، شیرینی‌جاتی چون خرما وعسل، گوشت قرمز مخصوصاً گوشت‌های لطیف مانند گوشت بره، جوجه، بلدرچین، کبک و یا شتر که زود هضم می‌شوند. زیاده‌روی در مصرف این مواد باعث افزایش خلط صفرا و بروز علائم مربوطه می‌شود.

🔸استفاده ازمواد یا غذاهای رو به ترش، شربت سکنجبین (سرکه و شکر یا عسل که در آب ریخته شده و حرارت دیده)، آبغوره، تمرهندی ترش و ملس، سبزیجاتی مثل کاهو، خیار، کدو، گشنیز، اسفناج، میوه‌‌های ترش آبدار مثل مرکبات، گوجه سبز، آلبالو، شاه‌توت، تمشک، سیب ترش، نارنگی، نارنج، هندوانه و از گوشت‌ها، گوشت‌های سفید و غذاهای حاوی ماش و جو برای این افراد مفید است.

🔸مالیدن روغن های با ماهیت (طبع) خنک همچون روغن بنفشه، کدو، خرفه، کاهو و امثال این ها به ناحیه تیروئید هم مفید می باشند و باعث کاهش حرارت و التهاب عضو (از طریق کاهش گردش خون و تنگ کردن ورودی های عضو) می شوند. پس از رعایت پرهیز و اجرای سبک زندگی که در بالا گفته شد، با تشخیص و تجویز پزشک حاذق طب سنتی، اقداماتی همچون حجامت یا خونگیری موضعی (زالودرمانی) می توانند به روند درمان و پاکسازی عضو کمک شایانی بنمایند.
https://t.me/drmirghazanfari
دکترسید مهدی میرغضنفری