آخرین مطلب

اعتیاد به فیلم سکسی و مستجن را درمان کنیم

کمکم کنید راه درمان اعتیاد به فیلم های مستهجن چیست؟

سایت شهرسوال

 سوال

دختری ۱۹ ساله هستم و اهل نماز و روزه و حجاب.. خیلی ناراحتم و دیگر نا امید چون اراده درستی ندارم شب قدر توبه کردم و برای اولین بار بیست و چهار روز دوام آوردم اما باز هم بعد از ماه مبارک همه چیز از اول شروع شد و بهتر نشد، بدتر هم شد و دفعاتش تقریبا شده هر روز یک مرتبه، واقعا دیگر هم از خودم هم از امام زمان و خدا خجالت می کشم. چون نمازهایم گاهی بخاطر نبود شرایط برای غسل قضا یا دیر می شود و خیلی از این بابت ناراحت هستم همیشه  می خواهم من را ببخشند ولی باز تکرار.

موارد شما را هم تا حدودی رعایت کردم خواستم ببینم آیا کسی بوده که توانسته ترک کند؟ چطور؟ بزرگ ترین مشکل من کنجکاوی بیش از اندازه و دیدن فیلم های غیر اخلاقی در اوایل نوجوانی و رفته رفته عادت به آنها بود و با این که در آن زمان نه حسی بود نه هیچ چیز دیگری جز کنجکاوی، ولی بعدا تاثیر منفی خودش را گذاشت و در ذهنم مرور می شدند.

پاسخ

همین که متوجه گناه خود شده و قصد پاک شدن دارید، قابل ارزش و مایه تحسین است. به خاطر این تصمیم به شما تبریک می گوییم.

تمام انسان‏ها در تمام دوره‏ های زندگی خویش مکلفند که خود را اصلاح کرده، از ناپاکی پرهیز و دوری کنند. از گناهی که می‏ کنند، در پیشگاه خدا بخشش بطلبند، ولی آن چه در این بین مهم به نظر می‏ رسد و می ‏تواند در تمام دوران شاخص شود، پرهیز از گناه در دوره نوجوانی و جوانی است.

تأکید می کنیم که شما با یک توبۀ واقعی به زندگی عادی و بدون تنش برگردید؛ توبه کننده، محبوب خداست، قرآن کریم فرموده: «ان الله یحب التّوابین؛(۱) یقیناً خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.» و وقتی که با توبه توانستید رضایت الهی را بدست آورید، قطعا رضایت امیر المومنین(ع)، امام زمان(عج) و بقیۀ معصومین را بدست خواهید آورد. به رحمت و محبت خدای متعال ایمان داشته باشید؛ در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:«اذا کان یوم القیامه نشر الله تبارک و تعالى رحمته حتى یطمع ابلیس فى رحمته؛(۲) وقتى روز قیامت فرا مى‌رسد خداوند رحمت خود را آنقدر وسعت و گسترش مى‌دهد که حتى شیطان نیز به رحمتش طمع مى‌نماید.»

از شکسته شدن توبه خود نیز ناامید نشوید. «صد بار اگر توبه شکستی باز آی ». ناامید کردن انسانها کار شیطان است. پس وسوسه های او را کنار گذاشته و با امید و پشتکار بر اصلاح نفس خود اصرار بورزید.

– مطالبی را در قالب نکات خدمتتان عرض می نماییم:

۱) تصاویر و متن‌های مستهجن، قدرت تخیل انسان را به کار می‌اندازند که بار‌ها و بارها، دوباره و دوباره به آن سایت‌ها مراجعه کنند. فرد در ذهن خودش این تصویرها و داستان و متن‌ها را بارها و بارها در ذهن خود تصور می‌کند و تحریک می‌شود. معتادان به این سایت‌ها کم‌کم وقت بیشتر و بیشتر و تصاویر مستهجن‌تر و مستهجن‌تری را طلب می‌کنند. اما این فقط در فضای مجازی اینترنت نیست. هر چه که فرد بیشتر پیش می‌رود و بیشتر در سایت‌های مستهجن غرق می‌شود، تشخیص فضای مجازی از فضای واقعی و التزامات اخلاقی‌اش برایش مشکل‌تر می‌شود. در درجه اول دیگر هیچ محتوای مستهجنی برای او شوک‌برانگیز نیست. او دیگر میخکوب نمی‌شود. هیچ چیزی برایش زشت نیست. در سایت‌های مستهجن فقط به تمایلات طبیعی جنسی پرداخته نمی‌شود. بخش عظیمی از این تصاویر و متن‌ها مربوط به کسانی است که از انحرافات جنسی رنج می‌برند. در آخرین مرحله و شدید‌ترین مرحله از اعتیاد به سایت‌های مستهجن، خود فرد هم ممکن است این رفتارهای انحرافی را انجام دهد. پس با همۀ این مشکلات باید اقدامی کرد.

۲) درمان مشکل اعتیاد مجازی (دیدن تصاویر مستهجن):

اگر هنوز هم به دیدن تصاویر و فیلم های مستهجن عادت دارید نکات زیر را با دقت مطالعه کنید.

توجه: ممکن است این موارد درنظر بعضی ساده جلوه کند، ولی هنگام عمل روشن می شود که اثر معجزه آسایی دارد.

* ازدواج در نخستین فرصت: ازدواج، تاثیر قابل توجهی در مبارزه بااین انحراف جنسی دارد.

* اجتناب ازتحریکات مصنوعی: مانند رمان های عشقی، فیلم ها و عکس های شهوت انگیز.

* داشتن برنامه فشرده و تمام وقت: برای تمام شبانه روز خود، برنامه تنظیم کنند، به طوری که وقت بیکار و بدون برنامه نداشته باشند. تفریح و ورزش را هم حتما در برنامه داشته باشید.

* باید عادتی جانشین عادتی گردد: روانشناسان می گویند: برای ترک یک “عادت بد” حتماباید سراغ “عادت خوب” رفت و آن را جانشین عادت بد نمود.

* پرهیز از مطلق تنهایی: هرگز تنها نباشید. تنهایی، محیط کاملا مناسبی برای پرورش میکروب این اعتیاد است.

* تلقین و تقویت اراده: “تلقین” نیز در مبارزه با این عادت، نقش مهمی را بازی می کند. به گفته و اعتراف افرادی که مبتلا به سایت های غیراخلاقی بوده اند: نخستین گام در این راه “اراده وتصمیم” است.

* پرهیز کامل از منحرفین: از معاشرت و همنشینی با افراد منحرف و مبتلا به این عادت، درهمه أوقات، باید د

وری جست.(۳)

– نکتۀ نهایی:

برای قطع کردن أعمال گناه سعی کنید با مشغولیت پر نشاطی که برای خود ایجاد می کنید، به یکباره از آن دست بشویید و نگذارید حتی دقایقی شیطان به سمت شما بیاید؛ روی پای خود محکم بایستید و نفس عمیق بکشید و بارها با خود تکرار کنید که “می توانم”. با ورزش و مشغولیت های صحیح در تن و فکر خود خستگی ایجاد کنید تا فضای خالی برای جولان شیطان وجود نداشته باشد.

ضمناً برای جلوگیری از مشکلات زندگی به مقولۀ ازدواج بیشتر فکر کنید. صحبتی با والدین داشته باشید تا مقدمات ازدواج برایتان ایجاد شود.

از دوست مذهبی خود هم کمک بگیرید و بگویید شما را تنها نگذارد. دوستان در این امر می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر حتما با بخش تلفنی این مرکز (۰۹۶۴۰۰) بدون پیش شماره تماس داشته باشید.

پی نوشت ها:

۱. بقره (۲) آیه ۲۲۲.

۲. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۶۴۳، ص ۲۳۶، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ه.ق.

۳. مکارم شیرازی، مشکلات جنسی جوانان، ص۱۵۱، نسل جوان؛ چاپ۳۳، قم۱۳۷۶ش.

http://www.soalcity.ir/node/2821