آخرین مطلب

روزه داری و ورم معده بر مبنای طب سنتی

💊💊💊💊📚📚📚📚
روزه داری و درمان ورم معده

هوالشافی

اکثر مردم فکر می‌کنند گرفتن روزه برای معده آنها ضرر دارد، حال آنکه اگر بدانند که ریشه اکثر ورم معده در فراوان  خوردن آب سرد می‌باشد، متوجّه خواهند شد که روزه داری شامل امساک از خوردن و آشامیدن، نه تنها برای ورم معده ضرری ندارد بلکه انجام این فریضه به علّت ایجاد تشنگی، زمینه ساز بهبودی ورم معده می‌باشد.
در سطح سلولهای بدن ما بین ۳۰۰ تا ۵۰۰۰ عدد پمپ سدیم، پتاسیم وجود دارد که این پمپ‌ها سدیم را از داخل سلول به بیرون رانده و پتاسیم را به داخل سلول هدایت می‌کند در اثر مصرف آب سرد فراوان به علّت ایجاد تعادل منفی انرژی در سلولها عملکرد این پمپ‌ها کاهش یافته و در نتیجه سدیم در داخل سلولها حبس شده و آب از خارج سلولها درون سلول سرازیر می‌شود و در نتیجه سلولها متورم می‌شوند، در اثر تورم سلولی عملکرد اندامکهای داخل سلولی مختل می‌شود. بنابراین تولید انرژی درون سلولی نیز متوقف می‌شود و این چرخه معیوب باز ادامه می‌یابد و تورم سلولهای معده بیشتر می‌شود.
در روزه داری به علّت امساک از خوردن آب سرد این چرخه معیوب متوقّف شده و پمپ‌های سدیم-پتاسیم انرژی لازم برای خارج کردن سدیم از داخل سلولها را بدست می‌آورد در نتیجه آب به دنبال سدیم از سلولها خارج شده و سلولهای معده عملکرد طبیعی خود را که یکی از آنها مقاومت در مقابل اثر تخریبی اسید درون معده می‌باشد باز می‌یابند و دیگر اسید معده نمی‌تواند ایجاد ضایعه سطحی و یا زخم معده بنماید.
و لذا دیگر بیمار نیازی به کم کننده ترشح اسید مانند: سایمتیدین، رانتیدین، فامتیدن و یا داروهای خنثی کننده اسید مانند: آلومینیم ام جی و یا ام جی اِس نخواهد داشت.
و علائم بیمار مانند: حالت تهوع، استفراغ و درد معده بر طرف خواهد شد.
البته تمام این محسنات روزه گرفتن به شرطی خواهد بود که بیمار مثلث سلامت را  به طور کامل رعایت نماید.

دکتر حسن اکبری
متخصص و دانشیار آسیب شناس سلولی
محقق و مدرس طب اسلامی – ایرانی

http://www.drakbary.com/?fkeyid=&siteid=3&pageid=337&newsview=282