آخرین مطلب

شلغم و خاصیت آن بر مبنای طب سنتی

#شلغم
شلغم اشتها آور است.
◻شلغم مقوی است.
◻شلغم ضعف جنسی را درمان و اسپرم را زیاد می کند.
◻شلغم سرفه را تسکین می دهد.
◻ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده، روده ها و اشتها آور است.
◻آب شلغم قند خون را پائین می آورد.
◻ تخم شلغم را اگر سرخ کنید و بخورید برای ضعف جنسی مؤثر است.
◻اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره کنید.
◻ خوردن آب شلغم درمان کننده جوش صورت است.
◻ آنهایی که حافظه ضعیف دارند حتما باید شربت شلغم بخورند .
◻شلغم شب کوری را درمان می کند.
◻ شلغم به علت داشتن ویتامین B1 علاج کم خونی است.
◻ شلغم برای رشد و نمو استخوان ها مفید است بنابراین زنان باردار باید از آن استفاده کنند.
◻ زن حامله ای که در مدت بارداری شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشدو زودتر حرف می زند و حتی زودتر راه می افتد و در مقابل امراض بیشتری مقاومت خواهد داشت.
◻ آنهایی که غده تیروئیدشان کم ترشح می کند باید حتما شلغم بخورند زیرا به علت داشتن ید فراوان ترشحات غده تیروئید را تنظیم می کند.
◻ شلغم مهمترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می کند.
◻ شلغم درمان بسیاری از بیماریهای پوستی است.
◻شلغم پخته بهترین دارو برای برونشیت است.
😉 و بالاخره سعی کنید که در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری های تنفسی حداقل چند بار در هفته شلغم بخورید. شلغم پخته بهترین صبحانه است. بدن را تمیز می کند و مواد سمی را از بدن خارج می سازد. همان طور که در بالا گفته شد آب شلغم خام، خواص بیشتری از شلغم پخته دارد به شرطی که معده شما را ناراحت نکند.
🔶@tebiranii◻

💊💊💊💊طرز تهیه آنتی بیوتیک خانگی?
شلغم را برش داده،داخل آن راخالی کنید ودر فضای خالی شده عسل بریزید?
?بعد از ۳ ساعت شلغم آب انداخته و معجون حاصل بهترین درمان سرماخوردگی است?
http://tajarobteb.ir/?s=شلغم

کانال تجارب طب اسلامی و ایرانی:
💊💊💊#شلغم
شلغم یکی از گیاهان بسیار مفید در طب اسلامی می باشد.
شلغم بیماری ها را به صورت ریشه ای درمان می کند. کار ژنتیکی انجام میدهد، ژنهای جهش یافته را به حالت عادی برمی گرداند، شلغم بر طبق روایات یک تعدیل کننده ژنتیک محسوب می شود.
روایات به تشویق خوردن شلغم، متواتر است و ائمه معصومین علیهم السلام بر خوردن شلغم چه به صورت پخته و چه خام تاکید کردند.
شلغم گیاهی است با برگ های ناصاف و بریدگی های زیاد به رنگ سبز و سفید.
ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد.
میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد.
شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن باشد که برای درمان بیماری هایی که در فصل سرما زیاد است و بیماری های تنفسی بکار می رود.
شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
خواص شلغم آن قدر زیاد است که می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که این گیاه چقدر فایده دارد تمام باغچه های خانه خود را شلغم می کاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند.
🌼@tebiranii💊

💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊💊شلغم را برای فصل پاییز و زمستان با نگاهی به طب سنتی دریابیم :

*شلغم از منظر روایات معصومین علیهم السلام :

الامام‌الصادق علیه‌السلام: عَلَیکُم بِالسَّلجَمِ فَکُلوهُ وأدیموا أکلَهُ وَاکتُموهُ ألا عَن أهلِهِ؛ فَما مِن أحَدٍ ألاَّ وبِهِ عِرقٌ مِنَ الجُذامِ فَأَذیبوهُ بِأَکِلِه./  کتاب دانش‌نامه احادیث پرشکی صفحه ۳۶۰

امام صادق علیه‌السلام فرمود: بر شما باد شلغم آن را بخورید و پیوسته خوردنش را استمرار بخشید و آن را از همه کس، جز آنان که اهلش هستند، پنهان بدارید؛ زیرا هیچ کس نیست که در او رگی از جذام نباشد این رگ را با شلغم خوردن بسوزانید.

الامام الکاظم علیه‌السلام: عَلَیکَ بِاللَّفتِ فَکُلهُ یَعنی السَّلجَمَ- فَإنَّهُ لَیسَ مِن أحَدٍ إلا ولَهُ عِرقُ مِنَ الجُذامِ، وَاللَّفتُ یُذیبُهُ./    دانش‌نامه احادیث پرشکی صفحه ۳۶۲

امام کاظم برتو باد شلغم، آن را بخور؛ زیرا هیچ کس نیست که در او رگی از جذام ( بیماری عفونی که از خون تولید میشود ) نباشد، و شلغم، این رگ را می‌سوزاند.

*مزاج شناسی شلغم :

نام انگلیسی:Nepheu  – نام عربی: سَلجَم (saljam) شلجم است .

مزاج شلغم گرم و تر ، نفاخ و دیر هضم است مصلح آن فلفل ، زیره ، سکنجبین ، شکر سرخ ، خردل ، آویشن و سرکه است .

شلغم خوب، باید سفت و تازه باشد. بنابراین اگر وسط آن شل بوده و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود، در روده‌ها تولید نفخ می‌کند، حتماً پوست خارجی آن باید براق و شفاف باشد،شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدید، درونش را روشن و شفاف ببینند.

خواص درمانگری شلغم :

شلغم از سبزى هاى نادر که داراى آرسینیک است– سیر کننده – نیرو دهنده به بدن – تقویت مغز و اعصاب – مدد رسان قوه حافظه و دفع آلزایمر – خوردن شلغم از سخت ترین امراض یعنى جذام جلوگیرى مى کند- زایل کننده ویروس ها – پیشگیری کننده از سرماخوردگی و زکام – درمان کننده سرفه های خشک – دفع سیاه سرفه – خلط آور خلط های مزمن و کثیف بدن – غرائز جنسی و اسپرم سازی را تقویت می کند – قوه بینائی را زیاد می کند – مانع شب کوری – تقویت تخمدانها – زنان را مستعد آبستنى مى کند – ادار را زیاد مى کند و به همین علت و داشتن گوگرد فراوان ، سنگ هاى کلیه و مثانه را از بین مى برد – پرخونی را در عروق بدن مانع است – تقویت برای کم خونی ها – آب شلغم با اندکی پودر فلفل سیاه برای دفع سنگ کلیه – ضماد خمیرش برای درد مفاصل نقرس مفید – مانع سرماخوردگی بالاخص برای کودکان – ترشی و مربای آن تقویت نیروی جنسی – اشتها آور – آب شلغم خام کاهنده قند خون – رشد دهنده استخوانها – باز کننده زبان کودک – پاک کننده پوست –  افزایش دهنده انرژی بدن و رفع افسردگی، درمان آرتریت و نقرس – تسکین مشکلات تنفسی بویژه احتقان بینی، برونشیت، سرفه، زکام و سل – به علل داشتن گوگرد و آرسینک ، کاهنده ورم بدن– شلغم با گوشت شهوت زا است – با مداومت به خوردن خارج کننده امراض بدن – مصرف زمستانی آن سبب امن شدن خانه بدن – پاکسازی خون از سموم در زمان آلودگی هوا و گرده ریزه ها – درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری قوی است – نزله های سرد را درمانگر است – آنهایی که غده تیروئیدشان کم ترشح می کند باید حتما شلغم بخورند – اگر شلغم را رنده کرده و باعسل مخلوط نموده و بخورید اشتها آور و مقوی باه است .دفع کننده قوی سرماخوردگی -– دارای ویتامین های A » – « B » – « ۱B » – « ۲B » – « ۳B » – « C » – دفع تشنج – در شلغم فیبر بالای آن سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده و نتیجتا” یبوست مرتفع میشود – برای درمان دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی یا چرکی، ضماد شلغم را روی موضع بگذارید.

* شربت شلغم:

آب شلغم را با هم وزنش شکر روی حرارت ملایم پخته تا به قوام شربت برسد. از این شربت روزانه ۵-۳ قاشق غذاخوری میل کنید

مضرات :⛔⛔⛔

برای گوارتی ها مضر است .

شلغم داغ سوزاک نولید میکند.

تلخ آن مضر .

مصرف زیاد دانه شلغم و یا روغن آن ممکن است باعث بروز اثرات سمّی یر روی قلب شود.

– مصرف زیاد آن برای افراد هیپوتیروئید (کم کاری تیروئید) خوب نیست. زیرا در این گیاه و گیاهان خانواده شب بو (خردل) ترکیبات گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات وجود دارد که مهارکننده تیروئید بوده و البته با پختن، این اثر از بین می رود.

– شلغم گرچه دارای خاصیت ضدسرطانی است؛ ولی افرادی که آمادگی سرطان پستان دارند؛ نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. مادّه ایندول و کاربینول باعث تحریک سرطان پستان می گردد.

– کسانی که مبتلا به تشنج، صرع و میگرن‌های سخت هستند از مصرف بیش از حد شلغم باید پرهیز کنند چرا که سبزی نفاخی است و موجب عود بیماری می شود.

– شلغم باعث درمان تشنج⛔

می‌شود اما برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن، ممکن است که باعث نفخ شود.

شلغم را برای فصل پاییز و زمستان با نگاهی به طب سنتی دریابیم :