اذان درمانی درشریعت اسلام
در شریعت اسلام، اذان و اقامه در امور حیاتى و اجتماعى بسیارى، جز نماز ،
مستحب میباشد ، بعضى از آنها چنین است ??
?اذان و نوزاد
امام على علیه السلام :
هرکه برایش کودکى به دنیا آید، باید در گوش راست او اذان و درگوش چپش اقامه بگوید. این کار کودک شما را از [ شرّ ] شیطان نگه مى دارد ، و شیطان را به وحشت مى اندازد ( و از او دور مى سازد)
?اذان و نازایى:
هِشام بن ابراهیم از بیمارى اش و از اینکه فرزندى برایش زاده نمى شد ، به امام رضا علیه السلام شکوه کرد ؛ امام علیه السلام به او دستور داد که با صداى بلند در منزلش اذان دهد !هشام مى گوید : این کار را کردم ، خدا بیمارى ام را زدود و فرزندانم زیاد شد.
?اذان و بیمارى
یکى از موالى [ بندگان آزاد شده ] امام صادق علیه السلام در حالى که بیمار و بد حال بود نزد آن حضرت آمد
امام علیه السلام به او فرمود ، چه شده ، تو را رنگ پریده و بد حال مى بینیم ؟
گفت : فدایت شوم ، یک ماه است که به شدت بیمار و ناتوانم ، تب بدنم قطع نمى شود ، به هرچه رفیقان برایم توصیف کردند خود را معالجه کردم ، سودى نبخشید
امام صادق علیه السلام به او فرمود : دکمه هاى پیراهنت را بگشاى ، و سر در گریبان فرو برو اذان و اقامه بگو ، و سوره حمد را هفت مرتبه بخوان . گفت : چنین کردم ، پس گویاکه از بند رها شدم.
عَجْلُونى در کشف الخفاء از فقیه محمّد سیابا ـ به حکایت خودش ـ روایت مى کندکه ، بادى وزید و سنگ ریزهای به چشم او رفت و از بیرون آوردن آن درماند ، و دردشدیدى او را فرا گرفت ؛ چون شنید مؤذن مى گوید : «أشهد أنّ محمّداً رسول اللّه» ، آن را به زبان آورد ، پس سنگریزه فورى بیرون آمد .
?اذان و معیشت
سلیمان بن مُقبل مَدْیَنى مى گوید :
از امام کاظم علیه السلام پرسیدم که ، چرا مستحب است انسان ٬ هنگامى که اذان را شنید ، مانند مؤذن اذان بگوید ؛ هرچند در حال بول و غائط باشد ؟
امام علیه السلام پاسخ داد: زیرا این کار روزى (درآمد و امکانات معیشتى) را زیاد مى کند.
?اذان و سردرد
شیخ طبرسى در «عُدّة السفر وعمدة الحضر» آورده است که ، از امامان علیهم ا لسلام چنین روایت شده است :
«اذان و اقامه براى رفع درد سر نوشته شده و به [ گردن ] شخص آویخته مى شود».
?اذان و بد_اخلاقى
امام صادق علیه السلام :
هر چیزى اشتهایى دارد ، و اشتهاى مرد گوشت است ، هرکه چهل روز گوشت نخورد اخلاقش بد مى شود ، و هرکه بد_اخلاق شد در گوش راستش اذان دهید.
?اذان و راندن شیطان
سلیمان جعفرى روایت مى کند که ، شنیده است امام صادق علیه السلام مى فرمود :«در خانه ات اذان بگوى ، چه آن شیطان را مى رماند ، و براى( مصون ماندن )کودکان مستحب است.
?اذان و جن
در دعائم الاسلام از امام على علیه السلام نقل شده که پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود
هنگامى که دیو وپرى( اجنه) شما را فریفتند به نماز اذان دهید [ و با اذان شرّ آنها را از خود دور سازید .
ابو سعید خُدرى مى گوید : پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود : صداى مؤذن را جن و انس و چیزى نمى شنود مگر اینکه روز قیامت به نفع او شهادت مى دهد…
خطاب رُعَیْنى از قول امام مى گوید :اذان در چند مورد مستحب است :
هنگام ازدحام و زیادى جنها ،
در گوش انسان غمگین ،
در گوش راست کودک پس از تولد ،
و گفتن اقامه در گوش چپ آن ، گفتن اذان و اقامه ،
پشت سر مسافر .
?اذان و سحر وجادو
ایت الله بهجت ره:برای رفع سحر وجادو از منزل بوقت اذان ؛اذان بگویید
🌹? اذان در هنگام سَیْر پیامبر به آسمان و معراج تشریع شد ، واین تنها براى تعیین وقت نماز نبود ، این شعار اسلامى اسرار عالى و معانى باطنى عمیقى را در بردارد که بعضى از آنها را بیان کردیم……
? منبع: کتاب بحار الانوار ،
کتاب وسائل الشیعه ،
کتاب المحاسن
دکترروازاده
https://ravazadeh.com/%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C/
//////////////////////////////////////////
📚📚📚خاصیت های گسترده اذان گویی درمنزل برای ⬇️
مردی که در منزل اذان می گوید
11- محمّد بن راشد می گوید: هشام بن ابراهیم به من گفت: من از بیماری خود و اینکه صاحب فرزند نمی گردم به امام رضا علیه السلام شِکوه کردم.
امام رضا علیه السلام به من فرمود: در منزل- با صدای بلند- اذان بگو.
هشام بن ابراهیم می گوید: من پس از آنکه این کار را انجام دادم. خدای متعال مرا از بیماری شفا داده و فرزندان زیادی به من کرامت فرمود.
سپس محمّد بن راشد می گوید: من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم.
و کسانی که با من در خانه زندگی می کردند نیز بیمار و مریض بودند. بگونه ای که من تنها می ماندم و شخصی نبود که به من خدمت کند.
هنگامیکه این حدیث را از هشام شنیدم. به کاری که امام علیه السلام فرموده بود پرداختم.
پس آنگاه خداوند عزّوجلّ بیماریها را ازمن وخانواده ام دور ساخت- والحمدللَّه-[1].
12- سلیمان جعفری می گوید: امام رضا علیه السلام به من فرمود: در منزل خود اذان بگو.
زیرا این کار شیطان را فراری می دهد[2].
13- مردی از فقر و نداری خود به امام صادق علیه السلام شِکوه نمود.
امام صادق علیه السلام به او فرمود: هنگامی که صدای اذان را می شنوی. اذان بگو[3].
14- پیامبر اکرم علیه السلام فرمود: بدرستیکه خدای متعال نسیمی را مأمور کرده که صدای اذان را به آسمان ببرد.
و هنگامی که ملائکه صدای اذان را از اهل زمین می شنوند می گویند: این صدای امّت محمّد صلی الله علیه و آله است که به یگانگی خدا اقرار می کنند.
و آن ملائکه تا پایان آن نماز برای افراد این امّت استغفار می کنند[4].
https://hawzah.net/fa/Article/View/111062/%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84
📚پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه قم
//////////////////////////////////////////////////
🌹🌹🌹🌹شفا طلبیدن از قرآن مجید برای بهبودی بیماران ⬇️
منبع سایت پایگاه حوزه علمیه قم
نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که از قرآن شفا نطلبد خداوند شفایش ندهد.
و امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر که صد آیه از قرآن بخواند و بعد هفت بار (یاالله ) بگوید اگر بر سنگ بخواند آن را بشکافد.
از حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام): چون از چیزی ترس و هراس داشته باشی صد آیه از هر جای قرآن که خواهی بخوان و بعد سه بار بگو: (خداوندا! بلا را از من بگردان ).
موسی بن جعفر (علیه السلام): اگر کسی از شرق تا غرب برود و آیه ای از قرآن را پشتیبان خود قرار دهد آن آیه او را کفایت کند.
سوره های قرآن و خواص آنها
از امام (علیه السلام): هر که دچار مرضی شود هفت بار (حمد) بخواند درد و مرض او آرام نشد هفتاد بار بخواند که آرام خواهد گرفت.
از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هفت بار سوره حمد شفای هر بیماری است، و اگر به کسی 70 بار خوانده شود در حالی که روح از تنش بیرون رفته باشد، خداوند او را باز گرداند.
از امام صادق (علیه السلام): اگر 70 بار (حمد) را بر مرده بخوانی و زنده شود عجیب نباشد.
از امام باقر (علیه السلام): اگر گرفتار مرضی شوی که از آن بر جان خود ترسان باشی سوره انعام را بخوان، که از آن بیماری ناملایمی به تو نرسد.
باز از آن حضرت (علیه السلام): هر که سوره نحل را در هر ماه بخواند، از بدهکاری در امان باشد و 70 نوع بلا از او برطرف گردد که آسان ترین آنها دیوانگی و جذام و برص است، و در روایت دیگری سوره نحل برای محفوظ ماندن از شر ابلیس و سپاه و پیروان اوست.
باز از آن حضرت (علیه السلام): هر که هر شب سوره لقمان را بخواند خداوند بر او فرشتگانی گمارد که تا صبح از شر ابلیس و سپاهش محفوظش بدارند، و اگر روز بخواند تا شب او را از شر ابلیس و لشکرش نگهداری کنند.
از امام صادق (علیه السلام): هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن (یس ) است و هر که سوره (یس ) را در روز بخواند در آن روز محفوظ بماند و روزی اش وسیع باشد و هر که آن را در شب قبل از خواب بخواند خداوند هزار ملک بر او بگمارد تا او را از شر هر شیطان و هر آفتی نگهداری کنند، و اگر آن روز بمیرد خداوند به بهشتش در آورد، و در روایتی سوره (یس ) برای دنیا و آخرت محفوظ ماندن خود و اهل بیت و مالش از هر بلیه و آفت، خوانده شود.
و روایت است که هر که کمبود عقلی داشته باشد بر او (یس ) خوانده شود یا بنویسند و به او بخورانند که علاج گردد، و اگر آن را با آب زعفران در ظرفی شیشه ای بنویسند بهتر است.
و از امام صادق (علیه السلام): هر که در هر جمعه سوره (الصافات ) را بخواند از هر آفتی در امان بماند، و در دنیا هر بلایی از او بگردد، و فراوان ترین روزی نصیب او گردد و از شیطان و ستمگر و دشمنی، به مال و فرزندان و بدن او آسیبی نرسد و در روایتی است که این سوره برای تحصیل آبرو و جاه و عزت دنیا خوانده شود.
و از امام (علیه السلام): کسی که سوره (زمر) را در روز یا شب بخواند خداوند به او شرف دنیا و آخرت عطا فرموده و بدون قوم خویش و مال او را عزت و کرامت فرماید.
و کسی که سوره (طور) را بخواند خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او جمع می گرداند.
و کسی که سوره (واقعه ) را در هر شب جمعه بخواند خدا او را دوست دارد و دوستی او را به دل مردم افکند و هرگز در دنیا پریشانی و فقر و فاقه و آفت نبیند و این در شاءن علی و اولاد او (علیهم السلام ) می باشد.
و کسی که سوره (حدید و مجادله ) را در نماز واجب بخواند و بر آن مداومت کند در اهل و بدن و مالش بدی و احتیاج نبیند.
از علی بن حسین (علیه السلام) فرمود: کسی که سوره (ممتحنه ) را در نمازهای واجب و مستحب بخواند خداوند دلش را به ایمان بیازماید و دیده اش را نورانی کند و هرگز فقر و دیوانگی پیرامون او نگردد و همچنین در اولادش، و در روایتی فرمود در نزد مردمان پسندیده خواهد بود.
از امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسی که سوره (جن ) را زیاد تلاوت کند و در زندگی دنیا هرگز آسیبی از جن و انس به او نرسد و مورد سحر و کید آنان واقع نگردد.
و هر که سوره (المزمل ) را در نماز عشاء یا آخر شب بخواند همواره نگهبان و حافظ او باشد.
و هر که سوره (والنازعات ) را بخواند خداوند او را سیراب (بی رنج عطش ) به بهشت برد، و در دنیا هرگز بدبختی به او نرسد، و در روایتی این سوره شفا برای مسموم و گزیدگی است.
و هر که (والسماء ذات البروج ) را به آب آشامیدنی خود بخواند آن آب به او ضرری نرساند انشاء الله.
و هر که در همه فرائض (اناانزلناه ) بخواند به او ندا شود که ای بنده خدا! گذشته هایت بخشوده شد، اینک اعمال خود را از سرگیر.
و هر که سوره (زلزال ) را در نمازهای مستحب بخواند هرگز گرفتار زلزله نشود و به زلزله و صاعقه و آفتی نمیرد، و فقر او برطرف شود و روزی فراوان به سویش سرازیر شود.
و هر که (ویل لکل همزه ) را در نمازهای واجب بخواند فقر او دور شود و روزی به سویش سرازیر گردد و مرگ غیر طبیعی و موت سوء از او بگردد.
و هر که سوره (حمد) و (توحید) را در یکی از نمازهای واجب بخواند خداوند او پدر و مادر و فرزندانش را بیامرزد، و اگر شقی باشد اسمش از دفتر اشقیاء محو گردد و در دفتر سعادتمندان نوشته شود، و خداوند او را در قیامت زنده کند در حالی که سعید باشد، و او را بمیراند و زنده گرداند در حالی که به منزله شهید باشد.
از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هر که به سردرد یا مرض دیگر دچار شود، دستها به آسمان بردارد و (حمد) و (معوذتین ) را بخواند و دستها را به صورت بکشد تا بیماریش برطرف گردد.
از امام صادق (علیه السلام): خداوند عوض فدک، تب را به فرمان حضرت زهرا (علیها السلام ) در آورد و هر یک از دوستان فاطمه (علیها السلام ) و فرزندان فاطمه (علیها السلام ) که به تب مبتلی شود، (توحید) را هزار بار بخواند و خدا را به حق آن حضرت بخواند تب او قطع شود به اجازه حق.
و هر که سوره (نصر) را در نماز واجب و مستحب بخواند خداوند او را بر همه دشمنان پیروز گرداند.
از امام ششم (علیه السلام): هر که دچار مرض و یا گرفتاری شود و (قل هو الله احد) نخواند و در آن بیماری و شدت بمیرد از اهل آتش است.
هر که به بستر رود (توحید) را یازده بار بخواند خانه او و همسایگانش مصون بماند
تجارب طب سنتی و اسلامی حسین معارفی تجارب طب سنتی و اسلامی