آخرین مطلب

تغذیه های مفید و موثر با نگاهی به طب سنتی

تغذیه های مفید و موثر طب سنتی

لطفا توجه داشته باشید این قسمت مربوط به مراجعین ویزیت شده می باشد که در نسخه آن ها به عنوان یک دستور درمانی اشاره شده و جهت اطلاع از جزئیات آن دستور، به سایت ارجاع شده اند. اکیدا خواهشمند است فقط دستور مورد توصیه را اجرا کرده و از اجرای سایر دستورات جدا خودداری نمایید که ممکن است باعث بروز عوارضی برای سلامتی شما شود. همچنین از توصیه این دستورات به دیگران با تکیه بر حدس و گمان شخصی یا تشابه علائم شما با ایشان خودداری نمایید. یک گیاه دارویی یا ماده خوراکی طبی، معمولا به طرق مختلف و در میزان های متفاوت قابل آماده سازی و مصرف است، حتما طبق دستور تجویزی استفاده فرمایید. با وارد کردن نام دستور دارویی در قسمت جستجو، راحت تر می توانید به دستور مربوطه دسترسی پیدا کنید.

انشاءالله صحیح و سالم باشید. دکتر میرغضنفری

 آداب غذا خوردن:

– هو الشافی.  فقط در صورت گرسنگی غذا خورده و قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید. از گرسنه ماندن بیش از نیم ساعت پرهیز کنید. بلافاصله قبل و بعد از غذا اندکی نمک مزمزه شود. حین غذا خوردن به غذا نگاه کنید و از صحبت کردن و ایستادن و قدم زدن و تلویزیون نگاه کردن بپرهیزید. غذا کامل و با حوصله جویده شود. در یک وعده چند نوع غذا نخورید. از نیم ساعت قبل تا دو ساعت بعد از صرف غذا اصلا آب نوشیده نشود. پس از لقمه آخر کمی شیرینی طبیعی میل شود شامل یکی از این موارد: توت خشک، انجیر، مربای خانگی سیب یا به یا هویج یا انجیر، کشمش یا مویز. پس از اتمام، ۵ دقیقه پیاده روی آرام کرده و سپس ۱۵ تا بیست دقیقه در وضعیت نیمه دراز کش قرار بگیرید و استراحت کنید. فاصله شام تا خواب حدود ۳ ساعت باشد.

 خورشت های سبزیجات : 

– هو الشافی.   از خورشت های قورمه سبزی، آلو اسفناج، کدو، غوره بادمجان، خلال بادام و زعفران، بامیه، کنگر، ریواس و کرفس استفاده نموده و به عنوان چاشنی ۵۰  تا ۱۲۰ گرم تمر هندی ترش / ملس را در آب جوش حل کرده، صاف کنید و ۲۰ دقیقه قبل از اتمام پخت به خورشت اضافه کنید. از روغن، حبوبات و گوشت بسیار کم استفاده شود. حجم خورشت باید زیاد و بجای برنج، به اندازه کف دست نان سنگک یا نان خشک برشته میل شود. در صورت ضعف از عسل (یک قاشق مرباخوری زیر زبان گذاشته شود تا آرام آرام جذب یا قورت داده شود) استفاده کنید.

زمان مصرف خورشت ها: وعده ها یا میان وعده ها طی روز

 آش ها :

-هو الشافی.  این آش ها جهت پاکسازی بدن از مواد زائد بوده و اعضای اصلی بدن مخصوصا معده و کبد را از فضولات و مواد سمی پاک می کند. در طی مصرف بهتر است از غذاهای سنگین (گوشت، نان زیاد، برنج، چربی، شیرین ها) پرهیز شود. در صورت بروز ضعف و غلبه آن بر بدن، می توانید یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب حل کرده و جرعه جرعه در مدت یک ربع میل کنید یا در موارد شدید، یک عدد زرده تخم مرغ عسلی را همراه کمی پلو میل نمایید. در طی این دوره ممکن است ادرار، عرق، مدفوع و سایر دفعیات و ترشحات بدنی بدبو و بدرنگ شوند که به علت دفع مواد زائد بوده و نشانه خوبی جهت دستیابی به سلامتی کامل می باشد.

توجه: اگر توصیه به اجرای رژیم ۱۵ روزه آش شده است، طبق دستور زیر عمل نموده وگرنه برای مصرف چند روز در هفته، از میان آش های زیر انتخاب و مصرف نمایید.

روز اول: آش آبغوره. روز دوم: آش انار یا زرشک. روز سوم: آش آلو. روز چهارم: آش سکنجبین. روز پنجم: آش تمر هندی و سپس در همان روز مصرف مسهل: ۲۰ گرم گل سرخ کاشان را پاک کرده و با ۲ لیوان دوغ و کمی نمک بعد از ناهار میل کنید تا شکم چند بار کار کرده و فضولات دستگاه گوارش دفع شود. پنج روز دیگر مشابه فوق تکرار شود منتها این بار به عنوان مسهل، ۲۰ گرم برگ سنا را با ۱۰ گرم گل سرخ کاشان در ۲ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند. صاف کرده بعد از ناهار میل کنید. پنج روز دیگر مشابه فوق تکرار شود و به عنوان مسهل یا از گل سرخ یا از سنا مطابق دستورات فوق استفاده شود (بهتر است از مسهلی استفاده کنید که برای شما اسهال بهتری ایجاد می کند).

توجه فرمایید در صورت شدت اسهال، مقدار مسهل را قدری کاهش دهید گرچه بروز اسهال نسبتا شدید موقتی، برای شما ضرری ندارد. اگر یکی از چاشنی های فوق شما را خیلی اذیت کرد (اصطلاحا به شما نساخت مثلا بیش از حد ضعف یا دلپیچه داد)، بجای آن از بقیه استفاده کنید.

طرز تهیه آش ساده: نصف استکان لپه (در صورت نفخ، نیاز نیست) همراه مختصری نمک و زردچوبه، در ۵ لیوان آب با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت بپزید تا لپه ها نرم شود. سپس سبزی (شامل تره، جعفری، گشنیز، کمی نعناع، چند پر ترخون و مرزه تازه یا خشک) اضافه کرده و هم بزنید. نیم ساعت بعد، یک استکان برنج خیسانده شده را اضافه کرده و هرچند مدت یک بار آش را هم بزنید (در صورت نیاز می توان به آش، آب جوش اضافه کر

د). در صورت ضعف شدید، می توانید کمی گوشت چرخی سرگنجشکی یا بال و گردن مرغ را همزمان با اضافه کردن سبزی آش اضافه کنید.

– آش های دیگر مثل آش ساده بوده به علاوه این که نیم ساعت قبل از اتمام پخت آش، به عنوان چاشنی، یکی از موارد زیر به آش اضافه می شود:

آش انار یا آبغوره یا سکنجبین: ۳ تا ۴ استکان آب انار ترش/ آبغوره / سکنجبین ترش یا نصف استکان رب انار ترش/ غوره

 آش تمرهندی/ آلو/ زرشک: نصف استکان شیره تمرهندی/ آلو / زرشک

– روش تهیه شیره تمرهندی/ آلو/ زرشک: نیم کیلو تمر هندی (ملس، ترش) / آلو بخارا / زرشک آبی (اگر نبود، پلویی) را در هفت لیوان آب ریخته و روی شعله قرار دهید تا به جوش آید. سپس حرارت را کم کرده و به مدت حداکثر نیم ساعت در حرارت ملایم بگذارید بجوشد. پس از اتمام که مختصری خنک شد، محتویات ظرف را در کیسه و یا دستمالی ریخته و آب آن را بگیرید. آب بدست آمده را ملایم بجوشانید تا غلیظ شده و قوام شیره پیدا کند.

 رژیم تقویت موقت :

– هو الشافی.   در صورت ضعف شدید و غیر قابل تحمل بدنبال رژیم فشرده یا سنگین آش، برای یک روز رژیم زیر را انجام دهید:

  1. صبحانه: دو عدد سیب رسیده شیرین + ۱ لیوان شیر پرچرب (همراه یک قاشق عسل و یک قاشق چایخوری دارچین)
  2. ۱۰ عدد مغز بادام + ۱۰ عدد مغز فندق دو ساعت بعد از صبحانه
  3. ناهار: جوجه کباب بدون نان و برنج با یک لیوان آب پرتقال تازه
  4. یک لیوان هویج بستنی
  5. شام: جوجه کباب بدون نان و برنج

 دل مرغ :

– هو الشافی.   دل مرغ به صورت مجزا و بسته بندی شده در اغلب فروشگاه های زنجیره ای و قصابی های بزرگ موجود و قابل تهیه است. باید روی ذغال (ترجیحا) به آرامی کباب (مغز پخت) شده، روزی یک الی سه سیخ (هر سیخ به طور متوسط ۵ تا ۷ عدد دل مرغ را شامل می شود) بسته به میزان کشش و نیاز بدن یا تجویز پزشک میل شود.

 آبگوشت : 

– هو الشافی.  با گوشت با استخوان بره (تاکیدا قسمت گردن، سردست و دنده) و کم چرب همراه با یک قاشق مربا / چای خوری پودر تازه زیره سبز (گاهی: در صورت تجویز پزشک) و ترجیحا با یک عدد سیب درختی یا نصف عدد میوه به به خوبی و با شعله ملایم کاملا پخته شود. موکد و بهتر است با نان سنگک برشته تازه یا نان جو یا نان خشک محلی میل شود. برای پخت فقط از نخود نفخ گرفته استفاده شود (۲۴ ساعت در آب خیس کرده و ۲ تا ۳ بار آب آن عوض شود).

 هریسه (حلیم) :

– هو الشافی.   به مقدار مورد نیاز گندم را بپزید. ۱ تا ۲ برابر وزن گندم، گوشت گوسفند یا گوشت مرغ را از استخوان جدا کرده و اضافه نمایید. کمی روغن و اندکی پیاز سرخ شده می توانید اضافه نمایید (جهت بهبود طعم). بگذارید خوب بپزد تا جا بیفتد و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست و یکنواخت شود. برای خوشبو شدن آن می توانید مقداری هل یا چند تکه چوب دارچین در آن بیندازید. در صورتی که احساس کردید خوب آن را هضم نکرده اید می توانید از مقداری شربت سکنجبین طی چند ساعت پس از صرف غذا استفاده نمایید.

  مربای میوه های شیرین :

– هو الشافی.  مربای سیب یا به یا گلابی یا هویج: در صبحانه یا بعد از هر وعده غذایی یک تا دو قاشق غذاخوری میل شود.

 مربای میوه های ترش :

– هو الشافی.  مربای زرشک یا آلبالو یا ریواس: در صبحانه یا یک قاشق غذاخوری تا ۲۰ دقیقه بعد از هر وعده غذایی میل شود.

 طرز تهیه رب میوه های شیرین :

– هو الشافی.  رب سیب یا به یا گلابی یا هویج: بعد از هر وعده غذایی یک تا دو قاشق غذاخوری میل شود.

برای تهیه رب میوه، یک تا دو کیلو از آن میوه را شسته و آب گیری کرده، آب میوه را در ظرف فلزی روی کتری آب جوش قرار داده تا با حرارت غیر مستقیم تغلیظ شود. می توانید کمی نبات یا عسل نیز به آن اضافه نمایید. حجم مایع که به یک سوم رسید (تا حدودی قوام پیدا کرد) آن را از روی حرارت بردارید. این کار ممکن است چند ساعت طول بکشد.

 رب میوه های ترش :

– هو الشافی.  رب زرشک یا آلبالو یا انار یا ریواس: هر ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه : برای تهیه رب میوه، یک تا دو کیلو از آن میوه را شسته و آب گیری کرده، آب میوه را در ظرف فلزی روی کتری آب جوش قرار داده تا با حرارت غیر مستقیم تغلیظ شود. می توانید کمی نبات یا عسل نیز به آن اضافه نمایید. حجم مایع که به یک سوم رسید (تا حدودی قوام پیدا کرد) آن را از روی حرارت بردارید. این کار ممکن است چند ساعت طول بکشد.

 رب تمرهندی شیرین :

– هو الشافی.   هر ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه : تمرهندی شیرین را از هسته و لیف‌های آن پاک کرده و در مقدار مناسب آب ریخته شب تا صبح بماند. سپس با دست تمیز آن را مالیده تا له شود. سپس صاف نموده (می توانید کمی نبات یا عسل نیز به آن اضافه نمایید) و مایع حاصله را در ظرف فلزی روی کتری آب جوش قرار داده تا با حرارت غیر مستقیم تغلیظ شود. حجم مایع که به یک سوم رسید (تا حدودی قوام پیدا کرد) آن را از روی حرارت بردارید. این کار ممکن است چند ساعت طول بکشد.

 دستورات سبوس :

هو الشافی.   برنج: سعی کنید از مقادیر کم برنج و آن هم ترجیحا از «برنج قهوه ای» (مربوط به هند و افغانستان) یا سبوس دار به جای برنج سفید استفاده شود. نان: از مقادیر کمتر نان (مخصوصا نان های نرم ضخیم همچون بربری، سنگک، تافتون) استفاده کنید. ترجیحا از نان های نازک  سبوس دار، نان خشک نازک، نان تست یا سوخاری سبوس دار مصرف شود.

 تلیت نان سنگک در آب میوه :

– هو الشافی.   در صورت ضعف رفتن معده و گرسنه شدن میانه روز (قبل از ظهر، عصر): به اندازه کف دست نان سنگک در یک کاسه کوچک آب انار ملس (ترش و شیرین) یا آب زرشک یا آب انگور تلیت شده و بگذارید خوب خیس بخورد و آب میوه به خورد نان رود و سپس میل کنید. تا ۲ ساعت بعد چیزی میل نکنید.

 ماءالعسل ( عسلاب ):

– هو الشافی. عسل ۲ واحد (فنجان، لیوان یا …) + آب ۴ واحد : جوشانده کف آن را گرفته تا ۴ واحد بماند. این ماء العسل ساده است اگر بخواهید قوی تر باشد مقداری از داروهایی چون دارچین یا زعفران را به‌صورت نیمکوب در کیسه کرده و در حین جوشیدن عسل در آن بمالید. روزی تا دو لیوان به صورت جرعه جرعه مخصوصا در موارد ضعف، صبح ناشتا یا گاهی بعد از غذا نوشیده شود.

 بادام خام :

– هو الشافی.   روزی ۷ تا ۱۰ عدد بادام خام با فاصله زمانی (مثلا ساعتی یک عدد بادام)، خوب جویده شود تا در دهان به صورت مایع در بیاید. زود قورت داده نشود. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف نیز می تواند مصرف شود. صبح ناشتا هم قابل مصرف است.

 حریره بادام :

– هو الشافی.  ۱۰ عدد بادام شب تا صبح خیس شود، پوست آن ها کنده شده و مخلوط کن شود. مخلوط حاصل به اضافه نصف لیوان آب حرارت داده شده درحالی که تدریجا شکر یا عسل اضافه می شود. تا تشکیل مربای شل ادامه یابد. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف می تواند مصرف شود. صبح ناشتا و گاهی بعد غذا هم قابل مصرف است.

شیره بادام :

– هو الشافی.  ۱۰ عدد بادام شب تا صبح خیس شود، پوست آن ها کنده شده، به اضافه ۱ لیوان آب  چند بار مخلوط کن شده تا به صورت مایع نسبتا یکدستی شود. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف می تواند مصرف شود. صبح ناشتا و گاهی بعد غذا هم قابل مصرف است.

 عصاره نارگیل :

– هو الشافی. ۶ قاشق چایخوری پودر نارگیل + ۱ لیوان آب جوشانده تا نصف شود، با پارچه دولا کاملا صاف شده + ۱ قاشق شکر یا عسل نیم ساعت بعد از صبحانه میل شود. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف می تواند مصرف شود. صبح ناشتا و گاهی بعد غذا هم قابل مصرف است.

 انجیر خشک :

– هو الشافی.   روزانه ۷تا۱۰ عدد انجیر خشک میل شود.

 انجیر گلاب :

– هو الشافی.   ۳ عدد انجیر شب در یک فنجان گلاب خیسانده شده تا صبح بماند و ناشتا میل شود.

معجون چهار مغز :

– هو الشافی.   ۳ تا ۷ عدد از هر کدام از مغزهای بادام، بادام زمینی، فندوق، پسته پودر شود، سپس همراه دو عدد رطب هسته جدا مخلوط کن شده به اضافه یک لیوان شیر با نان سنگگ میل شود. می توان به عنوان صبحانه یا عصرانه-شام سبک و یا در مقادیر کمتر و بدون نان به عنوان میان وعده مصرف کرد.

 قاووت :

۳ تا ۷ عدد از هر کدام از مغزهای بادام، بادام زمینی، فندوق و پسته با مقداری شکر یا پودر قند یا نبات پودر شود. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف نیز می تواند مصرف شود. صبح ناشتا هم قابل مصرف است. پودر را در یخچال نگهداری کنید و مقادیر زیاد درست نکنید. می توان بجای شکر، پودر مغزها را در عسل ریخت که در این صورت ماندگاری آن هم بیشتر شده و خارج یخچال هم قابل نگهداری است.

  پودر پسته شکر/عسل :

– هو الشافی.   ۱قاشق غذاخوری پودر پسته بعلاوه کمی شکر (می توان همراه هم پودر کرد) یا کمی عسل بعد از غذا میل شود.

 پودر سنجد : 

یک قاشق غذا خوری دریک لیوان آب ولرم ،حل شود (در صورت تجویز مصرف همراه روغن بادام ) یک قاشق غذا خوری روغن بادام شیرین با آب و پودر سنجد مخلوط می شود .زمان استفاده از پودر سنجد میتوان هرساعتی از روز باشد

 کدو حلوایی :

– هو الشافی.   تخم های کدو حلوایی را جدا کرده ولی پوست آن را جدا نکنید سپس کدو حلوایی را همراه پودر بادام، دارچین و شکر بخار پز کرده و میل کنید. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف می تواند مصرف شود.

 روغن گاو :

– هو الشافی.   ۱ قاشق مربا/غذاخوری روغن گاو همراه با کمی عسل، شیره یا شکر با مقداری نان برشته تازه  به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف می تواند مصرف شود.

 شیره و  آب سیب :

– هو الشافی.   یکی دو قاشق شیره انگور را در یک لیوان آب سیب تازه ریخته و میل نمایید. به صورت میان وعده (مثلا ساعت ۱۰ صبح و ۴ عصر) یا در موارد ضعف می تواند مصرف شود.

 آب نخود :

– هو الشافی.  یک فنجان نخود را شسته و با دو سه برابر آب به صورت ملایم بجوشد تا خوب بپزد و آب نصف شود. آب آن همراه با مقداری عسل به میزان یک دو فنجان در روز (میان وعده) میل شود.

 سیرابی با جو :

– هو الشافی.   هزارلا و سیرابی گوسفد + یک قاشق جو خوب پخته شده و فقط قسمت هزارلا ناهار و شام خورده شود. تا ۳ روز فقط از این غذا استفاده شود. بعدا تا یک هفته یک وعده در روز از این غذا خورده شود.

غذاهای لعابی :

– هو الشافی.  سیرابی و شیردان و هزارلا پخته, پاچه گوسفند پخته، پای مرغ پخته، شیر برنج، لعاب جو، آش و سوپ جو  میل شود.

 دستورات شش گانه :

 هو الشافی.  شش مورد زیر را همزمان (طی یک تا چند روز) انجام دهید:

– صبحانه: نان + کاهو ـ  نان + خیار به همراه پنیر تازه

– ناهار: خورشت آلو اسفناج با چلو گشنیز ـ خورشت کدو همراه غوره یا تمرهندی

– شام: آش ماش با مغز بادام ـ آش برنج با مغز بادام ـ آش جو با مغز بادام

– میوه: لیمو شیرین، پرتقال، ازگیل

– به جای آب، عرق کاهو یا عرق کاسنی +  قدومه شیرازی

– مالیدن مرتب روغن خیار به دست

 وعده های غذا در مواقع بارداری :

– هو الشافی در ۳ماه اول بارداری حجم غذا در هر وعده ۷۵% وعده قبل از بارداری بوده و تعداد وعده غذایی در روز ۳-۲وعده بیشتر شود. در ۳ ماه دوم بارداری حجم غذا در هر وعده ۵۰% قبل از بارداری بوده و تعداد وعده ها ۶-۵ وعده بیشتر شود. در ۳ ماه آخر بارداری مقدار غذا ۲۵ تا ۳۰% قبل بوده و تعداد وعده ها ۱۰-۸ وعده بیشتر از قبل شود.

http://mirghazanfari.ir/post-61.html

///////////////////////////////////////////

تغذیه ترش مزه 

📚⛔️🔕غذاهای ترش مزه،

حافظه راکندمیکنند،بخاطرهمین گفتندترشی نخوری یک چیزی خواهی شد،چون ترشی به تن سردی زیادی می دهدوبوی سرکه بوی سردمحسوب میشودوحافظه راکندمیکند
برخی بوهای سرد:بوی رنگ،ادکلن ها،اسپری ها،بوی واکس،بوی بنزین،بوی تینر،وکلاموادشیمیایی
برخی بوهای گرم،گلاب،گل یاس،گل نرگس،بوی اسفند(دوداسفندرامستقیم بونکنید)
برخی موادکه ایجادکندذهنی میکنند:
استفاده ازظروف آلومینیمی،هوای آلوده چون سرب وموادسمی دارد
برخی شرایط کندذهنی ایجادمیکند:
کمبوداکسیژن درکلاس ومنزل،پس بهتراست هرازچندگاهی پنجره هارابازکنید
هوای گرم منزل وکلاس،مابجای اینکه خودمان راگرم کنیم محیط خودراگرم میکنیم،بهترین دما۲۲تا۲۵درجه است،درفصل سردوقتی دمای منزل رابالاببریم عملکردریه بهم میخوردوکاهش اکسیژن رخ میدهد پشت سرهم خمیازه میکشیم پس بهتراست دمارادرفاصله ۲۲درجه نگهداریم درعوض لباس بیشتری بپوشیم
@soroshesalamati