آخرین مطلب

رنگ های سفره و غذا برای اشتهای کودکان بر مبنای طب سنتی

?تأثیر رنگ سفره و غذا بر اشتها – بخش سوم?

 ?چگونه رنگ ها بر اشتهای کودک تاثیر می گذارند؟

کودکان بسیاری هستند که مشکل خوردن غذا دارند و به اصطلاح بد غذا هستند. یکی از راه حل هایی که برای این موضوع وجود دارد ، تزئین کردن غذاست ، با تزئین غذا با رنگ های مختلف می توان کودک را برای خوردن غذا تشویق کرد. هر یک از رنگ ها خاصیت هایی دارند که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم.

?سبز:

فواید خوردن سبزی ها و میوه ها بر هیچ کس پوشیده نیست. سبزیجات سبز حاوی مجموعه ‌ای از آنتی اکسیدان ها هستند که با خوردن آنها استخوان ها و دندان هایی محکم خواهیم داشت. ‌سبزی ها و میوه ها ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهند. بعضی از آنها عبارتند از: فلفل سبز، خیار، لوبیا سبز، نخودسبز، کدو سبز، کرفس، کلم، طالبی، سیب ‌و انگور سبز. ‌

 ?قهوه ای و سفید:

رنگ های سفید و کرم تا قهوه ای را نیز می توان در زمره رنگین کمان خوراکی ها جای ‌داد. خواص سلامتی بخش و مفید سیر و پیاز سال هاست که زبانزد متخصصین تغذیه است و محققین ‌دریافته اند که این گروه از مواد غذایی، در پایین آوردن سطح کلسترول خون مفید بوده و در حفظ سلامت قلب ‌موثر هستند.

?تهیه غذاهای جذاب با خوراکی های رنگی:

پس از آشنایی با برخی از خواص خوراکی ها و دسته بندی آنها بر حسب رنگشان، نوبت به کاربرد ‌آنها در تهیه غذاهای جذاب برای کودکان می رسد. بشقاب غذا را چون بوم نقاشی ببینید و به ‌فرزندتان کمک کنید تا روی این بوم با استفاده از مواد خوراکی رنگی که در اختیارش قرارمی ‌دهید مطابق سلیقه خودش منظره ای زیبا بیافریند.

?با استفاده از قوه تخیل خود و کودکتان با اشکال و طرح های ‌فانتزی، این غذاها را بیارایید.‌در فصل تابستان پوره های رنگارنگی از میوه‌های گوناگون درست کنید و آنها را در یک جایخی ‌ریخته و در فریزر قرار دهید. از این قطعات یخ میوه ای برای سرو نوشیدنی های کودکان استفاده ‌کنید.

?به جای تنقلات پرچربی و پرنمک، برگه خشک شده میوه ها و مغزهایی مانند گردو و پسته را در ‌دسترس بچه ها قرار دهید.‌

با فرزندتان بازی شناخت طعم میوه ها را ترتیب دهید. چشمان او را با یک دستمال ببندید و قطعاتی از ‌میوه های گوناگون را در دهانش بگذارید تا با خوردن آنها، نوع میوه یا سبزی را تشخیص دهد.

?خلاصه اینکه ‌از خلاقیت شخصی خود برای ایجاد عادات صحیح غذایی در فرزندتان بهره بگیرید.

شما از مواد غذایی ‌رنگی نیز می توانید به عنوان حربه ای برای خوراندن گوشت به کودکانتان استفاده کنید.‌ بسیاری از کودکان علاقه زیادی به خوردن گوشت نشان نمی دهند که آن هم یا به دلیل تنفر آنها ‌از بوی گوشت است یا اینکه از تکه های گوشت در غذا خوششان نمی آید. بدین منظور می توانید از ‌سبزیجاتی نظیر زردک و شلغم برای گرفتن بوی گوشت در غذا استفاده کنید.

?تاثیر رنگ در غذای کودکان به قدری زیاد است که آنها ترجیح‌ می دهند به جای استفاده از غذاهای خانگی ‌در زنگ تفریح، خوراکی های خوش آب و رنگ بوفه مدرسه را بخورند.

?برای رفع این عادات که یکی از ‌مهم ترین دلایل چاقی کودکان به شمارمی روند، بهتر است برای تشویق آنها به خوردن ‌ساندویچ های خانگی، به سبزیجات و میوه های رنگی متوسل شوید تا پفک و پاستیل و چوب شور!

? https://telegram.me/joinchat/BgJv-jwUOa46bxEwOo1zCg