آخرین مطلب

سموم خطرناک اکرولئین از سوختن زیاد روغنها با حرارت بالا شکل میگیرد

?سم خطرناک آکرولئین چیست ❓❓

?آکرولیین ،مایعی است بی‌‌رنگ ، فرّار ، با بوئی تند و آزار دهندۀ چشم و بینی ،که در آب و الکل محلول است،این ماده سرطانزا ،از حرارت دادن زیاد چربی‌‌ها و طبخ مواد غذایی در روغن، با حرارت بالا، تولید می‌‌گردد.

?این ماده بعنوان عامل سمیت ژنتیکی شناخته شده است.واکنش پذیری بالای آن با پروتیینها،عامل اصلی ان میباشد.

?آکرولیین یک سم ریوی قوی بوده ،در تحریک آسم کودکان نقش دارد و در ایجاد سرطان ریه دخالت مستقیمی دارد.

?استفاده از روغن‌های غیراستاندارد آن هم با حرارت بالا ،باعث تولید این سم خطرناک میشود.حرارت بالا در این فرآورده‌ها از یک طرف ، منجر به تخریب برخی مواد مغذی شده و از طرف دیگر حرارت بالا که منجر به دود کردن روغن می‌شود ،ترکیباتی به نام آکرولئین تولید می‌کند که حتی تنفس و استنشاق آن نیز خطرناک است.

?گرچه پختن غذا، برخی مواد سمی بویژه سم باکتریها را کاهش می دهد، اما در صورتی که از روش های نادرست طبخ استفاده کنیم ،ممکن است مواد سمی در مواد غذایی ایجاد شوند و به علاوه بخشی از مواد مغذی، بویژه ویتامین های حساس به حرارت و مواد محلول در آب در اثر پخت نادرست غذا از دست می روند.

?طی جریان سرخ شدن، حرارت ایجاد شده توسط روغن، آب موجود در ماده غذایی را تبخیر و بخار حاصل وارد روغن میشود و زمینه هیدرولیز و ایجاد ترکیب سرطانزایی به نام آکرولئین در روغن را فراهم می آورد.

?این ترکیب می تواند باعث ایجاد سرطان کبد شود ، بنابراین دستگاه های سرخ کن در منزل یا اغذیه فروشی ها باید در مجاورت هود یا هواکش های صنعتی قرار گرفته تا رطوبت خارج شده از ماده غذایی ،از محیط سرخ کن دور شود.

?توصیه و تاکید میکنم ؛در هنگام سرخ کردن مواد غذایی در داخل روغن، نمک اضافه نکنید، چرا که موجب کاهش نقطه دود روغن شده و نیز سبب ایجاد این مواد سمی و سرطان‌زا می‌شود.

?چربی گوشت ها یا چربی که به گوشت اضافه می کنیم در هنگام کباب کردن تولید آکرولئین می کند.اگر گوشت را قبل از کباب کردن به مدت یک تا دو ساعت، با سبزیجاتی مانند آویشن، رزماری، پونه، ریحان و سیر مزه ‌دار کنیم، در کاهش تشکیل ترکیبات سرطان‌زا بسیار موثر است.

❌تدوین :دکترحمزه سام دلیری پژوهشگربرتر طب ایرانی و اسلامی