آخرین مطلب

رژیم غذایی ۱۵ روزه برای اصلاح مزاج و گوارش و درمان توسط استاد کردافشاری

?صلاح عادات غذایی

?رژیم استاندارد ۱۵ روزه اصلاح مزاج

?بررسی مشکلات گوارشی وتدابیر ودرمان 

 ♦️مدرس: استاد کردافشاری

?بسم الله الرحمن الرحیم?

?بسیاری از بیماریها بخصوص بیماریهای گوارشی در اثر عادات بد غذایی ایجاد می شود.

پرخوری، درهم خوری، با عجله غذاخوردن و نجویدن غذا و … از مهمترین علل بیماریها هستند که برای درمان و یا پیشگیری از انها اصلاح وضعیت غذا خوردن اهمیت دارد.

? رژیم استاندارد که در ادامه می آید می تواند در بسیاری از مشکلات به تنهایی کمک کننده باشد.

♻️رژیم استاندارد (رژیم پاکسازی بدن، تقویت معده، اصلاح عادات غلط تغذیه ای)

?مدت استفاده از این رژیم ۱۵ روز است که طی این مدت هیچ نوع غذا یا نوشیدنی یا میوه و… خارج از موارد گفته شده نباید مصرف شود و از روز ۱۶ تا نوبت ویزیت بعدی هرروز می توانید ۱ غذا یا میوه و … که در رژیم زیر نیست را امتحان کنید به شرط اینکه جزء موارد ممنوعه نباشد.

وقتی که ماده غذایی جدید را امتحان می کنید تا ۲۴ ساعت چیز جدید دیگری نخورید تا اگر آن ماده باعث اذیت بدن شود بدانید که مربوط به کدام ماده غذایی است.

مواد جدیدی را که هر روز امتحان می کنید در برگه ای یادداشت کرده و در ویزیت بعدی همراه بیاورید. در ضمن درست جویدن غذا فراموش نشود.

?صبحانه: 

یک کف دست نان سنگک یا بربری برشته یا نان تست به همراه کره محلی با عسل یا یکی از مرباهای بالنگ، به، سیب یا آمله (مرباها بدون شیرابه باشد و فقط میوه آن مصرف شود)، ارده و شیره، زرده تخم مرغ عسلی با کمی نمک و فلفل و دارچین و آویشن بدون چای و سایر نوشیدنی ها

 ?ناهار: 

?گوشت گوسفند (ترجیحا سردست) یا گوشت مرغ (ترجیحا سینه مرغ خانگی) به صورت ته چین یا خورش تفت داده شده کم آب یا کباب به همراه برنج آبکشی با زیره و زعفران و یا سبزی پلویی که به مدت طولانی دم کشیده باشد.

می توانید به جای برنج از نان سنگک یا بربری برشته نیز استفاده کنید.

حتما غذا را خوب بجوید و همراه آن آب، دوغ یا نوشابه، ماست، سالاد، سبزی، سوپ و … به عنوان پیش غذا یا پس غذا نخورید.

فقط مصرف زیتون شور یا پرورده مجاز است. ادویه عادت روزانه خانواده را می توانید به غذاها اضافه کنید.

 ?شام: 

?یا مثل ناهار (یعنی گوشتها را با نان یا برنج مصرف کنید) یا دو تا سه سیب درشت شیرین رسیده بدون پوست رنده کرده، با کمی گلاب و زعفران و عسل به تنهایی یا با نان سنگک میل کند.

میوه یا میان وعده در طول روز: مویز، بادام درختی، سیب، گلابی، انگور و انار.

 ♻️نوشیدنی در طول روز:

?آب و عسل و کمی زعفران شربت کرده و میل کنید. البته نیم ساعت قبل و ۲ ساعت بعد غذا نوشیدنی نخورید.

 ?دمنوش به جای چای: 

دمنوش بابونه یا دارچین و زنجبیل با کمی زعفران

 ?تذکر: 

ساعات صرف وعده های غذایی ترجیحاً باید منظم باشد مثلاً صبحانه ۷-۸ صبح، ناهار: ۱۲-۱۳، شام: ۱۹-۲۰ و خواب شبانه ۲-۳ ساعت بعد از شام باشد. فاصله بین غذاها و نوشیدنیها بسته به سبک یا سنگین بودن غذا بین ۲-۱ساعت باشد.

 ?پرهیزات یا مواد غذایی ممنوعه:

انواع روغن های نباتی و مایع، انواع کره های گیاهی و مارگارین، انواع آبمیوه های کارخانه ای و نوشیدنیهای گازدار، انواع مواد خمیری و حجیم (ماکارونی، لازانیا، رشته های صنعتی و..)، انواع مواد مخدر و دخانیات، انواع سس، انواع ساندویچ، پیتزا، فراورده های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر، کباب لقمه و…)، انواع تنقلات مصنوعی (پفک، چیپس، آدامس، شکلات و کاکائو، اسنک، نوشمک، یخمک و…)، انواع شیرینی جات قنادی، بیسکوییت و آب نبات، انواع نان های سفید (فانتزی و نان هایی که دارای آرد نول می‌باشد)، انواع کمپوت و کنسرو صنعتی، یخ و آبی که یخ در آن ذوب شده باشد، آب نارنج جوشیده شده در غذا، انواع بستنی و فالوده صنعتی، انواع میوه جات غیر فصلی، انواع غذاهای شور (خیارشور، ماهی دودی، انواع ترشی که با سرکه های صنعتی تهیه شده باشند، انواع فراورده های لبنی پاستوریزه (ماست، شیر، خامه، سرشیر، پنیر و دوغ)، کشمش و زرشک تیزابی، خوردن غذاهای مانده، بیات و فریز شده، انواع مواد کافئین دار (قهوه، نسکافه و…)، سیب زمینی، قارچ.

همانطور که گفته شد در اکثر بیماریهای گوارشی اجرای صحیح و دقیق رژیم غذایی استاندارد کمک کننده است

ولی در مواردی که بیماری شدید است می توانید از داروهای زیر نیز کمک بگیرید:????

۱- سفوف منقی که ترکیبی از بذرهای گرم است، نیم ساعت قبل از غذا باعث کمک به هضم بهتر غذا و مانع نفخ و ورم می شود. به علاوه این دارو در درمان بیماریهای رحمی و تنقیه اعضای عصبی موثر است که در آینده توضیح بیشتر داده خواهد شد.

۲- در کسانی که مشکل ریفلاکس و برگشت غذا یا اسید به مری و ترش کردن دارند، می توانید معجون جهاز هاضمه یا کپسول معده نیم ساعت بعد از غذا به همراه کمی عرق نعنا و آبجوش و عسل تجویز نمایید.

می توانید کمی تخم بارهنگ نیز به آبجوش و عسل و عرق نعنا اضافه کنید. این دارو باید حتما بعد غذا مصرف شود تا با خاصیت قبضی که دارد دهانه معده را تنگ کرده و مانع برگشت غذا یا اسید شود.

۳- اکثر کسانی که دچار نفخ و یا سایر مشکلات گوارشی هستند دچار یبوست نیز می باشند و نکته مهم این که ممکن است خود واقف به یبوست نبوده و در جواب سوال شما هم اعلام کنند که یبوست ندارند ولی وقتی دقیق پرسیده شود متوجه خواهید شد که تخلیه کامل معده و روده روزانه صورت نمی گیرد.

در این موارد استفاده از روغن مالی شکم با روغنهای گرم و ملین مثل زیتون، کرچک، مصطکی، قسط و سیاهدانه و … روزی ۴-۵ بار در جهت عقربه های ساعت می تواند کمک کننده باشد. بادکش شکم نیز باعث گرم شدن و افزایش حرکات روده و تحلیل نفخ می گردد.

? استفاده از داروهایی مانند آلو، انجیر، خاکشیر، ترنجبین و یا کپسول ایارج که مخصوص تنقیه مغز و معده است و یا کپسول راحت و مالجبن و … می تواند کمک کننده باشد.

?البته همانطور که می دانید مبحث یبوست از مباحث کلیدی طب سنتی است که در آینده درمورد غذاهای ملین و نحوه انتخاب داروهای ملین و یا مسهل و نیز موارد احتیاط آنها خواهیم پرداخت.

♻️همچنین یکی از علل ایجاد مشکلات گوارش نزله و ضعف دماغ (مغز) است که باید به آن نیز توجه شود.

https://telegram.me/joinchat/DXph7kDEs2ciiVGoIhfpeg