آخرین مطلب

روغن حیوانی ضامن طول عمر و جوانی و انرژی زا برای قلب برمبنای طب سنتی

? یکی از ارکان طول عمر و جوانی پایدار از نظر طب سنتی مصرف مداوم روغن حیوانی است.

✅دکتر حسن اکبری متخصص طب سنتی گفت:

سلول‌های عضله قلب، برخلاف سلولهای عضله اسکلتی، شامل واحدهای مجزای سلولی هستند و دارای یک هسته بزرگ می‌باشند و در داخل سیتوپلاسم خود حاوی تعداد بسیار فراوانی از میتوکندری‌ها هستند که برای فعالیت این سلولهای پرکار و خستگی ناپذیر، مادام العمر انرژی تهیه می‌نمایند.

وی افزود: برای انقباض این عضلات یون کلسیم و برای انبساط مجدد و آمادگی انقباض بعدی ATP (سوخت سلولی) لازم است که در مورد سلولهای عضله قلب بهترین بنزین سلولی، روغن‌های حیوانی هستند زیرا طبیعتاً سلولهای قلبی از اسیدهای چرب آزاد تغذیه می‌کنند که بهترین آن‌ها در چربی‌های طبیعی حیوانی یافت می‌شود.

اکبری اظهار داشت: بنابراین کسانی که اصلاً از روغن‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند دچار یک بیماری قلبی به نام کاردیومیوپاتی می‌شوند که در اثر کمبود انرژی این سلولها به وجود می‌آید و چه بسا بسیاری از کسانی که نامزد پیوند قلب به علت نارسایی شدید قلبی هستند اگر روزانه برای صبحانه فقط یک قاشق مرباخوری روغن حیوانی مصرف نمایند سلول‌های قلبی‌شان مجدداً به کار می افتند و دیگر نیاز به تعویض قلب ندارند.

وی در پایان بیان کرد: بنابراین تغذیه ی سلول‌های خود عضله ی قلب از اسیدهای چرب است که تنها در روغن حیوانی به وفور یافت می شود. از نظر طب اسلامی وطب سنتی خواص روغن حیوانی بی شمار است و از آن جمله می توان به استخوانسازی، کاهش غلظت خون، کاهش چربی‌های زاید شکم، شادابی و سفیدی پوست و سم زدایی از بدن اشاره کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

?چند نکته در مورد روغن زرد یا حیوانی

✅روغن زرد (حیوانی) نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است.

البته خوردن چربی و روغن بایستی به مقدار نیاز بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد نسبت به دیگر روغن های جامد و مایع که در بازار موجود است و خانمها برای پخت و پز در منزل از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش می یابد

✅روغن زرد یا حیوانی معمولا برای جبران قوای جسمانی از دست رفته بیماران مثل زن زائو استفاده می شود همچنین برای کودکان در حال رشد، این روغن مقوی و سالم است.در شکستگیها و مشکلات کمر، دنده و استخوان که نیاز به مراقبت و گرم نگهداشتن استخوان است (و پزشک از سرد شدن و سرماخوردگی استخوان منع می کند) در مراقبت های منزل توصیه می شود از روغن زرد برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوان استفاده شود.

✅در دو فصل اواسط بهار و پاییز برای تهیه روغن زرد از کره اقدام می شود. روغن بهاره خوش طعم و خوش بو تر است چون حیوان از علفهای تازه بهار تغذیه کرده است.

✅مزاجهای صفراوی روغن زرد را کمتر استفاده کنند و در صورت استفاده با لیموترش تازه مصرف شود.

 ?احتیاط در مصرف زیاد روغن زرد 

با توجه به اینکه روغن زرد دارای کالری بالایی است و از طرفی بسیار خوش مزه و لذیذ می باشد در خوردن آن افراط نکنید چون در دراز مدت ممکن است دچار افزایش وزن , چربی خون و یا از این دست بیماری ها شوید و اگر می بینید اشخاصی که در روستاها زندگی می کنند و از این روغن به فراوانی استفاده می کنند بسیار قوی و سرحال هستند بهتر است بدانید به این دلیل است که فعالیت بسیاری در روستا وجود دارد که تنها به کمک دست قابل انجام است و در نتیجه به طور روزانه فعالیت بدنی زیاد و سوخت و ساز بالایی در بدن این اشخاص اتفاق می افتد که مانع از افزایش وزن و سایر بیماری های مرتبط با آن  می شود البته با توجه به گرم بودن مزاج روغن زرد و سرد بودن مزاج غالب روغنهای گیاهی که به عنوان روغن مایع امروزه استفاده می شوند, آنها نیز به مرور شخص را دچار بیماری هایی از قبیل تصلب شرایین خواهد کرد و در نتیجه بهتر است در طول روز و در طول هفته از روغن های متفاوتی از جمله روغن زرد و روغن دنبه و روغن زیتون و روغن کنجد نیز استفاده نمود تا ضمن جلوگیری از بیماری  از فواید آنها نیز برخوردار شوید

?روش تهیه ی روغن زرد_روغن حیوانی در منزل 

✅مقداری کره را در یک قابلمه (مسی باشد بهتر است) که فضای بیشتری نسبت به حجم کره دارد ریخته، به گونه ای که حداقل چهار انگشت بالای قابلمه خالی باشد.برای جلوگیری از سرریز شدن کره که در هنگام جوش اتفاق می افتد، می توانید دور تا دور قسمت بالا و داخلی قابلمه را (تا حدود چهار انگشت، پائین درب ظرف) با کره چرب کنید.

قابلمه را روی گاز قرار داده و زیر آن را روشن کرده و زمانی که جوش آمد، شعله را کم کنید و کره آب شده را مرتب هم بزنید تا آرام آرام بجوشد. پس از چند دقیقه، کره، حالت سفیدی یافته و فضای قابلمه نیز حالت مه آلود پیدا می کند. به هم زدن ادامه دهید تا این سفیدی ها، کم کم جمع شود و روغن مثل آب دریا شفاف شود. در این حالت

شعله را خاموش کرده و کمی هم می زنید تا مقدار تفاله ای که روی روغن مشاهده می شود حالت طلایی رنگ پیدا کند. سپس روغن را صاف کرده تا آن مقدار تفاله گرفته شود. (برای صاف کردن می توانید از الک و پارچه حریری که روی آن انداخته شده است استفاده کنید)

?تذکر:

✅ روغن کره را به اندازه مصرف کوتاه مدت خود آماده نمایید(حداکثر سه ماه)؛ چرا که نگهداری طولانی مدت آن باعث تغییر در طعم و بوی آن می گردد.

✅ کره مورد استفاده باید کره محلی گاوی باشد و اگر کره دوغی باشد، بهتر است.(کره ی گاوی بهتر و بسیار ارزان تر از گوسفندی است)

✅ هنگام استفاده از این روغن به منظور تف دادن یا سرخ کردن می بایست شعله گاز کم و حرارت ملایم باشد.

✅  روغن کره را در ظرف در بسته و داخل یخچال نگهداری نمایید

منبع: ravazadeh.com

 ?مصارف روغن زرد 

روغن زرد را می توان مانند تمام روغن های برای پخت و پز غذا استفاده نمود ضمن اینکه می توان آن را مانند کره هنگام سرو برنج یا هر غذای دیگر روغن آن ریخت تا غذا چرب تر شود و استفاده نمود, همچنین می توان از روغن زرد به دلیل تحمل دمای بالا برای سرخ کردن استفاده نمود(البته با شعله ی ملایم) , عده  ای نیز از روغن زرد بجای کره در صبحانه در کره مربا یا کره عسل استفاده می نمایند که به عنوان یک صبحانه مقوی و خوش مزه می تواند انتخاب خوبی باشد.