آخرین مطلب

خارش بدن و راهکارهای تغدیه و نوشیدنی برمبنای طب سنتی

?خارش پوست بدن?

?دکتر حسن اکبری?

?✍همه خارشها غلبه صفرا نیست وغالبا غلبه سوداست.ودرکتب قدیم خارش ها را جزء سوداتقسیم میکردن?

?✍اغلب خارش ها در واقع یک علامت است ونه یک بیماری و در واقع نشان دهنده اسیب سلولی است که این اسیب را به صورت یک واکنش از خودشون نشان می دهند تا فرد مراجعه کند به طبیب ومنشاء و ریشه را پیدا کرده و درمان کند.

?✍وخیلی از اوقات خارشها به خاطر خشکی پوست است.واگر فرد یک تغذیه مناسب وگرم وتر داشته باشد و هر شب پوست خودش را با یک روغن ملایم چرب کند مثل روغن بنفشه که برای افرادی که طبع سرد ویا گرم دارند متعادل کننده است.

?✍ویک لایه نازک برای ماساژدادن کافی است.ولی اگر واقعا غلبه صفرا باشد اصلاح تغذیه این فرد به این صورت است که باید بیشتر از خنکی ها استفاده کنند.بین سردی ها وخنکی ها تفاوت هست و سردی های مفید خنکی محسوب میشوند مثل خاکشیر شیرخشت عرق کاسنی عرق ترنجبین گوشت خروس و در اعمال باید حجامت بکند در زمان و فصل مناسب.?

?خارش پوست بدن?

?دکتر غلامرضا کردافشاری?

 ✅✍الف)رژیم غذایی قبل از صبحانه:

?صبحانه: ماء الجبن با دستورات قبلی

?مربای به بدون شیرابه با نان سنگک یا لواش برشته و کره محلی یا خامه تازه(میزان گوشت میوه در مربای مصرفی حد اقل روزانه به یک قاشق غذاخوری پر برسد.)

?مربای هلیله

?مربای وج (اگیر ترکی)

?می توانید در کنار مربای به و هلیله از مربای بالنگ و سیب هم استفاده کنید. ولی مربای به و هلیله و وج حتما هر روز مصرف شود.

?بادام درختی پوست کنده خام بی نمک ۲۰-۱۵ عدد یا شیر بادام(۱ لیوان آب+ ۲-۱۵ عدد بادام+ کمی نبات در مخلوط کن مخلوط شود) یا حریره بادام(با آب تهیه شود) یا فندق پوست کنده ۱۵-۱۰ عدد کوبیده شده و با عسل مخلوط شده

?مویز ۳۰-۲۱ عدد

?زرده تخم مرغ عسلی: زرده تخم مرغ را از سفیده جدا نمایید و زیر شیر سماور یا کتری شیر دار در حال جوش قراردهید و قطره قطره آب جوش روی آن بریزید تا به حد عسلی شدن ببندد و سپس با کمی شکر میل کنید.

?نان و کره محلی و عسل یا رب سیب

? سیب شیرین رسیده پوست کنده پخته شده

?ناهار و شام?

?۱٫آش جو: مقداری جو و نخود با گشنیز و جعفری و شلغم و مقدار کمی زیره و رازیانه و انیسون ذکر شده پخته شده و موقع مصرف کمی روغن زیتون اضافه شود.

?۲٫سوپ گشنیز: که از گشنیز، شلغم، برگ چغندر، مقداری اسفناج و آلوبخارا با کمی برنج و ادویه جات ذکر شده و گوشت جوجه مرغ یا کبک یا بلدرچین تهیه شده باشد.

?۳٫ سوپ سبزیجات : که سبزیجات آن شامل کرفس، کنگر ، گشنیز ، برگ پنیرک ، آلوچه، ،ریواس کوهی ، نعنا ، جعفری (هر تعداد از سبزیجات که با توجه به فصل در دسترس بود) باشد و گوشت آن از گوشتهای ذکر شده در سوپ فوق باشد. چاشنی آن را آبغوره ، سرکه ، سماق ، لیموترش ، تمرهندی و یا آب انار تشکیل دهد.

?۴٫ سوپ جو با سبزیجات ذکر شده و هویج و روغن زیتون و آبغوره

?۵٫خورشت ریواس:پیاز را در روغن تفت داده و گوشت را اضافه کنید و بگذارید بپزد. در ظرفی دیگر کمی روغن داغ کرده و ریواس خرد شده را ۶-۵ دقیقه در آن تفت بدهید. سپس نعنا و جعفری را اضافه کرده و ۱۰-۸ دقیقه دیگر تفت دهید و سپس از روی حرارت بردارید.وقتی گوشت نیم پز شد، سبزیجات سرخ شده را با کمی نمک و فلفل و انیسون و آبغوره اضافه کنید و بگذارید خورشت جابیفتد. در ۱۵ دقیقه آخر پخت در قابلمه را باز بگذارید.

?۶٫ خورشت کنگر با سبزیجات و ادویه جات ذکر شده

?۷٫ خورشت کرفس با شنبلیله و گشنیز و جعفری با گوشتها و ادویه جات ذکر شده

?۸٫ نخوداب: نخود را با ادویه جات مذکور خوب بپزید و در صورت تمایل می توانید گوشت نیز به آن اضافه کرده و در انتها با افزودن کمی روغن زیتون میل نمایید.

?۹٫ قلیه ماهی با ماهی کیلکا: ماهی کیلکا را فیله کنید (سر آن را با کارد تیز بزنید و به آرامی شکم آن را باز کرده واستخوان را خارج کرده و در آب سرد بشویید و در آبکش بریزید ) مقدار خیلی کمی نمک به آن بپاشید و ۳۰ دقیقه در ظرفی بماند. یک عدد پیاز کوچک و ۳-۲ حبه کوچک سیر را با زردچوبه کمی تفت دهید و سپس شنبلیله و گشنیز خرد شده را به نسبت ۱ به ۴ اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید. سپس مقداری تمرهندی هسته گرفته را که قبلا با آب مالش داده و مخلوط کرده اید ، به همراه یک قاشق چای خوری گرد لیمو اضافه کنید و بگذارید مواد کمی پخته شده و جابیفتد، سپس ماهی را اضافه کرده و ۱۰ دقیقه بعد غذا حاضر است.

?۱۰٫ ماهی کیلکا تنوری: ماهی را فیله کنید و یک سیخ چوبی باریک نوک تیز (مثل سیخ کباب حسینی) از یک طرف وارد و از طرف دیگر به نحوی خارج کنید که ماهی پهن بماند. سپس خمیری تهیه شده از مخلوط شیره تمرهندی (تمرهندی که در آب مالش داده شده و هسته هایش جدا شده) ، زردچوبه ، گشنیز خرد شده، کمی زیره ، آب لیمو(به جای آبلیمو می توانید از آب نارنج یا آب انار ترش استفاده کنید) و مقدار کمی نمک را روی ماهی بمالید. سینی فر را کمی چرب کرده و ماهی را داخل فر تنوری کنید.

?۱۱٫ کته گشنیز: سبزی پلو که سبزی آن گشنیز باشد

?۱۲٫ کته شوید: سبزی پلو که سبزی آن شوید باشد

?۱۳٫ والک پلو: والک ۵۰۰ گرم ،برنج ۴ پیمانه ،روغن، نمک ابتدا برنج را بشویید و خیس کنید.والک ها را هم بشویید و کمی درشت خرد کنید. می توانید والک ها را با قیچی مخصوص آشپزخانه نیز خرد کنید.بهتر است این پلو را به صورت دمی درست کنید، زیرا سبزی والک کمی ضخیم تر از سبزی های دیگر است و احتیاج دارد که بیشتر بپزد.

برنج و والک را همراه نمک، روغن و مقدار لازم آب داخل قابلمه ای بریزید و مخلوط کنید. سپس قابلمه مواد را روی حرارت بگذارید و ابتدا حرارت اجاق را زیاد کنید وقتی آب برنج تقریباً تمام شد حرارت گاز را کم نمایید و در قابلمه را ببندید تا دم بکشد.

?۱۴٫ آش با چاشنی های مختلف:

مقداری لپه را با نمک و زردچوبه و آب در دیگ جاداری بریزید و روی آتش ملایم بگذارید و نیم ساعت بجوشانید تا لپه نرم شود. سپس سبزی شامل گشنیز ، جعفری و تره را اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بپزید. سپس مقداری برنج را که از قبل مثل کته پخته اید را اضافه کنید و بگذارید آش جا بیفتد. نیم ساعت قبل از برداشتن به عنوان چاشنی مقداری رب انار یا شیره تمرهندی یا شیره زرشک یا آب آلو اضافه کنید. موقع سرو کمی پودر سماق روی آش بپاشید.

?۱۵٫ خورشت به آلو

?۱۶- خورشت سیب درختی : که مواد آن را سیب درختی ، غوره تازه یا آبغوره ، گوشت گوسفند یا کبک یا مرغ ، آلوبخارا یا آلوچه به اضافه کمی نمک و پیاز و زردچوبه تشکیل دهند.

نکته ۱: روی تمام غذاها مو قع مصرف سبوس برنج یا گندم بپاشید.

نکته ۲: از مصرف گوشت قرمز به میزان زیاد پرهیز کنید و در غذاهای ذکر شده در فوق نهایتا می توانید هفته ای ۲ بار از گوشت گوسفند استفاده نمایید. به جای آن از گوشت سفید و ماهی کیلکا استفاده نمایید.

نکته ۳: یک ساعت و نیم بعد از غذا سالادی متشکل از ساقه های لطیف کرفس و هویج خرد کرده با یک قاشق غذاخوری ترشی کبر و مقداری جوانه ماش میل کنید که سس این سالاد از مخلوط مقداری روغن زیتون، رب انار، کمی سرکه و مقداری عسل تهیه شده باشد.

نکته ۵: به عنوان چند تا از وعده های شام می توانید از سیب پوست کنده رنده شده با کمی عرق قاصدک و خارشتر و کاسنی وشاهتره و بیدمشک و مقداری هل و عسل به شکل فالوده سیب استفاده کنید که این فالوده سیب را می توانید با نان هم مصرف نمایید.

نکته ۶: در غذاها فقط از روغن زیتون و بادام و کنجد استفاده کنید.

?نوشیدنی?

?۱٫ شربت زرشک و سیب: آب زرشک ۴۰۰ گرم، آب سیب رسیده شیرین پوست کنده ۴۰۰ گرم، آب لیموترش تازه ۲۰۰ گرم، مخلوط کرده و با مقداری شکر به قوام بیاورید و موقع مصرف با آب رقیق کرده بنوشید.(اگر زرشک تازه برای آبگیری نبود،مقداری زرشک خشک را در ۴ برابر آن آب یک شب بخیسانید ، روز بعد بجوشانید تا یک سوم آن بماند.)

?۲٫ ماء الشعیر طبی: جو را ۲۴ ساع بخیسانید سپس با ۲۰-۱۴ برابر آن آب روی حرارت بگذارید به محض شکفته شدن جو ، حرارت را خاموش کنید و بلافاصله آب روی آن را صاف کرده و نیم گرم بنوشید.(می توانید مایع حاصله را در یخچال نگهداری کنید)

?۳٫ شربت آب سیب ، عسل و کمی آب لیموترش تازه

?۴٫ شربت یونجه: ۳ کیلو یونجه خشک + یک لیتر آب بجوشد تا نصف آب باقی بماند. سپس با مقداری شکر به قوام آورید و روزانه ۳۰۰ گرم میل کنید.

?۵٫ به جای چای: دم کرده بنفشه ۱۰ گرم، پوست بید ۱۵ گرم، ریشه کاسنی ۱۰ گرم، عناب ۲۰ عدد، سپستان۲۰ عدد، پنیرک ۱۰ گرم، ریشه ایرسا ۱۰ گرم، شیرخشت ۵۰ گرم ، روزی ۴ بار مصرف شود.

میوه:سیب?• گلابی?شاهتوت• ریواس• زردآلو

?ب) حمام مرتب با ترکیب ضد خارش که در نسخه برایتان نوشته شده (سدر و مورد و حنا و …) و آب ملایم که بسیار داغ نباشد.

ج) بیشتر به پهلوی راست بخوابید

د) لباس گشاد و نخی بپوشید

ه) روزانه ۵ بار دور ناف، مقعد و لبهایتان را با روغن بنفشه ( در پایه بادام ) ماساژ دهید.

?تنقیه از مغز فلوس ۵۰ گرم، شکرسرخ ۳۰ گرم، گل خطمی ۱۰ گرم، گل پنیرک ۱۰ گرم، بنفشه ۱۰ گرم، تاجریزی ۲۰ گرم، ریوند چینی ۵ گرم، شاهتره خشک ۵ گرم با ۳ قاشق روغن بادام و ۲ قاشق پودر صابون بادام و یا پودر صابون گل خطمی (که آب نخورده باشد). روزانه انجام شود.کپسول صبر زرد روزی ۲ عدد عصرها با آب گرم

?خارش پوست بدن?

?دکتر محمد باقری?

?✍برای درمان خارشهای ویروسی قوی مثلا از تماس با بدن مرده پدید آمده باشد به روش زیر عمل کنید:

مورچه وقتی می خواهد لانه بسازد خاک های زیر زمین را به تدریج می شکافد و ذره ذره آن ها را به دهان گرفته و به بیرون لایه می آورد. در بین راه که گاهی چند متر طول پیدا می کند لعاب دهان او به خاک ها سرایت کرده و در نتیجه خاک، کمی تیره و کدر شده و با سایر خاک های اطراف لانه متمایز می گردد.

اگر این خاک ها را جمع آوری کرده و با آب ماست طبیعی که ترشیده است مخلوط کرده و خمیر کنیم معجونی معجزه آسا به دست ِمی آید که می توان با مالیدن آن بر بدن خارش های شدید را درمان کرد.?

?✍با این معجن بیمارانی را می توان مداوا کرد که از شدت خارش، حتی با چاقو بدن خود را می خارانند ولی تسکین نمی یابند.امروزه برخی بیماران به کشورهای اروپایی می روند و میلیون ها هزینه می کنند و ناامید بر می گردند غافل از آن که با هزینه ای ناچیز می توانند خود را درمان کنند.?

?✍این معجون را برای همه انواع خارش های ضعیف و شدید می تون به کار برد.?

 ?نکته های مهم?

✅۱⃣وقتی به مرده دست زدید دو سه دقیقه بعد یک حالت کرختی در پوستتان احساس می کنید. انگار یک چیزی روی پوستتان هست و احساس سنگینی می کنید. این اثار مربوط به انتقال سریع میکروب ها به بدن شماست. لذا اسلام به غسل مس میت سفارش کرده است. پس فوری غسل کنید تا سالم بمانید.

✅۲⃣اصولاً خاک، ویروس کش و میکروب زداست.

✅۳⃣آب دهان مورچه در بهداشت محیط و از بین بردن ویروس های خیلی خطرناک مؤثر است. پس هیچ موجودی را کم ارزش یا بی ارزش تلقی نکنیم. در جهان آفرینش همه چیز مفید و بجاست.

«ربنا ما خلقت هذا باطلاً»

✅۴⃣خاصیت ماست طبیعی این است که آب آن در گرما می ترشد. برخلاف ماست های قلابی پاستوریزه که به این زودی نمی ترشد

http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.skydt.TebeJame&ref=share