آخرین مطلب

گزنه داروی گیاهی ضد قند و ضد پروستات و دفع اخلاط کثیف و کاهنده غلظت خون

چای گزنه : ( ۱ قاشق غذاخوری ) در یک قوری ( ۲ لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.

خواص : طبیعت گرم و خشک ، ضد قند، ضد غلظت خون، ضدچربی، ضد صفرا و سنگ کیسه ی صفرا ، ضد سرطان ، ضد خونریزی ، زیاد کننده شیر مادر ، رفع خستگی ، ضد ریزش مو.

چای گزنه:

ترکیبات: گزنه،۱قاشق غذاخوری.

خواصّ: گزنه، طبیعتی گرم و خشک دارد و اثر آن در کاهش قند خون، سال هاست که به اثبات رسیده است. این گیاه، ضدّ صفرا و سنگ کیسه صفرا بوده؛ غلظت خون را کاسته؛ چربی خون را پایین می آورد؛ و با شستشوی کلیه، بـسـیـاری از بـیماری هایش را بهبود می دهد.گزنه، همچنین، ضدّ سرطان، ضدّ خونریزی، زیادکننده شیرمادر، برطرف کننده خستگی، ضدّ ریزش موی سر و مفید در درمان بیماری های پروستات است.

 گزنه:

لطیف کننده اخلاط لزج، تحلیل برنده ورم های سخت ، مدرادرار و حیض و شیرو عرق، چاق کننده بدن و باز کننده انسداد کبد و طحال و فم رحم و تنقیه کننده ریه و معده می باشد. آشامیدن آب پخته آن همراه با ماءالشعیر برای بیماریهای قفسه سینه مانند تنگی نفس و دفع اخلاط لزج و غلیظ از ریه ها مفید است. ضماد کوبیده برگ ان بر بینی باعث قطع خونریزی بینی می شود.

گزنه ( دارای مزاجی گرم و خشک ) 

از نوشیدن جوشانده گزنه به عنوان مدر ، قابض، قاعده آور و ضد انگل استفاده میشود و نیز در مورد رفع وجود خون در ادرار و رفع زیادی خونریزی قاعدگی از آن استفاده میشود .

نوشیدن دم کرده گزنه گرفتگی کبد و دهانه رحم را باز می کند و ریه و معده را از اخلاط پاک می کند و نیز قند خون را پایین می آورد .

بیست گرم برگ گزنه را در دویست گرم آب بجوشانید و سه چهار بار در روز میل نمائید قند خون را کاهش می دهد .

نوشیدن دم کرده برگ گزنه در ماء الشعیر برای بیماری سینه ( مخصوصا” تنگی نفس ) و خروج اخلاط لزج از سینه مفید است .

اگر دو گرم کوبیده برگ گزنه را با دو گرم مرمکی مخلوط کرده و شیاف کنید بسیار قاعده آور است .

ضماد برگ تازه گزنه برای رفع زگیل ، سرباز کردن دمل ، رفع برآمدگی رحم و بند آمدن خونریزی بینی مفید است .

با اورتیکاسیون شاخه تازه گزنه بیماری نقرس مداوا میگردد .

خوردن دم کرده رقیق گزنه فشار خون را کاهش می دهد و نیز تب یونجه را رفع می نماید .

از چند روز قبل از عادت ماهانه هر روز دم کرده گزنه بنوشید تا ناراحتی های قبل و هنگام عادت مرتفع گردد .

در افرادی که خونریزی در فواصل قاعدگی دارند نوشیدن جوشانده سی گرم برگ گزنه در یک لیتر آب باعث معالجه است .

نوشیدن دم کرده ریشه گزنه برای افراد پیر که کنترل ادرار ندارند مفید است .

بیست گرم گزنه را در یک لیتر آب بجوشانید و روزانه سه فنجان از آنرا بنوشید که رافع اگزوما ، کهیر و ناراحتی های پوستی است .

مضرات گزنه : در مصرف خوراکی گزنه جانب احتیاط را رعایت کنید . زیاد خوردن گزنه مضر کلیه و روده است و باید آنرا با صمغ عربی خورد .

خواص و کاربرد گزنه در طب سنتی 

نام عربی: انجره

افعال و خواص آن:

– ملطف اخلاط لزجه

– جاذب مواد

– باعث ایجاد قرحه در اعضاء

– محلل اورام صلبه

– مدر (جاری کننده) بول و حیض و شیر و عرق

– افزاینده میل جنسی (مبهی)

– پاک کننده سینه و شش و معده

– گشاینده دهانه رحم

– بازکننده سده جگر و طحال (سپرز)

– آشامیدن آن و آشامیدن برگ مطبوخ آن با ماءالشعیر جهت امراض صدر مانند آسم (ربو) و تنگی نفس (نفس الانتصاب) و تنقیه سینه از اخلاط لزجه غلیظه مناسب است.

– گذاشتن برگ کوبیده آن در بینی موجب بند آمدن خون ریزی (قطع رعاف) می شود.

– حمول(شیاف واژینال) نیم مثقال آن با مُرّ با میزان برابر بغایت مدر حیض(قاعدگی آور) و ضماد برگ تازه آن جهت حبس رعاف(خونریزی) و برآمدگی رحم و تحلیل دبیله و گشودن دمل و قطع ثآلیل خصوصاً با عسل مؤثر است.

– همراه با نمک جهت جراحت گازگرفتگی سگ مناسب است.

– با موم روغن جهت بیماری های طحال توصیه شده است.

– پخته آن همراه با روغن زیتون جهت ورم بناگوش مؤثر است.

– ضماد خاکستر آن با نمک جهت زخم ها و قروح مؤثر است.

– ریشه آن با ماءالشعیر جهت پاکسازی سینه و شش و تخم آن جهت آسم (ربو) و سرفه و مجاری تنفس و استسقا و اخراج بلغم لزج و بیماری طحال و گرده و تقویت باه مصرف شده است.

– همراه با سکنجبین جهت تسکین وجع طحال و پهلو و گرده سریع الاثر است.

– طبیخ آن با اصل السوس (ریشه شیرین بیان) جهت پاکسازی مثانه از چرک مؤثر است.

– آشامیدن گزنه با تخم کرفس و شیر گوسفند به غایت مهیج قوای جنسی است.

– حمول(شیاف واژینال) فتیله آن با عسل مدر طمث(قاعدگی آور) است.

– ضماد آن با عسل جهت بزرگ کردن قضیب(آلت تناسلی مردان) مناسب است.

– همراه با مراهم جهت قروح و سرطان و به تنهایی جهت تحلیل اورام توصیه شده است.

– ضماد برگ آن و طلای(استفاده موضعی) آن با عسل بر قضیب و کنج ران محرک باه است.

– مضمضه(دهانشویه) عصاره آن محلل ورم لهات(لوزه ها) می باشد.

– ذرور(پودر) تخم و برگ خشک آن جهت خشک کردن زخم های متأکل و سرطان متقرح، بی لذع و حدت نافع است (۲).

نکته: روغن گزنه در افعال مذکوره خصوص تقویت باه قوی تر از بزر آن است.

فارماکولوژی:

– برگ گزنه اثرات ضد دردی، ضد التهابی، بی حس کنندگی موضعی، ضدباکتریایی، ضدویروسی و کاهندگی قند خون دارد.

– در مطالعات نشان داده شده است برگ گزنه دفع ادرار را افزایش داده و به طور خفیفی فشار سیستولیک و وزن بدن را در افراد مبتلا به نارسایی وریدی کاهش می دهد.

– گزنه تحریک آدرنرژیک، فاکتور نکروز تومور (TNF) و فاکتورهای فعال سازی پلاکتی را مهار می کند.

– ریشه گزنه خاصیت تعدیل کننده سیستم ایمنی داشته و دارای اثرات ملایم ضدالتهابی است.

– در مطالعات نشان داده شده است عصاره ریشه گزنه ظرفیت اتصال گلوبولین متصل شونده به هورمون های جنسی را کاهش و متابولیسم سلول های پروستات را تضعیف می کند ( ۱و۴).

– مصرف خوراکی برگ ها و اندام هوایی گیاه گزنه در بیماری های التهابی مجاری ادراری تحتانی و پیشگیری و درمان سنگ کلیه و در درمان کمکی بیماری های روماتیسمی تأیید شده است.

– همچنین مصرف خوراکی ریشه گزنه در مشکلات دفع ادرار بیماران مبتلا به سرطان خوش خیم پروستات مرحله I و II تأیید شده است (۵).

مقدار مصرف:

دوز روزانه خوراکی قسمت های هوایی گیاه: ۸-۱۲ گرم از گیاه خشک و خرد شده به شکل دم کرده و جوشانده.

دوز روزانه خوراکی ریشه گزنه: ۴-۶ گرم از ریشه خشک و خرد شده.

سازمان جهانی بهداشت دوز مصرف خوراکی آن را ۴-۸ گرم در روز به شکل دم کرده عنوان نموده است (۱).

در برخی منابع عنوان شده همراه با گیاه حتما بایستی روزانه حداقل ۲ لیتر آب نوشیده شود (۳).

در منابع طب سنتی ایران مقدار مصرف آن را تا سه درهم عنوان نموده و زیاده بر آن مهلک است. در این حالت مصلح آن آشامیدن اشربه مبروده و آب میوه های بارده و چیزهای لعابی مغری است(۲) .

 مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

باید در این دوران مصرف آن با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص باشد. در برخی مطالعات گیاه گزنه را دارای قابلیت سقط جنین معرفی کرده و به واسطه ترکیب ۵-هیدروکسی تریپتان دارای اثرات محرک رحم است(۲).

در برخی منابع به دلیل احتمال اثر گزنه بر متابولیسم آندروژن ها و استروژن ها مصرف آن طی

بارداری ممنوع عنوان شده است(۳).

مضرات:

– مصرف زیاد آن مضر گرده و امعا است.

– مصلح آن صمغ عربی و کثیرا و عناب.(۲)

– مصرف برگ گزنه در موارد احتباس مایعات بدن در نتیجه کاهش عملکرد قلب یا کلیه ممنوع است (۳).

عوارض:

شایعترین عارضه تحریک معده است. احتمال بروز واکنش های آلرزیک نیز به ندرت وجود دارد.

از آنجا که گیاه حاوی مقادیر نامعینی از تانن می باشد مصرف همزمان گیاه گلدار شامل برگ ها یا ریشه با غذاهای حاوی آهن ممکن است باعث کاهش جذب آهن شود (۳).

محصولات و فرآورده های بازار دارویی:

قطره و قرص پروستاتان – قطره اورتان

http://www.tim.ir/teaching/397/خواص-و-کاربرد-گزنه-در-طب-سنتی-و-طب-نوین/

من ((گزنه )) هستم !

من گزنه هستم ، به من گزما و گزنگ هم مى گویند، در کتب قدیم به اسامى انجره – بنات النار – هرتیکه – قریض – شعر العجوز از من یاد شده است .

سى نوع دارم ولى در ایران سه نوع آن بیشتر دیده نمى شود. قسمت مورد استفاده من – برگ تازه – برگ خشک – ریشه – شیره و بذر من است .

من داراى تانن – شوره ترکیبات آهن – ترکیبات آهکى – یک ماده ى لعابى و یک ماده مومى و از همه مهمتر یک ترشح مولد سوزش و قرمزى پوست هستم .

من امروز به عنوان یک قهرمان مى خواهم اسرارى از طب سنتى ایران را فاش کنم ، و راه معالجه غانقاریا (گانگرن – مردگى اعضاء در اثر عفونت هاى مزمن ) و همچنین یکى از طرق معالجه سرطان را آنگونه که نزد پزشکان قدیم ایران معمولى بوده است بازگو نمایم . بیست و پنج سال شخصى از اهالى دهات بین امامزاده داود و سپهسالار مبتلا به ورم پا و عفونت ران شده ، و او را با زحمت به تهران مى آورند و در یکى از بیمارستان هاى معروف دولتى بسترى مى کنند. پزشکان درجه یک تهران پس از معاینه متوجه مى شوند که انساج ران او در اثر عفونت سیاه شده ، و قابل درمان نیست و تنها راه نجات بیمار از مرگ قطع پاى او از بیخ ران است . بیمار به بریدن پاى خود راضى نمى شود و به اطرافیان خود مى گوید، مرا به ده ببرید تا بین کسانم بمیرم . او را به امامزاده داود مى برند و در آنجا یکى از اطبا سنتى که جهت زیارت آمده بود، به آنها دستور مى دهد که مقدارى گزنه که در آنجا زیاد است کوبیده و با نمک روى پاى او ضماد نمایند. این دستور عملى مى شود و بیمار پس از چندى بطور معجزه آسا معالجه مى گردد. این شخص که اهالى محل او را نظر کرده مى دانند، هنوز هم زنده میباشد و با پاهاى سالم خود گاهگاهى به تهران و همه ساله جهت زیارت به امامزاده داود مى رود و معتقد است که امامزاده داود در پیکر یک طبیب سنتى ظاهر شده و این دستور را به او داده است .

این دستور در کتب قدیم جهت معالجه زخم هاى چرکى و عفونى – زخم هاى سرطانى و زخم هاى خورده اى و عفونت رحم داده شده ، و بهترین درمان غانقاریا شناخته شده است ، من ادرار را زیاد مى کنم ، قند خون را پایین مى آورم . شیر را زیاد مى کنم ، برگ هاى تازه من مانند اسفناج در تغذیه مصرف مى شود. برگ و ساقه هاى خشک من در زمستان علوفه خوبى براى چهارپایان و دواب است . از ساقه هاى نوع دو پایه من که فرنگى ها به آن گزنه ى بزرگ مى گویند، در صنعت گونى بافى و بافتن طناب استفاده مى شود. من بهترین درمان مرض قندم ، من سینه را باز مى کنم . لیزابه و خلط را از بین مى برم . حیض را باز مى نمایم ، شهوت را زیاد مى کنم . تنگ نفس را تسکین مى دهم و خوردن برگ پخته من با ماءالشعیر (جوشانده جو) جهت امراض سینه و تنگ نفس تجویز شده است . گذاشتن برگ کوبیده من در سوراخ بینى ، خون دماغ را بند مى آورد. ضماد برگ من جهت باز شدن دمل و قطع زگیل مخصوصا با عسل تجویز شده است این ضماد را جهت باز شدن پیچیدگى عصب توصیه کرده اند. ضماد برگ من جهت درمان گزیدن سگ هار قبل از رسیدن طبیب نافع است . پخته برگ من با روغن زیتون جهت ورم بناگوش مفید مى باشد. ضماد خاکستر من نیز جهت معالجه زخم هاى چرکى توصیه شده است . ضماد برگ من همراه با مرهم هاى سربى جهت درمان زخم هاى سرطانى و به تنهایى جهت تحلیل ورمهاى دیگر سودمند مى باشد. مضمضه جوشانده ى من جهت تقویت لثه و غرغره آن جهت ورم لوزه زبان کوچک نافع است .

پاشیدن کوبیده تخم و برگ خشک شده من جهت درمان زخمهاى سرطانى و خوره نافع است .

یک نوع دیگر که در غرب ایران ، اطراف کرندو نواکوه به عمل مى آید،درمان شکم روش است .

دم کرده و جوشانده ى برگ من ۳۰ تا ۶۰ در هزار – و جوشانده ى ریشه من ۳۰ تا ۴۰ در هزار براى تصفیه خون و زیاد شدن ادرار و باز شدن عادت ماهانه بانوان و زیاد شدن شیر و غیره به کار مى رود.

شیره ریشه مرا به مقدار ۶۰ تا ۱۵۰ گرم در روز قبل از غذا مى توان با مقدارى آب خورد.

بذر من در همه احوال قوى تر از برگ و ریشه من بوده ، و مقدار خوراک آن ۱۵ گرم است و خاصیت مسهلى دارد.

اگر ریشه ى مرا در الکل شصت درجه خیس کنید، و آن را پانزده روز در آفتاب بگذارید و بعد صاف کنید مایعى بدست مى آید که چنانچه سه قاشق آنرا با آب مخلوط کرده ، به سر بمالید از ریزش مو جلوگیرى مى نماید. در صنعت از برگ من کلروفیل مى گیرند. هر چند در حال حاضر به علت کشف پنى سیلین و سایر داروهاى میکربکش ، عفونت انساج به صورت غانقاریا یا کمتر دیده مى شود، معذلک خاصیت من براى درمان این مرض باز هم قابل توجه است و در معالجه مرض قند نیز نباید منافع مرا فراموش کرد. اثر ضد سرطانى من چنانچه مورد آزمایش قرار گیرد، روزنه ى امیدى را باز خواهد نمود.

http://www.ghadeer.org/salamat/KHORAKY/KHORAKY1/zaban107.htm

خواص گزنه 

جالینوس حکیم که در قرن دوم میلادی زندگی می کرده آنرا برای رفع سرماخوردگی و بیماری دستگاه تنفسی به کار می برده است .

خواص داروئی: 

گزنه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .

۱) گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می کند ، حتی در بعضی از مورد موی سر دوباره می روید . برای استفاده از این خاصیت ۶ گرم سر شاخه ها و برگ ها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با ۳۰ گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد . شبها مقداری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید .

۲)برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید . بدین منظور یک قاشق چای خوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید بماند . ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می کند.

۳)دستگاه هاضمه را تقویت می کند.

۴)ادرار را زیاد می کند.

۵)برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یک فنجان چای گزنه را سه بار در روز میل کنید .

۶)ترشح شیر را در زنان شیرده زیاد می کند .

۷)اخلاط خونی را برطرف می کند.

۸)بیماری های پوستی را برطرف می کند .

۹)برای باز کردن عادت ماهیانه از دانه گزنه استفاده کنید .

۱۰)در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبول های قرمز را زیاد می کند .

۱۱)اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آن را برطرف می کند .

۱۲)گزنه عرق آور است .

۱۳)پاک کننده اخلاط سینه ، ریه و معده است .

۱۴)نیروی جنسی را تقویت می کند .

۱۵)گرفتگی های کبدی را رفع می کند .

۱۶)برای از بین بردن زگیل ، ضماد برگ های تازه آن را روی زگیل بمالید .

۱۷)برای پاک کردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید .

۱۸)برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده کنید .

۱۹)برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه به مقدار سر فنجان در روز بنوشید .

۲۰)درد نقرس را کاهش می دهد .

۲۱)برای برطرف کردن ناراحتی های زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده کنید .

۲۲)ناراحتی های کلیه را برطرف می کند.

۲۳)ضماد آن درد عضلانی را برطرف می کند .

۲۴)کرم معده و روده را می کشد.

۲۵)درمان کننده بواسیر است .

۲۶)برای برطرف کردن درد رماتیسم ، برگ های تازه آنرا روی پوست بمالید .

طرز استفاده: 

۱- دم کرده گزنه : مقدار ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه  دم کنید . مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

۲- جوشانده گزنه : مقدار ۳۰ گرم گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید . این جوشانده برای تصفیه خون مفید است . مقدار مصرف آن یک فنجان بین غذاها در روز است .

۳-تنطور گزنه :‌یک قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الکل ۵۰ درجه طبی مخلوط کرده  و در داخل شیشه در بسته بریزید و به مدت ۱۵ روز هر روز آنرا تکان دهید بعد از این مدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربسته نگاهدری کنید . مقدار مصرف آن ۱۵-۱۰ قطره سه بار در روز می باشد . (تمامی تنطور ها با اجازه پزشک تهیه و مصرف گردد )

مضرات : 

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده ها و کلیه ها مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود .

مقدار مصرف بیش از ۱۰ گرم در روز ممکن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خودداری کنند .

http://giyah-darmani1.blogfa.com/

گزنه :

گزنه دارای مزاجی گرم و خشک با درجه حرارت ۳ بوده و مصلحات آن سبوس جو ، ماء

الشعیر ، موز ،سبزیجات ، صمغ عربی ، کتیرا ، آب میوه های سرد و زعفران است .

گیاه گزنه دارای طبعی گرم و خشک + ضد بلغم و ضد صفرا + مصلحات آن : سبوس جو ، ماء الشعیر ، موز ، سبزیجات خنک و سرد ، صمغ عربی و کتیرا + مقدار مصرف تا ۵ گرم در روز و با دوز کم نامحدود + مکانیسم اثر گزنه عبارتند از : مهمترین نقش آن ضد تورم پروستات است ضد التهاب ، محرک ، تقویت عمومی بدن ، مدر ، تحریک و تقویت موثر دستگاه ادراری ، قاعده آور ، شیرافزا ، ضد سم ، تصفیه کننده خون ، خلط آور ، صفرابر و ضد آلرژی + درمان ورم پروستات ( BPH ) + پیشگیری از تولید سنگ کلیه + درمان عفونت مثانه با شیرین بیان + کم کننده قند خون + تسکین دهنده دردهای عضلانی + روماتیسم + رفع نقرس + پیچ خوردگی عصبی در بدن + رفع التهابات پوستی + رفع خارش و کهیر خوراکی + روغن گزنه برای سوختگی + ضماد با خاکشیر و نمک برای زخم سگ هار + تحریک رشد موهای بدن + زگیل با عسل + براق شدن مو + خلط آور + غرغره دهانی برای زبان و لثه و لوزه و دهان + گیر کردن نفس + ضد سرفه + ضد التهابات رحمی + جلوگیری از خونریزی زنانگی + زیاد شدن شهوت + بازکننده دهان رحم برای زایمان راحتر + درمان بیماریهای مزمن + بازکننده انسداد کبد و طحال + رفع شکم آوردن + ضد انگل + درمان کسانی که سم خورده اند + ضد آب آوردن قلب + رفع ورم گوش با ضماد روغن زیتون + استحکام استخوان و جنین + درمان موثر روماتیسم + مالیدن گزنه به بدن حساسیت زا بوده و خوردنش ضد آلرزی و خارش میباشد + برای نقرس و روماتیسم هم خوراکی است و هم مالیدنی + برای آماده سازی رحم برای باردار شدن حتما” مدتی از گزنه استفاده معقولانه شود + مالیدن ساقه گزنه یک درمان مصنوعی برای درمان جدید است .

عرضه گزنه به شکل داروخانهای آن عبارتند از : کپسول سائوپال ماتو – کپسول گزنه – کپسول پی جیوم – قطره اورتان – قطره اورتیدین – قطره پروستاتان .

مضرات گزنه : حساسیتهای احتمالی + مشکلات کلیوی + اسهال شدید + بند آمدن ادرار + خوردن بیش از ۱۰ گرم در یک روز احتمال مرگ دارد .

نسخه درمانی گزنه برای قانقاریا : ضماد گزنه + سرکه .

نسخه درمانی گزنه برای کورک : گزنه + عسل .

نسخه درمانی گزنه برای تنگی نفس : گزنه + ماء الشعیر .

نسخه درمانی گزنه برای التهابات مثانه : گزنه + شیرین بیان .

نسخه درمانی گزنه برای مرض قند : گزنه + گشنیز + کلپوره .

نسخه درمانی گزنه برای مسهل بلغم : بذر گزنه + سرکه رقیق .

نسخه درمانی گزنه برای آسم : گزنه + ماء الشعیر ( یا سبوس جو) .

نسخه درمانی گزنه برای التیام زخم ها : ضماد خاکسترگزنه + نمک .

نسخه درمانی گزنه برای کم خونی : گزنه + افسنطین + گلسرخ + قنطوریون + عسل .

نسخه درمانی گزنه برای رشد مو ( ضماد ) : گزنه + چای کوهی ( شبها به سر مالیده و صبحها شسته شود .

نسخه درمانی برای تقویت مو و ضد ریزش مو( ضماد ) : ریشه گزنه + آراقیطون + ژانسیان + هوفاریقون + مغز قلم گوسفند . ( مواد فوق مخلوط شده و پنج روز کنار گذاشته شود و سپس صاف کرده و هفتگی یکبار سر را با آن ماساژبدهید .

نسخه درمانی گزنه برای ازدیاد شهوت : گزنه + پیاز تفت اندک داده شود + نیمرو .

نسخه درمانی گزنه برای ازدیاد شهوت : بذر گزنه + بذر کرفس + شیر گوسفند .

نسخه درمانی گزنه برای قاعده آوری : گزنه ۲ گرم + مرمکی ۲ گرم »» شیاف در واژینال شود.

نسخه درمانی گزنه برای ضد واریس : گزنه + اگیر ترکی + شاه بلوط + آویشن .( یک قاشق غذاخوری از پودر ترکیب شده فوق را در دو لیتر آب جوشانده و صاف شود و حاصل آن را به آب وان تا زیر زانو یا یک لگن بزرگ ریخته و نصف قاشق مرباخوری نمک به آن اضافه شود .)

گزنه بدلیل دارا بودن هورمونهای گیاهی ومحرک ادرار بودن در پیشگیری ازموارد زیر : بزرگی پروستات: بخصوص در مراحل اولیه ودر افراد مسن تشکیل سنگ کلیه و مجاری ادرار: با افزایش جریان ادرار از تشکیل هسته اولیه و بزرگ‌شدن سنگهای کوچک ممانعت می‌نماید. خواص: مدر: بدلیل وجود پتاسیم بالا ادرار ‌آور قوی می‌باشد. ضد رماتیسم: بواسطه دفع مواد مضر باعث بهبوداختلالات ناشی از بیماریهای مزمن متابولیک می‌گردد.Antidyscratice agent 1 هستند. کاهنده حجم پروستات: بدلیل وجود استرولهای گیاهی که بیشتر در ریشه گزنه می‌باشد اندازه پروستات را کاهش می‌دهد. ضد درد: بواسطه اثرات سوزاننده‌ای که دارد با مکانیسم انحراف محرکهای عصبی درد را کاهش می‌دهد. موارد مصرف: پیشگیری: بزرگی پروستات: در مراحل اولیه بخصوص در افراد مسن منجر به پیشگیری از تورم پروستات می‌گردد. درمان: بزرگی پروستات: در مراحل خفیف و متوسط اثرات قابل توجهی در کاهش اندازه پروستات و مخصوصاً در رفع علایم انسدادی مجاری ادرار ( ادرار شبانه، سوزش ادرار، تکرر ادرار، شروع دیر هنگام ادرار و ریزش قطره‌ای ادرار پس از پایان ادرار)دارد.{ (خوراکی) معادل و کمکی} سنگ کلیه : با افزایش ادرار از تشکیل و بزرگ‌شدن سنگ مجاری ادراری جلوگیری کرده و موجب تسهیل در دفع سنگهای کوچک می‌گردد.{(خوراکی) کمکی} التهاب مجاری ادراری: با افزایش رقت ادرار منجر به کاهش سوزش مجاری ادراری می‌گردد.{(خوراکی) کمکی} آرتروز: با تحریک موضعی و افزایش خونرسانی باعث رفع درد بطور موقت می‌گردد. {(موضعی) کمکی} عفونتهای ادراری: با افزایش میزان ادرار باعث دفع سریعتر عفونت وکاهش غلظت ادرار شده و سوزش ادرار را کاهش می‌دهد. {(خوراکی) کمکی} موارد احتیاط و منع مصرف: * بدلیل میزان بالای پتاسیم در کسانیکه اختلال شدید قلبی – عروقی یا کلیوی دارند منع مصرف دارد. * مصرف موضعی گزنه در رماتیسم و آرتروز بعلت تحریک شدید سیستم ایمنی و واکنشهای حساسیتی بیشتر از سه روز مجاز نمی‌باشد. تداخلات دارویی: * مصرف به همراه دیکلوفناکDiclofenac اثرات ضد التهابی دارو را افزایش می‌دهد. * مصرف توام با داروهای ادرارآور نگه‌دارنده پتاسیم مثل تریامترنTriamtren و اسپیرونو لاکتونSpirinolactone منجر به افزایش پتاسیم خون می‌گردد. * اثرات آرامبخشی داروهای آرامبخش، خواب آور و ضد اضطراب را افزایش می‌دهد. * باعث کاهش جذب آهن می‌گردد. * بواسطه ویتامین K موجود در گزنه باعث کاهش اثر وارفارین و افزایش احتمال بروز ل خ ت ه می‌گردد. * در مصرف توام با داروهای ضد تشنج ممکن است که منجر به افزایش اثرات آرامبخشی و بروز تشنج گردد.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=12029

مصرف برخی گیاهان در رفع التهاب مثانه موثر است 

پژوهش ها نشان می دهد دم کرده برخی گیاهان ازجمله گزنه و ترب کوهی در رفع بیماری التهاب مثانه بسیار مفید است و به تسکین دردها و عوارض ناشی از آن کمک کند.

روزنامه لوفیگارو در مقاله ای نوشت: براساس تحقیقات اخیر خواص ضدعفونی کننده و ادرارآور برخی گیاهان که در روش درمانی همیوپاتی نیز به آن اشاره شده است در درمان بیماری التهاب مثانه مفید است.

براساس این مقاله، استفاده از روش های درمانی همیوپاتی درصورتی می تواند موثر باشد که بیماری در مراحل اولیه باشد. بنابراین می توان در این زمینه به گیاه شناس یا همیوپات مراجعه و با وی مشورت کرد.

یکی از گیاهان دارویی که به عنوان مکمل در روش درمانی همیوپاتی برای درمان بیماری التهاب مثانه به آن اشاره شده است، گیاه گزنه است.

جوشاندن دو گرم برگ خردشده گزنه در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش و نوشیدن آن تا سه فنجان در روز برای رفع این بیماری مفید است؛ البته دم کرده این گیاه برای زنان باردار به دلیل اثرات منفی توصیه نمی شود.

همچنین دم کرده سه گرم از ساقه این گیاه که از آن به خاطر خواص فوق العاده اش به عنوان چوب طلایی نام برده می شود، در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و نوشیدن دو تا چهار فنجان از این دم کرده در روز بین وعده های غذایی در درمان این بیماری موثر است.

ترب کوهی گیاه دیگری است که از آن برای کمک به رفع ورم مثانه استفاده می شود. دم کرده دو گرم ریشه تازه این گیاه در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش به مدت پنج دقیقه و نوشیدن چندبار از آن در روز در درمان این بیماری موثر است. البته ترب کوهی برای زنان باردار یا شیرده و افراد مستعد ابتلا به زخم معده و کلیه توصیه نمی شود.

دم کرده سه گرم برگ ترب کوهی در ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه و نوشیدن آن چهار بار در روز و به مدت یک هفته از آن نیز توصیه می شود. این گیاه در زنان باردار یا شیرده و کودکان زیر ۱۲ سال تاثیرات سوء دارد.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توان از دم کرده این دو گیاه استفاده کرد؛ به این صورت که ریشه این گیاهان را به مدت ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب جوش دم و تا ۶ فنجان از آنها را در طول روز میل کرد.در کنار این روش های درمانی مکمل، توجه به مصرف آنتی بیوتیک ها در مورد التهاب مثانه ضروری است.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=14783

گزنه تسکین‌دهنده طبیعی آلرژی‌ها

؛ پزشکان معتقدند موثرترین شیوه درمانی برای مبتلایان به آلژری استفاده از این گیاه دارویی است و برخلاف داروهای شیمیایی عوارض جانبی برای بیمار ندارد.همچنین گیاه گزنه در درمان بیماری آلزایمر، التهاب مفاصل، آسم، عفونت مثانه، برونشیت، سنگ کلیه، بزرگی پروستات و درد سیاتیک موثر است.علاوه بر این بهبود و حفظ سلامت موها از دیگر فوائد این گیاه دارویی است به خصوص درمان مناسبی برای موهای چرب و شوره سر به حساب می‌آید.در آلمان گیاه گزنه به عنوان دارویی برای درمان بیماری پروستات و دارویی ادرارآور مصرف دارد. همچنین گزنه از ترکیبات مهم دیگر داروهای گیاهی برای تسکین دردهای روماتیسمی و التهابی است.تاثیر جوشانده این گیاه در جلوگیری از خونریزی‌های داخلی قابل توجه است. همچنین برای درمان کم‌خونی و علائم قاعدگی مورد استفاده دارد.علاوه بر این استفاده از این گیاه برای تسکین دردهای مفاصلی و ماهیچه‌ای توصیه می‌شود.بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): دانستنی ها :«گزنه» تسکین‌دهنده طبیعی آلرژی‌ها::.گیاه گزنه قرن‌هاست که برای تسکین علائم آلرژی به خصوص تب یونجه که شایعترین نوع آلرژی است، کاربرد دارد.

پزشکان معتقدند موثرترین شیوه درمانی برای مبتلایان به آلژری استفاده از این گیاه دارویی است و برخلاف داروهای شیمیایی عوارض جانبی برای بیمار ندارد.

همچنین گیاه گزنه در درمان بیماری آلزایمر، التهاب مفاصل، آسم، عفونت مثانه، برونشیت، سنگ کلیه، بزرگی پروستات و درد سیاتیک موثر است.

علاوه بر این بهبود و حفظ سلامت موها از دیگر فوائد این گیاه دارویی است به خصوص درمان مناسبی برای موهای چرب و شوره سر به حساب می‌آید.

در آلمان گیاه گزنه به عنوان دارویی برای درمان بیماری پروستات و دارویی ادرارآور مصرف دارد.

همچنین گزنه از ترکیبات مهم دیگر داروهای گیاهی برای تسکین دردهای روماتیسمی و التهابی است.

تاثیر جوشانده این گیاه در جلوگیری از خونریزی‌های داخلی قابل توجه است. همچنین برای درمان کم‌خونی و علائم قاعدگی مورد استفاده دارد.

علاوه بر این استفاده از این گیاه برای تسکین دردهای مفاصلی و ماهیچه‌ای توصیه می‌شود. http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=15406

گزنه تسکین‌دهنده آلرژی‌ها

گیاه گزنه قرن‌هاست که برای تسکین علائم آلرژی به خصوص تب یونجه که شایعترین نوع آلرژی است، کاربرد دارد.

پزشکان معتقدند موثرترین شیوه درمانی برای مبتلایان به آلژری استفاده از این گیاه دارویی است و برخلاف داروهای شیمیایی عوارض جانبی برای بیمار ندارد.

همچنین گیاه گزنه در درمان بیماری آلزایمر، التهاب مفاصل، آسم، عفونت مثانه، برونشیت، سنگ کلیه، بزرگی پروستات و درد سیاتیک موثر است.

علاوه بر این بهبود و حفظ سلامت موها از دیگر فوائد این گیاه دارویی است به خصوص درمان مناسبی برای موهای چرب و شوره سر به حساب می‌آید.

در آلمان گیاه گزنه به عنوان دارویی برای درمان بیماری پروستات و دارویی ادرارآور مصرف دارد. همچنین گزنه از ترکیبات مهم دیگر داروهای گیاهی برای تسکین دردهای روماتیسمی و التهابی است.

تاثیر جوشانده این گیاه در جلوگیری از خونریزی‌های داخلی قابل توجه است. همچنین برای درمان کم‌خونی و علائم قاعدگی مورد استفاده دارد.

علاوه بر این استفاده از این گیاه برای تسکین دردهای مفاصلی و ماهیچه‌ای توصیه می‌شود.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=15463

خواص گیاه گزنه

خدا نکند که گزنه با پوست تماس پیدا کند. در این صورت با بی‌رحمی تمام باعث خارش آن می‌شود. اما اگر به درستی از آن استفاده کنید ورق برمی‌گردد و این گیاه خشن می‌شود بهترین دوست سلامتی شما. با ما همراه باشید تا شما را با گوشه‌ای از خواص گزنه آشنا کنیم.

زیر پوست خشن این گیاه، خواص پزشکی فوق‌العاده‌ای نهفته است. این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود. از آنجایی که این گیاه ظاهر خشنی دارد و لمس آن باعث خارش و سوزش پوست می‌شود تقریباً شناسایی آن ساده است. یونانی‌ها و رومی‌های باستان از این گیاه برای درمان بیماری‌ها و ناخوشی‌های فصل سرما، آرتریت و برای رشد سریع‌تر موهایشان استفاده می‌کردند. لازم است که در روزگار ما نیز هر چه بیشتر با خواص گزنه و گیاهان دیگر آشنا شویم و از آن‌ها استفاده کنیم.

طرز استفاده از گزنه

۱- دم کردن گزنه

مقدار ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید . مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

۲- جوشانده گزنه

مقدر ۳۰ گرم گزنه را در یک لیتر آب ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه آنرا بجوشانید . این جوشانده برای تصفیه خون مفید است . مقدار مصرف آن یک فنجان بین غذاها در روز است .

۳-تنطور گزنه

یک قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الکل ۵۰ درجه طبی مخلوط کرده و در داخل شیشه در بسته بریزید و بمدت ۱۵ روز هر روز آنرا تکان دهید بعد از اینمدت آنرا صاف کرده و در شیشه دربسته نگاهدری کنید . مقدر مصرف آن ۱۵-۱۰ قطره سه بار در روز می باشد .

مضرات گزنه

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده ها و کلیه ها مضر باشد بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود.

مقدر مصرف بیش از ۱۰ گرم در روز ممکن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خورددی کنند .

خاصیت پیشگیری از بیماری ها

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های ویروسی، حفظ انرژی و دوری از خستگی بهتر است. روزانه یک فنجان دم کرده‌ی این گیاه را میل کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری برگ گزنه را با ۲۵۰ میلی لیتر آب جوش دم کرده و میل کنید.

با گزنه لوسیون ضد ریزش مو درست کنید

همچنین می‌توانید خودتان دست به کار شوید و یک لوسیون تقویت کننده‌ی ضدریزش مو تهیه کنید. برای این کار به اندازه‌ی سه مشت برگ تازه‌ی گزنه را با ۲۰۰ میلی لیتر آب آنقدر بجوشانید تا حجم مایع نصف شود. سپس محلول را صاف و آن را دور از نور خورشید نگهداری کنید.

هر روز صبح چند قطره از این محلول را به پوست سرتان بزنید و کمی ماساژ دهید. این گیاه می‌تواند نقش موثری در کنترل سبوم ترشح شده داشته باشد و برای همین هم در ترکیبات بیشتر شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده می‌شود.

اگر موهای چربی دارید دو قاشق غذا خوری برگ گزنه را با ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم بدهید. وقتی دم کرده آماده شد چند قاشق غذاخوری خاک رس سبز به آن اضافه کنید تا به صورت یک خمیر غلیظ در بیاید.

زمانی که می‌خواهید حمام کنید این خمیر را به پوست سر و ساقه‌ی موها بزنید و سپس به آرامی ماساژ دهید. بگذارید خمیر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند و سپس با دقت موها را شستشو دهید. این شامپو به مدت یک هفته و داخل ظرف در بسته قابل نگهداری و استفاده است.

خواص داروئی گیاه گزنه

۱) گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می کند ، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می روید . برای استفاده از این خاصیت ۶ گرم سر شاخه ها و برگها و ریشه گزنه را بتنهایی و یا با ۳۰ گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد . شبها مقدری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید .

۲)برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید . بدین منظور یک قاشق چایخوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید بماند . ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می کند.

۳)دستگاه هاضمه را تقویت می کند

۴)ادرار را زیاد می کند

۵)برای درمان بیماری قند مفید است بدین منظور یک فنجان چای گزنه را سه بار در روز میل کنید

۶)ترشح شیر را در زنان شیرده زیاد می کند

۷)اخلاط خونی را برطرف می کند

۸)بیماریهای پوستی را برطرف می کند

۹)برای باز کردن عادت ماهیانه از دانه گزنه استفاده کنید

۱۰)در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبولهای قرمز را زیاد می کند

۱۱)اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف می کند

۱۲)گزنه عرق آور است

۱۳)پاک کننده اخلاط سینه ، ریه و معده است

۱۴)نیروی جنسی را تقویت می کند

۱۵)گرفتگی های کبدی را رفع می کند

۱۶)برای از بین بردن زگیل ، ضماد برگهای تازه آنرا روی زگیل بمالید .

۱۷)برای پاک کردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم کنید و بشویید

۱۸)برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده کنید

۱۹)برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه بمقدار سه فنجان در روز بنوشید

۲۰)درد نقرس را کاهش می دهد

۲۱)برای برطرف کردن ناراحتی های زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده کنید

۲۲)ناراحتی های کلیه را برطرف می کند

۲۳)ضماد آن درد عضلانی را برطرف می کند

۲۴)کرم معده و روده را می کشد

۲۵)درمان کننده بواسیر است

۲۶)برای برطرف کردن درد رماتیسم ، برگهای تازه آنرا روی پوست بمالید

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=15258