آخرین مطلب

بارهنگ و خاصیت ذاتی آن بر مبنای طب سنتی

بارهنگ گیاه و عرق و دمنوش آن برمبنای طب سنتی

عرق بارهنگ تهیه شده از برگ و دانه بارهنگ می باشد

عرق بارهنگ دارای طبیعیت سرد است

عرق بارهنگ اسهال، عرق زیاد، خونریزى دهان، لثه و اجزاء بدن را درمان میکند

عرق بارهنگ عفونت زخم ها، کثیفى چشم را برطرف می کند

عرق بارهنگ ضعف جگر و طحال، زخم روده، معده و اثنى عشر را درمان می کند

عرق بارهنگ کثیفى خون، یرقان، خونریزى (ریه، بواسیر و حیض) را برطرف می کند

عرق بارهنگ اسهال خونى، ورم و رطوبت زخمها، زخم چرکى گوش، ضعف باه را درمان می کند

عرق بارهنگ برای درد سینه، سرفه، عطش، سوزش بول، بدهضمى، سل مفید است

عرق بارهنگ التهاب کلیه و مثانه، جوش صورت، ورم ملتحمه، گزیدن زنبور، پشه و هارى مفید مى ‏باشد.

http://boalii.ir/2631/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%b9%d8%b1%d9%82-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af

???بارهنگ ازسایر منابع ( دارای مزاجی سرد و خشک ) 

خوردن دانه های بارهنگ برای معالجه اسهال خونی تجویز می شود ، مصفای خون و قابض است .

مرهم برگهای جوشانده بارهنگ برای ناراحتی های جلدی و پوستی مفید است .

مخلوط له شده بارهنگ باوازلین ، معالج بسیار زخمهای کهنه و چرکی است .

دم کرده تخم بارهنگ ، معالج آسم ، تنگی نفس ، داروی دل پیچه و دل بهم خوردگی است .

دم کرده تخم بارهنگ برای دل پیچه و اسهال کودکان نیز تجویز می شود .

خوردن سه قاشق غذا خوری تخم خیسانده بارهنگ که کاملا” لعاب داده باشد برای رفع یبوست بسیار نافع است .

اگر پانزده گرم بارهنگ را در یک لیتر آب به مدت سه دقیقه بجوشانید و در طی روز بنوشید برو نشیت و سینه درد را رفع می کند .

روغن فرار و مقادیر زیاد آنها به علت ایجاد آلرژی در موقع حاملگی و شیردهی نباید مصرف شود .

خواص درمانی بارهنگ 

دم کرده بارهنگ

* برگ بارهنگ در درمان تورم نزله ‏های قسمت‏های فوقانی تنفسی (به علت دارا بودن تانن و موسیلاژ گیاه) موثر است. تمام اشکال خیسانده عصاره مایع، شربت، آب برگ تازه و پاستیل‏ های تهیه شده از آن، مصرف می ‏شود.

عصاره آبی در حالت سرد و عصاره مایع آن و همچنین آب برگ بارهنگ، اثرات توقف باکتری ‏ها و باکتری کشی را دارا است؛ در حالی که دم کرده و جوشانده برگ، فاقد اثر است؛ چرا که در اثر گرما د- گلوکزیداز آن شکسته شده و از عمل فعال شدن اجسام بعدی، جلوگیری می‏ کند.

* دانه بارهنگ در درمان یبوست (اثر اصلی) کاربرد دارد و به عنوان داروی ضد التهاب دستگاه گوارش مصرف می‏ شود.

طریقه و میزان مصرف 

برگ:بر روی ۲ تا ۴ گرم برگ خرد یا پودر شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوشیدن، حرارت دهید و بعد از آن حرارت را خاموش کنید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کرده و محصول را صاف و میل کنید.

فرآورده‏های گیاهی‏ برگ بارهنگ، بیشتر به صورت تی بگ حدود یک گرمی عرضه می ‏شود و داروهای گیاهی تهیه شده از برگ، به صورت قطره یا شربت، به عنوان ضد سرفه و خلط ‏آور در بازارهای جهان، در دسترس هستند.

دانه بارهنگ

منابع مختلف، مصرف روزانه بین ۵ تا ۱۵ گرم دانه‏ را توصیه کرده‏‏ اند. دانه‏ ها را داخل نصف استکان آب ریخته، مخلوط کرده و میل نمایید.

مهم ‏ترین اثرات گزارش شده ی بارهنگ:

(مربوط به برگ و دانه Major Plantago) ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد تصلب شرائین، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد کرم، ضد شکنندگی عروق، ضد ادم، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد تب، ضد روماتیسم، ضد قارچ کاندیدا، ضد عفونی کننده، ضد تومور، ضد سرفه، ضد زخم‏ های داخلی، قابض، بازکننده برونش ‏ها، ملین، مسهل، معرق، هضم کننده غذا، ادرار‏آور، خلط ‏آور، محافظ کبد، محرک ایمنی بدن، شیرافزا، کاهش دهنده چربی، مقوی رحم، ترشح‏ کننده اسیداوریک در ادرار و درمان کننده زخم.

عوارض جانبی

برگ و دانه در حد مصرف دارویی، همراه با عارضه نیستند.

نکات ضروری

۱- در هنگام مصرف بارهنگ، باید مایعات به مقدار زیاد نوشید تا موسیلاژ روی سطح دانه‏ ها، به خوبی بتوانند آب جذب کنند و متورم شوند و از متراکم شدن در معده و روده جلوگیری شود.

۲- مصرف بارهنگ در زمان حاملگی و شیردهی توصیه نمی ‏شود؛ چون روغن دانه که شباهتی به روغن خردل دارد، باعث تحریک رحم شده و با حالت مسهلی که ایجاد می‏ کند، ممکن است مشکل ساز شود.

۳- ممکن است روغن مذکور دانه باعث آلرژی، التهاب و درماتیت در بعضی افراد حساس گردد.

۴- طبق کتاب ” گیاهان دارویی سنتی ایران ” آقای دکتر غلامرضا امین، مخلوطی از دانه ‏های بارهنگ، قدومه، تخم مرو و به دانه به نام ” چهار تخمه ” تهیه می ‏شود که در طب عوام، به عنوان نرم کننده سینه و برطرف کننده سرفه و خارش ‏های گلو، مصرف می ‏شود.

http://tebbehirani.blogfa.com/cat-49.aspx

عرق نعنا با بذر بارهنگ : پاکسازی کننده اخلاط معده است .

بارهنگ دارای مزاج سرد و خشک و درجه حرارت ۲ بوده و مصلح آن عسل و مصطکی است .

بارهنگ گیاه ضد میکروب

بارهنگ، گیاهی است که خون را تصفیه می‌کند و حاوی ریشه و دانه‌های ضدمیکروب است و برای دندان‌درد و گوش‌درد علاج مناسبی است؛ از برگ آن برای معالجه زخم‌های پوستی استفاده می‌شود؛ از التهاب کلیه و مثانه نیز جلوگیری می‌کند و از دانه‌های آن می‌توان به عنوان ماسک استفاده کرد.

بارهنگ، بارتنگ هم گفته می‌شود و دارای برگ‌های بزرگی است. در گیلان نوع دیگری از آن می‌روید که به آن «وارانگو» گفته می‌شود.

بارهنگ انواع مختلفی دارد، اما سه نوع آن در ایران رشد می‌کنند:

۱)بزرگ

۲) کوچک

۳) سر نیزه‌ای.

قسمت‌های مورد استفاده بارهنگ بذر، برگ و ریشه آن است.

گل بارهنگ برای انسان‌ها استفاده ندارد، اما مورد علاقه زنبورهاست. عسلی که زنبورها از گل بارهنگ درست می‌کنند، نبات بارهنگ گفته می‌شود که در کشورهای اروپایی، یکی از بهترین داروها برای رشد و نمو اطفال است. بارهنگ دارای صمغ و لعاب است که خاصیت دارویی دارد و دارای املاح سدیم و پتاسیم است.

برگ و ریشه‌های بارهنگ خاصیت قابض دارد، یعنی جمع‌کننده است، علاوه بر این دارای خاصیت نرم‌کنندگی است و می‌تواند به نرم کردن روده‌ها کمک کند.

همیشه نیازی به پنی‌سیلین نیست

گاهی در اثر سرماخوردگی، زخم‌ها و التهاباتی اطراف دهان ظاهر می‌شود که به آن فارنشیت گفته می‌شود. اکثر اوقات، پزشکان برای از بین بردن آنها پنی‌سیلین تجویز می‌کنند؛ در حالی‌که به آن نیازی نیست و به جای آن می‌توانند ریشه گیاه را جوشانده و با عسل شیرین کنید و این جوشانده را مصرف کنید، فارنشیت از بین می‌رود.

بارهنگ برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟

بارهنگ برای ورم مخاط دهان و ایجاد حالاتی مثل آفت، ورم لثه‌ها، ورم دندان‌ها بسیار مفید است. علاوه بر این با خوردن آن، ورم‌های گوش نیز التیام پیدا می‌کند. از خونریزی سینه و لخته شدن خون در سینه جلوگیری می‌کند. به‌طور کلی بارهنگ باعث تسکین و التیام هر نوع التهابی می‌شود، از جمله التهاب‌های روده.

برای برطرف کردن زخم‌های پوستی و التهابات آن، باید برگ بارهنگ را به مدت چند دقیقه بجوشانید. سپس برگ را روی ورم‌ها و زخم‌ها بگذارید، نه‌تنها باعث فروکشی التهاب می‌شود، بلکه مانع از چرک کردن زخم می‌شود. علاوه بر این می‌توانند از جوشانده آن برای کمپرس استفاده کنید تا التهابات فروکش کند.

اگر جوشانده ریشه آن را غِرغِره کرده و از کمپرس برگ آن استفاده کنید، اثر درمانی آن دو برابر خواهد شد. در صنعت داروسازی، با آبِ برگ این گیاه، دارویی می‌سازند که درمان جوش‌ها و التهابات صورت است.

خواص برگ این دارو

برگ بارهنگ، برای درمان التهابات و دردهای ناشی از نیش زنبور، بهترین مرهم است.

زخم‌های اطراف بینی (ناشی از سرماخوردگی) نیز با این برگ برطرف می‌شود. اگر نتوانستید برگ آن را تهیه کنید، بذر آن را گرفته و بجوشانید، سپس بذرها را روی پارچه‌ای ریخته و در نواحی زخم بگذارید. حتی برای برطرف کردن ورم‌های پلکی و گل‌مژه نیز می‌توانید از جوشانده برگ این گیاه استفاده کنید.

جوشانده برگ این گیاه، مسکن درد گوش و بند آمدن خون بینی بوده و برای خونریزی‌ها نیز مفید است. همچنین باعث راحت و سریع‌تر شدن خونریزی‌های قاعدگی می‌شود و به بهبود خونریزی مقعد (در افرادی که مبتلا به بواسیر هستند) نیز کمک می‌کند.

اگر برگ بارهنگ را با کمی نمک، سرکه و عدس پندید، می‌توانید از آن برای درمان انواع اسهال‌ها استفاده کنید و تب‌ها را نیز برطرف می‌کند. این مخلوط‌ دردهای رحمی را نیز تسکین می‌دهد و برای زن باردار بسیار مفید است، زیرا اگر هنگام زایمان مصرف کند، دردهای رحمی‌اش کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

برای زخم‌های سوختگی بدخیم نیز بسیار مفید است.

عرق بارهنگ ضداسهال است و تمامی زخم‌های داخلی بدن را از مجله زخم معده درمان می‌کند.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=15187