آخرین مطلب

پونه خاصیت درمانی آن برای عفونت و گوارش و آنتی بیوتیک بر مبنای طب سنتی

پونه گیاه یا عرق یا دمنوش ان و خاصیت ذاتی آن برمبنای طب سنتی

خواص عرق پونه کوهی

عرق پونه کوهی درمان کننده رفلاکس معده

عرق پونه کوهی درمان کننده اسید بالای معده

عرق پونه کوهی قابض است

عرق پونه کوهی ضد برونشیت است

عرق پونه کوهی درمان کننده سرفه های مزمن و خشک

عرق پونه کوهی ضد سرماخوردگی است

عرق پونه کوهی ضد عفونت روده های اسهالی است

عرق پونه کوهی دارای طبیعت گرم و خشک است

 مقدار مصرف عرق پونه کوهی :

عرق پونه کوهی جهت درمان رفلاکس یک فنجان بعد از غذا همراه کمی گلاب میل شود

عرق پونه کوهی جهت درمان سیاه سرفه یا سرفه های خشک و سرماخوردگی یک فنجان را با عسل شیرین کرده و سه وعده میل شود

در افراد گرم مزاج بهتر است عرق پونه کوهی را با عرق گشنیز مخلوط و میل کنند

خواص عرق پونه کوهی

پونه شناسی از منظر دیگران 

پونه ( دارای مزاجی گرم و خشک )

خوردن پونه یا دم کرده آن و یا عرق پونه ، ضد نفخ ، ضد دل بهم خوردگی و دافع گازهای رحم و معده می باشد .

شیاف دم کرده پونه در مهبل ، خارج کننده جنین مرده و مشیمیه می باشد .

 مضرات پونه :

خوردن پونه به شکل سبزی آن مضر روده ها است و باید آنرا با کتیرا خورد .

روغن فرار و مقادیر زیاد آنها به علت ایجاد آلرژی در موقع حاملگی و شیردهی نباید مصرف شود پونه؛ ضد عفونی کننده

پونه، گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که از قدیم‌الایام برای معطرکردن انواع غذاها و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  از این گیاه برای دور کردن حشرات و حیوانات موذی استفاده می‌شد، حتی در تاریخچه انجمن سلطنتی لندن پیشنهاد شده است از پونه برای کشتن مار زنگی استفاده شود.

اسانس این گیاه طعم تلخی دارد که پس از آن احساس خنک‌کننده‌ای به‌وجود می‌آورد که از آن برای معطر کردن صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در گذشته از پونه برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شد. دم‌کرده پونه طعم خوشایندی دارد.

برای تهیه آن پنج قاشق برگ پونه را در ظرفی که حاوی چهار فنجان آب جوشیده است به مدت ده دقیقه دم کنید. پونه طبع گرم و خشک دارد و از خواص معروف پونه حالت تقویت‌کنندگی معده، اثرات بادشکنی و خلط‌آوری آن است. از عصاره گیاه پونه ـ که دارای اثرات ضد اسپاسمی است ـ پمادهایی ساخته شده که برای درمان گرفتگی عضلانی و دردهای روماتیسمی مفید است.

جوشانده کامل این گیاه برای تومورهای رحمی، فیبروز رحم و زخم‌های غیرقابل التیام رحم، استفاده می‌شود.

عصاره ریشه گیاه پونه، همراه با سرکه برای درمان تومور نیز توصیه می‌شود.

در گذشته گیاه پونه را در اتاق‌های بیماران در حال نقاهت قرار می‌دادند تا باعث تسریع در بهبود آنان شود. از طرفی مردم قدیم معتقد بودند گذاشتن گل‌های پونه اطراف سر بیماران باعث برطرف‌شدن سرگیجه و سردرد می‌شود.

برای پونه اثرات ضدعفونی‌کنندگی، بادشکنی، معرقی، قاعده‌آوری و محرکی نیز ذکر شده که ‌علاوه بر برطرف کردن مشکلات گوارشی برای هضم غذا، برای برطرف کردن سکسکه نیز مفید است. همچنین از پونه در تسکین درد گلو، زکام، پایین آوردن تب و بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود.

  عوارض جانبی

یکی از عوارض شایع گیاه پونه که در اثر مصرف اسانس (عصاره روغنی) به‌وجود می‌آید سقط جنین است.

 از عوارض دیگر آن توهم، گیجی، اسپاسم‌های کزازی، تشنج و کماست.

پونه، گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که از قدیم‌الایام برای معطرکردن انواع غذاها و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

از این گیاه برای دور کردن حشرات و حیوانات موذی استفاده می‌شد، حتی در تاریخچه انجمن سلطنتی لندن پیشنهاد شده است از پونه برای کشتن مار زنگی استفاده شود.

اسانس این گیاه طعم تلخی دارد که پس از آن احساس خنک‌کننده‌ای به‌وجود می‌آورد که از آن برای معطر کردن صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در گذشته از پونه برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شد. دم‌کرده پونه طعم خوشایندی دارد. برای تهیه آن پنج قاشق برگ پونه را در ظرفی که حاوی چهار فنجان آب جوشیده است به مدت ده دقیقه دم کنید.

پونه طبع گرم و خشک دارد و از خواص معروف پونه حالت تقویت‌کنندگی معده، اثرات بادشکنی و خلط‌آوری آن است. از عصاره گیاه پونه ـ که دارای اثرات ضد اسپاسمی است ـ پمادهایی ساخته شده که برای درمان گرفتگی عضلانی و دردهای روماتیسمی مفید است.

جوشانده کامل این گیاه برای تومورهای رحمی، فیبروز رحم و زخم‌های غیرقابل التیام رحم، استفاده می‌شود. عصاره ریشه گیاه پونه، همراه با سرکه برای درمان تومور نیز توصیه می‌شود.

در گذشته گیاه پونه را در اتاق‌های بیماران در حال نقاهت قرار می‌دادند تا باعث تسریع در بهبود آنان شود. از طرفی مردم قدیم معتقد بودند گذاشتن گلهای پونه اطراف سر بیماران باعث برطرف‌شدن سرگیجه و سردرد می‌شود. برای پونه اثرات ضدعفونی‌کنندگی، بادشکنی، معرقی، قاعده‌آوری و محرکی نیز ذکر شده که ‌علاوه بر برطرف کردن مشکلات گوارشی برای هضم غذا، برای برطرف کردن سکسکه نیز مفید است. همچنین از پونه در تسکین درد گلو، زکام، پایین آوردن تب و بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود.

عوارض جانبی

یکی از عوارض شایع گیاه پونه که در اثر مصرف اسانس (عصاره روغنی) به‌وجود می‌آید سقط جنین است. از عوارض دیگر آن توهم، گیجی، اسپاسم‌های کزازی، تشنج و کماست. 

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=14030

پونه ها

در فارسى به من پونه ، پودنه ، پودینه ، و پودنگ گویند. معرب من فودنج است . اعراب به من حبق گویند.

بیابانى – کوهى و نهرى دارم . من داراى انواع و اقسام بوده و به اسامى پونا، نحانحه ، حبق الماء، نحاع و حبق التمساح ، نجام ، نعنع الماء کوهینه ، جلنجوجه ، صعترالفرس ، سعتر فارسى ، خلیه ، راقوته و پودنه دلتى ، ظفیره و ظفیرا معروف مى باشم .

خانواده ما همه خلطآور و ملین معده بوده و از سوزش آن جلوگیرى مى کنند. همگى مسکن سکسکه و قى مى باشیم . بادشکن و ضد استسقاء شناخته شده ، جهت یرقان و اخراج مشیمه تجویز شده ایم (مشیمه پرده اطراف جنین است ) ما را جهت باز شدن ادرار و بند آمدن اسهال تجویز کرده اند، زیاده روى در خوردن ما براى زنان آبستن خوب نیست . زیرا سبب سقط جنین مى شود. شستشو با آب جوشانده ى من خارش رحم را برطرف مى کند و سختى آن را از بین مى برد.

مالیدن سوخته من به دندان لثه را محکم مى کند، بوییدن سر شاخه هاى ما مقوى قلب و نیروبخش است زیاده روى در خوردن من براى معده خوب نیست .

 پونه نهرى (گل پونه )

فارسى من پونه نهرى است . به من ضومران – حبق الماء – حبق التمساح نیز گفته اند، پادزهر مسمومیت غذایى و ضد زهر قارچهاى سمى هستم . چکاندن آب من در گوش سنگینى آن را بر طرف مى کند و آنرا ضدعفونى مى کند. جوشانده ى من جهت داءالفیل و جذام تجویز شده است و عصاره من با عسل پیشاب آور است ، عرق را زیاد مى کنم ، با سکنجبین و رب انار از قى جلوگیرى مى کنم . سکسکه را تسکین مى دهم .

خوردن من با عسل و نمک جهت کرم کدو نافع است ، حمول برگ من جهت جلوگیرى از خونریزى مفید است . ولى براى زنان آبستن خوب نیست ، زیرا باعث سقط جنین است ، ضماد خشک من بر محل نیش ‍ حشرات مفید است ، و مالیدن آن بر مواضعى که کرم گذاشته باشند نافع مى باشد.

http://www.ghadeer.org/salamat/KHORAKY/KHORAKY1/zaban108.htm

پونه

پونه از خانواده نعناع است وبرای هضم غذا مفید می باشد جویدن نعناع و پونه برای بر طرف کردن سکسکه مفید است و ضد تشنج و آرام کننده اعصاب است به درمان اسهال و بیماری های روده ای کمک می کند همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A , B , است.

خواص درمانی : پونه کوهی از بهترین گیاهان تقویت کننده بشمار می رود مصرف پونه کوهی کار روده ها را منظم می کند درد معده و بی اشتهایی را تسکین می دهد

و برای ناراحتی های کبدی بسیار موثر است دم کرده پونه برای اسهال اسهال خونی و اسهال های باسیلی و همچنین ناراحتی های عصبی اختلالات گوارشی مفید و موثر است دم کرده پونه تقویت کننده خوبی است اگر گاهی پس از صورف غذا در معده احساس سنگینی نمودید و یا غذا را ترش کردید و یا به کلی ناراحت شدید می توانید از این دم کرده استفاده کنید.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=9307