آخرین مطلب

سردرد دائمی سرد مزاج و لقوه و لرزش رابا گیاه اسطوخدوس برمبنای طب سنتی تدبیرکنیم

شما اگر سردرد دائمی دارید به قول بوعلی سینا پدرطب سنتی از گیاه اسطوخدوس بعنوان جاروی مغز برای دفع اخلاط کثیف با اطمینان استفاده کنید 

?????????

اسطوخدوس 

( دارای مزاجی گرم و خشک ) 

نوشیدن دم کرده پنج گرم استوخدوس ، مقوی اعصاب ، مقوی حافظه بوده و فراموشی را برطرف می کند و فرح آور است . حالت تهوع و ضعف بدن را رفع می کند . فشار خون را کاهش داده و ضد بیماری های عصبی و بیخوابی است و سرماخوردگی را مداوا می کند .

ده گرم آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و صبح و عصر بنوشید ( بعد از صبحانه و قبل از شام ) که مقوی جمیع قوای ظاهری و باطنی و مصفای روح است ، و دلهره و خستگی عصبی را رفع می کند و قاعدگی را تنظیم می نماید .

خوردن جوشانده ملایم پانزده گرم استوخدوس در یک لیتر آب و شیرین شده با دویست پنجاه گرم عسل ، سر دردهای مزمن و سردرد میگرنی را برطرف می کند .

اسطوخدوس؛آرامبخشی مؤثر

اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد ولی طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع آن در عطرسازی مصرف می‌شود.

اسطوخودوس از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است.

موارد مصرف:

  1. برای رفع خستگی و آرامش چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.
  2. برای رفع بی خوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید و آنرا داخل بالش خود قرار دهید خواب مطبوعی برای شما می آورد. در بیمارستان‌های انگلیس، برای رفع بی‌خوابی به بیماران بالش‌هایی داده می‌شود که درون آن اسطوخودوس وجود دارد.
  3. برای رفع بی خوابی همچنین می توان  یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس را با یک قاشق چایخوری پودر سنبل الطیب مخلوط کرده و در یک لیوان آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید. این دم کرده را یک ساعت قبل از رفتن برختخواب میل کنید تا بیخوابی شما برطرف شود.
  4. گرفتگی‌ها را باز می‌کند و همچنین مقوی معده است.
  5. معرق است و تب را پائین می آورد.
  6. صفرابر بوده و کبد را بکار می اندازد و بیماری های کبدی را برطرف می کند.
  7.  ضد تشنج است و برای تقویت عمومی بدن خوب است.
  8. کرم‌های معده و روده را از بین می‌برد.
  9.  بیماری‌های سینه و سرفه را برطرف می کند و در معالجه زکام موثر است و آسم را برطرف می کند.
  10.  از آن می‌توان به عنوان مسهل و تمیزکننده استفاده کرد.
  11.  برای رفع بیماریهای مجاری ادرار مفید است و ادرارآور می‌باشد.
  12.  برای برطرف کردن رعشه و سرگیجه حدود ۵ گرم از پودر آنرا با عسل مخلوط کرده و هر شب بخورید.
  13.  برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید.
  14.  برای برطرف کردن غم و اندوه هر روز دم کرده اسطوخودوس بنوشید.
  15.  اگر دست و پای شما خواب می رود از این گیاه استفاده کنید.
  16.  برای پیشگیری از آب آوردن بدن دم کرده اسطوخودوس بنوشید.
  17.  زردی را برطرف می کند و برای رفع حالت تهوع و سرگیجه مفید است.
  18.  سردرد و سردردهای یکطرفه را درمان می کند و برای معالجه ضعف اعصاب مفید است و طپش قلب را از بین می برد.
  19.  برای رفع ترشحات زنانه می توانید از این گیاه استفاده کنید.
  20.  برای برطرف کردن سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطوخودوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و یا یک فنجان از دم کرده آن را بنوشید.
  21.  اسطوخودوس درمان کنده رماتیسم، آرتروز و نقرس است. برای این منظور کمپرس آن را بر روی عضو مورد نظر بگذارید و یا اینکه ۲ قطره روغن آن را با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید.
  22.  زخم های کهنه را با مالیدن اسانس اسطوخودوس که در الکل حل کرده اید برطرف کنید.
  23.  برای درمان بیماریهای ریوی ۲ تا ۳ قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذا خوری روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و سینه و پشت بیمار را ماساژ دهید.
  24.  مالیدن پماد اسطوخودوس زخم ها را ضد عفونی کرده و التیام می بخشد.
  25.  برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد عطر مطبوعی را در هوا پخش می‌کند.

 کاربردهای آرایشی – بهداشتی:

مرطوب کننده پوست چرب: دو قطره روغن اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام و دو قاشق مرباخوری گلاب معطر اضافه کرده و خوب هم بزنید. پس از تمیز کردن و خشک کردن پوست کمی از این مخلوط را به پوست بمالید.

لوسیون برای پوست های چرب: ۳۰ گرم گل اسطوخودوس تازه را با ۲۰ گرم گلبرگ تازه گل سرخ مخلوط کرده و درون ظرف شیشه ای دردار که محتوی ۲۰۰ میلی لیتر محلول آب و الکل سفید ۶۰ درجه است بخیسانید. سپس آن را چند روز بگذارید و بعد آن را صاف نمائید. سپس صورت خود را تمیز و خشک کرده و به صورت بمالید.

لوسیون ضدجوش: سه قاشق مرباخوری پودر گل اسطوخودوس را با سه قاشق

سوپخوری گلاب یا عرق اسطوخودوس و یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و خوب هم بزنید. سپس یک ساعت بگذارید بماند و بعد آن راروی پوست بمالید.

سفت و جمع کننده پوست: دو قاشق مرباخوری گل اسطوخودوس را همراه با کمی آب و آبغوره یا سرکه درون ظرفی ریخته و کمی حرارت دهید سپس آن را صاف کرده و درون ظرفی بریزید و پوست صورت خود را با آن شستشو دهید.

 چای اسطوخودوس:

طبیعت این چای گرم و خشک است.

طرز تهیه: ۱ قاشق غذاخوری در یک قوری، ۲ لیوان آب گرم، نبات.

خواص: آرام بخش اعصاب، تقویت‌کنندۀ سلولهای مغز، ضد میگرن، زکام، آسم، برونشیت، درمان روماتیسم، مدر، ضد اگزما.

http://www.tim.ir/teaching/445/

??????

اسطوخدوس – لاواندا – شاهسیرم – ضرم

اسطوخدوس دارای مزاجی گرم و خشک + ضد بلغم و ضد سودا + از نظر بوعلی سینا یعنی جاروی دماغ یا مغز و بلغم مغزی است + خوردن آن برای افراد سرد مزاج بسیار عالیست و لیکن برای گرمی مزاجان بایستی با مصلح آن کتیرا مصرف شود + بخور آن برای کولیت ، غش ، گیجی ، بی اشتهایی و اسپاسم عضلانی موثر است + مصلح آن کتیرا ، صمغ عربی و سکنجبین + مقدار مصرف حدود ۵ گرم تا ۴۰ روز یا ۲ گرم در روز مقدار مصرف نامحدود + مکانیسم اثرش عبارتند از : بازکننده انسدادها ، ضد ورم های بلغمی ، منضج ، مسهل ، مسکن ، تقویت کننده مغز و گوارش + مفرح + ضد نفخ + ضد عفونی کننده + خشک کننده + خواب آور + تب بر + ترمیم کننده زخمها + ضد نزله در بدن + رقیق کننده خون + ضد میگرن و سردرد + رفع خستگی + تقویت حافظه + رافع دردهای عصبی + تقویت قوه فکری + درمان لرزش + سرگیجه + رفع فراموشی + صرع + درمان وسواسی های سوداوی + مالیخولیا + درمان سستی + خواب رفتگی اعضا + رفع پرش اندامهای بدن + درمان افسردگی + آرامبخش + رفع سردرد با مالیدن روغن آن به پیشانی + رفع زکام + ضد سرفه + درمان آسم سرد + تقویت معده + بازکننده مجاری کبد و طحال + درمان کولیت + رفع ورم های کلیه ها + درمان کننده کورک + با روغن مالی آن برای درد مفاصل ، نقرس ، کوفتگی ، روماتیسم + پاک کننده داخل رحم با شتشوی آن یا لگن آبزن برای ۱۵ دقیقه + ضد درد دندان + ضد سرطانهای پستان و کبد و طحال + اسطوخدوس یک گیاه ریزش دهنده درد است + استحمام با آنها رافع خستگی + + کاربردی سنتی آن تقویت حافظه ، مفرح ، خشک کردن بلغم از نقاط مختلف بدن و بالاخص سر + آرام کننده دردهای عصبی + درمان هیستیری + غش + تیک های عصبی + رفع خستگی ها + ضد نزله های مغزی + کلا” مسهل اخلاط سرد مغزی است + اگر کسی ناراحتی مغزی با مزاج گرم داشته باشد چون اسطوخدوس جارو کننده بیماریهای مغزی است بایستی با کتیرا مصرف شود + باز کننده انسداد است و هر کجا سده و گرفتگی و میگرن حاد باشد اسطوخدوس ( گیاهش ، عرقش ، روغنش به سر، از گردن تا نوک انگشتان با وان حمام) رفع کننده است + اسطوخدوس همانند بابونه و اسفند و سنبل الطیب ، نقش مسکن اسکلتی را دارد .

عرضه شکل داروخانه ای آن عبارتند از : اسانس لاوندا محصول شرکت باریج اسانس

مضرات اسطوخدوس : 

مصرف اسطوخدوس برای اشخاص صفراوی مزاج فقط با مصلح بایستی اجرا شود