آخرین مطلب

اسپرم و تقویت باروری و علل ناباروری بر مبنای طب سنتی

?عوامل موثر بر کیفیت اسپرم یا ناباروری مردان

?✍ ناباروری و ضعف قوه باه مردان ؛ یکی از مهمترین مشکلات موجود در جامعه جوانان ایران زمین است ، که در چند دهه اخیر بنا به دلایل و عوامل مختلفی افزایش چشمگیری داشته ، لذا در این مطلب ، بصورت اجمالی به بررسی این موضوع مهم خواهم پرداخت.

?✍لازم و ضروری است که پزشک و طبیب طب سنتی ، برای درمان هر چه بهتر بیماران مبتلا به الیگواسپرمی و آزواسپرمی، توجه بیشتری به موارد زیر داشته باشند، تا با شناخت این عوامل ، راهکارها و تدابیر درمانی لازم را در نظر بگیرند.

?✍مهمترین علت ناباروری در مردان ، سوء مزاجها و بعبارتی دیگر ؛ کم کاریها یا بدکاریهای اعضای رییسه بدن از جمله مغز – قلب – کبد و بیضه ها میباشد. که با بررسی عملکرد فیزیولوژیکی و آناتومیکی این اعضا ؛ میتوان نوع سوء مزاج را تعیین کرد.

?✍از نظر طب مقدس ایرانی قوت جماع و باروری، از غلبه باد و آب ناشی میشود. لذا برای درمان باید ، به تجویز معجونها و غذاهای موافق مزاج بیمار پرداخت تا بدینوسیله ، غذا هم ماده آب و هم فاعل آن شود.

?✍برای درمان در این خصوص توصیه و تاکید میکنم بیشتر از اینکه به دارو پرداخته شود به تدابیر تغذیه ای باید پرداخت ، و از دارو تا حد امکان کمتر و در عین حال مقوی و بسیار مبهی کمک گرفت.

 ?✍پس برای درمان نازایی ؛ لازم است اندازه دارو ،!! اندک و قوت دارو ، قوی تر از نیروی طبیعت باشد.چون طبیعت بدن ، از غذایی که به اندازه اندک باشد و به قوت ، نیرومندتر باشد بهره چندانی نخواهد برد.

 ?✍از جمله عوامل ناباروری میتوان ؛ اختلال در عملکرد فیزیولوژیکی و ساختار آناتومیکی اعضا و اوعیه منی را نام برد .که مهمترین آنها واریکوسل است . در بیماری واریکوسل ؛ کلافی از وریدهای اضافی ، دور لوله منی بر را می گیرند و سبب گرمی بیش از حد آن، می شوند که این حالت سبب آسیب رسانی به اسپرم ها و کشتن آنها خواهد شد.

?✍عفونت دستگاه تناسلی (مثل التهاب پروستات ، التهاب لوله های اپیدیدیم در بیضه، التهاب بیضه میتواند ناباروری را در مردان افزایش دهد.

?✍کشیدن سیگار معمولاً سبب کاهش تعداد اسپرم و تحرک ضعیف می شود.استفاده درازمدت از حشیش ، توسط مردان سبب کاهش تعداد اسپرم و یا افزایش اسپرم ناقص میشود.

?✍ بیضه ها نباید زیاد گرم شوند.از پوشیدن شورت های تنگ خودداری شود مردانی که مشکل ناباروری دارند ، نباید از دوش آب گرم, سونا استفاده کنند و همچنین کار در محیط گرم برای آنها مفید نمی باشد.

?✍بیماریهایی از جمله: سل – اوریون در دوران کودکی – زردی یا یرقان نوزادی و بیماری سندرم کلاین فیلتر که نوعی نقص در کروموزومها میباشد میتواند در نازایی مردان نقش موثری داشته باشد.

?✍نشستن های طولانی مدت و کار با دستگاههایی که امواج الکترومغناطیسی دارند و یا مشاغلی که تماس با تشعشعات یونیزان در آنها زیاد است (مثلا کار در راکتورهای هسته ای -کار در بخشهای رادیولوژی و چاپخانه ها- عکسبرداریهای پزشکی بیمارستانها)میتواند ناباروری را در مردان به مراتب افزایش دهد.

?✍مصرف زیاد الکل سبب کاهش تولید اسپرم سالم در مردان می شود.

?✍فعالیت شدید بدنی سبب کاهش تولید اسپرم می شود.

?✍ بعضی از آنتی بیوتیک ها به طور موقت سبب کاهش تعداد و تحرک اسپرم ها در مردان می شوند. بعضی از این آنتی بیوتیک ها شامل اریترومایسین, نیتروفورازون یا نیتروفورانتوئین هستند.

?✍فاصله گذاری در فعالیت جنسی سبب افزایش حجم و قدرت باروری می شود. ولی اگر وقفه زیادی در فعالیت جنسی ایجاد شود ، سبب می شود که اسپرم ها تخلیه شده و پیر و ناتوان و کم تحرک شوند .

?✍ داروی سولفاسالازین – رانیتیدین – داروی کتوکونازول (ضد قارچ) -داروی آزولفیدین (Azulfidine) -داروهای شیمی درمانی منبعث ایجاد ناباروری در مردان هستند.

?✍بحرانهای صفراوی مانند طلاقها و ورشکستگیها و داشتن استرسهای شدید در زندگی میتواند باعث ناباروری در مردان شود.

?✍در مجاورت دکل های مخابرات و دکل های برق ، استفاده بیش از حد از دستگاههای مودم و وایفای – امواج دستگاههای ماکروویو میتواند درصد ناباروری را در مردان اف ایش دهد .

?استادحمزه سام دلیری عضوانجمن علمی طب سنتی ایران