آخرین مطلب

گشنیژو تخم گشنیژ و خاصیت و مضرات آن بر مبنای طب سنتی

تخم گشنیز درمان کننده زخم‏هاى مجارى ادرار

طبیعت تخم گشنیز : سرد و خشک است.

ترکیب شیمیایى تخم گشنیز :

اسانس روغنى ۲۶/ ۱۹ درصد- مانى تول- کوریاندرول- فلاونوئید گلیکوزید.

 خواص درمانى تخم گشنیز : 

۱- تخم گشنیز را بخورید. تونیک و بادشکن و ضد قى و شیر افزاست، سینه را نرم مى‏ کند و سرفه را تسکین مى‏ دهد، سرماخوردگى و خفقان را بهبود مى‏ بخشد، تب‏هاى نوبه ‏اى و سوءهاضمه و سرخک و وسواس را درمان مى‏ کند، سیلان اسپرم را بند مى‏ آورد. براى زخم‏هاى مجارى ادرار مفید است، ضد قى و مفرّح و مقوى قلب و دماغ است، براى کرم معده و تب‏هاى نوبه‏ اى مفید مى‏ باشد.

۲- بعد از هر غذا یک قاشق از تخم گشنیز را در یک فنجان آب جوش ده دقیقه دم کنید و بنوشید. ادرار را زیاد مى‏ کند، براى تقویت معده مفید است و نفخ معده را برطرف مى‏ سازد، خستگى‏ هاى عصبى و تشنجات عصبى را درمان مى‏ کند.

۳- تخم گشنیز را بو بدهید و نرم بسایید و کفلمه کنید. از خونریزى معده جلوگیرى مى ‏کند، اسهال خونى را بند مى ‏آورد.

۴- تخم گشنیز را بو بدهید بعد با تخم خرفه به اندازه مساوى نرم بکوبید و روزى سه بار هر مرتبه یک قاشق مرباخورى بخورید. اسهال طولانى و مزمن را بند مى‏ آورد، ورم روده بزرگ یا کولیت را درمان مى‏ کند.

۵- تخم گشنیز را در دهان بجوید. بوى بد دهان و بوى شراب را از دهان مى‏ برد.

۶- تخم گشنیز را بجاى تنباکو در سر قلیان بریزید و بکشید و مقدارى از آن را هم بجوشانید و سر را با آن بخور دهید بعد آبش را هم صاف نموده با شکر شیرین سازید و دو فنجان بنوشید. خارش سر را تسکین مى‏ دهد.

۷- اگر تخم گشنیز را در آتش بریزید و دود آن را به سر و مغز بدهید زکام را درمان مى‏ کند.

۸- تخم گشنیز را مثل غبار نرم بسایید و روى زخم بریزید. براى زخم مفید است و باعث قطع خونریزى آن مى‏ شود، زخم‏هاى مجارى ادرار را درمان مى‏ کند.

۹- تخم گشنیز را نرم بسایید و با سرکه خمیر کنید و بر سر بمالید. سردردى که از غلبه خون و حرارت باشد را تسکین مى‏ دهد.

۱۰- تخم گشنیز را با گل برز به اندازه مساوى نرم بسایید و بر موضع بپاشید. سوزش پاى اطفال که در اثر ادرار ایجاد شده را درمان مى‏ کند.

۱۱- تخم گشنیز را با گل ارمنى به اندازه مساوى بسایید و روى پنبه ریخته و شب ضماد کنید. فیستول را درمان مى‏ کند.

تذکر: اسراف در خوردن تخم گشنیز باعث ایجاد فراموشى و اختلال حواس و چرت زدن و تقلیل اسپرم و ضعف نیروى جنسى مى‏ شود، براى اشخاص مبتلا به نفس‏ تنگى و آسم نیز مضرّ است.

 مصلح تخم گشنیز : بعد از تنقیه معده و ایجاد قى، خوردن زرده تخم‏ مرغ نیم‏ پز با فلفل و نمک یا سوپ مرغ چاق و چرب با دارچین مى‏ باشد.

http://boalii.ir/2985/%da%af%d8%b4%d9%86%d9%8a%d8%b2-%d8%b2%d8%ae%d9%85%e2%80%8f%d9%87%d8%a7%d9%89-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b1%d9%89-%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d8%b1%db%8c