آخرین مطلب

اسفند داروی ۷۲ بیماری و ضد شب ادراری و ترسها بر مبنای طب سنتی

? اسفند در روایات ائمه ی معصومین علیهم السلام ?

? امام صادق علیه السلام : اسفند ، شفاى هفتاد بیمارى است که کمترین آنها جذام است. پس مبادا که آن را از دست بدهید.

? (مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۴۰۴، ح ۱۳۷۷، طبّ الأئمّه لابنی بسطام، ص ۶۸ نحوه، بحار الأنوار، ج ۶۲، ص ۲۳۴، ح ۴٫)

? پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هر کس به مدّت چهل روز، هر صبح، یک مثقال اسپندِ حل شده در آب بخورد، از هفتاد و دو بیمارى که کمترینِ آنها جذام است، ایمنى مى ‏یابد.

?( حکمت نامه پیامبر اعظم «صلى الله علیه و آله و سلم»، ج‏۱۳، ص: ۴۴۳ ، حدیث ۱۰۸۴۲)

? امام على علیه السلام: هیچ بوته‏ اى از بوته‏ هاى اسپند نمى‏ روید، مگر این که فرشتگانى با آن هستند و آن را تا هنگامى که بِدان کس که مى ‏رسد، برسد، حفاظت مى‏ کنند. ریشه اسپند، نشاط آور و شاخه آن، درمان هفتاد و دو درد است.

?( دعائم الإسلام، ج ۲، ص ۱۵۰، ح ۵۳۵، الجعفریّات، ص ۲۴۴ عن الإمام الکاظم عن آبائه عنه علیهم السلام )

? پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هزار اسپند، هیچ بوته و برگ و میوه‏ اى نمى ‏رویاند، مگر این که فرشته‏ اى بر آن [بوته و برگ و میوه‏] گماشته شده است، تا زمانى که بِدان کس که مى ‏رسد، برسد یا خُرد شود. در تنه و ریشه‏ هاى آن، رازى نهفته است و در دانه آن، درمان هفتاد و دو درد است. با آن و با کُنْدُر، درمان کنید.

?( طبّ الأئمّه لابنی بسطام: ص ۶۷ عن زید بن علیّ رفعه إلى آبائه علیهم السلام، بحار الأنوار: ج ۶۲ ص ۲۳۳ ح ۱٫)

? امام صادق علیه السلام‏ : در پاسخ پرسشى درباره اسپند و کُنْدُر:

امّا اسپند، هیچ ریشه ‏اى از آن در زمینْ فرو نمى ‏رود و هیچ شاخه‏ اى از آن به آسمانْ بلند نمى ‏شود، مگر این که خداوند عز و جل فرشته‏ اى را بر آن مى‏ گمارد، تا آن هنگام که خشک مى‏ شود یا به سرنوشتى دیگر در مى ‏آید. شیطان نیز از خانه ‏اى که در آن، اسپند است، هفتاد خانه دور مى ‏شود. و آن، شفاى هفتاد بیمارى است که کمترینِ آنها، جذام است. پس، از آن غفلت نورزید.

?( دانشنامه احادیث پزشکى، ج‏۱، ص: ۵۰۵ ، حدیث ۸۵۷ )

? مکارم الأخلاق‏ به نقل از محمّد بن حکم: یکى از پیامبران الهى از ترسو بودن امّت خود، به درگاه خداوند عز و جل نالید. خداوند عز و جل به او چنین وحى فرستاد: «به امّتت فرمان بده که اسپند بخورند»

?( مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۴۰۴، ح ۱۳۷۶، بحار الأنوار، ج ۶۲، ص ۲۳۴، ح ۳٫ )

? طبّ الأئمّه علیهم السلام‏ به نقل از ابو بصیر: عَمْرو افْرَق به امام باقر علیه السلام از ریزش قطره قطره پیشاب، اظهار ناراحتى کرد. فرمود: «هزارْ اسپند بردار و شش بار با آب سرد و یک بار هم با آب گرم بشوى. سپس، باید آن را در سایه خشک کرد، آن‏گاه قدرى روغن خالص یاسمین بدان درآمیخت و آن‏گاه، سفوفى از آن در حالت ناشتا خورد. به اذن خداوند متعال، ریزش پیشاب را قطع خواهد کرد».

?( دانشنامه احادیث پزشکى، ج‏۱، ص: ۵۹۷ ، حدیث ۱۰۱۶ )

(https://attach.fahares.com/RPObKrVjOTMK3mVB/OgLCw

کانال استاد نبی هاشمی @ostadbanihashemi