آخرین مطلب

شام خوردن و ضرورت های و قواعد آن بر مبنای طب سنتی

توصیه طب سنتی ، شام بخورید

به گزارش بهداشت نیوز مریم مقیمی در خصوص شام خوردن گفت: در طول شب زمانی که فرد می خوابد هوش طبیعی بدن،تمام توجه خود را به اندام بدن معطوف می کند و در واقع هضم عمده در طول شب تا صبح اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اگر شخص با معده خالی بخوابد و شام نخورد هضمی که قرار بود بر روی مواد غذایی انجام بشود انجام نمی شود چون غذایی در معده نبوده است.در نتیجه رسوبات مفید و مواد ضروری بدن را که باید در معده باقی بماند از بین می برد. در نتیجه فرد دچار مشکل می شود.

مقیمی گفت: بنابراین باید حتماً در معده مقداری غذا باقیمانده باشد.غذاهایی که توصیه می شود به هنگام شب مصرف شود از نظر طب سنتی این است که فاصله مصرف شام تا هنگام خوابیدن حداقل باید ۲ ساعت باشد.

این متخصص طب سنتی افزود: خوردن شام سنگین هم توصیه نمی شود و این طور نباشد که فرد فکر کند اگر می تواند شام بخورد به مقدار زیاد غذاهای چرب و شیرین بخورد.

وی ادامه داد: در طب سنتی توصیه می شود افراد دوبار در طول روز غذا بخورند یعنی فقط صبحانه و شام بخورند اگر افراد بتوانند این برنامه را رعایت کنند بسیار مفید است و اگر ناهار سبک خورده شود بهتر است به هنگام شام از گوشتهایی استفاده شود که هضم راحت تری دارند یا با برنج میل شود.

دکتر مقیمی گفت:‌ اما حالا که افراد به خوردن هر ۳ وعده غذا در طول روز عادت کرده‌اند ایرادی ندارد اما بهتر است شام خود را سبک‌تر کنند مثلاً خشکبار در وعده غذایی خود بگذارند یا سبزیجات پخته مصرف کنند و اگر تمایل به مصرف گوشت دارند گوشتهای زود هضم مصرف شود مانند گوشت گوسفند و مرغ جوان.

وی اضافه کرد:‌اینکه برخی افراد به جای شام،سالاد مصرف می کنند مناسب است. اما بستگی به این دارد که در سالاد چه چیزی مصرف شود و فرد چه مزاجی داشته باشد .سالاد اگر شامل گوجه فرنگی،کاهو و خیار باشد ترکیب سردی دارد و اگر فردی دچار بیماری های ناشی از طبع سرد است نباید این ترکیبات را بخورد.

مقیمی گفت: همچنین افرادی که چاق هستند نمی‌توانند با مصرف صرفاً سالاد لاغر شوند چون آنها را دچار مشکل می کند چرا که تجمع چربی مزاج سردی دارد و مصرف این نوع سالاد،آنها را نه تنها لاغر نمی کند بلکه چاق تر هم می کند.

http://www.itma.ir/post/242