آخرین مطلب

بالنگ یا اترج و خاصیت آن در طب سنتی

‍ ??خواص “میوه بالنگ “از نظر طب سنتی شریف و مقدس ایرانی :

??بالنگ در کتب طب سنتی با نام«اترج کبیر» آمده‌است. میوه آنرا به فارسی بالنگ گویند و از نظر گیاه شناسی زیرگونه ای از بادرنگ است. این درختچه دارای میوه‌هایی است که گاهی به وزن یک کیلو گرم نیزمی‌رسد. نوع دیگری از بالنگ را به فارسی «بادرنگ» می‌نامند و در کتب طب سنتی با نامهای بادرنج، باذرنج و اترج صغیر آمده‌است.میوه ای قرآنیست ،نامش در قرآن کریم تحت عنوان ” ترنج” آمده است.

??اغلب معتقدند که به علت داشتن چین و چروک و شکنج بسیار در پوست نسبتاً ضخیم خود به این نام نامیده شده است، زیرا که ترنج به معنی چین و شکنج است. این مطلب به این جهت گفته شده است که مصدر ترنجیدن، به معنی «چین به هم رسانیدن و درشت گردیدن باشد.

??از نظر طب ایرانی ؛طبع برگ و شکوفه آن گرم وخشک است. از نظر خواص ، معتقدند که پوست زرد آن برای تقویت قلب و دماغ و کبد، و معده احشای داخل شکم مفید است و برای تحلیل بادها و نفخ و کمک به هضم غذا مؤثر می‌باشد. بخصوص مربای آن با عسل؛ البته در خوردن مربای آن نباید زیاده روی کرد زیرا هضم آن مشکل می‌شود.

?? دم کرده پوست زرد خشک شده آن مسکن قی صفراوی و جویدن آن خوشبو کننده دهان است. اگر پوست و گوشت سفید خشک شده آن را درلابه لای لباسها بگذارند مانع بید زدن می‌شوند.

??از دیدگاه طب سنتی در درمان بسیاری بیماری‌ها می‌توان از آن بهره برد.از بالنگ می‌توان جهت تقویت جگر، معده و جهت تسکین حرارت احشاء و تشنگی و اسهال صفراوی و کبدی استفاده کرد.جوشانده پوست خشک بالنگ نیز مسکن قوی صفراوی است.

??روغن بالنگ برای رفع بی‌حسی، فلجی، لقوه، رعشه و درد مفاصل سیاتیک، درد کلیه، مثانه و خوشبویی عرق نافع است.

??آب قسمت مغز ترش مزه بالنگ اگر با غذا خورده شود، برای مالیخولیای حاصل از سودا نافع است که باید با شکر و قند شیرین شده باشد. ریشه بالنگ به عنوان ضد یبوست مزاج استفاده میشود. مشهی یا اشتها آور است.کاهنده قند خون میباشد.

??در طب سنتی بالنگ مضر جگر و مغز گرم مزاجان تشخیص داده شده که باعث ایجاد سردرد در آنان می شود و مصلح آن این است که این گیاه با عسل و بنفشه ‌استفاده شود.

??از بالنگ جهت تقویت قلب، کبد و درمان نفخ شکم، درد مفاصل و نقرس ؛ در درمان بیماری‌های ریوی و گوارشی، اسهال، کاهش اسید معده، تحریک فعالیت کبد و درمان نفخ و تهوع نیز استفاده می‌شود.این گیاه در درمان سردرد بویژه سردردهای میگرنی موثر است.

??دم کرده سر شاخه های تازه سبز و جوان آن را در شبه جزیره مالایا به عنوان اشتها آور و ضد کرم و معالجه شک مدرد می خورند.

??ترنج به جهت شکل و طعم و بوی، در نزد ستاره شناسان، به عطارد منسوب است، چنان که گفته اند:

«بدان که هر چیزی که خدای ـ تعالی ـ بیافرید، اگرچه به هر ستاره هر یَکَش را منسوب کنند، خالی نبود از آن که همه ستارگان را اندرو بهره ای است، چنان که ترنج:

زردی وی مشتری را بود، زیرا بدو منسوب کنند. و بویش زهره را، زیرا همه بویهای خوش بدو نسبت کنند. وپوستش، آفتاب را، زیرا که طعمش تیز است، و همه تیزها را بدو منسوب کنند. و گوشتش ماه را، زیرا که تر است و طعمش خوب است و این هر دو را منسوب بدو کنند. و تراشی اش بهرام را، زیرا که به طعم ترش است و ترشیها را منسوب بدو کنند. و تلخی اش زُحل را، زیرا که او تلخ است و همه تلخیها را بدو منسوب کنند. و عطارد، به این چیزها که گفتیم موافق بود…»

??تدوین :دکترحمزه سام دلیری محقق و مدرس طب سنتی و اسلامی

////////////////////////////////////

‍ #سفره_ایرانی

#مربا_بالنگ

🍱 مواد لازم:
۱. بالنگ: ۱ کیلو، پاک‌نشده
۲. شکر: ۷۰۰ گرم
۳. آب: ۷۰۰ گرم

♨️ دستور پخت:
پس‌از شستن، پوست زرد بالنگ را با پوست‌کن یا چاقو به صورت یک لایه نازک بردارید. (خوب است، مقدار کمی از پوست زرد باقی‌بماند، چون هم در عطر مربا موثر است و هم از خواص آن می‌توان بیشتر بهره‌برد.)
بالنگ‌ پوست‌گرفته را از وسط دونیم کنید و آب آن را با آب‌مرکبات‌گیری بگیرید، صاف‌کنید تا بتوانید بعداً به‌عنوان چاشنی ترش، در غذاهایتان از آن بهره‌بگیرید.

پوست قسمت آب‌گرفته را کاملاً از پوست فومی جداکنید. این بخش داخلی بالنگ که شبیه پنبه و سفیدرنگ است، برای تهیه مربا استفاده‌می‌شود. آن را به تکه‌هایی به‌اندازه دلخواه برش‌بزنید و برای تلخی‌گیری، آنها را در ظرفی پر از آب جوش بریزید و بگذارید ۵دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی‌کنید و داخل آب خیلی ‌سرد بریزید. این مراحل را دوبار دیگر تکرارکنید. در پایان بالنگ‌ها را حدود ۱۲ساعت در آب‌سرد قراردهید تا تلخی آنها کاملاً گرفته‌شود.
پس‌از این مراحل، لازم است تکه‌ای از بالنگ را بخورید تا مطمئن شوید تلخی ندارد. البته اگر ۱۰درصدی هم تلخی داشته‌باشد، هنگام پخت داخل شهد، ازبین‌می‌رود.
برای آماده‌کردن شهد، آب و شکر را در ظرف بریزید و پس‌از حل‌شدن شکر و جوش‌آمدن شهد، آن‌را به قوام برسانید و سپس بالنگ‌ها را بیفزایید.

👩🏻‍🍳 آزمون قوام شربت: باید وقتی قطره‌ای از شربت سرد را، داخل آب سرد می‌ریزید، در آب حل‌نشود و به‌صورت غلیظ ته‌نشین شود. اگر به قوام این‌چنین رسید، بالنگ‌ها را بیفزایید و پس‌از جوش‌آمدن شربت، شعله را کم‌کنید و ۲۵-۳۰ دقیقه زمان بدهید تا مربای شما جابیفتد. اکنون مربای بالنگ شما آماده‌است.

نوش‌جان! 😋

👨🏻‍🍳 دقت‌کنید که بالنگ‌ بیش‌از ۳بار و هربار ۵دقیقه داخل آب نجوشد؛ چون هم له‌می‌شود و هم طعم و عطر خود را از‌دست‌می‌دهد.

🧑🏻‍🍳 ‌معمولاً در این مراحل، تلخی بالنگ گرفته‌می‌شود و نیاز به تکرار نخواهد‌بود، ولی اگر تلخی آن بیش‌از تحمل ذائقه شماست، یک‌بار دیگر مرحله جوشاندن در آب را تکرارکنید.

👩🏻‍🍳 می‌توانید برای بهره‌بردن از رنگ و خواص زعفران، کمی زعفران دم‌کرده نیز
به شهد این مربا بیفزایید.

✍🏻 به کوشش: بانو زینب عباسی

🍋 طبیعت پوست زرد بالنگ (یا در منابع طب ایرانی: اُترُج کبیر) کمی گرم و خشک است و طبیعت گوشت سفید داخلی آن، سرد و تر.

🍋 پوست زرد بالنگ، مقوی قلب، مغز و کبد، و معده سرد است و به کاهش نفخ و بهبود هضم غذا کمک‌می‌کند.

#دکتر_ناصر_رضایی‌پور

📸 به هنرمندی: بانو زهرا عباسی

✅ با ارسال این پست برای دوستان‌تان به بهتر دیده‌شدن آن و درنتیجه پخش‌شدن پیام‌های اصیل و مستند طب ایرانی و گسترش تندرستی کمک‌کنید.

o 👇 شبکه پیام تندرستی
@tandorostan

پیام تندرستی را در اینستاگرام دنبال‌کنید. 👇
Instagram.com/tandorostan.ir

///////////////////////////

🟢بالنگ (ترنج)🟢

✔️این گیاه از خانواده نارنج بوده که نوع کوچک آن را ترنج و نوع بزرگ آن را بالنگ می گویند و در طب به اترج شناخته می شود.

✔️گاهی به اندازه یک خربزه کوچک رشد کرده و وزن آن به یک کیلو می رسد.
پوست زرد طلایی ضخیم با مزاج گرم و خشک داشته که خوشبوست و نگه داشتن آن در دهان باعث خوشبویی دهان می شود.

✔️ گوشت سفید درون آن که کمی شیرین یا ترش استسرد و تر است و ایجاد نفخ می کند.

✔️مغز ترش آن نیز سرد و خشک است در بسیاری از خواص مانند سایر مرکبات می باشد و معمولا به صورت مربا مصرف می شود.

✔️مالیدن آب ترش آن به پوست های دارای اگزما مخصوصا در گرم مزاجان مفید است.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari