آخرین مطلب

سکنجبین نعناعی و به و راهکارمقابله با کبد و معده و غلبه صفرا و خنک کننده و مفرح

سکنجبین از بهترین، متنوع ترین و مفیدترین نوشیندیها میباشد

?سکنگبین ترکیب دو کلمه سک(سرکه) و انگبین (شهد – عسل) است.امروزه معمولا از قند یا شکر بجای عسل استفاده می‌شود.

?).مزاج سکنجبین معتدل (رو به خنک) است (به شرطی که خیلی ترش یا شیرین نباشد) چون ماده ترش (سرکه)مزاج سرد داشته و ماده شیرین(شهد) مزاج گرم دارد؛ بنابراین برای اکثر افراد مناسب است.

?هر چه میزان سرکه آن بیشتر شود (در این صورت طعم آن ملس می‌شود) مزاج آن رو به خنکی می‌‌رود بنابراین برای فصول یا مناطق گرم و افراد با مزاج گرم مناسب تر است.

?اگر قسمت شیرین (شکر) را زیادتر کنیم مزاج آن رو به گرمی رفته ومناسب تر برای افراد با مزاج سرد شده و در این صورت مصرف آن در مناطق سردسیر یا فصول سرد مناسب تر است.

?سرکه موجود در سکنجبین باعث کاهش حرارت بدن، کبد و معده و مهار خلط صفراوی می‌شود که همه این موارد، در فصل بهار شیوع دارند

?ترکیب خاص سکنجبین باز کننده مجاری تنگ بعضی اعضا همانند کبد است به طوری که از انسدادهای داخل عضوی که این انسدادها منجر به بروز بیماری‌ در کبدمی‌شود،جلوگیری می کند.

?سکنجبین به عنوان شربت طبی و سالم در این فصل گرم برای اغلب افراد مخصوصاً جوانان و نوجوانان که دچار غلبه حرارت شده و جوش می‌زنند بسیار خوب است.

?. توصیه می‌شود مقداری سکنجبین طعم ملس (رو به ترش) داشته باشد که این امر به راحتی با افزایش نسبی سرکه یا کاهش شکر قابل دسترسی است. این عمل خاصیت خنکی آن را زیاد نموده و برای دفع صفرا و افراد گرم مزاج مناسب تر خواهد شد.

?طرز تهیه سکنجبین ساده :

?برای تهیه این شربت ۳ واحد آب و ۲ تا ۳ واحد شکرقهوه ای (می‌توان به جای شکر، از مقادیر کمتر عسل یا نبات استفاده نمود) و نیم تا یک واحد سرکه انگور یا سرکه سیب خانگی مورد نیاز است. در ابتدا شربت آب و شکر (عسل) را روی شعله گذاشته، کمی که غلیظ شد سرکه را اضافه کرده،اجازه دهید باز هم کمی بجوشد. در این حین کف روی آن را بگیرید تا غلیظ ‌تر شود ولی خیلی سفت نشود تا پس از سرد شدن هنوز حالت روان داشته باشد.

?طرز تهیه #سکنجبین _به :

?اگر در هنگام درست کردن سکنجبین به جای آب از آب میوه هایی مثل “به ” استفاده شود چون طعم شیرین دارد طبیعتاً شکر کمتری لازم دارد. در این صورت سکنجبین “به” بدست می‌آید که بسیار مفرح است و برای قلب و گوارش مفید است.

?طرز تهیه سکنجبین نعناعی :

?اگر هنگام جوش خوردن شربت اولیه، گیاهی دارویی چون نعناع به شربت افزوده شود، مواد موثره آن گیاه وارد شربت و سکنجبین شده و لذا خواص آن گیاه یا گیاهان نیز به سکنجبین اضافه می گردد.

?می توان چند شاخه نعناع تازه و شسته شده را در آن انداخت و یا گیاه خشک و خرد شده را در کیسه پارچه ای تمیز ی ریخته، درب آن را بسته و در شربت انداخت تا مواد گیاه آزاد شده و کیسه همچون صافی عمل نماید و خود گیاه وارد شربت نشود.

?#سکنجبین_نعنائی مزاج گرمتری نسبت به سکنجبین ساده داشته و برای رفع نفخ یا بهبود عملکرد تنفس مفید خواهد بود

⚠️بعضی از افراد باید در مصرف #سکنجبین احتیاط کنند، که از آن جمله می توان به کسانی که اعصاب ضعیفی دارند یا دچار سردی معده و زخم حاد گوارشی هستند ، یا آبریزش بینی و سرفه دارند،اشاره نمود.

@tebesonatijorjani