آخرین مطلب

مالت جو و خاصیت درمانی آن برای اشتها و استخوان و افزایش شیرو هاضمه و ملین

مالت جو

اگر بخواهیم مالت جو را به زبان ساده معرفی کنیم باید بگوییم که مالت به جوانه دانه های غلات گفته می شوند که با استفاده از دستگاه ها و روش های صنعتی و با استفاده از گرما خشک شده و به بازار مصرف عرضه می شود، در اینجا بحث ما در رابطه با مالت جو که از دانه های جوانه زده جو بدست می آید خواهد بود.

روش تهیه مالت جو : برای تهیه مالت جو ، پس از جوانه زدن جو با حرارت غیر مستقیم رطوبت آن را گرفته و پس از جداکردن جوانه و ریشه جهت مصارف خوراکی و غیر خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه شاهد سوء استفاده برخی افراد سود جو هستیم که با بسته بندی پودر جو جوانه زده آن را به عنوان مالت جو معرفی کرده و به فروش می رسانند.

تهیه عصاره مالت جو : قصد داریم تا نگاهی گذرا به شکل مربایی مالت جو که به آن عصاره مالت کفته می شود نیز داشته باشیم، برای این منظور به طور مختصر باید گفت که پس از جداسازی و آسیاب کردن مالت آن را با مقدار معینی آب مخلوط و حرارت می دهند تا پخته شده و شربت شیرین مالت بدست آید، شربت حاصله را پی از جدا کردن تفاله در خلاء می چوشانند تا غلیظ شود و به شکل مربا به صورت بسته بندی شده به بازار مصرف عرضه می کنند.

خواص درمانی پودر و عصاره مالت جو

مالت و عصاره آن به دلیل ویژگی های غذایی و درمانی در دنیا طرفداران خاصی دارند که بد نیست به طور خلاصه به شرح خواص آن بپردازیم، مالت و عصاره آن به دلیل ویژگیهای آنزیمی ، قدرت طعم دهنده گی ، رنگ و ارزش تغذیه ای آن ، در دنیا موارد استفاده فراوانی دارد . کاربرد مالت در صنایع مختلف غذایی چون قنادیها ، در تهیه بیسکویت ، کراکرهای تخمیری ، انواع کارامل ، شیرینی و در تولید سرکه ، الکل ، غلات صبحانه ای ، بسیاری از انواع نوشابه ها و شیرهای آشامیدنی چون شیر کاکائو ، در نانوایی ، غذای کودک و بعنوان مکمل های تقویتی وغذایی می باشد . علت کاربرد مالت و عصاره آن در صنایع پخت این است که مالت در نان سبب تسریع درعمل تخمیر شده و زمان فرم گرفتن را تقلیل می دهد . در ضمن کاربرد مالت در تهیۀ خمیر نان ، صرفه نظر از بهتر شدن طعم و رنگ و در بهبود کیفیت ساختمان نان نیز مؤثر است ،. زیرا حجم قرص نان زیادتر شده و ساختمان مغز نان بهتر می شود . از مالت در صنایع داروسازی ، برای بهبود طعم در روغن کبد ماهی و ده ها محصول دارویی دیگر استفاده می شود . ضمن اینکه به علت خاصیت ملین بودن عصاره مالت ، تجویز آن برای کودکان که دستگاه گوارشی آسیب پذیری دارند بسیار مناسب است .

خاصیت آن

با توجه به تعریفات بسیاری که در مورد این ماده غذایی غنی شد باید به این نکته نیز اشاره کرد که مالت یک مکمل غذایی غنی برای استفاده در غذای کودک و همچنین برای ازدیاد شیر مادر است چرا که این ماده بسیار مقوی بوده و هم دارای ویتامین های کروه ب بوده که ترشح غدد مخصوص شیر را زیاد می کند.

مصرف این ماده استخوانبندی را محکم و ضعف و بی اشتهایی را از بین می برد.

به جرات می توان گفت که به دلیل مقدار زیاد ویتامین های گروه ب یکی از بهترین مواد غذایی برای افراد کم حوصله و عصبی می باشد همچنین افرادی که فعالیت های ورزشی انجام می دهند و با وجود تغذیه مناسب قادر به انجام تمام فعالیت های ورزشی دلخواه خود که به هنکام انجام آنها دچار احساس خستگی و کوفتگی می شود مناسب بوده و توصیه می شود این محصول بی نظیر را هر وعده غذایی به همراه شیر و عسل میل کنند.

مالت همچنین در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه مورد مصرف قرار می گیرد که در بسیاری موارد نتایج شگفت انگیزی را به همراه داشته است.

مالت برای افرادی که کمبود ترشح بزاق دارند و در دوران نقاهت بیماریها و در تمام مراحلی که به یک غذای سهل الهضم نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد که می توان آن را به تنهایی و یا به همراه انواع فرنی و حریره مصرف نمود.

عصاره مالت جو به دلیل دارا بودن حالت ملین ملایم باعث افزایش حجم مدفوع و تنظیم عملکرد روده می شود. همچنین باعث حرکت روده به مدت ۱۲ تا ۷۲ ساعت می گردد. افرادی که دچار یبوست هستند ، می توانند بجای مصرف گهگاه داروهای مسهل قوی، بطور منظم و همیشگی عصاره مالت جو را مصرف کنند.

افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر (IBS) می توانند بی هیچ نگرانی از پودر و عصاره مالت جو استفاده کنند و حتی می توان این نوید را داد که این خود نوعی درمان برای این افراد باشد.

Telegram.me/hakim_tehrani

@hakim_tehrani