آخرین مطلب

تبخال دهانی و روشهای درمانی با نگاههای طب سنتی

طب سنتی و درمان تبخال- قسمت سوم

در حالی که در میان شیوه های طبیعی درمان تبخال ، روشهایی مانند استفاده از گیاهان دارویی وجود دارد که میتواند علاوه بر تسکین درد روند درمان تبخال را تسریع کند و هیچ عارضه ای هم نداشته باشد. توصیه ما به شما این است که اگر این شیوه های طبیعی را برای درمان تبخال انتخاب میکنید پیش از هر چیز با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

 درمان خانگی تبخال

تبخال یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد است که عموما با سوزش، خارش و تب همراه است. در این بیماری، ضایعات پوستی به‌ویژه در ناحیه لب‌ها، لثه و زبان دیده می‌شوند.

 گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی از داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به‌ویژه تبخال دهانی است. شستشوی تبخال با عصاره همیشه بهار علاوه بر آن‌که به کنترل و از بین رفتن ویروس‌ها کمک می‌کند، موجب تسریع روند درمان بیماری نیز می‌شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضد‌ویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می‌شود.

برای تهیه این عصاره کافی است سه قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در دو لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند. سپس محل تبخال را با پنبه آغشته به عصاره این گیاه شستشو دهید.

 اسطوخودوس 

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

 ژل ملیسان : ژل ملیسان حاوی یک درصد عصاره خشک بادرنجبویه (Melissa officinalis) می باشد.روزی ۳ الی ۴ بار در موضع مالیده شود.

 جوش شیرین : جوش شیرین و اب خمیر درست کنید و روی تبخال بمالید. اینکار را تا خوب شدن تبخال ادامه بدهید.

چای : پنبه ای رو به چای اغشته می کنیم و روی تبخال قرار میدهیم .

 عسل : عسل را روی تبخال بمالید و تا چند ساعت نشویید.

 معجون سیب و عسل 

در میان برخی درمانگران شیوه های طبیعی استفاده از معجون سیب و عسل می تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال های دهانی داشته باشد. برای تهیه این معجون کافی است سیب پوست کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و این مرهم را یک بار در روز با آرامش میل کنید. مصرف این معجون به مدت ۳ تا ۴ روز می تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال های دهانی داشته باشد.

 تسکین درد و التهاب با برگ زیتون

درمانگران طب سنتی چین و هند بر این باورند که استفاده از مرهم برگ زیتون می تواند تاثیر زیادی در کاهش التهاب و درد ناشی از ابتلا به تبخال داشته باشد. از آنجا که برگ زیتون خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی دارد می تواند بهترین داروی طبیعی برای درمان بیماری های پوستی ویروسی مانند تبخال باشد. امروزه نیز محققان از همین خاصیت برگ زیتون برای تهیه پماد ضدتبخال استفاده می کنند که علاوه بر جنبه های درمانی می تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز کمک کند. علاوه بر این عصاره زیتون موجود در محصولات درمانی و بهداشتی مثل پماد، صابون یا کرم با کنترل رادیکال های آزاد می تواند ابتلا به بسیاری از بیماری های پوستی را کنترل کند و حتی برای درمان سوزش و التهاب نیش حشرات مفید باشد.

Telegram.me/hakim_tehrani

@hakim_tehrani