????????

تدابیر بهار

آمدن فصل بهار همانطور که باعث ایجاد تغییرات زیادی در طبیعت می‏‏‏ شود، تغییرات زیادی را نیز در بدن انسان ایجاد می‏ نماید، از جمله آنکه موادی که در طی فصل زمستان به دلیل سرمای زیاد غلیظ و لزج شده‏ اند با آمدن فصل بهار طبی و گرم شدن هوا شروع به رقیق شدن و پخش شدن در بدن می‏ کنند که این مساله می‏ تواند در برخی افراد منجر به عوارضی از جمله ایجاد حسایت فصلی (رینیت آلرژیک)  بثورات پوستی شود.

در این میان رعایت برخی نکات ساده می‏ تواند تاحدود زیادی سبب پیشگیری از این عوارض به ویژه در کسانی که سابقه ابتلا به این مشکلات را دارند، گردد از جمله:

۱- پرهیز از خوردن غذاهای سنگین (البته کاهش غذا نیز توصیه نشده است، بهتر است مقدار غذا بیشتر و غذاییت آن کمتر باشد)

۲- پرهیز از مصرف تنقلاتی مانند: آجیل‏ های شور، تخمه، گردو

۳- پرهیز از ادویه‏ جات تند مانند: فلفل، دارچین، زنجبیل

۴- پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی

۵- پرهیز از مصرف کیک و شیرینی و خامه زیاد

۶- پرهیز از مصرف میوه‏ های لطیف که در بدن به سرعت دچار تغییرات نامطلوب (استحاله به خلط غالب) می‏ شوند از جمله: خیار، هندوانه و …

۷- کاهش معقول مصرف گوشت قرمز

۸- توصیه به لینت مزاج و جلوگیری از بروز یبوست

۹- استفاده از سوپ‏‏ ها و آش‏ های ساده با پایه برنج و سبزیجات مرسوم

۱۰- استفاده از سیب، میوه بالنگ به عنوان میان وعده

۱۱- ورزش معتدل و عدم فعالیت بیش از حد

۱۱- استفاده از شربت عناب، شربت آلو بخارا یا شربت تمرهندی به خصوص در افرادی که مزاج گرم دارند.

http://www.tandorostan.org/descriptionlink/32/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1/default.aspx

???????????

تدبیرسلامتی و تندرستی فصل بهار 

۱٫ پاکسازی بدن : بهترین زمان شروع پاکسازی بهاره در زمان آغاز بهار طبّی، یعنی روزهای پایانی زمستان و روزهای نخست فروریدن ماه است که آب و هوا بهاری می شود و اندام های هدف در پاکسازی بهاره، کبد، کلیه ها و روده ها هستند. برای پاکسازی می توان از روش های سنتی و مرسوم ایجاد لینت مزاج، مانند خوردن آش های ملیّن بهره برد یا در صورت توصیه پزشک متخصص طب ایرانی، از داروهای مسهل یا قی کردن یا روش های خون گیری استفاده کرد. افرادی که به هیچ یک از شیوه های پاکسازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند نیز باید دقت کنند که در فصل بهار، مقدار غذایشان را نسبت به فصل های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدنشان انباشته شود.

۲٫ پرهیز از نوشیدنی های گرمی بخش و یا بسیار تری بخش  : مانند شربت های بسیار شیرین که از انگور یا خرما تهیه شده باشند، شیر و دوغ زیاد و …

۳٫ پرهیز از زیاد خوردن غذاهای مولّد خون (مانند شیرینی ها، کیک و خامه زیاد) و کم کردن معقول مصرف انواع گوشت : در متون طب ایرانی از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، کاهو سکنجبین، سمنو و قره قروت به عنوان بهترین و سبک ترین غذاهای ایرانی برای فصل بهار نام برده شده که انرژی پایه و ویتامین مورد نیاز بدن را تأمین می کنند ولی خاصیت غذایی کمتری دارند. مصرف این غذاها موجب پاکسازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدن می شود. ازطرفی در فصل بهار، مصرف حبوباتی مانند ماش، نخودفرنگی و جو نیز توسط حکمای طب ایرانی توصیه شده است.

۴٫ بهترین رژیم غذایی در فصل بهار برای تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی کودکان، خوردن سوپ جو، ماء الشعیر طبیعی و چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس (به جای گوشت قرمز) است. همچنین توصیه شده در این فصل، به جای آب، عرق کاسنی، عرق خرفه یا عرق شاهتره بنوشیم و به فرزندان مان بدهیم.

۵٫ پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی

۶٫ پرهیز از پرخوری، برهم خوری و با هم خوری : مانند خوردن پیش غذا، میوه، غذا، نوشابه (یا دوغ یا ماءالشعیر)، بستنی، چای، شربت، آجیل و… در یک مهمانی نوروزی.

۷٫ کاهش مصرف خوراکی های تلخ و تند و شور و تیز که همگی مزاج گرم دارند: مانند آجیل های شور، تخمه، گردو و دیگر مغزها، و همچنین ادویه تند مانند فلفل، دارچین، زنجبیل.

۸٫ پرهیز از خوردن میوه های لطیف و تری بخش که در بدن به سرعت دچار تغییرات نامطلوب می شوند، مانند خیار و هندوانه.

۹٫ مصرف نوشیدنی های خنک مانند شربت ریواس، شربت عناب، شربت تمر هندی،شربت زرشک و غوره، شربت نارنج،لیمو و به، و عرق های گیاهان بهاره چون شاهتره، کاسنی و خرفه.

۱۰٫ پرهیز از نوشیدن آب با معده خالی و ناشتا.

۱۱٫ پرهیز از جنبش های زیاد روانی، چون خشم و اضطراب.

۱۲٫ پوشیدن لباس های لطیف و سبک مانند لباس های کتانی و پنبه ای و کم کردن رو انداز.

۱۳٫ پرهیز از جنبش های بیش از حد بدنی و انجام ورزش معتدل (سبک تر از ورزش در زمستان)

۱۴٫ پرهیز از حمام یا سونای خیلی گرم

۱۵٫ چلوگیری از بروز یبوست، از نگاهداشت طب ایرانی بهترین وضعیت اجابت مزاج آن است که به ازای هر وعده غذا، یک بار دفع با قوام نرم، به راحتی صورت گیرد

۱۶٫ رعایت بهداشت غذایی و پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات نشسته به ویژه در طول سفر

http://www.tandorostan.org/descriptionlink/335/%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1/default.aspx