آخرین مطلب

حافظه را با دیدگاه طب روائی و طب سنتی چگونه محافظت کنیم

الف : ریشه آلزایمر و فراموشی از منظر طب روائی :

۱=  پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )به علی ع فرمودند:  اى على ! هفت چیز است که فراموشى مى آورد: خوردن سیب ترش ، خوردن گشنیز و پنیر و پس مانده موش ، خواندن نوشته هاى روى قبر، راه رفتن میان دو زن ، افکندن شپش ، حجامت در گودى پس سر، و ادرار کردن در آب راکد.

۲= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند :  ده چیز، فراموشى مى آورد: خوردن پنیر، خوردن پس مانده موش ، خوردن سیب ترش و گشنیز، حجامت در گودى پس سر، راه رفتن میان دو زن ، نگریستن به دار آویخته ، بیدار خوابى ، و خواندن سنگ قبرها.

۳= امام باقر (علیه السلام )فرمودند : کوتاه نکردن ناخن ، از آن رو لازم است که پناهگاه شیطان حذف شود و فراموشى از آن پدید زائل گردد.

۴= امام رضا (علیه السلام )فرمودند : فراوان خوردن گوشت حیوان وحشى و گاو، خشکى عقل ، سرگشتگى فهم ، کندى ذهن و فراوانى فراموشى مى آورد.

 ۵=امام کاظم (علیه السلام ): خوردن سیب (چرا که در معده نوعى چسبندگى ایجاد مى کند) و گشنیز، فراموشى مى آورد.

۶= اگر انسانی به یکباره ( بالاخص در سن پیری ) دچار فراموشى شود این بیماری ناشی از عملکرد ضعیف جمجمه است که  بیمار علائمی از قبیل احساس خواب رفتگى ، سنگینی در پشت سر و فعال شدن نزله سرد در ناحیه سر و خروج رطوبت دائم از دهان و بینى است و نیز وجود کسالت عمومى و بدتر شدن در اثر خوردن میوه هاى سرد و تر از نشانه هاى بارز بیمارى است .

۷= گاهى آدمى دچار ضعف فکر شده نمى تواند درباره چیزى فکر کند و قدرت تفکر درباره اشیا را از دست مى دهد این بیشتر در اثر اختلال در مرکز حافظه به علت جمع شدن مواد غیر طبیعى یا تغییر مزاج آن محل به علت جذب نامطلوب یا به علل فشار و یا هر عامل دیگرى که بتواند روح نفسانى را مشوش گرداند به وجود مى آید.  مثلا: اگر غلبه بر رطوبت بدن باشد سنگینى در وسط سر حس مى شود که با اختلال فکر تواءم است .

۸= کم حافظه شدن در سن پیری میتواند یکی از عللش کاهش توانائی غده مهم بدن یعنی کم کاری تیروئیدتان باشد و در سالمندان، اختلالات غده تیرویید به شکل غیرمعمول ظاهر می

شوند، ( برای مثال، پرکاری تیرویید با حالت های بی خوابی، فراموشی و کاهش تمرکز حواس همراه بوده و بالعکس کم کاری تیرویید نیز به شکل کندی حرکات جسمی و ذهنی ، ضعیف شدن حافظه، کاهش تمرکز و ضعیف شدن قدرت شناخت در افراد بروز می کند.)

۹= ضعف حافظه نتیجه حاکم شدن خلط بلغم و سودا در این عضو بدن است .

۱۰= جوانه گندم و سبزی جات تازه در تقویت سیستم ایمنی مغز و قدرت حافظه و خون رسانی به مغز و سیستم عصبی مغز موثرند .

۱۱= شرابخواری برای حافظه فوق العاده زیان آور است.

۱۲=  خوابیدن زیاد به ویژه هنگام روز و پس از پرخوری باعث کسالت و سنگینی و کاهش حافظه می شود، همچنین بی خوابی های طولانی باعث ضعف نیروی تفکرشده و خاطرات ثبت شده را از بین می برند.

۱۳=  مصرف خوراکی ها و مواد خواب آور و همچنین مصرف بیش از حد خشخاش، کاهو، سیر، پیاز و زعفران، نوشیدن آب زیاد، پرخوری و قرار گرفتن درمعرض بادهای جنوبی برای حافظه زیان آور است.

۱۴= شستشو با آب بسیار گرم و بسیار سرد هم برای حافظه مناسب نیست زیرا آب سرد برای حواس آدمی زیان آور بوده و ایجاد کرخی در بدن می کند و آب گرم باعث سستی عصب و کاهش حافظه می شود.

۱۵= حافظه و فراموشی :

الف : حافظه زیاد از حرارت و خشکی مغز است .

ب : کمی حافظه از کمبود حرارت ، تری مغز است .

فراموشی و نسیان عموما” از تباهی و نابسامانی حافظه است و گاهی فراموشی در اثر ، سستی است که در قسمت جلوی مغز بوجود می آید شکل میگیرد .

ج : ناشی از خوردن گوشت گاو زیاد و حیوانات وحشی است که باعث سرگردانی عقل  ، کند ذهنی و فراموشی بسیار میشود .

۱۶= زیاد خوردن انجیر و کاهو باعث کم شدن قدرت جنسی و فراموشی و کم شدن حافظه و نفخ شکم میشود .

۱۷= گشنیژرافع التهاباتمعده در اثر خشکی روده ها میباشد و لیکن مصرف زیادی آن باعث فراموشی و اختلال ذهن و ضعف نیروی و کاهش خونریزی حیض میشود .

۱۸=  عوامل مهم مهم تخریب مغزو حافظه :

پرخوری + دخانیات و مواد مخدر + صبحانه نخوردن و یا چای شیرین خوردن زیاد + بیخوابی زیاد + آلودگی هوا + فعالیت زیاد به هنگام بیماریها + به هنگام خواب سر را زیر پتو بردن و افزایش دی اکسید کربن در بدن + مصرف زیاد تغذیه سرد + تفکر کم و بتازگی فعال شدن حافظه ها به بازی های الکترونیکی و خاموش کردن حافظه آدمی + پرحرفی
۱۹=  معصومین علیهم السلام درباره علت فراموشی فرموده اند : خواندن سنگ قبور + خوردن سیب ترش + خوردن گشنیز سبز +راه رفتن بین قطار شتران + هم و غم +بول کردن در آب راکد + خوردن نیم خورده موش .( ک طب الائمه ۱۸۵) .

۲۰= مضربرای حافظه:  

لبنیات (ماست ۰دوغ۰ پنیر۰شیر۰غارا)باعث تخریب مغز و اعصاب می شود.

گوشت و دیگر فراورده های حیوانی

ترشیجات میوه جات ترش و کال

طبخ غذا در ظروف آلومینیم (ظروفی که فعلا به نام ظروف روحی نامیده میشود.)

زیاد خوردن مغز گوسفند باعث کند ذهنی و فراموشی میشود .

خشخاش ( سرد و تر ) : خوردن مداوم و زیاد خشخاش سستی اعضا ، اختلال حواس و ضعف نیروی جنسی را همراه دارد .

ب : تقویت و محافظت حافظه با دیدگاه طب روائی

 ۱=  پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند:  هر کس ناشتا بر خوردن مویز مداومت کند، فهم و حافظه و ذهن ، روزى او مى شود و از بلغم وى ، کاسته مى شود.

۲= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند:  هر کس حافظه مى خواهد، عسل بخورد. ( نویسنده وبلاگ عسلاب نقش دارو و درمان را در بدن دارد و خوردن عسل با نان بعنوان تغذیه مقوی است .)

 ۳= امام کاظم (علیه السلام ) فرمود: در عسل ، درمان هر دردى است . هر کس ناشتا یک قاشق عسل بخورد، این عسل ، بلغم  ( یعنی خلط سرد و تر ) را پایان مى دهد، صفرا ( یعنی خلط های گرم و خشک )را فرو مى نشاند، مانع از تلخه سیاه (یعنی خلط سرد و خشک ) مى شود و ذهن را صفا مى بخشد، و اگر که همراه با کندر خورده شود، حافظه را نکو مى سازد)).

۴= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند : کرفس ، انسدادها را مى گشاید، دل را طراوت مى دهد، حافظه مى آورد و دیوانگى ، جذام ، پیسى و ترس را دور مى کند.

۵= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند:  حجامت ، عقل را افزون مى کند و بر قدرت حافظه مى افزاید.

۶= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند: سه چیز، حافظه را افزون مى کند و بلغم را از میان مى برد: قرائت قرآن ، عسل و کندر.

۷= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند: پنج چیز، فراموشى را از میان مى برد و بر حافظه مى افزاید و بلغم را نیز مى برد: مسواک زدن ، روزه گرفتن ، قرائت قرآن ، (و خوردن ) عسل و کندر.

۸= پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )فرمودند: بر شما باد کندر؛ چرا که … عقل را افزون مى کند، ذهن را ذکاوت مى دهد، چشم را جلا مى بخشد و فراموشى را از میان مى برد.

۹= رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم  : بر شما باد خوردن خرفه که اگر چیزی عقل را بیافزاید خرفه است . سبزی خرفه را سبزی فاطمه سلام الله علیها ذکر کرده اند و لیکن خاصیت ۹۹ گانه این سبزی در بین مسلمین در غربت است .

۱۰= رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم: کدو بخورید که عقل را زیاد می کند . ( نویسنده وبلاگ متاسفانه تبلیغ خوردن بادمجان بیش از کدو شده است )

۱۱= رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ): حجامت عقل و حافظه را زیاد می کند .

۱۲= رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ) : مالیدن روغن بنفشه دماغ ( قوه مغز ) را به اصلاح می آورد . ( بنفشه ذاتا” خاصیت دوجانبه در بدن افراد دارد )

۱۳= امام على (علیه السلام )فرمودند : سه چیز، بلغم را از میان مى برد و حافظه را افزون مى کند: مسواک زدن ، روزه گرفتن و قرائت قرآن

 ۱۴=در کتاب کنز العمال به نقل از عبد الله بن جعفر -: مردى نزد على بن ابن ابى طالب (علیه السلام ) آمد و از فراموشى ، اظهار ناراحتى کرد. فرمود: ((بر تو باد کندر، که دل را شجاعت مى بخشد و فراموشى را از میان مى برد)).

۱۵=امام رضا (علیه السلام )فرمودند : هر کس بخواهد فراموشى اش کم شود و داراى حافظه اى قوى شود، هر روز، سه قطعه زنجبیل به عسل در آمیخته بخورد ( مشروط بر آنکه مزاجش گرم نباشد و یا با مصلح بخورد= نظر نویسنده وبلاگ )و در هر روز، با غذاى خویش ، چیزى که با خردل ( همان شرط سطر بالا) تهیه شده نیز میل کند. هر کس هم بخواهد عقل وى افزون شود، هیچ روزى از خانه بیرون نرود، پس از آنکه ناشتا سه هلیله سیاه با شکر سرخ بجود.

۱۶= سیب درختی ( شیرین آن گرم و تر – ترش آن سرد و خشک – میخوش آن معتدل ) :* امام صادق علیه السلام فرمودند : سیب بخورید که حرارت بدن را برطرف نموده ودرون را خنک می کند و تب بر است و *و نیز فرمودند : اگر مردم می دانستند که سیب چه خواصی دارد ، بیماران خود را جزء با آن مداوا نمی کردند و سیب سریع ترین اثر را برای قلب دارد و آن را شاد می کند . از نظر طب سنتی زیاد خوردن سیب ترش باعث کم شدن حافظه و ایجاد فراموشی می شود و اعصاب را ضعیف و انسان را ترسو می کند .)

۱۷=امام صادق علیه اسلام فرمودند: ما خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله به جای نمک از سرکه در سفره غذا استفاده می کنیم زیرا سرکه باعث تقویت عقل و حافظه میشود . ( ک طب الائمه ص ۸۷ ) .

۱۸= سلمان فارسی به نقل از معصومین فرموده است : هر کس آیت الکرسی را با زعفران بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت مرتبه این نسخه تکرار شود هرگز چیزی را فراموش نکند .( ک داروخانه معنوی ص ۴۵ )

۱۹=  از معصومین علیهم السلام برای افزایش حافظه چنین روایت شده : دائم الوضو بودن ، روبه قبله نشستن ، اطاعت والدین ، روزه داشتن ، خوردن انگور ، گرمی جات بطور عموم ، غذا و آب کم  .

۲۰=امام علی علیه السلام : روغن مالی بر بدن پوست را نرم و دماغ را زیادمی کند .

۲۱= امام رضا علیه السلام: اگر کسی بخواهد عقلش زیاد شود هر روز سه دانه هلیله سیاه را با نبات ساییده و میل کند .

۲۲= ائمه معصومین ع : باقلا خوردن دماغ را زیاد می کند .

۲۳= امام صادق علیه السلام فرمودند : اگرکسی سوره الحاقه را بنویسد و بشوید وبه کودک شیر خوار دهد صاحب تیز هوشی میگردد .

۲۴= دررابطه با تقویت حافظه، در کتاب شریف مفاتیح الجنان در باب اول که درباره تعقیبات است، این دعا را پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه السلام) برای حافظه تعلیم نمودند:
که بعد از نماز صبح بگو:سبحان من لایعتدی علی اهل مملکته سبحان من لایؤخذ اهل الارض بالوان العذاب سبحان الرّئوف الرّحیم اللهم اجعل لی فی قلبی نوراً و بصراً و فهماً و علماً انک علی کل شی قدیر.
و در کتاب باقیات الصالحات که در حاشیه مفاتیح الجنان (در بعضی از چاپ های اخیر در پایان مفاتیح اضافه شده است) در اواخر باب پنجم از سید بن طاوس نقل می کند که این دعا را سه بار بخواند: یا حی یا قیوم یا لا اله الا انت اسئلک ان تحیی قلبی اللهم صل علی محمد و آل محمد و در باب ششم می گوید که در وقت مطالعه بخواند: اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم اللهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزاین علومک برحمتک یا ارحم الراحمین.
و یا هر روز بعد از نماز صبح بگوید: یا حی یا قیوم فلا یفوت شیاً علمه و لایوده … .
۲۵= هر کس سوره نبا را نوشته با خود همراه داشته باشد حافظه او زیاد میشود ( ک ختوم ج ۱ ص ۱۷۶ )

۲۶= هر کس بعد از نماز صبح تعداد ۱۰۰ بار کلمه الرحمن را قرائت نماید برای رفع فراموش کاری موثر است .

۲۷= تغذیه های موثر برای حافظه و توانمندی هوش : رویال عسل + گرده گل زنبور عسل + پرک عسل + بره موم عسل + چلغوز + روغن زیتون + روغن کنجد + سیر در حد متعارف +جین سینگ + خردل + میخک +  اسفناج + انگور سیاه و قرمز و  آب انگورطبیعی + کلم و کاهو و سبزیجات + ماهی آزاد، ماهی ساردین و شاه ماهی + زغال اخته + برنج با پوست + بادام ،گردو ، فندوق و پسته + عرق و یا گیاه افتیمون + پودر خردل با سیاهدانه و مقل ارزق هر کدام یک گرم مخلوطی روزی یکبار + دمنوش رزماری + دمنوش گلسرخ + مصرف هل در کنار دمنوشهای ایرونی + دمنوش مریم گلی + دمنوش برگ گیاه ژینکو + ملیدن روغنهای نعنا، رزماری، ریحان، آویشن، مرزه، میخک و جوز به مغز سر + نارگیل در حد اعتدال ( مصرف زیاد باعث غلظت خون میشود ) + سرکه سیب  خانگی +فندوق به علت فسفر زیاد + انجیر در حد اعتدال + موز + بابونه +،دمنوش عناب + چای کوهی + شلغم + جوانه گندم ( برای حافظه ) + پرهیز از پرخوری کاهو که باعث کم شدن حافظه میشود + خوردن با کیفیت مثل کباب با سماق و پرهیز از زیاده خوری زیاد غیر کیفی مثل برنج + ماهی آب های شور و دوری از ماهی های پرورشی + میگو + خاویار + چای سیاه و سبزدر حد ضرورت و الا ضررهای فراوان مغزی دارد +توت و مویز + پیاز + عدس در حد ضرورت + به لیمو + عرق و یا گیاه بادرنجبویه + شاه توت شرابی .

۲۸= برای تقویت حافظه بعضی از شهرها فرهنگ استفاده از روغن ارده در غذاها ( کنجد ) را دارند ویا  نوشیدن دمنوش اسطوخدوس استفاده شود. اگر مزاج سرد است باید کف سر ( تاج سر ) با روغن زیتون و یا سیاهدانه و روغن بادام شیرین چرب شود و سر پی در پی گرم نگه داشته شود .

۲۹= اگر نزله سرد توام با رطوبت فراوان در مغز ثابت است ، بایستی دو گرم پودر سیاهدانه یا دو گرم پودر فلفل یا دو گرم پودر خردل را کوبیده و به اندازه ۵ ثانیه برای دو نوبت در هر روز به صورت گرد در بینى بکشند تا عطسه زیاد کنند. در حال حاضر محصولی بنام انفیه در عطاری ها وجود دارد که همین نقش را دارد .

۳۰= ضعف حافظه ، خنگی در هر سنی به علت ورود خلط بلغم به مغز است و بایستی از داروهای ضد بلغم مغزی از قبیل ( مرزنجوش + اسطوخدوس + کندر ) استفاده شود و کشیدن انفیه به بینی روزی دوبار باعث خروج نزله سرد از بدن بالاخص از ناحیه سر با چند عطسه میشود . ( عطسه زیاد باعث پاره شدن عروق سر میشود پس انفیه زدن فقط و فقط برای چند ثانیه انجام شود ).

۳۱= بالعکس اگر مزاج بیمار گرم باشد بایستی از تجویز گیاهان گرم مزاج بشدت پرهیز شود و از شربت گل زوفا و یا شربت اسطوخدوس  به اندازه ده گرم را به مدت ۲۰ دقیقه دمنوش کرده و در عسلاب حل کرده و سه مرتبه در روز به بیمار داده شود .

۳۲= محققین معتقدند که مداومت و پرداختن به مطالعه و درس خواندن و عادت کردن به حفظ کردن هرچه بیشتر مطالب باعث فزونی نیروی حافظه می شود زیرا حفظ کردن برای آدمی همچون ورزش است برای بدن.

۳۳= مراقبت همه جانبه بهداشتی، تغذیه خوب ( رویال عسل + ۷ مغز + گرده گل زنبور عسل + کبابها ) و مناسب و بیداری باعث تیزی و نیرومندی حافظه می شوند. همچنین پیاده روی و حرکت دادن دست ها و ورزش های مانند آن، نیکو و مناسب هستند ولی ورزش های سخت و خسته کننده که باعث صرف نیروی زیاد و در نتیجه پرخوری می شوند باعث کاهش حافظه می گردند.

۳۴= بیائید و جدی بگیریم و برای همیشه در تغذیه ها با فست فود خداحافظی کنیم چون

تغذیه ای غربی با اهداف خاص به برنامه غذایی ما افزوده شده است . چون چربی زیاد و موادهای نگهدارنده اش موجب سرطان میشود .

۳۵= خواب خوب متناسب با سن ، چون خواب کم و یا خواب زیاد در یادگیری اثر منفی دارند و منجر به خستگی سلول مغزی میشوند

۳۶= پوشیدن لباسها و کفشهای تنگ ، مغز ، پوست و مویرگها را فشار میدهند . و پاها که به عنوان قلب دوم است باعث نارسائی قلبی میگردد و انتخاب رنگ در فعال کردن بیمار مغزی بسیار گفتنی وجود دارد .

۳۷= موقع مطالعه سر انسان فقط به زیر نباشد چون خون به اندازه کافی به مغز نمی رسد و بایستی ارتفاع میز و صندلی ، و هر چند دقیقه یکبار سر را تکان داد .

۳۸= گردآوری تجربیات دیگران از اساتید خودشان در کتب و سایتها و مقالات : مداومت در ورزش آرام ، هوای آزاد و نور مستقیم ، اجتناب از پرخوری ، خوردن ماست و سبزی های غیر متحرک و معطر ، مصرف میوه های رسیده آغاز هر فصل ، خوردن حبوبات مثل عدس ، عادت بدن به سرما برای ایجاد هوشیاری بیشتر ، زیاد جویدن غذا ، پرهیز از غذاهای سرخ شده و نشاسته دار ، پرهیز از آجیل بودار ، پرهیز از شیرینی های بازاری ، غذای شامگاه سبک باشد ، عجول در تصمیمات نباشیم ، ذهن را خیلی تمرین بدهیم ، تناسب اندام با خواب خوش ، رژیم غذایی مناسب ، یادداشت نویسی برای کمک به حافظه ، نظم و برنامه ریزی در کارها و پرهیز از شلوغ کاری ،دوری از دخانیات و زنگ زدن مغز و عروق ، مقابله با کم خونی ، خستگی زیاد به چشم داده نشود ، دوری از استرس و اضطزاب ،دوری از سوهاضمه و یبوست ، مواظبت از شکل گیری فشار خون ، سالم نگه داشتن بینی ، دوری از افسردگی ، رساندن مواد مقوی موثر به مغز مثل خشکبار ها در صبحگاهان .

۳۹= آب خوردن و مایعات غیر کارخانه ای فراموش نشود و بایستی تا هشت لیوان آب مصرف شود و این نیاز متناسب باگرمی و خشکی ، فعالیت بدنی و تعریق ، خونریزی ، سرماخوردگی و آبریزش و بیماری های خاص تشدید میشود .

۴۰= بعد از غذا خوردن زمان یادگیری و مطالعه و استحمام و مجامعت نیست و چون معده پر از غذاست پس خون به سمت معده سرازیر است .

۴۱= مغز انسانی که دارای عنصر آبکی باشد یعنی مزاج سردی آب که همان سرد و تر است به خود گرفته ، پس آب مغز بلغمی باعث سردی و تری بافت مغز میشود پس بافت مغزی این فرد نرم میباشد و علائمی نظیر کولیت روده عصبی + خواب آلودگی + پر خوابی + کند ذهنی + دیر فهمی + میگرن + سردرد + صرع + ترس + سازشکاری با محیط + MS  سرد و تر + آلزایمر + فراموشی + خواب رفتگی اعضا گرفتار ش میشود .

۴۲= مردان صفرای بیشتری نسبت به زنان دارند و بالعکس زنان بلغمشان به نسبت مردان زیادتر است و به همین دلیل در نزاع ها زنان منطقی تر از مردان هستند و مردان عصبی و غیر منطقی هستند ، تجمع آب در بافت مغزی زنان باعث فراموشی و کند ذهنی میشود .

اگر شما اخیرا” از درس خواندن بیزار شده و اهمیتی به درس نمی دهید و حوصله مطالعه ندارید یا سطح نمرات شما کاهش یافته است میتوان گفت که نشانه از سردتر شدن طبع اولیه دارد و بایستی خلط بلغم و سودا را از مغزپاک کنید.

۴۳= آویشن با عسل یا عسلاب با دو گرم دارچین در هروعده برای اختلالات مغزی لقوه و فراموشی و صرع بسیار مفیدند .

۴۴= برای حافظه یک فنجان عسلاب با عرق بادرنجبویه و یا اسطوخدوس بعنوان جاروی خلطهای مغزی بصورت جداگانه کاربری مهمی دارند .

۴۵= برگ زیتون قبل از غذا ۲/۱ استکان برای تقویت حافظه موثر است .

۴۶= عرق زرین گیاه بصورت شربت بعد از غذا تقویت کننده حافظه است .

۴۷= عرق زنجبیل رقیق بعد از غذا ۲/۱ استکان تقویت حافظه است .( مشروط بر آنکه طبع ذاتی فرد گرم نباشد ) .

۴۸= روغن بادام شیرین مالیدنش بر سر جهت حافظه و جوهره حافظه فوق العاده موثر است . در سیره یکی از مراجع ایرانی مرحوم مقیم در نجف ، مالیدن روغن بادام شیرین به تاج سر و خروج از منزل به هنگام گرمای ۵۰ درجه نجف  در سالهای گذشته بوده است .

۴۹= خوردن سیر رافع فراموشکاری است و مصرف زیادی در آن موجب فراموشکاری – سوختن خون – ضعف چشم – ناراحتی شش – ناراحتی بواسیرمیشود و کلا” برای زنان حامله و افراد دارای شکم درد مضر است .

۵۰= فلفل مقوی حافظه است . بایستی اندک مصرف شود که در کلیه و مثانه ناراحتی شکل نگیرد .

۵۱= نوشیدنی های صنعتی عامل کاهنده حافظه است و شربت گیاهی طبیعی جایگزین شود .

۵۲= جوانه گندم برای تقویت حافظه و کاهش افسردگی مفید است نخود آب پز برای رفع بلغم مغزی و دردهای عصبی تیر کشنده مغزی و بدن مفید میباشد .

۵۳= روانشناسان در زمینه تقویت حافظه میگویند : موز بهترین دوست حافظه چون دارای ویتامین ب است +  مهربانی با خویشتن  + پیاده روی آرام و مستمر + دوری از سس ها + خواب به موقع + ٨. خوردن قند و شکر مصنوعی را کاهش داده شود

۵۴= گل قند ( مزاج گرم ) : اگر بیست گرم آن را صبح ناشتا بخوریدبرای افرادی که در اثر کثرت رطوبات بدن ، مراکز عصبی آنها سست شده و حالت خمودگی و بیحالی و کم حوصلگی و کندی حافظه و فلج اعضاء گرفته اند و افرادی که درد مفاصل رطوبی دارند اگر بعد ازشام مقداری گل قند بخورند و بخوابند بهبود می یابند .  (روش تهیه گل قند : غنچه گل محمدی ده واحد ، گلاب بیست واحد و قند شصت و پنج واحد ، غنچه ها را در گلاب خیسانیده و قند را اضافه کنید به ملایمت حرارت دهید تا قوام آورد .)  افراد بسیار گرم مزاج از خوردن گل قند پرهیز کنند.

۵۵= مصطکی ( گرم و خشک ) : اگر مصطکی را با کمی کندر بخورید برای تقویت هوش و حافظه بسیار موثر است .

۵۶= هلیله کابلی ( معتدل متمایل به سردی و خشکی ) : نوشیدن دم کرده هلیله کابلی ، فراموشی را از بین میبرد. و مقوی حافظه است .

۵۷= فلفل سیاه ( خیلی گرم و خشک ) :خوردن فلفل سیاه رطوبات مغز را کم کرده و حافظه را تقویت می کند . ( خوردن مخلوط فلفل سیاه با عسل و زنجبیل ساقط جنین است – خوردن فلفل مضر گرم مزاج ها میباشد.)

۵۸= قهوه ( سرد و خشک ) : نوشیدن دم کرده قهوه ، رطوبات را خشک می کند ودر نتیجه حافظه را تقویت می کند .( خوردن قهوه بیش از حد معمول مضر قلب و عصب است ) . برای رفع مضرات قهوه برای قلب باید آنرا با زعفران دم کرده و نوشید .

۵۹= کاهو ( سرد و خشک ) : زیادی مصرف کاهو در سرد مزاجها باعث فراموشی ، ضعف قوه باء ، ضعف حافظه و ضعف دید چشم می شود .

۶۰= صندل ( سرد – خشک ) : یا نوشیدن دم کرده چوب صندل ضعف قوه حافظه را در گرم مزاجها برطرف می کند. ( خوردن زیاد صندل سفید کاهش دهنده و حتی قاطع نیروی جنسی است خصوصا” برای سرد مزاجها ) .

۶۱= فرنجمشک ( مزاج گرم ) : نوشیدن دم کرده آن باعث زیاد کننده حواس و حافظه و هوش است .

۶۲= زنجبیل ( گرم و خشک ) : نوشیدن دم کرده زنجبیل مقوی حافظه است . ( زیاد خوردن زنجبیل مضر حلق است و باید آنرا با عسل خورد .)

۶۳= سعد کوفی ( گرم و خشک ) : خوردن مخلوط پودر سعد کوفی با کندر و زعفران ، رطوبات مغز را از بین برده و حافظه را تقویت و هوش را زیاد می کند .مصرف خوراکی زیاد سعد کوفی مضر بوده و مخل خلط خون است .

۶۴= گلاب ( معتدل و مایل به سردی ) : استنشاق گلاب باعث تقویت حافظه است . ( خوردن زیاد گلاب مضر نیروی جنسی است و باعث سفید شدن موی سر میشود و برای رفع این عارضه باید گلاب را با عسل خورد .)

۶۵= اگیر ترکی یا اگرباد (خیلی گرم و خشک) :نوشیدن دم کرده و یا  عصاره آن باعث تقویت حافظه  میگردد .

۶۶= خردل سفید ( گرم و خشک ) : خوردن کمی از دانه های خردل مقوی حافظه است . سرخ کننده و تحریک کننده پوست است .برای گرم مزاج ها مضر بوده و باید با سرکه و کاسنی  بخورند .

۶۷= زعفران ( گرم و خشک ) : خوردن زعفران اخلاط بلغمی مغز و اعصاب را رفع کرده و حافظه را تقویت می نماید . ( زیاد خوردن زعفران اختلال حواس می آورد و مضر اعصاب بوده و باعث سردردمی شود .)

۶۸= جین سنگ ( مرکب القوی ) : جین سنگ را پودر نموده و در شیر و عسل ریخته و هر وعده یک قاشق مربا خوری میل شود تا فراموشی برطرف شود .

۶۹= دارچین ( گرم و خشک ) : خوردن چای دارچین  یا دم کرده چای دارچین ، مقوی حافظه و دفع کننده اخلاط سرد و مزمن در مغز می شود .زیاد خوردن دارچین برای زنان حامله مضر و عامل سقط جنین بوده و بایستی با احتیاط انجام شود .