آخرین مطلب

پریود و اختلالات قاعدگی و دردهای سخت و راهکارهای طب سنتی با ادبیات ساده

۱= ترشحات زرد رنگ ، خارش ، قرمزی و سوزش مهبل قبل از قاعدگی نشانه هایئ از انواع اختلال را مشخص می کند مثلا” ترشحات زرد مربوط به خشکی رحم و عفونت است و ترشحات سفید نشانه از سردی و بلغمی شدن مجاری و رطوبات زیاد در این نواحی میباشد و ترشحات قهو ه ای و سیاه رنگ نشانه عفونت شدید و سوداوی شدن رحم است که بایستی مزاج و خلط غالب در کل بدن اصلاح شود و کلا” بایستی بدانیم تا اخلاط مجموعه بدن سالمسازی و معتدل نشود درمان موضعی فقط فریب و گمراهی برای بیمار نیست و ما در طب سنتی اعتقاد به درمان پانسمان موضعی نیستیم .

۲= عقب افتادن قاعدگی معمولا بر اثر غلظت خون بوده که ناشی از فعالیت خلط صفرا ، بلغم و یا سودا در کل بدن است که ریزش آن در مجاری ادراری اتفاق می افتد که معمولا” غلظتها ناشی از افزایش خلط صفرا ( یعنی بالا رفتن گرمی و خشکی ) در بدن بالاخص در ناحیه مجاری رحم و عفونت های ادراری است .

۳= از زمان پاکیزگی تا زمان شروع پریود بایستی از منضجات و مسهل ها مثل شربت خاکشیر هر روز و یا شربت سکنجبین عسل روزانه استفاده کرد و بالاخص صبحها (ساعت ۸۰۰) فقط یک استکان عرق رازیانه  و بعداز ظهرها ( ساعت ۱۷۰۰ ) فقط یک استکان عرق بومادران میل شود ، دقت شود در زمان پریود این اقلام مصرف نشود و خوردن مغز فلوس طبیعی ترین داروی مسهل برای خروج دادن اخلاط کثیف و بد و مزمن است که بصورت دمنوش استفاده میشود .

۴= نشانه کوچک : اگر موقع پریود حرارت و گرگرفتگی دارید پس صفرا باعث خونریزی است .

۵= نشانه کوچک : اگر موقع پریود ضعیف ، سست و سرد میشوید پس سودا یا بلغم باعث خونریزی است .و احتمال سردی رحم است بایستی رحم را بطور موضعی گرم کنیم . اگر اختلالات در اثر خلط سرد باشد بایستی پودر سیاهدانه را با عسل مخلوط کرده و روزی دونوبت مصرف شود + یا سه گرم پودر گزنه را دمنوش کرده و مصرف شود و اگر کهیر و خارش و جوشی حادث شد بایستی مصرف نشود.

۶= بانوئی که همواره دارای اختلال قاعدگی است بایستی در زمان پاکیزگی از زیر ناف تا روی رحم و کشکاله ران ها را با یک از روغنهای کنجد ، بادام شیرین و بالاخص روغن زرد به آرامش در چند دقیقه روغن مالیده و مالش بدهد و سپس هر چند روز یکبار سموم و بادهای متحرک را بوسیله دستگاههای بادکش در طب سنتی خارج نماید  . و به عبارتی ساده تر در زمان عقب افتادن پریود ، هر روز بادکش زیر شکم با روغن کنجد یا روغن زرد یا روغن بادام شیرین انجام شود .

۷= در زمان پریود از استحمام مکرر و استخر و شتشوی اطراف رحم بشدت پرهیز شود .

۸= خانمها برای رفع درد مدت پریود می‎توانند باحذف زعفران از دم‎کرده دارچین و هل استفاده نمایند. و نیز قرار دادن یک حوله داغ در زیر دل یا یک آجر داغ مفید است .

۹= بهترین راه‌حل بهبود و ادامه تنظیم قاعدگی را توجه به رژیم غذایی مناسب طبیعی بوده و بالعکس مصرف مواد فست فود و قندی جات کارخانه ای و با شیرینی بالا و چربی‌ها، بسیار مضر هستند. و شاید بتوان گفت که مصرف بیش از حد مواد چربی (سوسیس، کالباس، سس‌ها و چاشنی‌های مصنوعی)‌ از دلایل رشد بیشتر موهای زائد در بانوان هستند .

۱۰= دوری از مصرف قرص های ضد بارداری مگر با توصیه پزشکان متخصص معتهد .

۱۱= دوری از مصرف قرصهای ریزش دهنده مثل آسپیرین در مواقع خونریزیها

تغذیه غذاهای غنی از آهن برای دوران اختلال قاعدگی از قبیل :

مصرف آب برگه زردآلو و یا قیسی با انجیر خیس کرده برای جبران کمبود آهن ، یا مصرف گوشت شتر جوان ف یا جگر گوسفند ،گوشت بلدرچین گوشت گوسفند ا، تخم مرغ محلی ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری ، سبزی سوسنبر، هویج، گل کلم،  حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل  هلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش  ، ماءالشعیر بدون گاز ، جوانه گندم ، مرغ محلی ، ماهی دریا ، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب قرمز، . شربت عرق نعنا ، آلو بخارا در تمام تغذیه جات ، زردچوبه بجای رب گوجه فرنگی
برای جلوگیری از ادامه خونریزی قاعدگی دردناک مقداری گوشت گوسفند کباب کرده و مقداری زیاد سماق روی آن ریخته و میل کنید .

برای بخشی از اختلالات قاعدگی میتوان گفت که ناشی از خوردن گوشت گاو و گوساله ، روغن نباتی ، فست فودها ، غذاهای چرب با روغن نباتی ، نوشابه جات رنگی و گازدار و برنج هستند .

خوردن آب سیب خانگی و سویق عدس ، آب انار شیرین خانگی بسیار مناسب است و از تغذیه هائی هستند که در کتب طبی ائمه علیهم السلام از آنها فراوان یاد شده اند .

برای سهولت در قاعده شدن میتوان بصورت نوبه ای روزانه یک استکان از گیاهان یا عرق آنها  مثل رازیانه ، اسطوخدوس و همیشه بهار استفاده کرد .

گذاشتن دستگاه IUD در رحم مضر بوده و باعث بزرگ شدن رحم ، خونریزی های غیر معمول ، پریود نامنظم ، خرابی ناخن ها ، خرابی پوست ، سردردهای میگرنی ، اختلالات عصبی و خلقی ، ریزش موها ، دردهای عضلانی ، کمر درد ، آلرژی ها ، سرفه و گلو درد میشود .

پیاده روی آرام در قی دادن مواد عفونی از بدن در نیم تنه پایین بسیار مفید است .

اگر عفونتهای سرد در رحم باعث اختلالات شده است میتوان از دود کردن مقل ارزق ، دود کردن اسفند با کندر و یا عنبر نسارا بهره گرفت .

اگر ایام قاعدگی کلا” بسته بوده و ناشی از سردی رحم باشد میتوان از دمنوش رقیق زنجبیل و زعفران برای باز کردن استفاده کرد .البته این فرمول برای زنان حامله بسیار مضر بوده و باعث سقط جنین میشود .

مصرف غرق پونه و عرق آویشن شیرازی قبل از شروع پریود برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار مفیدند

هنگام خونریزی شدید پریود ضرورت دارد که همه روزه اقدامات درمانی انجام شود  :

پرهیز از تغذیه های گرم و خشک ( صفراوی ها )  + از خوراکی های صفرازا و خنکی مثل شیر خشت و عرقیات سرد و سبزی خرفه استفاده شود + روزانه از ۳ الی ۵ دقیقه نواحی پستان را بادکش شود + از غذاهایی که خونریزی را بند می آورد استفاده شود مثل عدسی و آش آبغوره و آش سماق + ضرورت دارد که بیمارازخوردن گرمیجات مثل فسنجان و فلفل و ادویه جات و گرمیجات که بیماری بیمار را چند برابر میکند و بالعکس با خوردن عدسی و آبدوغ و آش جو با مصلح عسل در کاهش خونریزی موثرند . و گاهی مواقع ممکن است که حکیم طب سنتی تشخیص بدهد که خونریزی شدید زنانگی ، ناشی از سردی رحم است که خون را غلیظ کرده و بایستی با تغذیه گرمیجات خونریزی را رقیق کرد . .

علل عقب افتادن پریود :

حاملگی – شیردهی – شش سال آخر دوران باروری و پیش از یائسگی – سوء تغذیه – بی اشتهائی – عصبی بودن – چاقی شدید – استرس – تومورها – بیماری های مزمن – اختلالات روانی – مصرف داروها – اعتیادات – ضربه به سر – اختلالات در هیپوفیز – اختلالات رحم – سل – اختلالات تخمدان کیست رحم – اوریون – آبله مرغان – قرص بارداری – کوتاه بودن طول رحم کبد ناتوان که خون را بیرون نمی فرستد – راه بندان در مسیر کبد – چاقی که باعث بسته شدن مجرای رگ ها شده است – لاغری مفرط که رگها خشک شده است – رحم ضعیف در اخراج خون – مجامعت فراوان و پارگی در عروق – سوء مزاج ها ( خشک و سرد بودن ) – قوت نداشتن مصرف تغذیه ها – پرخوری – سرد شدن خون و یا غلیظ شدن خون اطراف رحم – آب زیاد نوشیدن – چربی زیاد در عروق خلط غلیظ و لزج در مجرای رگ ها – ورم داربودن عروق منتهی به رحم – کج شدن رحم – خوردن زمین و یا لگد خوردن اطراف رحم – گوشت زائد مثل فیبروم و میوم – زنانی که بچه سقط می کنند – تشنج و صرع – اسباب سته رعایت نشده ( خواب و بیداری – دفع و حبس بول و مدفوع – حرکت و سکون ) است .

اگر خونریزی شدید رحم دارید به مدت یک هفته روزی سه بشقاب عدسی + سه لیوان عرق بومادران + یا سه لیوان عرق گزنه + سه عددکپسول قره قات به همراه مواد فوق میل شود .

برای کم خونی در زنان : 

بایستی اگر پریود شدید دارد بایستی در مرحله اول درمان شود – معده و روده و کبد درمان شوند – مواد غذائی خونساز مثل گوشت گوسفندی بره جوان بصورت کباب و عسل و خرما و انگور و مویز و شیره انگور و شیره خرما استفاده شوند – استفاده از ظروف غذائی آهن .

در موقع غیر پریود و غیر خونریزی ضرورت دارد که زنان همه روزه اقدامات پیشگیرانه درمانی از قبیل :

–  دخترهایی که پریود می‎شوند به هیچ وجه ترشی‎جات و مواد ترش مانند قره قروت استفاده نکنند که باعث درد شدید می‎گردد+  مصرف سبزی ترخون تنظیم کننده عادت ماهانه است +  پرهیزات از تغذیه های مکرر به سبک غربی و فست فودی و رعایت از زیاده روی در مصرف تغذیه های گرم و خشک + از غذاها و خوراکی های ضد تولید صفرا استفاده شود تغذیه های سرد و تر + هر صبح ناشتا شربت خاکشیر با ترنجبین با آبلیمو و عسلاب میل شود و این نوع درمان از قدیم الایام در اجدامان برای رفع همه بیماری ها مرسوم بوده و امروز دست ستون پنجم ما را با این نوع فرهنگ پیشگیرانه بیگانه کرده است + به جای چای سیاه و تنقلات کارخانه ای ضرورت دارد که دمنوش ظهر و شب را با ترکیبی مساوی از عرقیات گاوزبان ، سنبل الطیب ، بادرنجبویه و اسطوخدوس مصرف کنیم  .

کیست تخمدان ها در زنان :

حمام کردن پی در در زمان پریود

  پوشیدن شلوارک های تنگ که به کشکاله ران و تخمدان فشار می آورد

خوردن مرغ کارخانه ای و گوشتهای هورمونی

مصرف بیش از حد غذاهای سرد است