آخرین مطلب

پا درد و راهکار های درمان با دیدگاه طب سنتی مدیریت کنیم

مقوله علل پا درد و کاهش درد آن بسیار مفصل است اجمالا” با ادبیات بسیار ساده و ارزان قیمت اشاره می کنیم :

۱= اگر نیم تنه سمت راست از ناف به پایین درد کند نشانه تشدید خلط سودا و بلغم در زانوها و مفاصل و ماهیچه های پا و واریسی شدن است . ( این نظریه منشعب از روایت امام صادق علیه السلام در طب الصادق هم میباشد ) .

۲= اگر نیم تنه سمت چپ از ناف به پایین درد کند نشانه تشدید خلط صفرا در زانوها و مفاصل و ماهیچه های پا و گرفتگی پا و یا پرش پا میشود . و این علائم نشانه گوشت خوری زیاد و بالا رفتن اسید اوریک و ظاهر شدن نقرس است .

۳= وجوه مشترک درد پا ها رامیتوان از غلیظ شدن ادرار با رنگهای قهوه ای و زرد تیره + کمر درد + گرفتگی در لگنچه و علائمی شبیه به سیاتیک + پاهای بیقرار با پرش های دفعی + اسپاسم موضعی در پاها + گرفتگی عروق و یا عضله ( باید از هم تفکیک کنیم ) + درد شانه و بازو که نشانه فعال شدن پروستات + فعال شدن و انباشت انواع خلط ها و به عبارتی نزله های سرد و گرم + در سنین بالا نشانه بالا رفتن سودا در بدن + مصرف بی رویه از لبنیات به هنگام درد پاها

۴= خلاصه کلام بایستی به تجویز های روزمره و ساده با نگاه طب سنتی برای کاهش درد پاها فعال شویم :

۱/۴= پاهای درد دار را تا زانو در آب داغ نسبتا” ولرم به مدت ۱۰ دقیقه با چند قاشق نمک در یک سطل قرار میدهیم و سپس پاها را با آب ولرم شسته و خشک کرده و در مرحله اولیه روغن زیتون بودار ( تصفیه نشده = ایرانی باشد ) به مدت ۵ دقیقه از کف پا به سمت بالا ( بر خلاف جاذبه زمین ) مالیده و سپس مخلوط روغن های (بابونه ، قسط ، میخک ، سیاهدانه ، دارچین ، بادام تلخ + بادام تلخ + اسفند + بنفشه ) حداقل روزی دوبار با نرمی مالیده و ماساژآرام داده شود ….. بتازگی اثرات زیادی از مالش پا با روغن کبد کوسه ماهی تجربه شده است و لیکن خوردن آن به هیچ وجه از نظر شرعی و طب سنتی جایز نیست …. روش مالش درمانی با روغن برای پا ها بایستی از قوزک به سمت بالا ( بر خلاف جاذبه زمین باشد ) .

۲/۴= بادکش پاها بعد از یک هفته روغن مالی ( بادکش ها با لیوان آغشته به الکل موثر تراست ).

۳/۴= سعی شود برای حداقل یک هفته الی یک ماه منضجات ( مثل شربت سکنجبین عسل + شربت خاکشیر با گلاب ناشتا در یک لیوان ) مصرف شوند و سپس حجامتها از ناحیه کتف و پاها انجام شوند .

۴/۴= حجامت پاها ابتدا بایستی از کتف انجام شود و دو هفته بعد در حواشی درد که بایستی بر اساس تشخیص پزشک حاذق انجام شود .

۵/۴= تجربه حاصل شده است که تغذیه زیاد برنج و سیب زمینی سرخکرده و بادمجان + گوشتهای گاو و گوساله برای مزاج سردها + حتی گوشتهای گرم برای مزاج گرم ها مضر هستند + یا روغن نباتی باعث تشدید درد پا و گرفتگی عروق شده است + در سنین بالا حتی نوشیدن دوغ و ماست باعث تشدید درد مفاصل شده است .

۶/۴= آمیزش طولانی و مکرر در تشدید درد موثر هستند .

۷/۴= دوری از پر خوری و شکم خالی از سر سفره برخواستن ، در رفع بیماری بسیار موثرند.

۸/۴= پودر سنجد با روغن زیتون و عسل مخلوط شده و یک قاشق چایخوری میل شود و حتما” پیاده روِ ِی آرام انجام شود .

۹/۴= چای کوهی با سنبل الطیب بعنوان دمنوش آرام بخش و فعالساز عروق مورد تاکید هستند و بالعکس چای پر رنگ در تشدید درد اثر بسزائی گزارش شده است .

۱۰/۴= مصرف نمک بایستی به حداقل برسد ، البته برای سرد مزاجانی که عروق شان مسدود نباشد میتوان از آب نمک درمانی و یا شن کنار دریا مالیدن بهره گرفت .

۱۱/۴= مالیدن عصاره میخک + یا روغن میخک با عسل + یا مالیدن پودر سیاهدانه با عسل برای مزاج سردها تاثیر مثبتی داشته است .

۱۲/۴= عسلاب بعنوان داروی شفابخش و بازکننده عروق مورد تاکید هستند .لازم به ذکر است عسل تنها خوردن بعنوان تغذیه تلقی میشود و لیکن مخلوط به آب ولرم شدن و افزودن آب لیمو یا دارچین اثرات داروئی خاص هر فرد را دارد .

۱۳/۴= بعضی از شدت سوزش پادرد و حرارت پای خودرا در آب یخ گذاشته و بسیار شادمان هستند که سوزش و درد پا را موقتی چند ساعته برطرف کرده ایم . ما بلادرنگ به این شیوه درمانی خرده گرفته گرفته و میگوئیم شما تا میتوانید پاها را با چوراب پشمی گرم نگه دارید چون این سوزش و حرارت نشانه از گرفتگی عروق و حرکت نکردن خون است که اگر موی پاها در این نواحی رشد نداشته باشد بر نظریه ما کمک می کند و بالعکس اگر موهای پا در نواحی درد از رشد زیادی برخوردار باشد نشانه از غلظت خون دارد که بایستی جداگانه درمان شود .

۱۴/۴= خوردن گوشت کبک برای کاهش درد پا مناسب است و دوری از مصرف مرغ کارخانه ای توصیه میشود .

۱۵/۴= خوردن رویا عسل ناشتا به اندازه دو نخود ( غذای ملکه است که در هر کندو توسط ۵۰۰۰ زنبور عسل فقط ۲۰ گرم  رویال تولید میشود که برای تقویت غده هیپوفیز مغز و رفع لرزش و پارکینسون و تقویت اعصاب و معجون وِیژه برای تقویت خاص بدن است ) + خوردن روزانه یک قاشق چایخوری گرده گل زنبور عسل در یک لیوان آب ولرم و نصف قاشق چایخوری عسل مخلوط و ناشتا میل شود .

۱۶/۴= خوردن معجون رنده سیب قرمز نیم کیلو + نصف لیوان عرق بید مشک + نصف لیوان عرق گلاب + دو قاشق عسل ، مخلوط این اقلام روزی دونوبت به اندازه یک کاسه کوچک مصرف شود .

۱۷/۴= اثر بخشی ذاتی روغن زیتون بودار بر روی تغذیه ها بسیار مفید است و میتوان از مالیدن روغن کرمانشاهی بر پایین تنه بهره وِیژه گرفت .

۱۸/۴= خوردن باقلا بسیار مفید است مشروط بر آنکه قوه هاضمه توانائی هضم را داشته باشد .

۱۹/۴= ماهی پرورشی + تخم مرغ کارخانه ای + سیب زمینی بالاخص سرخکرده ( کبابی آن مستثنی است ) + لبو + کرفس + کدو + بورانی + هلو + آلبالو + خیار + عدسی زیاد + کله و پاچه + قارچ + لوبیا سبز + نارنگی + انار ترش + پرتقال + ترشی همه نوعش + سوپ فرنگی + رب گوجه فرنگی برای مزاج سردیها و اعصاب خراب ها مضر هستند مگر با مصلح آن مصرف شوند .

۲۰/۴= خوردن کبوتر + گنجشک برای مزاج سردیها بسیار مفید و تاثیر گذارند .

۲۱/۴= مصرف نخود آب روبه فراموشی در تغذیه ایرانی است و بایستی برای کنترل بیماری عروق در دستور زنان هنرمند ایرانی قرار بگیرد منتهی بایستی با اندکی ادویه جات خوش طعم شوند ( البته گلپر برای زنان باردار عامل سقط جنین است .) .

۲۲/۴= مناطق سردسیر مثل همدان و کرمان برای پا درد از گلقند استفاده می کنند و مالیدن روغن گلمحمدی موثر است .

۲۳/۴= کسانی که دارای پادرد هستند بایستی از برنج حداقل استفاده کرده چون در تشدید درد کمک می کند و بایستی برنج را با اندکی سیاهدانه و یا اندکی دارچین مصرف کرد .

۲۴/۴= در بعضی از روستاهای سردسیر برای کاهش پا درد ، مقداری یونجه تازه را کوبیده و با عسل خمیر کرده و ضماد مینمایند .

۲۵/۴= خوردن مویز شانی بجای هله و هوله خوردن در تقویت عروق بسیار موثر است و بدن را در برابر انواع سرطان ها بیمه می نماید مشروط بر آنکه مداومت بوده باشد و بالنتیجه انگور سیاه چنین خواصی دارد .

۲۶/۴= اطو کشی پا توسط اطو که قبلا” حوله ای بسته باشیم بسیار مناسب است .

۲۷/۴= یبوست بشدت برای تولید پا درد نقش مخربی دارد که بایستی داروهای خاص رفع یبوست مصرف شود که در این سایت اشاره شده است .

۲۸/۴= مصرف قرص های ویاگرا و تقویت جنسی بشدت بر درد پاها می افزاید و این معضل گریبانگیر افراد کهنسال شده است .

۲۹/۴= پیاده روی آرام در بازگشائی عروق بسته در پاها و فعال شدن بدن برای خروج شیرابه صفراوی و بلغمی از کل بدن از طریق بخارات ، عرق کردن ، دفع فضولات ، اسپرم و… بسیار مفید است .