آخرین مطلب

ابروها را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

علل ریزش ابروها چیست :

ریزش موی سر و ابروها نتیجه افزایش خلط صفرا (یعنی بالارفتن اخلاط گرم و خشک کثیف و مزمن) و سودای گرم ( یعنی بالارفتن اخلاط سرد و خشک کثیف و مزمن) در این عضو بدن است که بر اساس تغذیه بد ،مصرف فست فوت ها ، مصرف سرخکردنی ها بالاخص سیب زمینی ، استرس های ناگهانی ، غمبادها ، نگرانی دفعی و شوک های های زندگی ، غلظت خون ، کبد چرب و یبوست طولانی شکل گرفته باشد و از طرفی این فرد از خوردن مسهلات گیاهی ( مثل شربت خاکشیر با گلاب ، سکنجبین عسلی ، دمنوش مغز فلوس ، آش جو بدون ادویه جات و دوری از بادمجان در غیر فصل آن و بجای آن مصرف کدوجات ، دوری از روغن نباتی ، دوری از رب گوجه فرنگی ) غفلت ورزیده است .

تذکر مهم : گاهی علت کم پشت بودن ریش و سبیل، کم خونی بوده، که بهترین راه برای درمان و پیشگیری آن، استفاده از مواد خون ساز از راه تغذیه با طبیعت می باشد ( مثل مصرف قلم استخوان شتر، هویج، اسفناج، سبزی شنبلیله، آب برگه زردآلو و قیسی بعد از ناهار و شام ، انار شیرین ، شیره انگور ، انگور ، عرق یونجه ، خرما ، مویز سیاه شانی ، ، جگر گوسفند یا شتر ، گوشت شتر جوان ، گرده گل زنبور عسل ، رویال عسل ، شیره توت و طالبی میباشد ).

موچین؛ قاتل ابروها

گروهی از متخصصان پوست و مو بارها تاکید کرده اند که برداشتن مکرر روزانه و طولانی ابرو و آرایش مژه با ریمل های شیمیایی و گذاشتن مژه مصنوعی و همچنین تاتو در ابروها از علل مهم ریزش موی ابرو و مژه است و حتی مداد ابرو که رنگ را با فشار وارد مو می کند، می تواند باعث ریزش و کم شدن ابروها شود.

فراموش نکنید که استفاده هر روزه از مداد ابرو می تواند علاوه بر تنه به ریشه مو آسیب بزند. آرایش مکرر مژه با لوازم آرایشی، فر کردن مژه، استفاده زیاد از مژه مصنوعی و اکستنشن موهای مژه می تواند چنین تاثیری را بر موهای مژه داشته باشد.

– خواص چرب کردن پوست با نگاه معصومین علیه السلام :

  – امام على (علیه السلام ): روغن ، پوست را نرم مى کند، بر توان مغز مى افزاید، مجارى آب را در بدن مى گشاید، کثافت پوست را از میان مى برد و رنگ را روشن تر مى کند.

 – امام صادق (علیه السلام ): روغن ( مالیدن به بدن )، بدى را از میان مى برد.

 – امام رضا (علیه السلام ): هر کس مى خواهد که لب هایش نترکد و از آن ناسور ( زخم ) بیرون نزند، به ابروهاى خود، روغن بمالد.

ابروها را از کانال طبیعت رویش بدهیم :

مالیدن روغن های بادام تلخ ، فندوق ، کرچک ، شتر مرغ روی ابروها و کمی روی پیشانی بصورت جداگانه و یا سرمه بادام ( از عطاری های معتبر) و ماندن چند ساعته در روی ابرو  تاثیر گذار هستند .

تذکر : روغن بادام تلخ به داخل چشم سرازیر نشود .

راهکار درمانی برای ریزش ابرو ، مژه ها و شوره پلک ها : سیاه دانه ۵ گرم ( فقط حساسیت پوستی نداشته باشید) را با آرد نخود خام ۵ گرم مخلوط کرده و سپس نرم ساییده با یک زرده تخم مرغ محلی حل کرده روزی سه مرتبه مالیده  شود . و بعد از یکساعت شسته شود .

زرده تخم مرغ را خوب بزنید و به مدت ۵ دقیقه روی ریشه موهای ابرو بگذارید، سپس با آب نیم گرم بشویید .
پوسته چوبی فندق تنها را سوزانده و پودر شده و سپس خاکستر آن با چند فطره به ابرو مالیده شود .

یک عدد گردو و۵ عدد هسته خرما ( بهداشتی ) را با هم سوزانده و سپس سائیده و پودر شده و سپس در روغن زرده تخم مرغ محلی ( یا روغن زیتون ) حل کرده به ابرو مالیده شود .

 مغزبادام تلخ و پوسته چوبی فندق را با هم سوزانده در چند قطره روغن زیتون بودار ریخته به ابرو مالیده شود .

 سیر را بسوزانید و به صورت خاکستر در آورید و به آن تره کوهی نیز اضافه کنید، این مواد را در روغن زیتون جوشانده و به صورت خود بمالید.