آخرین مطلب

سینوزیت را به روش طب روائی و سنتی پیشگیری درمان کنیم :

بیماری سینوزیت یعنی چه :

مغز در طب سنتی به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه به حساب می آید و محافظت از آن، از اهم تدابیر برای حفظ سلامتی در کل بدن است.

گروهی از حکما طب سنتی معتقدند که مغز هم مانند معده دارای قوای هاضمه، جاذبه، ماسکه و دافعه است.

شخصی که دارای سینوزیت است در حقیقت نیم تنه اش در بالا سرد است و تند تند مریض میشود و لیکن این شخص کف پاهایش میسوزد و بایستی این سوختن به دلیل غلظت خون و یا چربی خون درمان شود و لیکن بایستی اول سینوزیت او را درمان کرد و سپس کف پاها را آرام کرد .

مغزی که ضعیف باشد، حجم مواد زائد و لزج و بلغمی تولیدی آن نیز زیاد می شود و اگر این موادها به درستی از بدن خارج نشوند؛ به مرور در مجاری دفعی باقی مانده و تولید عفونت می کنند که سینوزیت هم یکی از مصادیق آن است.

از طرفی توصیه های دینی مبنی بر استنشاق آب داخل بینی و چرخاندن آب داخل دهان و حلق با هر بار وضو گرفتن، دارای حکمت های متعدّدی و ازجمله پیشگیری از تجمّع این مواد زائد در مجاری دفعی است.

سینوزیت در همه سنین نشانه از تولید نزله ها ( یعنی اخلاط کثیف و مزمن به عبارتی همان آب بینی ) در سر ، کم خونی ارثی ، بلغم ، کبد چرب ، نفخ شکم و بیماری هورمونی میباشد و لذا تزریق آنتی بیوتیکها در این بیماری ناموفق هستند چون چرک های فقط خشک میشوند و لیکن ذات آن در عروق باقی می مانند .

در قسمت هایی از صورت مجراهایی وجود دارد که وقتی عفونی می شوند ،ملتهب شده و مخاط موجود در آنها به راحتی تخلیه نمی شوند در نتیجه باعث بروز عوارضی می شوند که به این حالت سینوزیت گفته میشود.

علامت اصلی سینوزیت دردهای ضربان دار و احساس فشار در صورت است که با خم شدن به جلو بدتر می شود.

 سینوزیت پیشانی باعث درد در بالای ابرو می شود و پیشانی در هنگام لمس ممکن است دردناک باشد.

سینوزیت فکی باعث درد در فک فوقانی و دندان ها و گونه می شود و ممکن است با درد دندان اشتباه شود.

التهاب سینوس های بالای بینی باعث درد در اطراف و بین چشم ها و اطراف بینی می شود.

التهاب سینوس های اطراف گوش می تواند باعث گوش درد، درد گردن و یا کتف ها ، درد در پشت چشم ها و یا در بالای سر و یا ناحیه گیجگاهی شود.

سینوزیت می تواند باعث بالا رفتن تب ، ضعف بدن ، احساس خستگی، از بین رفتن حس چشایی، بویایی و سرفه های خلط دار شب هنگام گردد .

– فواید زکام از منظر معصومین ص

 – پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ): زکام ، سربازى از سربازان خداوند (عزوجل ) است که خداى عزوجل ، آن را به سرکوب درد بر مى انگیزد و درد را از میان مى برد.

 – امام صادق (علیه السلام ): پیامبر خدا، زکام را درمان نمى کرد و مى فرمود: ((هیچ کس نیست که رگى از جذام در او نباشد؛ و چون زکام به شخص برسد، این رگ را در هم مى کوبد)).

علت عفونی و ملتهب شدن سینوس ها :

سبک زندگی جدید و ارتباطات در قرن ۲۱ با تنوع تغذیه ها ، یا استفاده از داروهای شیمیایی ، یا استفاده از مواد شوینده های شیمیایی ، باعث بروز بیماریهای مختلفی در قسمت سر شده ومغزها رطوبی شده است .

از بین رفتن سنّت های بهداشتی مانند استفاده از انفیه یا چکاندن روغن در بینی و وجود توالت یا آشپزخانه در محیط زندگی .

* استفاده از انواع خوشبو کننده ها، ضدّ عفونی کننده ها، سم ها و آفت کش ها، موادّ شوینده شیمیایی و موارد مشابه در محیط زندگی.

نوشیدنی های بسیار سرد باعث افزایش بلغم درناحیه سر و صورت می شوند که در صورت تکرار می تواند باعث بروز سینوزیت شود.

سایر عوامل دخیل در تولید سینوزیت ( یعنی همان نزله ها و اخلاط کثیف ) :  پرخوابی، خواب بین الطّلوعین و خواب درطول روز-  رطوبت مزاج آدمی ( در افراد دموی ها و به ویژه بلغمی ها)- پرخوری ها – مصرف غذاهای بامزاج سرد و مرطوب – قرار گرفتن در معرض وزش شدید باد(موتور سواری و …) – برهنه بودن سر – قرار گرفتن در معرض باد پنکه و به ویژه باد کولر-

آلرژی های فصلی و یا افشره گیاهان معطر مثل نعناع و اسفند و گل محمدی – تنوع استرسها بالاخص در بین جوانان – شنا کردن در استخر یا شیرجه رفتن – نگهداری و تماس با حیوانات و پرندگان بالاخص کبوتر خانگی – رشد یبوست در بدن و عدم دفع فضولات روزانه .

بوی بد دهان که نتیجه عفونت در روده ها میباشد – بی اشتهایی به خصوص برای صبحانه -تنگی نفس و بد خوابی شبانه – کندی جریان فکر و کاهش حافظه و تمرکز- خستگی طول روز- حالت تهوّع و استفراغ به ویژه پس از برخاستن از خواب –  

پیشگیری از سینوزیت:

بمنظور برخورداری از سیستم ایمنی قوی بایستی تغذیه مناسبی داشته باشید. ( مثل مصرف یک قاشق پودر خشکبار بدون نمک در صبح هنگام – نوشیدن شربت عسل ناشتا – دوری از تغذیه سرد و خشک مثل بادمجان و برنج )
محافظت سر از بادهای سرد و بعد از استحمام و موقع خوابیدن . هنگام خروج از منزل و محل در فصول سرد سال، بوسیله شال و کلاه سینوسهای خود را گرم نگه دارید. و برای خروج از منزل در صبحگاهان تدریجی اقدام شود .

از مصرف زیاد لبنیات و مشتقات آن ( حتی کارخانه ای دارای مواد نگه دارنده )خودداری کنید.

از نوشیدن مایعات خیلی سرد پرهیز کنید. از تغییرات دمایی شدید اجتناب کنید. از هواهای خیلی گرم و یا خیلی سرد نیز دوری کنید.

از شنا کردن و شیرجه رفتن همزمان به آب داغ و سرد پرهیز کنید. و از خوردن آب سرد و یخ بعد استحمام بشدت پرهیز شود .

بطور منظم ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشید.

از حضور مستمر در حمام و شتشو ها ( افراد و سواس ) و تماس زیاد با آب بشدت پرهیز شود .

علایم سرماخودرگی را فورا درمان کنید.

از دستگاه بخور و رطوبت ساز در خانه و محل کار در فصل پاییز و زمستان استفاده کنید. ( جوشیدن آب سماور و کتری  بسنده می کند ) . رطوبت منزل و محل خود را کنترل کنید. هوای خیلی خشک و یا خیلی مرطوب سینوزیت را تشدید میکند.

دست های خود را بطور منظم بشویید. به ویژه قبل از غذا و پس از دست دادن با دیگران.

عوامل آغازگر آلرژی ( مواد بودار – ادکلن ها ی وارداتی – دود روغن نباتی –  دود تنباکوهای قلیان ) را از محیط زندگی خود حذف کنید. آلرژی را تحت کنترل در آورید.

از استعمال سیگار، استنشاق هوای آلوده و یا دود سیگار پرهیز کنید.

از تماس با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و یا عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی میباشند ،اجتناب کنید.

در منزل از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید.
از مصرف مشروبات الکلی اجتناب ورزید. الکل باعث تورم مخاط بینی و سینوسها میشود.

استرس ها و غم زیادی خود را کنترل کنید.

حداکثر روزی ۸ لیوان آب بنوشید. و مصرف بیش از آن سبب تقویت سینوزیت و تولید سنگ کلیه و شکم آوری میشود .
 استفاده از تنوع داروهای آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن ها و غفلت از عدم خارج شدن آنها .

عفونت های دندان

علائم و عوارض سینوزیت :

سردرد – آبریزش بینی که زرد یا سبزرنگ است _ مرطوب شدن بیش از حد چشم ها _ احساس درد در دندان های بالا _ کم شدن بینایی _ دردِسر مخصوصا هنگام خم شدن _ گرفتگی بینی _ وجودخلط های سبز رنگ درگلو _ تب و لرزهای رفت و برگشتی _ بالا رفتن فشار خون _کم شدن حافظه _ ریختن ترشحات بینی به حلق _ عفونت دائمی درحلق _ دردهای پراکنده در اطراف صورت _ احساس فشار و درد پشت چشم ها یا گونه ها _ ـ جمع شدن خلط و احساس گرفتگی در مجاری سر و صورت و گاهی دشواری در تنفس .

راهکارهای داروئی و پیشگیرانه از اخلاط عفونی مغز و سینوسها :

تقویت مغز با پودر خشکبار بدون نمک ( مشتمل بر پسته – پسته هندی – فندوق – پسته شامی – گردو – چلغوز  معروف به هفت مغز ) به اندازه یک قاشق صبح هنگام ناشتا میل شود – مصرف ناشتا یک قاشق گرده گل زنبورعسل در یک لیوان آب ولرم با اندکی عسل – مصرف ناشتا شربت خاکشیر یک قاشق در یک لیوان آب ولرم و مخلوط به گلاب – مصرف روزانه یک لیوان مخلوط از عرق های اسطوخدوس ( معروف به جاروی اخلاط کثیف مغز به بیرون) با بهار نارنج با بادرنجبویه – مصرف یک استکان عرق آفتیمون – استفاده از ضد نزله های خوراکی مثل بادرنجبویه ، سنبل الطیب ، گاوزبان ، بابونه ، بنفشه همانند چای دمنوش شود –  مالیدن روغن بادام شیرین بر روی فم المعده تا ناف به منظور رفع خشکی روده ها و آماده سازی عروق برای خارج کردن نزله ها – پیاده روی الزامی روزانه از نیم ساعت شروع شود – دوری از تغذیه های با مزاج سرد و تر –  غرغره کردن روزانه عرق آویشن با آب ولرم – پرهیز از خوردن روغن های صنعتی جامد و مایع – دوری از هوای آلوده – پوشاندن سر در فصول سرد – اجتناب از قرار گرفتن مقابل بادکولر – بهره گیری ازبخورهای خشک و تر با گیاهان ضدعفونی کننده (مانند آویشن، پونه، مرزنجوش ، مقل ارزق ، کندر ، اسفند ، سیاهدانه و….) یا دودکردنی ها (مانند عنبرنصارا) از راه دور یا نزدیک  به منظور گرم کردن عروق مخاط مغز – شست وشوی بینی و استنشاق به هنگام وضوگرفتن و یا استفاده از سرم فیزیولوژی و یا اخیرا استفاده از سرم تغلیظ یافته نمک به نام نمک دریایی مرده که منظور استفاده از آب دریاچه‌های شور است – مالیدن روغنهای (بابونه – دارچین – قسط – بنفشه – هسته قیسی – بادام شیرین _ بادام تلخ – کنجد – زیتون – سیاهدانه مشروط به عدم حساسیت – اسطوخدوس – کندر – ) به روی بینی و پیشانی و پشت گوش و بالاخص در پشت سر – استفاده از انفیه زدن ده ثانیه ای به بینی برای خارج کردن رطوبات بینی ( در بازار مدل چینی آن وجود دارد ) – استفاده از حمام سونای مرطوب، استفاده از بخارآب جوش، استفاده از بخار اسانس‌های معطر مانند بخور اکالیپتوس بسیار موثر و راه‌‌‌گشا است – حجامت یا زالواندازی سر و سینوس ها – بادکش سینوس ها

انفیه زدن به بینی ( این سنت قدیمی اجدادی ) چیست :

 انفیه یعنی گاه گاهی بینی را با پودر گیاهی مخصوص ((کندش ۲گرم +زنجبیل ۲ گرم + جندبیدستر ۲ گرم  )) با احتیاط کامل به بینی استشمام  کنی که این روش ، باعث بوجود آمدن عطسه ، تخلیه نزله ، تخلیه اخلاط گوناگون و متضاد از مغز ، تخلیه اخلاط متمرکز در بینی و سینوسهای خلطی و کثیف میگردد و  چنانچه نزله کسی از نوع گرم بوده باشد کشیدن آب ولرم به بینی اثرات درمانی مهمی برای پاکسازی سینوها و مغزها دارد و و اگر کسی آب معمولی را به بینی بکشد اثرات اصلاحی در مغز و دماغ دارند .

بخورها متناسب با ذوق و فرصت های شما مراحل متنوعی دارند:

* موادی که می توانید در مایع بخور استفاده کنید: بابونه(شیرازی یا گاوچشم)؛ تخم گشنیز( بهتر است آسیاب یا نیم کوب شود)؛ برگ اوکالیپتوس(تازه یا خشک فرقی نمی کند؛ فقط کمی خرد شود)؛ آویشن؛ اسطوخدوس و…

* مقداری آب را به همراه ماده بخور در ظرف مناسبی ریخته روی شعله کم گاز قرار دهید تا جوش بیاید. در این حال با فاصله مناسبی سر را روی بخار متصاعد شده بگیرید و از آن استنشاق هم بکنید. این کار را حداقل ده دقیقه انجام دهید تا کاملاً عرق کنید.

* در مواردی که تمایل ندارید روی شعله مستقیم بخور دهید پس از اینکه مایع بخور کاملاً

جوش آمد آن را روی زمین گذاشته و روی سر خود را با ملافه ای پوشانده سر را روی کاسه بخور بگیرید.

* این روش اگر چه قدیمی شده است؛ اما بسیار مؤثر و قوی است. در این روش، چند قطعه سنگ یا آجر را کاملاً داغ کرده داخل کاسه محتوی محلول بخور می اندازید تا بخار از آن متصاعد شود.

* روش بخور از راه دور و استنشاق مواد در حین کارکردن در محل آشپزخانه و محل کار .

* روش دیگر آن است که محلول یا ماده بخور را کم کم روی سنگ یا آجر داغ بریزید. البته توجه داشته باشید که سنگ ها، اغلب طاقت تغییرات دمایی زیاد را ندارند و ممکن است در این روش شکسته و قطعات جدا شده آنها به اطراف پرتاب شود؛ لذا توصیه می کنم برای این کار از آجر استفاده کنید.

* در صورتی که تمایل دارید از دستگاه بخور برای بخور دادن استفاده کنید باید داروی مورد نظر را در آب، جوشانده عصاره صاف شده آن را داخل دستگاه بریزید.

تذکّر مهم: پس از هر بخور، سر و صورت خود را با یک پارچه نخی ببندید و مواظب باشید تا خشک شدن کامل سر و صورت، هرگز در معرض باد کولر، پنکه یا هوای آزاد قرار نگیرد؛ وگرنه اثر معکوس حاصل خواهد شد.