آخرین مطلب

آرتروز شناسی بر مبنای طب سنتی

🔆💠🔅💠﷽💠🔅
🔴 آرتروز و انواع آن

✍️ بین مفاصل و استخوان‌ها همیشه مقداری بلغم باید وجود داشته باشد، این مایع مفصلی باید به اندازه کافی باشد تا استخوان‌ها به راحتی حرکت کرده و انعطاف داشته باشند.

🔹 اگر میزان این مایع کم باشد باعث خشکی بین مفاصل شده و هنگام حرکت استخوان‌ها صدا می‌دهند. این کاهش بلغم که بیشتر در گرم مزاج‌ها(صفراویها) مشاهده می‌شود، باعث ایجاد «آرتروز گرم» می‌شود.

🔸 روغن‌مالی با روغن بادام شیرین در موضع و استفاده از غذاهای رطوبت‌بخش و مصرف تخم‌های لعاب‌دار در آرتروز گرم مفید است. از مصرف غذاهای گرم و خشک و ادویه‌جات تند پرهیز شود.

🔹 افزایش بلغم و افزایش حجم این مایع بین مفاصل باعث «آرتروز سرد» می‌شود که فرد از درد مفاصل شکایت می‌کند. مصرف سردی ها و قرار گرفتن در محیط سرد و مرطوب خود باعث تشدید درد می‌شود.

🔸 در آرتروز سرد، ضمن توصیه به خوراک گرم متناسب با مزاج فرد و عدم مصرف غذاهای سرد وتر، استفاده از روغن‌های گرم نفوذکننده مثل سیاهدانه و بادام تلخ، راه ساده و پر اثر برای درمان درد است. (برای نفوذ پذیری بهتر روغن می‌توان مقداری اسانس نعناع به روغن اضافه کرد به ازای ۶۰ سی‌سی روغن ۱۴ قطره اسانس نعنا)

🔸 استفاده از کیسه نمک برای دفع بلغم از عمق بسیار کمک کننده است. (کیسه‌ای نخی که نمک طبیعی در آن باشد را کمی گرم نموده و ۳تا ۵ دقیقه در موضع درد استفاده شود)

☜【طب شیعه】

       🍏 @tebshia20🌿