آخرین مطلب

📚خوابیدن و خواب درطول روز و فرق چرت زدن با خواب در روزدرطب سنتی

📚خوابیدن و خواب درطول روز و فرق چرت زدن با خواب در روزدرطب سنتی

یکی از عادات غلط که مخرب است و موجب تشدید مشکلات زمینه‌ای می‌شود؛ خوابیدن در هنگام روز است! خواب روز با کاهش فعالیت مغزی، در هنگامی که با طلوع خورشید میل به کارکرد بهتری دارد و کاهش حس و حال فرد در گذر زمان همراه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با عوارض خواب روز، در ادامه این پست با ما همراه باشید.

۱ خواب از دیدگاه طب سنتی

۲ ویژگی‌های خواب خوب

۳ منظور از خواب روز چیست؟

۴ چرا خوابیدن در طی روز توصیه نمی‌شود؟

۴٫۱ و اما بشنوید از عوارض بعضاً جبران ناپذیر روزخوابی!

۵ روزخوابی را با چرت روز اشتباه نگیرید!

۵٫۱ تبصره

۵٫۲ نکته مهم:

۶ چرت زدن کوتاه و طولانی از منظر طب نوین

خواب از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی ایران خواب زمانی اتفاق می افتد که طبیعت حرارت بدن را بسمت داخل هدایت نموده و اثر آن بر روی رطوبات داخلی موجب ایجاد بخارات در بدن می شود. این بخارات با سست نمودن اعصاب موجب خواب می شود.

ویژگی‌های خواب خوب

خواب مناسب خوابی است که در ابتدای شب، پس از خالی شدن معده از غذا، بصورت عمیق و پیوسته، متغیر از ۶ تا ۸ ساعت بسته به شرایط فرد باشد.

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا موجب نفخ و و رؤیاهای ترسناک و خواب با شکم خالی موجب لاغری و ضعف ذهنی شود.

بهترین زمان خواب، هنگام تاریکی طبیعی یعنی شب است.

ارزش هر ساعت خواب از ۹ تا ۱۲ شب دو تا سه‌برابر خواب پس از نیمه‌شب است.

منظور از خواب روز چیست؟

خواب طول کشیده صبح ( تا ساعت ۱۰ و ۱۱)

خواب طولانی پس از ظهر (منظور چرت کوتاه نیست)

و در کل خوابیدن در ساعات نامناسب روز مانند هنگام غروب

چرا خوابیدن در طی روز توصیه نمی‌شود؟

خوابیدن در طول روز به ویژه هنگام غروب و در فصل سرد پاییز، سردی و تری بدن را افزایش داده و عوارض زیر را به دنبال دارد:

سستی و کسالت

نزله (خلط پشت حلق)

بوی بد دهان

کاهش حافظه و تمرکز

کاهش اشتها

تیره شدن رنگ پوست

بزرگی طحال

سردرد و سرگیجه (به ویژه سردردهای جلوی سر و پیشانی).

⛔️بیش‌ترین ضرر خواب روز متوجه سردمزاجان و تر مزاجان ( بلغمی ها و سوداوی ها) است.
و اما بشنوید از عوارض بعضاً جبران ناپذیر روزخوابی!

ضعف ایمنی و رخداد بیشتر بیماری‌ها و فعال شدن آنچه می‌تواند مخفی بماند با مزمن شدن روزخوابی، عارضه‌ای دیگر است.

کاهش تأثیر درمان

افزایش بروز بیماری قلبی و عروقی

کاهش کنترل قند خون و افزایش بروز دیابت

و رخداد چاقی مفرط

از دیگر عوارض جبران ناپذیر روزخوابی است.
به خودتان که می‌آیید بانویی یا مردی ۴۰ ساله هستید با چاقی، دیابت، زانودرد و پوستی شل و خسته، چنانکه در ۲۰ سالگی سینه سپر کرده‌اید و فریاد برآورده‌اید که من آدم شب هستم و روزخوابی من دلالت بر تیپ شخصیتی من است!!! چه جمله نامربوطی! آدم شب یعنی چه!
همین امروز شروع کنید خودتان و دلبندتان را از این عادت مخرب دور کنید!
یعنی شب به موقع بخوابید و صبح زود بلند شوید و در صورت نیاز یک چرت کوتاه مدت بعدازظهر داشته باشید نه این که دو و سه شب بخوابید و صبح با کسالت ساعت ۱۰ و ۱۱ برخیزید و مجدد نزدیک غروب یک الی دو ساعت بخوابید!
طبیعی است هر چه در خانواده بیماری‌های ژنتیکی بیشتری وجود داشته، شما از این عادت بیشتر متضرر می‌شوید، یعنی اگر چربی خون ارثی، افزایش قند ارثی، بیماری رحمی ارثی و … دارید بیشتر حواستان را جمع خواب خوب و به موقع شبانه کنید، و دیرخوابی و شب خوابی شب را با خواب روز جبران ننمایید
روزخوابی را با چرت روز اشتباه نگیرید!

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در طول روز چرت می‌زنند. زیرا در نتیجه اختلال خواب یا فعالیت زیاد، دچار کم‌خوابی می‌شوند. اما متاسفانه گاهی افراد در چرت بعدازظهر افراط می‌کنند و چرت کوتاه روز را به خواب یکساعت به بالا روز تبدیل می‌کنند.

تبصره

افراد بزرگسال سالمی که مزاج گرم و خشک دارند و کسانی که در طول روز فعالیت فکری و جسمی سنگین داشته‌اند و احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنند می‎‌توانند چرت کوتاه روزانه داشته باشند.
البته به شرطها و شروط‌ها:
افراد فوق در صورت نیاز به خواب روز برای تامین انرژی این نکات را فراموش نکنند:

چرت کوتاه مدت داشته باشند.

بیشتر از نیم ساعت نخوابند.

پیش‌از اذان ظهر تا اذان ظهر یعنی قبل از صرف نهار استراحت کنند.

بعد غذا و با شکم پر نخوابند.

خیلی گرسنه و با شکم خالی نخوابند.

قبل از خوابیدن مایعات ننوشند.

نکته مهم:

افرادی چون پرستاران و پرسنلی که مجبور به کار در شیفت شب هستند و چاره‌ای جزء جبران بی‌خوابی شب در طی روز را ندارند، سعی کنند در روزهای تعطیل و روزهای غیرشیفت به موقع و ببین ۷ تا ۸ ساعت را حتماً بخوابند و به سایر اصول حفظ سلامتی و سبک زندگی سالم بیشتر از گذش

ته توجه کنند، مثلاً داشتن تغذیه سالم و مناسب مزاج و شرایط بدنی، داشتن تحرک و انجام ورزش، عدم داشتن یبوست، رفتن به طبیعت و گوش سپردن به صدای طبیعت و بهره‌مندی از هوای سالم و …
البته نوزادان استثنا هستند و به میزان خواب بیشتری احتیاج دارند و ممکن است در طول روز هم بخوابند! اما به هنگام بزرگ شدن فرزندتان، مراقب عادات غلط دیرخوابی و شی نخوابی و جبران آن با خواب روز باشید!

چرت زدن کوتاه و طولانی از منظر طب نوین

چرت زدن در بعد از ظهر بیداری را بازیابی می‌کند و عملکرد و یادگیری را ارتقا می‌دهد. چندین محقق نشان داده اند که چرت زدن به مدت ۱۰ دقیقه باعث بهبود عملکرد می‌شود.
چرت های کمتر از ۳۰ دقیقه فواید متعددی دارند، در حالی که چرت‌های طولانی‌تر با کاهش بهره وری و اینرسی خواب همراه است. مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر نشان می‌دهد که چرت‌های مکرر و طولانی‌تر ممکن است منجر به اثرات نامطلوب درازمدت سلامتی شود.
حتی خواب شبانه کافی و کاهش چرت زدن و خوابیدن در روز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک کمک کند.

منبع
دکتر الهام اختری
دکتر ملیحه شفیعی

https://tabaye.ir/do-not-sleep-during-the-day/