آخرین مطلب

لباس پنبه ای و خاصیتش بر مبنای طب سنتی

🔴 خواص #لباس_پنبه‌ای

♻️امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: لباس پنبه‌ای(#نخی) بپوشید، زیرا لباس نخی، لباس پیامبر(ص) بوده و نیز لباسی است که ما از آن استفاده می‌کنیم.

📚منبع:کافی، ج ۶، ص ۴۴۶

👕 ویژگی‌های پنبه👇

۱. ضد افسردگی
۲. از بین برنده عرق و بوی بد بدن
۳. آرام بخش و کنترل کننده رعشه
۴. چاق کننده
۵. پیشگیری و درمان عفونت زنان
۶. پیشگیری و درمان کیست ها بویژه رحم
۷. کمک در درمان انزال زودرس
۸. کمک در درمان نازایی
۹. پیشگیری و درمان ورم بیضه
۱۰. ترمیم کننده زخم‎ها
۱۱. پیشگیری و درمان لک و پیس
۱۲. پیشگیری و کمک درمان زگیل
۱۳. ضد حساسیت و آلرژی
۱۴. بهترین پانسمان سوختیگها و زخمها
۱۵. رفع کننده تنگی نفس
۱۶. رافع خستگی

💠عضویت در کانال نسخه های مجرب اساتید👇👇👇

لینک کانال
@noskhesonati
نشر دهید.

📚📚لباس با الیاف پلاستیکی نخرید!

دکتر محسن ناصری متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه شهید بهشتی معتقد است لباس های تهیه شده از الیاف پلاستیکی موجب ایجاد الکتریسیته در بدن می شوند و تحریک پوست و بدن را به دنبال دارند، بعضی از سر درد های زنان به علت استفاده از روسری های نایلونی است و تعویض آن با روسری‌های کتانی یا پنبه‌ای موجب بهبود سردرد می‌شود.

بسیاری از افراد از نشانه های نامنظم و مبهم مانند تهوع، سردرد، جوش و تاول، کهیر یا سوزش پوست رنج می برند، یک عامل اساسی برای این علائم در افراد حساس ممکن است که در واکنش به لباس هایی که پوشیده اند باشد. مواد مصنوعی مانند اکریلیک، نایلون، پلی استر و مواد شیمیایی پلاستیکی بکار رفته در لباس ها گرما ساز است و مشکلات پوستی ایجاد می کند.

ماده افزودنی تفلون، در حال حاضر به طور فزاینده ای در پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی بکار می رود تا دوام، مقاومت در برابر لکه، و مقاومت در برابر چین و چروک پارچه افزایش یابد. این ماده تهدیدی جدی برای پوست است.

نگرانی جدی پژوهشگران در مورد اثرات این مواد سمی بر سلامت انسان است. چرا که این مواد بکار رفته در تولیدات جدید باعث آسیب کبد و کلیه در حیوانات آزمایشگاهی، احتمالا مسائل مربوط به باروری و خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد.

بهترین جنس برای لباس

بهترین جنس برای لباس سالم ، پنبه (نخ) و ابریشم است و بعد از آن کتان. لباس ها با جنس مو و کرک در اولویت بعدی قرار می گیرند. اما در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد لباس هایی که در فروشگاه ها یافت می شود از جنس الیاف مصنوعی، پلی استر و ریون است.
این الیاف ضررهای سنگین جسمی و روحی به افراد وارد می کند. چرا که پوست از طریق منافذ ریزش از لباس تغذیه می‌کند. الیاف مصنوعی که از مواد نفتی و پلاستیکی تهیه شدند همگی رنگ شیمیایی دارند و به مرور عوارضی از جمله افزایش سودا، حساسیت پوستی، تشدید عفونت و اگزمای پوستی، سردی جنسی و عاطفی، اعتیاد و پرخاش به همراه دارد.

خواص انواع پارچه

خوب است لباس‌ها، به‌خصوص لباس‌هایی که با بدن تماس مستقیم دارند، از جنس پنبه یا کتان باشند. پوشش سر به‌خصوص در هوای سرد در محافظت از مغز مفید است و حافظه را افزایش می‌دهد و بعضی از سردردهای سرد را درمان می‌کند. در ادامه خواص انواع لباس را با هم مرور می کنیم:

خواص پارچه پنبه ای (نخی): پارچه‌هایی که از الیاف پنبه تهیه می‌شوند هادی و سرایت‌دهنده حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل می‌کنند، در نتیجه خنک هستند و عایق حرارتی خوبی نیز می‌باشند و تهویه بدن با این پارچه‌ها بهتر صورت می‌گیرد. این پارچه‌ها در برابر ساییدگی مقاوم هستند و به‌راحتی لکه‌گیری و شستشو می‌شوند. در سراسر جهان برای پانسمان سوختگی‌ها و زخم‌ها از پارچه‌های پنبه‌ای خالص استفاده می‌شود؛ زیرا این پارچه‌ها با خواص منحصربه‌فرد خود موجب بهبود سریع‌تر زخم می‌شوند و هیچ گزارشی راجع به حساسیت پوست در برابر منسوجات پنبه‌ای داده نشده است. الیاف پنبه چون بیشترین سنخیت را با بدن انسان دارند، بیشترین هماهنگی را با بدن انسان دارا می‌باشند.

خواص پارچه کتان: این پارچه‌ها دارای سطحی صاف و درخشنده‌اند و زودتر از پنبه تمیز می‌شوند؛ لذا در مصر باستان به‌عنوان سمبل خلوص و پاکی شناخته می‌شدند. جاذب خوبی برای آب هستند و جذب‌کننده عرق بوده و با خیس‌شدن باعث خنک‌شدن می‌شوند. چنانچه لباس زیر انسان در چهار فصل از پارچه کتان باشد، پوست بدن نرم و لطیف نگه داشته می‌شوند و مانع لاغری غیرطبیعی نیز می‌شود. باتوجه به صاف‌بودن سطح ظاهری الیاف کتان، این پارچه نسبت به کثافات و باکتری‌ها حساس می‌باشد و از این خاصیت کتان استفاده بهداشتی می‌گردد و معمولاً برای تهیه روپوش پزشکان و دستمال جیبی از کتان استفاده می‌شود.

خواص پارچه های پشمی: پشم، الیافی حیوانی است که از پروتئین مخصوصی به نام کراتین تشکیل شده است. از خواص فیزیکی پشم می‌توان به خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری، نازکی و ظرافت، درخشندگی و شفافیت، استحکام، جذب رطوبت و گرما و الکتریسیته اشاره کرد. پارچه‌های پشمی به‌علت ذخیره‌شدن هوا در بین الیاف آنها، عایق می‌باشند و از دفع و انتقال حرارت و بار الکتریکی بدن به خارج جلوگیری می‌کنند. به‌واسطه عایق‌بودن، لایه گرم اطراف بدن را ثابت نگه می‌دارند و موجب گرم‌نگه‌داشتن بدن می‌شوند و چون خاصیت رطوبت‌پذیری دارند و دارای خلل و فرج می‌باشند عرق بدن را جذب کرده و آن را به آرامی تبخیر می‌کنند و بدین طریق حرارت بدن را در خود نگه می‌دارند.

خواص پارچه ابریشم: پارچه‌های ابریشمی نیز از جمله الیاف حیوانی است. این پارچه‌ها زیبا و لطیف هستند و همانند پشم قدرت زیادی در جذب آب دارند و قلیایی‌های ضعیف مانند صابون و آمونیاک اثر بسیار ناچیز بر روی آن می‌گذارند. این الیاف هادی حرارت نیست و حرارت را در خود نگه می‌دارد. این پارچه‌ها نقش عایق را بازی می‌کنند و از دفع و انتقال بار الکتریکی بدن به خارج جلوگیری می‌کنند و طبعاً اثرات مضری نسبت به وضع مزاجی فعال و حساس مردان به‌دنبال دارند؛ زیرا به‌طور طبیعی سوخت‌وساز در بدن مردان بیشتر است و نباید با عوامل محرک دیگری تحریک شود و شاید به‌همین علت شارع مقدس پوشیدن لباس حریر را برای مردان حرام اعلام فرموده است.

مزاج انواع جنس لباس

لباس‌های پنبه‌ای و کتانی، سرد و لباس‌های پشمى و پوستی، مزاج گرم دارند. لباس حریر خیلی گرم است و پوشیدن آن برای زنان بهتر است ولی برای مردان صحیح نیست، زیرا موجب تحریک بیش از اندازه و عصبانیت می‌شود. در این رابطه برای اینکه لباس سالم بپوشیم باید مزاج خود را بشناسیم. برای تشخیص مزاج کافی است به تست مزاج شناسی طبایع مراجعه کنید.

لباس چه رنگی بپوشیم؟

در این رابطه یک مقاله کامل قبلا تهیه شده و می توانید از اینجا (لباس هایی به رنگ مزاج خود انتخاب کنید) آن را مشاهده کنید. اما در کل رنگ سفید، بهترین رنگ برای لباس و رنگ‌های قرمز و زرد گرم هستند و انرژی را افزایش می‌دهند؛ رنگ‌های آبی، سبز و خاکی، سرد و آرام‌بخش هستند
بهترین جنس برای لباس زیر بانوان

برای تهیه لباس سالم باید از پوشش‌های گرم مانند «پشم و کرک و ابریشم» استفاده کرد. با توجه به اینکه قیمت ابریشم گران است و انسان نمی‌تواند همۀ پوشش‌هایش را از ابریشم تهیه کند، پیشنهاد می‌شود بانوان برای لباس سالم زیر از ابریشم استفاده کنند؛ که اگر کهنه هم بشود می‌شود چند سال استفاده کرد. همچنین بانوان باید برای اندام پا، سر، شانه، کمر، مچ دست و مچ پا از پوشش گرم استفاده کنند.

لباس سالم برای کودکان

لباس کودک بر سلامت، شخصیت و آراستگی ظاهر وی تاثیر دارد. حکمای طب ایرانی توصیه نموده اند لباس سالم کودکان نرم، گشاد، کم حرارت و با جذب رطوبت بالا باشد و به گونه ای باشد که جریان هوا به خوبی از آن عبور کند. در انتخاب لباس کودکانمان به ویژه کودکانی که از ناراحتی های پوستی مانند خشکی و خارش شکایت دارند دقت کنیم. شلوارهای چسبان و تنگ، پارچه های کلفت و مواد دار، رنگ های تیره مناسب پوشش کودکان نیست.

عوارض پوشیدن لباس تنگ

یکی از عوارض پوشیدن لباس تنگ و چسبان افزایش تعریق و بوی بد بدن می‌باشد. لباس‌های تنگ موجب ایجاد بوی نامطبوع در نواحی تناسلی، زیر بغل و پاها می‌شوند. الیاف مصنوعی لباس‌های پلاستیکی این بوی نامطبوع را تشدید می‌کنند و زمینه‌ساز رشد باکتری‌ها هستند.
عامل اصلی کمبود اسپرم در آقایان، شلوار تنگ و لباس زیر تنگ است. طبق تحقیقات، تعداد اسپرم مردانی که لباس زیر نسبتاً گشاد و آزاد می‌پوشند خیلی بیشتر از کسانی است که لباس زیر و شلوار تنگ می‌پوشند و به همین دلیل میزان باروری آنان بیشتر خواهد بود.
به طور کلی پوشیدن لباس تنگ ۱۰ ضرر اساسی را به همراه دارد:

اختلال در جریان خون

تشدید واریس

تشدید سلولیت

تنفس ناقص

کمردرد

اختلال در هضم غذا

عفونت تناسلی

اختلالات مردانه

مشکلات پوستی

افزایش تعریق

با تشکر از دکتر محسن ناصری و دکتر ارمغان سادات کیهانمهر

https://tabaye.ir/healthy-clothes/