آخرین مطلب

طرز تهیه نان

بسم الله الرحمن الرحیم

طرز تهیه نان با مایه خمیر ( خمیر ترش ) :

مقداری آرد را با آب و کمی نمک خمیر کنید و در یک مشما بپیچید و جای گرم قرار دهید بعد از ۲ _ ۱۰ روز خمیر ترش تشکیل می شود .

برای تازه نگه داشتن خمیر در این مدت می توان با آب کمی رطوبت به آن داد.

خمیر ترش بوجود آمده را به خمیر نان اضافه کنید .

روی ظرف خمیر را بپوشانید و در جای گرم چند ساعتی استراحت دهید .

در زمان استراحت حجم خمیر دو برابر می شود .

خمیر آماده برای پخت نان است .

مقداری از این خمیر را در یک مشما بپیچید و در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا برای نانوایی بعدی به عنوان مایه خمیر ( خمیرترش) به کار برید .

مایه خمیر را می توان خشک کرد و به صورت پودر شده در ظرف شیشه ای نگهداری کرد.

دو ساعت قبل از طبخ نان کمی آب به پودر مایه خمیر اضافه کنید در جای گرم قرار دهید تا مخمرها شروع به رشد کنند و بعد برای طبخ نان به ظرف آرد اضافه کنید و بقیه مراحل ( زمان استراحت ….) را طبق روش فوق ادامه دهید .

آرد به طور طبیعی حاوی انواع مخمر و باکتری است زمانی که با آب ترکیب می شود ، اگر زمان لازم ( ۲ _ ۱۰ روز ) به آن داده شود ، در دمای آشپزخانه ( ۲۵ درجه ) مخمرها شروع به تخمیر نشاسته موجود در آرد کرده و طعم ترش خوشایندی به آن می دهند که به آن خمیر ترش می گویند .

فواید خمیر ترش :

۱ . نرم شدن نان
۲ . پیشگیری از کپک زدن نان
۳ . افزایش ماندگاری نان
۴ . کمک به هضم و جذب بهتر مواد غذایی
۵ . پیشگیری از کم خونی
۶ . بهبود سلامت گوارش و کبد
۷ . و…‌

نان صد در صد جوانه و سبوس ارگانیک( بدون آرد کامل ) نیازی به خمیر ترش ندارد و به تنهایی تمام مزایای خمیر ترش را به بهترین شکل دارد .

نان با آرد کامل سالم است ولی زیاده روی درآن به دلیل داشتن کالری بالا ( دریافت کالری بیش از حد نیاز روزانه سبب چاقی ، افزایش کلسترول ، کبد چرب ، دیابت ، سرطان و…… ) مفید نیست .

با افزایش در صد سبوس ارگانیک و همچنین به کاربردن پودر جوانه ( به خصوص جوانه ارزن ) در آن می توان از میزان کالری آن کم کرد و درصد سلامت آن را بهبود بخشید .

اگر مراحل رشد و نمو جوانه به اندازه کافی نباشد در واقع پودر جوانه همان آرد کامل خواهد بود و برای طبخ نان نیاز به خمیر ترش دارد.

از مصرف مایه خمیر فوری به دلیل داشتن مضرّات فراوان ( اختلال در کار کبد ، ایجاد معده سرد ، کم خونی ، ناباروری و….) بپرهیزید.

الحمدلله علی ما هدانا

استاد خانم کیوانی

///////////////////

👈آیا میدانید❓

✅نانهای تیره ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان های سفید و روشن دارند؟

❇️نان های تیره(حاوی سبوس بیشتر)

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
نشردهید