آخرین مطلب

دیابت ( خون و قند خون )و دیابت حاملگی را مفصل با نگاهی به طب سنتی مدیریت پیشگیری کنیم

سوال :

دیابت نتیجه ( شیرینی زیاد خوردن + ترشی زیاد خوردن + شوری زیاد خوردن ) است

دیابت و قند خون با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم

بیماریهای:قندخون(دیابت نوع۱و۲)،درمان دیابت حاملگی

بیان نظریّۀ استادعلّامه آیت ا… سیدحسن ضیائی دردرمان آنها:

?مواردیکه بایدپرهیزشود:

۱- اسانسهای شیمیایی وموادقندی شیمیایی نخورید.

۲- نان سفید ،کیک وبیسکویت سفید،نان ساندویچی،برنج سفیدنخورید(لذانان بایدتنوری وبرشته وبه همراه سبوسش باشد؛برنج وماکارانی وکوکوسیب زمینی رانیزبایدباشلتوک پودرشده بخورید)

۳- خرمانخورید(اگرکسی قندخونش از۲۰۰بالاترنیست،میتوانددر۲۴ساعت۲تا۳عددخرمابخورد)

۴- موز نخورید (ازمیان میوه ها،موزقندوچربی اش بسیاربالااست)

۵- کمترازسه روزشخص بیمار،باهمسرحلالش مجامعت نکند.

۶- شخص مبتلابه گناه کبیره استمناء(درپسرا ن)واستشهاء(دردختران)نباشد.

۷- ازپرخوری وکم تحرکی اجتناب کنید.

۸- به پلاستیک دست نزنید و درظروف پلاستیکی غذاوآشامیدنی نخورید.

✅تذکّر: بعدازپرهیزصحیح یاهمزمان باآن،بایستی اقدام به کاهش قندخون کرد لذا باید نگاه به سنّ بیمارو نوع مزاج و مقدار قندخون کرد و سپس به موارد ذیل عمل کرد (چندین موردازمواردذیل راعمل فرماییدکافی است،لازم نیست به همه مواردکاهش قندخون عمل کنید)

مواردذیل مصرف شود:

۱- گُل تلگرافی

۲- پیازخام یک عددمتوسط در۲۴ساعت،یاجوشاندۀ پیازگیاه سیر

۳- ترشی سیب زمینی

۴- سیرخام

۵- میوه لوبیا(پیله)وپوست دانۀلوبیا

۶- گلابی،گیلاس،زردک(هویج رسمی=هویج زرد)

۷- پیازچه

۸- موسیر

۹- تره فرنگی

۱۰- شلغم

۱۱- توت،مخصوصاًتوت خشک،توت فرنگی،تمشک

۱۲- میوۀقره قاط زرد(قره قاط سیاه که برای بیمارهای چشمی هم مفیداست)برگ آن نیزکاهش قندمی آورد.

۱۳- تُرب

۱۴- خیاربوته ای تازه(مغزآن به همراه تلخهآن)وتخم خیار

۱۵- انگورتُرش

۱۶- دمکردۀ تمام گیاه قنطریون صغیر

۱۷- غاسول(ریشۀ صابونی)درآب خیسانده سپس بجوشانید

۱۸- درسردمزاجان دمکردۀ برگ گردو(هربار۷گرم ازبرگ)وچهارپَرِوسط مغزگردوبرای کاهش قندخون مفیداست وخوردن مغزگردوبرای دیابتی مضرنیست

۱۹- صبح ناشتاسرکۀچغندر

۲۰- عصارۀ ترتیزک یاشاهی آبی

۲۱- جُوسیاه

۲۲- خوردن پودرهستۀ خرمایک قاشق مربّاخوری

۲۳- بهترین کاهش دهندۀ قندخون روزۀشرعی گرفتن است

۲۴- سبزی شنبلیله وتخم آن

۲۵- زیتون خوراکی سفت وشفّاف

۲۶- دوعددبادام تلخ

۲۷- گزنه یکی ازبهترین داروهای کاهش قندخون است

۲۸- خوردن یک عددسیب ضرری برای دیابتی نداردبلکه مفرّح قلب است وهمچنین ترشی سیب

۲۹- دمکردۀ برگ شاه توت

۳۰- دمکردۀ برگ آرتی شو

۳۱- دمکردۀ برگ اکالییپتوس روزی نصف استکان وبُخورآن

۳۲- دمکردۀ برگ گیاه باباآدم

۳۳- ریشه وبرگ وگل کاسنی

۳۴- جوشاندۀ یک برگ شاخ بُزی

۳۵- مریم گُلی

۳۶- علف هفت بند

۳۷- کنگرِفرنگی(حتّی دردیابتی که نارسایی کبدی دارد)

۳۸- گل قاصد

۳۹- جوشاندۀ مخلوط برگ سیاهداربابرگ تمشک

۴۰- مَنّ=شَحمَه الارض=قارچ خوراکی بیابانی=دُنبلان کوهی

۴۱- درسردمزاجان دمکردهگل کلپوره وبرگ آن وخوردن عرق کلپوره(بدون اسانس)

۴۲- پیاده روی روزی۳۰دقیقه تا۱ساعت

۴۳- عنّاب+آلوبخارا+تمرهندی بدون نمک+آلوچه،ازهرکدام نیم کیلو،در۲کیلوآب خیسانده شودو دانه های آنهارابیرون بریزیدسپس باهم مخلوط کرده،برای کاهش قندخون گرم مزاجان بسیارمفید است(سه فائدۀ دیگرهم داردماننددرمان یبوست ورقیق کنندۀ خون وضّدلختۀ خون)

۴۴- کاهو(بدون سس)

۴۵- روزی یک عددکدومسمّی

۴۶- جوشاندۀ میوۀ آمله

۴۷- کرفس خام

۴۸- درسردمزاجان سبزی خرفه بهترجواب می دهد.

 ✅درمان دیابت حاملگی

۱- خورشت بامیه

۲- آلوبخارا

۳- آلوچه

۴- تمرهندی

۵- زغال أخته

۶- درآخرحامگی روزی نیم ساعت راه بروید

?توجه:قندهای شیمیایی،نوشابه،موزنخورید.

گردآوری استاد علی مهربانی

?

دیابت ( قند خون ) و تجربه موفق

عرق بوقناق رؤزی یک لیوان

گیاه کلپوره ( یا مریم نخودی – مزاج گرم و خشک ) اگر روزی یک قاشق چایخوری مثل چای دمنوش کرده و میل نمایید قطعا قند خون کاهش می یابد

سایر خواص کلپوره :؛ نوشیدن دمنوش کلپوره به اندازه یک قاشق چایخوری ٬ برای رفع بیماری کبد + شکم چاق + ضعف معده + شاش بند+ درد دل+ ایجاد خون مفید و رقیق + دفع یبوست + ضد عفونی آفت دهان + مالیدن به پستان برای زخم مادر شیرده +دفع نزله ها موثر است

 پیشنهاد دوم اگر روزی سی گرم کلپوره را دمنوش کنید و پایتان را در داخل اب ان بگذارید بشدت در کاهش قند موثر است

بلی عرق انهم مفید است فقط زیاده روی در مصرف نشود روزی نصف استکان

???

*علل بوجود آمدن قند خون

*اولین بار بقراط دیابت را در طب سنتی تحت عنوان دیابتوس مطرح کرده که به دو نوع گرم و سرد تقسیم بندی شده اند که گرمش به دیابت تیپ ۱ امروزی و سردش به تیپ ۲ امروزی نزدیک تر است .

*قند خون از نظر طب سنتی: نتیجه حضور خلط های غلیظ صفرا ،سودا و بلغم درخون است .

*افراط در خوردن غذاهای متضاد ( شوری مفرط + یا شیرینی مفرط  + یا ترشی مفرط ) باعث پیری زودرس ، دیابت و فشارخون اشخاص میگردد .

* تشنگی مفرط –  گرسنگی مفرط –  ادرار زیاد و مکرر –  زخم یا خونریزی که دیر بهبود می‌یابد –  پوست خشک و خارش‌دار – کاهش وزن بدون دلیل – – دید تار که روز تا روز متفاوت است – خواب آلودگی و خستگی غیرمعمول – خواب رفتن و سوزن ‌سوزن شدن دست و پا –  عفونت مکرر قارچی در پوست، لثه‌ها و دستگاه تناسلی زنانه .

راههای تشخیص قند خون :

 *اگر ۲ بار قند خون ناشتای شما بالاتر از ۱۲۶ باشد تشخیص دیابت قطعی است. اگر ۲ بار قند خون غیر ناشتای شما بالاتر از ۲۰۰ باشد باز دیابت قطعی است. اگر قند کمتر از ۱۰۰ باشد شما دیابت ندارید و اگر بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد احتمال دیابت در شما بالاست و شما باید تست تحمل گلوکز بشوید.

*اگر چند قاشق آبغوره بدون نمک خورده و آب بزاق جاری شد نشانه قند خون است .

*علائم دیگر: خستگی غیرعادی و فزاینده در طول زمان، مشکلات بینایی خفیف، تشنگی و دفع ادرار بیش از حد معمول، عفونت‌های مکرر، طولانی شدن دوره التیام زخم‌ها، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا پا – تشنج – اغما (ممکن‌ است‌ نشان‌دهنده‌ پایین‌ افتادن‌ قندخون‌ باشند). بلافاصله‌ کمک‌ بخواهید – بی‌حسی – یا درد در پاها یا دست‌ها ـ عفونتی‌ که‌ در عرض‌ ۳ روز خوب‌ نشود – ـ درد قفسه‌ سینه‌ ـ بدتر شدن‌ علایم‌ اولیه‌ علی‌رغم‌ پایبندی‌ به‌ درمان

 *آسیب رسانی تدریجی قند خون در بدن عبارتند از :

افزایش قند خون در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ، نارسایی کلیوی و نابینایی را افزایش دهد.

 انواع دیابتها

*دیابت نوع ۱: بیشتر در سنین کودکی رخ می دهد و بیماران در زمان تشخیص معمولاً لاغر، تشنه، پرادرار و یا دارای کاهش وزن شدید هستند. در این گروه، پانکراس (لوزالمعده) اصلاً انسولین ترشّح نمی کند یا اینکه مقدار بسیار کمی ترشح می کند، و افراد نیازمند دریافت انسولین خارجی هستند.

* دیابت نوع ۲: بیش از ۹۰% مبتلایان به دیابت را شامل می شود و معمولاً قبل از تشخیص، یک دوره طولانی چاقی و بی تحرّکی وجود داشته است. اختلال اصلی در این نوع دیابت، مقاومت انسولینی یا جواب ندادن سلّول ها به انسولین می باشد. به همین علّت، در اوایل بیماری ممکن است انسولین بیمار حتّی از حدّ طبیعی هم بالاتر باشد. البته اگر این افراد سبک زندگی خود را اصلاح نکنند، احتمال دارد بیماری آنقدر پیشرفت کند که نیازمند به تزریق انسولین خارجی شوند.

* دیابت بارداری: ۷% کل زنان باردار را درگیر می کند و اضافه وزن داشتن پیش از بارداری، افزایش وزن زیاد حین بارداری و بی تحرّکی از عوامل خطر آن است. معمولاً (در ۹۰% موارد) بعد از بارداری بهبود یافته و البته احتمال بروز دیابت نوع ۲ در این افراد در آینده بیشتر است.

درمان هفتاد بیماری براساس دیدگاه معصومین ع :

* پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : سیر ( مزاجش گرم و خشک ) بخورید که در آن شفای هفتاد بیماری است .

* امام صادق علیه السلام فرمودند :کاهو (سرد و خشک) بخورید که خون را تصفیه می کند .

راهکارهای درمان گیاهی از منظر طب سنتی :

 مثال دیابت سرد: ۱- سرکه انگبین روزی یک لیوان (۲ واحد عسل + ۲ واحد عرق نعنا + ۲واحد آب + ۱ واحد سرکه طبیعی بجوشد تا بقوام آید) ۲- استفاده از کپسول هایی که از کدوی حنضل تهیه می شود  ۳- استفاده از جوشانده های گرم مانند: گزنه و …

 مثال دیابت گرم: ۱- ترکیبات ترش مزه مانند: جوشانده زرشک، آب انار ترش و … ۲- میوه بِه را داخل سرکه طبیعی (حتماً‌طبیعی باشد) بپزید، هر ۱۲ ساعت یک قاشق مرباخوری الی غذاخوری مصرف شود (بسته به میزان قند خون) ۳- حجامت.

* از نظر طب سنتی خوردن سیر  ( گرم و خشک ) پایین آورنده چربی خون بوده و فشار خون را با اتساع عروق پایین می آورد و نیز قند خون را میکاهد .( خوردن سیر مضر گرم مزاجهاست و باید آنرا بصورت پخته یا پرورده مصرف کنید .)

*از نظر طب سنتی خوردن برگ تازه کاهو (سرد و خشک) خون ساز و مصفای خون و حدت خون را کاهش می دهد و قند خون را می کاهد . ( زیادی مصرف کاهو در سرد مزاجها باعث فراموشی ، ضعف قوه باء ، ضعف حافظه و ضعف دید چشم می شود .)

* زنجبیل ( گرم و خشک ) : خوردن زنجبیل چربی خون را می کاهد و فشار خون را نقصان می دهد . ( زیاد خوردن زنجبیل مضر حلق است و باید آنرا با عسل خورد .)

* کنگر فرنگی ( گرم ) : خوردن ریشه تازه کنگر فرنگی جریان خون را سریع ، خون را تصفیه و رافع کم خونی است  . نوشیدن دم کرده کنگر فرنگی مخصوصا” ریشه و برگ آن ، کلسترول خون و قند خون و اوره ادرار را پایین می آورد .

* گزنه ( گرم و خشک ) : بیست گرم برگ گزنه را در دویست گرم آب بجوشانید و سه تا چهار با در روز میل نمائید قند خون را کاهش می دهد و یا خوردن دم کرده رقیق گزنه ، فشار خون را کاهش می دهد.  .( در مصرف خوراکی آن باید احتیاط شود و زیاد خوردن آن برای کلیه و روده مضر است و باید آن را با صمغ عربی خورد .)

* قهوه ( سرد و خشک ) : نوشیدن دم کرده قهوه ، کاهنده فشار خون است .  ( خوردن قهوه بیش از حد معمول مضر قلب و عصب است ) . برای رفع مضرات قهوه برای قلب باید آنرا با زعفران دم کرده و نوشید .

* کنجد ( گرم و تر ) : خوردن کنجد کاهنده فشار خون است .( کنجد دیر هضم است ودر معده می ماند و برای رفع این مشکل بایستی با عسل و شکر خورده شود .)

* شنبلیله ( گرم و خشک ) : اگر تخم شنبلیله را کمی برشته کرده و نیم کوب کرده و بجوشانید مقداری کف همراه با چربی روی سطح آب ایجاد می شود کف و چربی را صاف کنید و این جوشانده را بنوشید که فشار خون را تنظیم کرده و قند خون را کاهش می دهد . شنبلیله را بروی نان برشته بریزد و بخورد.

* مریم گلی ( گرم و کمی خشک ) : اگر ده گرم شاخ و برگ مریم گلی را در صد گرم سرکه بجوشانید و بخورید قند خون را بسرعت پایین می آورد .

* لوبیا(معتدل):خوردن انواع لوبیاوآب پخته آن قطعا”درکاهش قندخون موثراست . ( خوردن لوبیا بسیار نفاخ است و تولید اخلاط می کند و باید آن را با دارچین یا خردل ( سفید و یا زرد ) خورد و نیز خوردن لوبیا برای افراد مسن و کسانی که دستگاه گوارش و هاضمه ضعیف دارند باعث ایجاد خواب های آشفته می شود . )

* یونجه ( گرم و تر ) : نوشیدن عرق یونجه کاهنده قند خون است . ( خوردن یونجه بسیار نفاخ و کمی سمی است و بایستی با نبات خورده شود .)

* کلپوره ( مریم نخودی – گرم  و خشک ) : نوشیدن دم کرده کلپوره مخصوصا” گل آن به سرعت قند خون را پایین می آورد  و مولد خون تازه و صالح است .

* گلنار فارسی ( سرد – خشک ) : نوشیدن دم کرده گلنار فارسی کاهنده قند خون است .

* گردو ( گرم و خشک ) : استخوانهای چوبی بین مغز گردو را نرم بسایید و هر روز پنج گرم از آن را بخورید قند خون را کاهش میدهد. . ( برای رفع مضرات گرمی گردو باید همراه با گردو ، انار ترش ، رب انار و یا سکنجبین خورد ) .

* شلغم ( گرم و تر ) : اگر روزی صد گرم آب شلغم خام را بخورید قند خون را قطعا” کاهش می دهد.

*غوره ( سرد و تر ) : اگر ۴۰ روز صبح بعد از صبحانه مختصر ۳۰ گرم آبغوره بنوشید مرض قند درمان میشود .

*اوکالیپتوس ( گرم و خشک ):برگ اوکالیپتوس را جوشانده و بنوشید برای مرض قند مفید است .

* علف هفت بند ( معتدل ) : پنجاه گرم ریشه علف هفت بند را بجوشانید و آب آنرا بنوشید قند خون را کاهش می دهد .

* قره قاط ( سرد و خشک ) : نوشیدن آرام و اندکی از دم کرده برگ و میوه قره قاط رافع قند خون و فشار خون است ( در مصرف خوراکی قره قاط نباید اسراف کرد که مضر است .)

*توت سیاه ( سرد و خشک ) : دم کرده برگ شاه توت کاهنده قند خون است .

*جو ( سرد و خشک ) : برای سرد مزاجها مضر بوده و بایستی با شکر خورده شود . خوردن مخمر جو قند خون را کاهش می دهد و رافع کم خونی است .

*ختمی بزرگ ( سرد و تر ) : نوشیدن دم کرده ریشه ختمی ، تنظیم کننده قند خون است ..

* در منه ( گرم و خشک ) : نوشیدن دم کرده درمنه و یا عرق آن کاهنده موثر قند خون و قند ادرار است .(سرد مزاجها باید درمنه را با انیسون یا مصطکی خورده و یا گرم مزاجها با آب اناربخورند ) .

* فندوق ( گرم و خشک ) : خوردن مغز فندوق برای دیابتی ها مفید است . ( سرد مزاجها فندوق را با عسل و گرم مزاجها فندوق را با سکنجبین بخورند ) و روغن فندوق همان خواص فندوق را دارد .

* سویا (معتدل ) : خوردن سویا در تنظیم و تعادل قند و انسیولین خون اثری قابل توجه دارد .

*بادام زمینی ( کمی گرم و خشک ) : بادام زمینی سرشار از ویتامین E  بوده و کنترل کننده قند خون و برای دیابتی ها مفید است .

*بومادران ( گرم و خشک ) : اگر ۴۰ گرم بومادران را در آب جوش ریخته و دم کنید و کاهنده فشار خون و قند خون است . و یا بومادران را با گلپوره بطور مساوی دم کرده و بنوشید درکاهش فشار خون و قند خون بسیار موثر است .

* مرغ ( سرد و خشک ) : نوشیدن بیست گرم ریزوم ( ساقه زیر زمینی ) گیاه مرغ ، برای درمان دیابت مفید است .

* نخود سبز ( سرد و تر ) : خوردن نخود فرنگی دیابت را مهار می کند .( اسراف در خوردن آن مردان را عقیم و زنان را نازا می کند و مانع تلقیح اسپرم و تخمک و مانع رشد مخاط پوششی رحم می شود .)

*خرفه ( سرد و تر ) : خوردن تخم خرفه مفید برای افراد دیابتی است  .خوردن گیاه خرفه برای افراد سرد مزاج و بلغمی مضر بوده و بایستی با کرفس و نعناء خورده شود .

* زردک ( گرم و تر ) : خوردن زردک برای دیابت مفید است ..

*بید مشک ( سرد و تر ) : خوردن عرق بید مشک کاهنده قند خون است .

*جین سنگ ( مرکب القوی ) : جین سنگ را پودر نموده و در شیر و عسل ریخته و هر وعده یک قاشق مربا خوری میل شود تا کاهندگی قند خون را سامان بدهد .

*بولاغ اوتی ( گرم و خشک ) : خوردن گیاه بولاغ اوتی قند خون را کاهش داده است . خوردن گیاه بولاغ اوتی برای زنان باردار مضر بوده و باعث تحریک ماهیچه های رحم شده و احتمال سقط جنین وجود دارد .

* شیر خشت ( گرم متمایل معتدل ) : اگر دیابتی ها هر روز صبح ناشتا یک گرم شیر خشت را با آب هندوانه بخورند دیابت آنها مهار می شود . ( خوردن شیر خشت نفخ ایجاد می کند و اسپرم را رقیق نموده و سرعت انزال را بالا می برد و برای رفع این عوارض آن را با روغن بادام و یا رازیانه بخورید .)

*چغندر ( معتدل ) : برگ تازه و یا برگ سایه خشک شده چغندر را هر روز بخورید برای رفع دیابت موثر است . زیاد خوردن چغندر و یا برگ آن برای معده مضر بوده و باعث سوزانده خون شده و بایستی چغندر را با عدس پخت و میل کرد .

* کبابه چینی ( خیلی گرم و خشک ) : نوشیدن دم کرده کبابه چینی برای دیابتی ها مفید است  . ( خوردن زیادی آن مضر مثانه و اسهال آور است و باید آنرا با مصطکی ( کندر رومی ) خورد . )

* هندوانه ( سرد و تر ) : خوردن پوست هندوانه برای دیابت مفید است  .( خوردن هندوانه در سرد مزاجها قوه باء را تضعیف میکند) .

*بابا آدم ( گرم و خشک ) :دم کرده سه فنجان برگ با با آدم و نوشیدن آن در روز برای کاهش قند خون مفید است .

*توت سفید ( گرم و تر ) : خوردن توت  سفید مضر برای خون گرم مزاجها است و باید با سکنجبین خورده شود . خوردن توت سیاه ، برای سینه و ریه مضر است   . دم کرده برگ شاه توت کاهنده قند خون است .

*تخم یونجه را اعراب و مخصوصا مصرى ها بو داده و دم کرده و مى خورند که در دفع قند مؤثر و گاه قاطع است.

*سیاهدانه، طبعى «خیلی گرم و خشک» دارد، ازاین رو در بیماران دیابتى که طبیعتى «سرد و تر» داشته باشند مفید است.

*چوب وسط مغز گردو را روزی ۵ گرم بساید، صبح و ظهر و عصر با آب مخلوط کند و بخورد.

* مصرف ۴۰ روز دارچین ( مزاج گرم و خشک ) به مقدار یک گرم برای کاهش قند خون نوع ۲ –

*برگ درخت گردو را خشک کرده و ۲۰ گرم دم کرده و روزی سه مرتبه میل کند.

*برگ درخت شاه توت را بجوشاند و صبح ناشتا یک استکان بخورد.

**  حکما طب سنتی  : خوردن گلابی برای بیماران قندی موثر است .

 راهکارهای سنتی برای درمان قند خون :

* رژیم آش جو : مخلوطی از جو  ( سرد و خشک ) – سبزی گشنیز ( سرد و خشک ) – سبزی شنبلیله ( گرم و خشک ) – آلو بخارا( سرد و تر )  – کدو خورشتی ( سرد و تر ) – سیرابی ( سرد و خشک )چرخ شده و مقداری زردچوبه ( گرم و خشک ) – همه مواد را پخته و هنگام مصرف روغن زیتون و لیمو ترش تازه به آن اضافه و میل نمائید.

پیشگیری از ایجاد دیابت در سبک زندگی :

*انجام فرائض عبادی و انس با دعا و قرآن و تدبّر در آیات خدا مانع استرس، اضطراب و افسردگی بوده و نتیجتا افزایش قدرت ایمنی بدن به دفع بیماری هاست – داشتن تغذیه سالم و تغذیه سر شب – پرهیز از افراط در جماع – اجتناب از افراط در مصرف سردیها که موجب سردی بدن یا کبد شود – اجتناب از افراط در گرمیها که باعث گرمی کبد شود – محافظت مستمراز کبد و کلیّه ها – بهترین زمان خواب از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح می باشد – ورزش هوازی ( پیاده‌روی، دویدن‌ آهسته، قایق سواری، شنا، دوچرخه سواری یا رکاب زدن روی دوچرخه ثابت ) – مالش روغن زیتون بر روی شکم، مصرف روغن زیتون شب پیش از خواب و خاکشیر و آب جوش صبح ناشتا، انجیر و آلوی خیسانده در آب ناشتا، – مصرف سبزی ، تخم شنبلیله ، مرزه ، کلم ، کدو سبز و شلغم – لبنیات بالاخص چربها حداقل – کلم – ریواس – ماهی دریا هفته ای ۱۸۰ گرم – پیاز – سیر – مصرف یک دانه سیب با پوست – نان سنگک – نان جو – سینه مرغ – کبابی و بخار پزها – مرکبات( پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی ) – کیوی – انواع توت، -فلفل دلمه ای، – سبزیجات برگ سبز – روغن جوانه گندم –  آفتابگردان – بادام – گردو – فندق – ذرت – زیتون – دارچین – میخک – زردچوبه – برگ بو – کاهش تخم مرغ مصرفی ماشینی – سویا – عدس خوری و بالعکس لوبیا اندک – آرام خوردن غذا، خوب جویدن، عدم مصرف مایعات همراه غذا و تا یک ساعت بعد از آن، اندکی پیاده روی آرام بعد از غذا – تهویه مناسب محل کار و زندگی، قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم، رفتن به محیط هایی با هوای تمیز مثل باغ، جنگل، کنار رودخانه یا پارک و استشمام هوای پاکیزه و پراکسیژن – پسته سالم روزی چند دانه بسیار موثر – خیار تلخ – سیاه گیله – چای بابونه – خارمریم – هندوانه ابوجهل براساس فرمول مصرف – عدس الملک – کلپوره همدانی(مریم نخودی همدانی) دمنوش و پاشوره – دمنوش گزنه دو گرم در روز – عرق برگ زیتون – سبزی بامیه – شکر سرخ به جای شکر سفید و قند – انگور قرمز نرسیده – نان جو ویا گندم – عرق دارچین – جو ( سوپ جو- نان جو – بیسکوئیت جو – آرد جو ) – سیراب و شیردان – پاچه گوسفند – زعفران ( دمکردنی و یا بصورت ادویه جات در غذاها )- زیره – کندر –  فندوق – بادام تلخ – بادام شیرین- پسته –  خورشت آلو – اسفناج – قارچ – حلیم بادمجان – زردچوبه – عرق بوقناق – روغن مالی بدن با روغن زیتون خصوصا شکم و کمر- سنگ پا کشیدن و روغن مالی کف پاها با روغن حنظل – شستن روزانه پاها با آب ولرم و سپس خشک کردن- حذف ناهار- مصرف آب ولرم نیم ساعت قبل از غذا- مصرف غذاهای آب پز موافق مزاج – خوردن شیر بادام صبح ناشتا و میان وعده – ماء الشعیر سنتی – ریواس – پودر گلسرخ – ژله رویال عسل – خیار چنبر – شنگ – گیلاس .

 * ممنوعیت ها برای افراد دیابتی  :

مصرف سیب زمینى پخته – هویج –  آردهاى سفید – جوانه گندم – قندوشکر سفید – مرباها آب نبات – ژله ها – پوست مرغ – ران مرغ – دوری از انواع سرخکردنی ها – مصرف میوه هاى بسیار شیرین مثل موز، انجیر، خربزه، انگور شیرین – حذف نمک دان ار سرسفره ها – حذف نوشابه، سس مایونز، سوسیس و کالباس، غذای کنسروی و مانده و فریزری، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده – پرهیز از مصرف الکل و مواد مخدّر- مفردات داروئی گیاهی براساس نظرات تخصصی مصرف شود چون مزاج انسانها متفاوت هستند – دوری از شکم شل و فربه و پف کرده – ماکارونی – فشارهاى عصبى، استرس ها و ناراحتى هاى روحى روانى – مصرف طولانى مدت داروهاى حاوى کورتون – لیمو عمانی – شیرینی جات قنادی – چای سیاه – چای سبز – لیمو ترش – آبلیمو ( اصلی ترین علت بیماری دیابت در ایران ) – نشاسته- سیب زمینی – زردآلو – ماکارونی -غذای طبخ شده در ظروف آلومینیم و یا زود پز برای بیماران دیابتی مضر می باشد – استمرار تماشای فیلم های خشن رسانه ها – دوری از گرمای شدید و یا سرمای شدید –

 *برای مقابله با عطش و تشنگی مبتلایان به دیابت چه باید کرد :

سکنجبین عسلی با آب گرم تا بدن از خلط غالب پاکسازى شود.

جوشانده بادیان به صورت گرم و داغ مؤثر است .

از خوردن غذاى غلیظ و چرب و میوه جات بپرهیزند .

لعاب اسپرزه در یک لیوان آب سرد .

دوری از آب یخ که عامل تشنگی است .

شریت لیمو – آب انارشیرین – آب آلو .

اگر استفراغ مصنوعی هم داده شود تا فضولات حاکم بر معده خارج شود بسیار مفید است .

 تذکرات مهم برای دیابتی ها :

–    فردی که از قرصهای شیمیایی جهت بهبود بیماری دیابت خود مصرف می کند برای قطع آنها باید تحت نظر طبیب متخصص پزشکی ایرانی (طب اسلامی –ایرانی – سنتی) قرصهایش را به تدریج قطع نماید و نه به صورت دفعتی و یکجا.

–    برای زخمهای بیماران دیابتی استفاده از عسل است. (در مورد مصرف عسل نباید زیاده روی کنند) با قرار دادن عسل روی زخم، پانسمان آن و تعویض آن دو سه بار در روز، می توان زخم را سریعتر بهبود داد و اگر عفونتی هم دارد با جوش شیرین بشوید بهتر می شود. اگر زخم ترشح دارد صبر زرد را با عسل مخلوط و روی ان قرار دهید. در هر حال با پزشک در تماس باشید.

http://tajarobteb.persianblog.ir/post/137