آخرین مطلب

روش تهیه روغن بادام شیرین در منزل بر مبنای طب سنتی

💊💊💊💊چگونه روغن بادام شیرین خودمان درمنزل تهیه کنیم

تا حالا بارها اسم روغن بادام شیرین خصوصاً از نوع خانگی آن در توصیه‌های طب سنتی به گوشتون خورده؛ زیر چشمت گود رفته و تیره شده، روغن بادام شیرین بزن، بدخواب شدی، با چند قطره روغن بادام شیرین ملاج خودتو ماساژ بده، موهات خشک و وز شده، هر چند ساعت یکبار به سلقه موهات روغن بادام شیرین بزن و هزاران توصیه دیگر، اما تا حالا شده به این فکر کنید که میشه این روغن رو در خونه خودتون تهیه کنید؟

روغن بادام شیرین

یکی از بهترین روغن‌های گیاهی و یکی از شاه کلیدهای طب سنتی در درمان بیماری‌ها، روغن بادام است که در دو نوع روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ وجود دارد که این تفاوت در محصول درخت‌های بادام اتفاق می‌افتد. روغن بادام شیرین به صورت خوراکی و موضعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و چه بهتر که به صورت خانگی تهیه شود.
مروری بر خواص روغن بادام شیرین

مصرف روغن بادام شیرین از دیرباز در کشورها و فرهنگ‌های مختلف رواج داشته است که از جمله خواص و مزاج آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
روغن بادام شیرین در حرارت و سردی، گرم و تر رو به معتدل بوده و رطوبت دارد.

ماساژ درمانی

در بسیاری از جلسات ماساژ، فیزیوتراپی و آروماتراپی از روغن بادام شیرین به عنوان یک ماده مسکن و آرام کننده عضلات استفاده می‌شود.برای استفاده از روغن بادام شیرین به عنوان ماده تسکین دهنده درد عضلات:

مقداری از این روغن را روی حرارت غیرمستقیم قرارداده تا گرم شود،

سپس موضع آسیب دیده را که درد می‌کند با مقداری از روغن پوشش دهید.

در همین زمان یک حوله نسبتاً ضخیم را گرم کنید.

آن را روی بدن و در محل روغن بادام قرار دهید تا به تدریج اثر درمانی بر روی عضلات ایجاد شود.

می‌توانید این کار را هر روز به مدت نیم ساعت بر روی موضع آسیب دیده انجام دهید و تنها پس از چند روز از انجام آن کاهش درد و التهاب را در بدن خود مشاهده کنید.

بهبود سرفه‌های شدید

در صورتی که سرفه‌های مداوم دارید؛ می‌توان از ریشه گردن تا تمام نواحی قفسه سینه را روغن بادام شیرین اصل مالید، استفاده از این روش درمانی به خصوص در کودکان که دچار سرفه‌های شدید هستند، بسیار مفید است.

رفع خشکی و بی‌خوابی

استری، نگرانی، غم / مصرف بیش از اندازه غذاها یا ادویه گرم و خشک/ ورزش بیش از اندازه / رژیم‌های سخت لاغری/ رژیم‌های خشکی آور مانند رژیم کتوژنیک / در معرض بیش از اندازه نور خورشید قرار گرفتن / در معرض قرار گرفتن امواج گوشی، وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، لبتاب، حرارت سشوار، کشیدن سیگار و مواد مخدر و … می‌تواند موجب خشکی، بدخوابی یا کم‌خوابی شوند.
نحوه مصرف:

در چنین حالتی ریختن یک قطره روغن بادام شیرین در بینی هنگام خواب، ماساژ سر و شقیقه‌ها با آن، موجب افزایش رطوبت در سر شده و خواب آور بی‌ضرری است.

در نوزادان یا کودکان هم چند قطره روغن بادام شیرین روی ملاج ریخته شود، به آرامش و خواب بهتر آنان کمک می‌کند.

سلامت، جوانسازی و زیبایی پوست و مو

رفع لک و سوختگی: استعمال موضعی روغن بادام شیرین بر روی پوست‌هایی که دچار آفتاب سوختگی، لک یا جای زخم شده‌اند بسیار مفید و به درمان این مشکلات کمک می‌کند.
آبرسانی و رطوبت بخشی: مالیدن این روغن به پوست صورت باعث نرمی و آبرسانی پوست شده، در کاهش چین و چروک پوست و پیشگیری از ایجاد آن بسیار موثر است (چون روغن در معرض هوا اکسید می‌شود، ممکن است پوست را کمی تیره کند، پس شب استفاده نموده و صبح بشویید).
سلامت ناخن‌ها: استفاده از روغن بادام شیرین برای ناخن‌ها مفید است و باعث نرمی پوست اطراف ناخن و سلامت ناخن‌ها می‌شود.
رفع تیرگی و گودی چشم: این روغن در همه مزاج‌ها قابل کاربرد است اما برای افرادی که مزاج سرد و خشک دارند و دچار گودی و تیرگی زیر چشم شده‌اند، گزینه عالی است
نرم کننده مو: یک نرم کننده موی سر عالی است، این روغن خشکی موها را برطرف کرده و آن‌ها را براق و درخشان می‌کند و برای کاهش موخوره مفید است.

رفع یبوست (ملین)

روغن بادام شیرین خانگی برای یبوست کودکان یک قاشق چای‌خوری به شکل خوراکی و برای یبوست بزرگان یک قاشق مرباخوری مصرف شود.
همچنین خوردن ۲۰ گرم روغن بادام شیرین با یک استکان آب جوش شب‌ها قبل از خواب، نیز به رفع یبوست بزرگسالان کمک می‌کند.

تسهیل زایمان

برای تسهیل زایمان از هفته ۳۸ ام، روغن بادام شیرین را با آرد گندم به شکل حلوا پخته و مصرف گردد.

طرز تهیه خانگی روغن بادام شیرین

برای تهیه روغن بادام خانگی می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

روش اول

مقداری بادام حدود دو فنجان را کوبیده یا میکس کنید.

سپس در تابه با حرارت کم به هم بزنید تا به روغن بیفتد

بعد در همان حالتی که گرم است فشار دهید تا روغن آن خارج شود و در ظرفی جمع
آوری کنید

مجدد خمیر بادام را حرارت داده و با فشار دادن آن روغن‌ها را خارج کنید

در این روش، روغن بافشار دادن و گرم کردن به دست می‌آید.

تفاله و خمیر بادام را دور نریزید و در تهیه کوکی از آن استفاده کرده یا همراه با شکر مخلوط کرده و همراه نان یا نان تست و یه به تنهایی مصرف کنید.

روش دوم

روش دیگر، چرخ کردن بادام‌ها با چرخ گوشت است.

که در حین چرخ کردن، روغن با فشار سرد، از آن خارج می‌شود.

روش سوم

برای گرفتن روغن بادام‌هایی را انتخاب کنید که مدتی مانده و یا کهنه هستند.

لازم است تا آنها را به مدت حداقل دو یا سه روز در آب خیس کرده تا پوست آن‌ها به راحتی از مغز جدا شوند. در غیر اینصورت می توانید از بادام تازه برای این کار استفاده کنید.

بادام‌ها را بعد از پوست کندن در دستگاه میکسر ریخته و له می کنید. به خاطر داشته باشید نباید میکسر شما در حین کار داغ شود زیرا ممکن است درصد زیادی از روغن بادام در همان لحظه پخته شده و خواص خود را از دست بدهد.

بعد از آنکه بادام‌ها در داخل میکسر آنقدر فشرده و له شدند که به حالت خمیری در آمده، و یا روغن بادام‌ها از آن‌ها جدا شد. میکسر را خاموش می‌کنیم.

سپس خمیر را در داخل توری یا جوراب شیشه ای قرار داده و با دست فشار می دهیم تا بقیه روغن به طور کامل از تفاله ها جدا شود. تهیه روغن بادام به صورت تازه یک رنگ شیری رنگ و یا سفید را به شما می‌دهد
مضرات مصرف بیش از اندازه روغن بادام شیرین

استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی روغن بادام شیرین می‌تواند منجر به افزایش وزن گردد.

استفاده‌ی بیش از اندازه‌ی روغن بادام شیرین، نفخ و یبوست ایجاد می‌کند.

وجود منگنز در روغن بادام سبب می‌شود که با برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌اسیدها، داروهای درمان فشار خون و برخی ملین‌ها تداخل دارویی ایجاد شود.

مصرف زیاد روغن بادام شیرین می‌تواند باعث افزایش بیش‌ از حد ویتامین E شود که به اسهال، تاری دید، گیجی و ضعف منجر می‌شود.

به علت احتمال بروز آلرژی در زنان باردار و شیرده، مادران از مصرف خوراکی روغن بادام خودداری کنند.

توجـــــــــــه: برخی از روغن‌ بادام‌های شیرین نیز به دلیل کامل نشدن مراحل تصفیه، خوراکی نیستند! در هنگام خرید آن از مراکز معتبر، به خوراکی بودن یا خوراکی نبودن روغن توجه کنید

💊https://tabaye.ir/homemade-sweet-almond-oil/