آخرین مطلب

انار و خاصیت گسترده آن بر مبنای طب سنتی

سرور تمام میوه‌ها چیست!؟
میوه انار
✅ امام صادق (صلوات الله علیه):
میوه ۱۲۰ رنگ (نوع) است ؛ سرور آنها #انار است .
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(عَلَیْهِ السَّلاَمُ)،قَالَ: «الْفَاکِهَهُ مِائَهٌ وَ عِشْرُونَ لَوْناً،سَیِّدُهَا الرُّمَّانُ».
📚کافی ج۶ ص۳۵۲ بَابُ الرُّمَّانِ‌ ح۲
@mf_eslami

////////////////////////////////////

🔰 انار🔰
در طب سنتی، انار میوه ای با طبع سرد است و هرچه ترش تر باشد، سردی و خشکی آن بیشتر است.
🛑 توصیه می شود، انار شیرین میل شود.
انار ویژگی قابض دارد و تقویت کننده معده و کبد است.
⭕️ فرونشاننده حرارت است و برای سردرد های گرم و سردردهایی که بعلت مشکلات معده ایجاد می شود، مفید است.

💢 آب انار و رب انار برای گرم مزاجان و بیماری های گرم مثل کهیر، خارش، جوش زدن و برخی انواع آفت دهان مناسب است.

❌ زیاده روی در مصرف انار (به ویژه نوع ترش) باعث یبوست، آسیب به اعصاب، ضعف معده و روده ها، ضعف جنسی و تشدید سرفه می شود.

✅ اضافه کردن کمی زنجبیل، گلپر و نمک به آب انار برای کاهش ضرر آن مفید است.

☘️🌱🍀🌱☘️🌱🍀
✍🏻🗒 نگارنده:
🩺 #دکترسجادصادقی
متخصص طب سنتی، عضو هیئت علمی دانشگاه
ویزیت اختصاصی بیماری های گوارش و غلظت خون
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
✅️ برای گرفتن وقت ویزیت لطفا با شماره های زیر تماس بگیرید:
☎️ ۰۲۱ ۸۸۷۷ ۶۰۲۸
☎️ ۰۲۱ ۸۸۷۷ ۶۰۲۹
☘️🌱🍀🌱☘️🌱🍀

✴️ مطالب علمی طب سنتی
در کانال سلامتکده دکتر شریعت پناهی
━━━━━━°•🌿•°━━━━ https://eitaa.com/tebirani_shahidbeheshti

━━━━━━°•🌿•°━━━━

طب سنتی #طب ایرانی #آب انار #دکترسجاد صادقی #انار #سلامتکده دکترشریعت پناهی

///////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت اول)

⬇️ احادیث و روایات در مورد خواص انار

🔸️انار یکی از مهمترین میوه‌هاست و احادیث زیادی در مورد آن وارد شده است. در احادیث اشاره به اهمیت زایدالوصف انار در میان میوه‌ها شده که غیر از اثرات جسمی، اثرات و فواید زیاد روحی ونفسانی نیز برای انسان دارد؛ به طوری که قدرت مقابله با شیطان و افکار بد و پلید را در شخص بالا می‌برد.

🔹️انار یکی از میوه هایی است که کمک به اعتدال مزاج می‌کند یعنی برای هر فرد با هر مزاجی می تواند مفید باشد.

🔸️از پیامبر خاتم (ص) نقل است: انار، مهتر همه میوه هاست و هرکس یک انار بخورد، چهل پگاه شیطان خویش را به خشم می‌آورد.

🔹️در کتاب کافی از امام صادق (ع) آمده که میوه صد و بیست گونه است و مهمتر همه آنها انار است.

🔸️پیامبر خدا (ص)نقل است: هرکس اناری را کامل بخورد، خداوند قلب او را چهل شب (در جای دیگر: چهل روز) نورانی می‌دارد و شیطان را برون می راند.

🔹️از امام علی (ع) ذکر شده در هر دانه انار، چون در معده جا می‌گیرد، حیاتی برای قلب و فروغی برایچ نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد، چهل شب، بیمار (زمین‌گیر) می‌کند.

@Drmirghazanfari

/////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت دوم)

⬇️احادیث و روایات در مورد خواص انار

🔸️امام صادق (ع) فرموده اند: چهار چیز طبع را اعتدال می‌بخشد؛ انار، خرما، بنفشه و کاسنی. همچنین می فرمایند: هرکس هنگام خواب یک انار بخورد تا صبح جانش در امان است.

🔹️در حدیث دیگری از امام صادق (ع) آمده: بر شما باد انار چرا که هیچ گرسنه‌ای از آن نمی خورد مگر آنکه وی را بسنده است و هیچ سیری از آن نمی‌خورد مگر اینکه غذا را برای او گوارا می‌سازد.

🔸️در این حدیث آمده انار هم می تواند گرسنگی را تا حدی رفع ‌کند (یا توان تحمل به شخص گرسنه بدهد، مخصوصا اگر همراه با مقداری سفیدی های درون (پیه) انار مصرف شود)؛ و هم می‌تواند به هضم غذای موجود در سیستم گوارش کمک نماید که این اثر دوگانه در یک میوه جای شگفتی و توجه است.

🔹️در حالات امام صادق (ع) آمده ایشان هم قبل از حجامت و هم بعد از حجامت انار میل نمودند و فرمودند این کار صفرا را فرو می‌نشاند.

@Drmirghazanfari

/////////////////////////////////////

🍁انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت سوم)

⬇️احادیث و روایات در مورد خواص انار

🔸️در کتاب کافی از قول امام صادق (ع) نقل شده، هر مومنی که انار بخورد و آن را تمام کند، خداوند تا چهل روز شیطان را از آسیب زدن به دل او دور می‌سازد، و هرکس دو انار بخورد، تا صد روز و هرکس سه انار بخورد، تا یکسال؛ و هرکس خداوند شیطان را برای یکسال از او دور کند گناه نمی‌کند و اگر کسی گناه نکند به بهشت وارد خواهد شد.

🔹️در حدیث دیگری از امام کاظم (ع) تعداد روزهای دیگری (برای مصرف تا سه انار) بیان شده که این احادیث همه به اثرات معنوی انار بر دل انسان اشاره دارند.

🔸️نتیجه این که خواص انار می تواند تا مدت‌های طولانی در انسان باقی بماند. در کتاب کافی از امام کاظم (ع) نقل است: از جمله چیزهایی که جناب آدم به هبه اله (فرزندش) سفارش کرد انار بود.

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت چهارم)

⬇️احادیث و روایات در مورد خواص انار

🔹️در خواص انار شیرین چند حدیث در کتاب کافی به نقل از امام صادق (ع) و امام عسکری (ع)داریم که غیر ازخاصیت دور کردن وسوسه از قلب و ذهن مومن، اثرافزایش دهندگی مایعات جنسی مردان و به وجود آمدن فرزند نیکو (که می‌تواند هم در ظاهر و شکل و هم در اخلاق فرزند تجلی داشته باشد) و نیز فرونشاندن و تصفیه خون را هم برای انار بیان فرموده اند.

🔸️در مورد انار ملس (ترش و شیرین) در کتاب کافی از امام صادق (ع) آمده: انار ترش و شیرین در شکم سازگارتر است.

🔹️از امام رضا (ع) نیزذکر شده: انار ترش و شیرین بمکید چرا که انسان را نیرو می‌دهد و خون را زنده می‌سازد.

🔸️در این جا لازم بذکر است که انار ملس برای افراد بیشتری سازگاری دارد بخصوص گرم مزاجان که احتمال غلبه و قلیان خون و صفرا در آنها بیشتر است و شاید منظور از تصفیه خون، همین جلوگیری از غلبه مواد و اخلاط زائد باشد.

@Drmirghazanfari

//////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت پنجم)

⬇️احادیث و روایات در مورد خواص انار

✴️خواص خوردن انار با پیه آن:

🔹️در چند حدیث اشاره به مصرف پیه انار شده که منظور همان قسمت‌های سفید لابلای دانه‌ها است که دانه ها روی آن ها قرار داده شده اند.

🔹️امام علی (ع) به صعصعه (از یاران) فرمودند: انار را با پیه بخور چرا که زرد شدگی دندان‌ها و بوی بد دهان را از بین می‌برد و انسان را پاک می سازد.

🔸️در کتاب کافی از امام صادق (ع) ذکر شده انار را با پیه آن بخورید چرا که معده را می پالاید و ذهن را افزون می کند.

🔹️در واقع پیه انار قدری سفت بوده و بافت متراکمی دارد و قابض و جمع کننده است که نشانه ‌آن این است که اگر کمی از آن را بجوید حالت جمع شدن دهان را حس می‌کنید.

🔸️گاهی خوب است انسان (با معده سالم و نه ضعیف و نفاخ) از خوردنی‌های تا حدی سفت و متراکم استفاده کند از جمله پیه انار، سیب یا به سفت و تا حدی سبز یا نارس، پوست پخته شده باقلا (در حد یکی دو عدد)، پوست برخی میوه‌ها مثل سیب و از این قبیل. هسته های ریز وسط دانه‌های انار نیز این خاصیت پالایش کردن (دباغی کردن) را دارند.

@Drmirghazanfari

//////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت ششم)

✴️خواص خوردن انار با پیه آن:

🔸️گاهی به دنبال عملیات هضم و جذب و دفع، مقداری مواد زاید به صورت رطوبت و بلغم ژله‌ای و سفت شده و یا ذرات ریز به دیواره مخاط و پرزهای معده و روده و یا لابلای چین و چروک‌های آن می‌چسبند و به مرور سفت‌تر می‌شوند که منجر به اختلالات گوراشی، درد، نفخ، احساس سنگینی در شکم، حالت تهوع، سوءهاضمه و سوءجذب می‌شوند و لازم است با کمک مواد نسبتا سفت، کنده و دفع شوند.

🔹️پیه انار قابض است و باعث جمع و محکم شدن پرزها و چین‌های معده و روده شده و با افزایش حالت سنباده ای مخاط و حالت دادن و تقویت عضلات مخاطی، فرآیند هضم مواد غذایی خورده شده را تشدید و تصحیح می‌کند.

🔸️همچنین برای التهابات معده (گاستریت) یا روده (کولیت) که ممکن است با زخم و خونریزی نیز همراه باشند، خوردن آب انار با پیه آن بسیار عالی است و مخاط را تقویت می‌کند و با منقبض نمودن عروق، خونریزی را نیز بند می آورد. این مکانیسم در بند آوردن خونریزی های زیاده از حد در غیر ایام عادت در خانم ها نیز به کار می آید.

@Drmirghazanfari

///////////////////////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت هفتم)

✴️ بهترین نوع انار

🔸️بهترین نوع انار اینست که کاملا رسیده بوده، دانه‌های بزرگ داشته باشد و هسته وسط دانه کوچک باشد، نه بزرگ و خیلی سفت.

🔹️انار باید تازه و شیرین یا ملس باشد. مزاج انار سرد و تر است. البته اگر انار خیلی ترش باشد به سردی و خشکی متمایل می‌شود. همچنین دارای قوت قبض می‌باشد هم خود انار (مخصوصا همراه پیه انار) و هم پوست انار که خود دارای استفاده‌های طبی متعددی است.

🔸️پس اگر دانه‌های انار همراه با مقداری پرده‌ها یا پیه بینابین دانه ها خورده شود قابضیت آن افزایش می‌یابد. اگر آب دانه های همراه با پیه گرفته شود نیز قابض است.

🔹️انار غذاییت کمی دارد اما خون بسیار خوبی تولید می‌کند به طوریکه نسبت اجزا خون را بهم نمی‌زند. در برخی انسان‌ها (مخصوصا سرد مزاجان) انار می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود که این خاصیت درگرم مزاجان منجر به تقویت حالت نعوظ درآلت تناسلی می‌شود.

@Drmirghazanfari

/////////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت هشتم)

✴️ خواص انار

🔹انار جلا دهنده (جالی) و پاک کننده است که در قسمت احادیث توضیح آن رفت؛ بنابراین باز کننده (مفتح) مجاری بدن (مخصوصا مجاری کوچک داخل اعضا) نیز می‌باشد.

🔸انار مدر است و خوردن آن، دو سه ساعت بعد از غذا، در گرم‌مزاجان کمک به تخلیه معده و هضم می‌کند.

🔹آشامیدن آب انارین (ترش و شیرین «ملس») که با پیه آن گرفته باشند (می‌توان کمی شکر قهوه‌ای هم به آن افزود) برای دفع کردن صفرای اضافه در بدن که می‌تواند با علائم زردی و خارش در پوست ظاهر شود مفید است.

🔸در کل انار برای مهار و دفع صفرا بسیار خوب است. بنابراین در افراد گرم ‌مزاج که ممکن است دچار غلظت و زیادی خون باشند (گرم و تر ها)، انعقادپذیری خون در آنها بالاست، دچار جوش و دمل‌های پوستی می‌شوند که ممکن است همراه چرک و خون باشد، چهره سرخ یا زردی دارند و همواره احساس گرمی و حرارت در بدن و پاها دارند؛ بسیار بسیار مفید است.

@Drmirghazanfari

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت نهم)

✴️خواص انار

🔸️اگرمصرف انار، زیر نظر پزشک، با خروج مقداری خون از بدن (مثل عمل حجامت یا فصد) همراه شود، (همانگونه که در حدیث هم داشتیم)، این اثر پاک و تصفیه کنندگی تقویت می‌شود.

🔹️مالیدن آب یا دانه‌های انار به محل گزیدگی (مخصوصا گزیدگی عقرب) توصیه شده است که باعث کاهش ورم مربوطه می‌شود و علت آن می تواند همان خاصیت خنک کنندگی و جمع کردن و قابض بودن آن ‌باشد.

🔸️با همین استدلال در موارد ورم‌های حاد به دنبال ضرب خوردگی که معمولا با درد، تورم، قرمزی و حرارت موضع همراه است نیز کاربرد دارد.

🔹️در این موارد می‌توانیم پارچه تمیزی را به ‌آب انار آغشته کرده (آب انار کامل: همراه با پیه) و بر موضع ورم قرار دهیم. امروزه هم که توصیه به کمپرس یخ برای ورم‌های حاد می‌شود با همین استدلال و مکانیسم است که یخ سرد و جمع کننده است اما اثر آن گذراست ولی اثر انار ماندگارتر است، چون خاصیت جمع کنندگی در ذات آن وجود دارد.

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////////

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت دهم)

✴️ خواص انار

🔸️همه قسمتهای انار قابل استفاده بوده و می‌توان از پوست انار نیز استفاده کرد.

🔹️پس از مصرف دانه‌های انار هرچه باقی می‌ماند شامل پوست سفت بیرونی و پرده‌ها و پیه وسط دانه ها را در سایه خشک کرده و در کیسه پارچه‌ای در یخچال نگهداری نمایید. این داروی بسیار خوبی برای استفاده موضعی و رسیدن به اثر قابضیت آن می باشد.

🔸️در مواقع ضروری از جمله ورم‌هایی که گفته شد می‌توان مقداری از آن را جوشاند و صاف کرد، پارچه تمیزی را به آن آغشته کرده و به سطح ورم و التهاب قرار داد.

🔹️همچنین از این محلول استفاده‌های دیگری هم می‌توان برد از جمله اینکه قرار دادن آن بر محل فتق و یا محل کشیدگی تاندون‌ها هم مفید بوده و باعث جمع شدن و برگشت موضع به حالت قبلی و عادی خود می‌شود؛ مثلا فتق نافی در اطفال و نوزادان که چون این یک عمل موضعی و بدون عارضه است هیچ مشکلی را پیش نمی آورد.

@Drmirghazanfari

////////////////////////////////

💊💊💊💊💊پوست انارداروی خاص بواسیر و خونریزی واژینال
🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت یازدهم)

✴️ خواص انار

🔸️میتوان در محلول حاصل از جوشانده ی پوست سفت بیرونی و پرده‌ها و پیه وسط دانه های انار نشست و از آن در جهت رفع مشکلات ناحیه تناسلی و ناحیه مقعدی بهره جست.

🔹️مثلا برای افراد مبتلا به بواسیر، شقاق، بیرون‌زدگی مخاط گوارش یا ادراری (افتادگی مثانه) بسیار کمک کننده است؛ به خاطر اینکه خاصیت قابض داشته و این مناطق بدن که ممکن است بدنبال فشار بیش از حد (یبوست، زایمان) در زمینه سستی بدن (مخصوصا خانم ها و افراد چاق) استحکام خود از دست داده باشند، مجددا حالت و قوام طبیعی خود را پیدا کرده و عوارض مربوطه چون خونریزی یا بی اختیاری ادرار و … برطرف می شوند.

🔸️همچنین باعث بهبود برخی انواع ترشحات چه زنانه، چه گوارشی و مقعدی و همچنین آبسه‌ها یا کیست‌های محل (از جمله کیست پایلونیدال=مویی) که یا باز شده و یا جراحی شده می گردد.

🔹️این محلول برای دهان‌شویه هم می‌تواند استفاده شود؛ مخصوصا برای کسانی که دچار آفت ناشی از گرمی می‌شوند یا دارای زخم مخاطات و التهاب لثه (که معمولا ناشی از غلبه گرمی و صفرا و خون است) هستند.

@Drmirghazanfari

🍁#انار از دیدگاه طب سنتی ایرانی (یاقوت دوازدهم و پایانی)

🔸️انار ترش برای افراد با مزاج سرد باید با احتیاط مصرف شود. می توان آب انار را همراه شکر سرخ قوام آورد (شربت انار) یا اینکه روی حرارت غیرمستقیم (کتری در حال جوش) تغلیظ نمود (رب انار شیرین) تا برای افراد با مزاج سرد نیز مناسب شود.

🔹️آب انار ترش برای سیستم ریوی، سرفه و سیستم مغزی خیلی خوب نیست و ممکن است باعث تشدید سرفه شود (بدلیل قابض بودن و تنگ کردن مجاری هوایی)؛ اما انار شیرین مخصوصا به صورت شربت برای بهبود صدا و رفع گرفتگی آن و مجاری هوایی خوب است.

🔸️انار برای بهبود تپش قلب توصیه شده است زیرا یکی از مهمترین علل تپش قلب، افزایش حرارت یا صفرا، چه در کل بدن و چه در قلب است که انار آن را مهار می کند. قلب گرم ترین عضو بدن است و خنکی جات معتدل مثل انار مخصوصا در گرم مزاجان می تواند بسیار برای بهبود عملکرد قلب مفید واقع شوند.

🔹️رب انار برای رفع ویار زنان باردار مفید است.

🔸️آب انار برای رفع تب نیز مفید است، که هم می توان آن را به آبی که قرار است بصورت پاشویه و بدنشویه استفاده شود افزود و بر بدن پاشید و هم به شخص تب دار نوشاند.

@Drmirghazanfari

👈درمان بیماری ها با انار👇

✅ انار تقویت کننده کبد وتقویت کننده جگر است.

✅ انار برای بیماری یرقان بسیارمفید می باشد.

✅ کسانی که طپش قلب وبیماری تنفسی مثل آسم دارنداناربخورند.

✅ کسانی که خارش بدن دارند باخوردن انار خارش رابرطرف کنند.

✅ انار برای هضم ونفوذ بهترغذا مفید است.

☑️ فرمول : برای آسم و سرفه های بد سر (گُل) انارشیرین راسوراخ کرده وروغن بادام شیرین درآن ریخته وبگذارید بپزدوبعد در ظرفی آن رافشار داده تا آب آن بیرون بیاید سپس آن رامیل نمایید.

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
نشردهید

//////////////////////////////////////

🔰 آب انار و سکته قلبی و مغزی

✅ آب انار تازه طبیعی با مزه شیرین‌وترش (نه آب انار صنعتی) بهترین انتخاب برای ملاقات و عیادت بیمار دچار سکته قلبی است.‌

❇️ پژوهش‌های بالینی نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار طبیعی، دفعات وقوع دردهای قلبی پس از سکته، و شدت و طول مدت آنها را کاهش می‌دهد.

✳️ مصرف آب انار طبیعی، پس از سکته مغزی ایسکمیک (ناشی از انسداد رگ) نیز به بهبود عملکردهای شناختی و بازگشت عملکردهای حرکتی بطور موثری کمک می‌کند.

❌ مصرف آب انار ترش برای بیماران دچار سکته قلبی و مغزی پیشنهاد نمی‌شود.

✴️ احتیاط:
– نوشیدن مقدار زیاد و یا هرروزه آب انار شاید در برخی افراد موجب یبوست گذرا شود. درین حال، خوردن انجیر برای آنان سودمند خواهد بود.
– در فشارخون پایین یا مصرف همزمان داروهای کاهنده فشار خون، آب انار باید با احتیاط و با ارزیابی فشارخون مصرف شود.

🖊 دکتر مجید انوشیروانی (متخصص طب سنتی ایرانی)

#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایرانی

www.itma.ir

👉 @persianmedicine 👈

////////////////////////////////////

🔰اگر تب دارید انار شیرین نخورید!

🔸 انار دوایی غذایی است بنابراین خواص دارویی فراوان و غذائیت پایینی دارد ،بسته به نوع آن طبیعتش و طبیعتا خواصش متفاوت خواهد بود.
🔹 ادرار آور بوده و ایجاد تشنگی می نماید اما بسیار مهم است که بدانید همراه و یا پس از آن نباید آب خورد چون موجب اختلال در آنزیمهای انعقادی شده در نتیجه سیستم انعقادی را مختل و در افراد مستعد می تواند موجب خونریزی شود.
🔸خوردن آن در کسانی که ضعف معده، دارند موجب تولید نفخ زیادی می شود؛ و لذا این افراد بهتر است انار را به صورت آبلمبو مصرف نمایند.
🔹 احتیاط مهم دیگر اینکه کسانی که به هر دلیل دچار تب هستند نباید انار شیرین بخورند. چون انار شیرین سریع الاستحاله به خلط غالب شده که در تب داران چه بسا صفرا خلط غالب باشد که در این صورت موجب تشدید تب خواهد شد.
🔸 در برخی تحقیقات، تایید شده که انار و آب انار در کاهش فشار خون و قند خون دیابتی ها موثر است اما باید دانست که کاهش فشارخون و قند خون دیابتی ها مربوط به دانه های انار یا آب و یا رُب انار ترش و شیرین یا انار میخوش (ملس) است و در انار شیرین یا ترش صرف، چنین اثراتی مشاهده نمی شود و انار ترش ممکن است حتی قندخون دیابتی ها را بالا ببرد!
🔹 در موارد تسکین تشنگی مفرط، کاهش تب، استفراغ، رفع ویار خانمهای باردار و دفع غم و اندوه بهتر است از انار میخوش (ملس) استفاده شود.

🖊دکتر محمد یوسف پور (متخصص طب سنتی ایرانی )

#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران

👉 @persianmedicine 👈

////////////////////////////////////////////

سرماخوردگی با انارپخته سیاه بر مبنای طب سنتی

#انارپخته معجزه فصل سرما ( )
برای درمان سرماخوردگی انار پخته بخورید
این آنتی بیوتیک قوی هرنوع عفونت ناشی از سرماخوردگی مثل گلودرد،گوش درد،برونشیت مزمن را درمان میکند
ترجیجا انارسیاه مخصوس سیاه سرفه و سرماخوردگی سخت است
البته پخته
@TebbolAeme

////////////////////////////////////////

بفرمایید سلامتی:
🟢خواص خوردن انار با پیه آن (بخش اول)🟢

‼️ منظور از پیه انار همان قسمت‌های سفید لابلای دانه‌ها است که دانه ها روی آن ها قرار داده شده اند.در واقع پیه انار قدری سفت بوده و بافت متراکمی دارد و قابض و جمع کننده است که نشانه ‌آن این است که اگر کمی از آن را بجوید حالت جمع شدن دهان را حس می‌کنید.

🍏 گاهی خوب است انسان (با معده سالم و نه ضعیف و نفاخ) از خوردنی‌های تا حدی سفت و متراکم استفاده کند از جمله پیه انار، سیب یا بِه سفت و تا حدی سبز یا نارس، پوست پخته شده باقلا (در حد یکی دو عدد)، پوست برخی میوه‌ها مثل سیب و از این قبیل.

🔆 هسته های ریز وسط دانه‌های انار نیز این خاصیت پالایش کردن (دباغی کردن) را دارند. علت این است که گاهی اوقات به دنبال عملیات هضم و جذب و دفع، مقداری مواد زاید به صورت رطوبت و بلغم ژله‌ای و سفت شده.

🩺 یا ذرات ریز به دیواره مخاط و پرزهای معده و روده و یا لابلای چین و چروک‌های آن می‌چسبند و به مرور سفت‌تر می‌شوند.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢خواص خوردن انار با پیه آن (بخش دوم)🟢

🤦🏻‍♂ وجود این مواد زاید که دفع هم نمی‌شوند منجر به اختلالات گوراشی، درد، نفخ، احساس سنگینی در شکم، حالت تهوع، سوءهاضمه و سوءجذب می‌شوند و لازم است با کمک مواد نسبتا سفت، کنده و دفع شوند.

✨ پیه انار چون قابض است، باعث جمع و محکم شدن پرزها و چین‌های معده و روده شده و با افزایش حالت سنباده ای مخاط و حالت دادن و تقویت عضلات مخاطی، فرآیند هضم مواد غذایی خورده شده را تشدید و تصحیح می‌کند.

👄 خاصیت پالایندگی که در احادیث ذکر شده می تواند به این دلیل باشد. زرد شدن دندان و بوی بد دهان که در احادیث فوق ذکر شده نیز می تواند به علت وجود همین مواد زائد در سیستم گوارش و یا فزونی صفرا و حرارت خون ‌باشند.

🥤همچنین برای التهابات معده (گاستریت) یا روده (کولیت) که ممکن است با زخم و خونریزی نیز همراه باشند، خوردن آب انار با پیه آن بسیار عالی است و مخاط را تقویت می‌کند و با منقبض نمودن عروق، خونریزی را نیز بند می آورد. این مکانیسم در بند آوردن خونریزی های زیاده از حد در غیر ایام عادت در خانم ها نیز به کار می آید.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

///////////////////////////////////

📚📚📚بفرمایید سلامتی:
🟢انار (قسمت اول _ بخش اول)🟢

⚡️ بهترین نوع انار اینست که کاملا رسیده بوده، دانه‌های بزرگ داشته باشد و هسته وسط دانه کوچک باشد، نه بزرگ و خیلی سفت. انار باید تازه و شیرین یا ملس باشد. مزاج انار سرد و تر است. البته اگر انار خیلی ترش باشد به سردی و خشکی متمایل می‌شود.

🩺 همچنین دارای قوت قبض می‌باشد هم خود انار (مخصوصا همراه پیه انار) و هم پوست انار که خود دارای استفاده‌های طبی متعددی است. پس اگر دانه‌های انار همراه با مقداری پرده‌ها یا پیه بینابین دانه ها خورده شود قابضیت آن افزایش می‌یابد.

🩸اگر آب دانه های همراه با پیه گرفته شود نیز قابض است. انار غذاییت کمی دارد اما خون بسیار خوبی تولید می‌کند به طوریکه نسبت اجزا خون را بهم نمی‌زند. در برخی انسان‌ها (مخصوصا سرد مزاجان) انار می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود که این خاصیت درگرم مزاجان منجر به تقویت حالت نعوظ درآلت تناسلی می‌شود.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢انار (قسمت اول _ بخش دوم)🟢

🍴 انار جلا دهنده (جالی) و پاک کننده است؛بنابراین باز کننده (مفتح) مجاری بدن (مخصوصا مجاری کوچک داخل اعضا) نیز می‌باشد. انار مدر است و خوردن آن، دو سه ساعت بعد از غذا، در گرم ‌مزاجان کمک به تخلیه معده و هضم می‌کند.

🍶 آشامیدن آب انارین (ترش و شیرین «ملس») که با پیه آن گرفته باشند (می‌توان کمی شکر قهوه‌ای هم به آن افزود) برای دفع کردن صفرای اضافه در بدن که می‌تواند با علائم زردی و خارش در پوست ظاهر شود مفید است.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢انار (قسمت دوم)🟢

✨ انار برای مهار و دفع صفرا بسیار خوب است. بنابراین در افراد گرم ‌مزاج که ممکن است دچار غلظت و زیادی خون باشند، انعقادپذیری خون در آنها بالاست، دچار جوش و دمل‌های پوستی می‌شوند، چهره سرخ یا زردی دارند و همواره احساس گرمی و حرارت در بدن و پاها دارند؛ بسیار بسیار مفید است.

🧑🏻‍⚕ اگرمصرف انار، زیر نظر پزشک، با خروج مقداری خون از بدن (مثل عمل حجامت یا فصد) همراه شود، این اثر پاک و تصفیه کنندگی تقویت می‌شود. مالیدن آب یا دانه‌های انار به محل گزیدگی توصیه شده است که باعث کاهش ورم مربوطه می‌شود.

🍶 با همین استدلال در موارد ورم‌های حاد به دنبال ضرب خوردگی که معمولا با درد، تورم، قرمزی و حرارت موضع همراه است نیز کاربرد دارد. در این موارد می‌توانیم پارچه تمیزی را به ‌آب انار آغشته کرده (همراه با پیه) و بر موضع ورم قرار دهیم.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

🟢 انار (قسمت سوم) 🟢

🧑🏻‍⚕همه قسمتهای انار قابل استفاده بوده و می‌توان از پوست انار نیز استفاده کرد. پس از مصرف دانه‌های انار هرچه باقی می‌ماند شامل پوست سفت بیرونی و پرده‌ها و پیه وسط دانه ها را در سایه خشک کرده و در کیسه پارچه‌ای در یخچال نگهداری نمایید.

💊 این داروی بسیار خوبی برای استفاده موضعی و رسیدن به اثر قابضیت آن می باشد. در مواقع ضروری از جمله ورم‌هایی که گفته شد می‌توان مقداری از آن را جوشاند و صاف کرد، پارچه تمیزی را به آن آغشته کرده و به سطح ورم و التهاب قرار داد.

✨ از جمله استفاده‌های دیگر این محلول قرار دادن آن بر محل فتق و یا محل کشیدگی تاندون‌ها هم مفید بوده و باعث جمع شدن و برگشت موضع به حالت قبلی و عادی خود می‌شود؛ مثلا فتق نافی در اطفال و نوزادان که چون این یک عمل موضعی و بدون عارضه است هیچ مشکلی را پیش نمی آورد.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

//////////////////////

🟢انار قسمت چهارم🟢

🔆 طبیعتا انار ترش برای افراد با مزاج سرد باید با احتیاط مصرف شود. می توان آب انار را همراه شکر سرخ قوام آورد یا اینکه روی حرارت غیرمستقیم (کتری در حال جوش) تغلیظ نمود تا برای افراد با مزاج سرد نیز مناسب شود.

🥛آب انار ترش برای سیستم ریوی، سرفه و سیستم مغزی خیلی خوب نیست و ممکن است باعث تشدید سرفه شود؛ اما انار شیرین مخصوصا به صورت شربت برای نرم کردن حنجره (بهبود صدا و رفع گرفتگی آن ) و مجاری هوایی خوب است.

💓 انار برای بهبود تپش قلب توصیه شده است زیرا یکی از مهمترین علل تپش قلب، افزایش حرارت یا صفرا، چه در کل بدن و چه در قلب است. قلب گرم ترین عضو بدن است و خنکی جات معتدل مثل انار مخصوصا در گرم مزاجان می تواند بسیار برای بهبود عملکرد قلب مفید واقع شوند.

✨ رب انار برای رفع ویار زنان باردار مفید است. آب انار برای رفع تب نیز مفید است که هم می توان آن را به آبی که قرار است بصورت پاشویه و بدنشویه استفاده شود افزود و بر بدن پاشید و هم به شخص تب دار نوشاند.

📣به کانال «بفرمایید سلامتی» بپیوندید

👇👇👇
@DrMirghazanfari

❗️ بعضی از افراد با مصرف انار دچار پوسته شدن لب ها میشوند .

▫️معمولا خوردن انار باعث تخلیه صفرا میشود و حرارت درون را کاهش میدهد .

▫️ در زمانیکه صفرا درحال تخلیه شدن است ، حرارت ناگهانی در بدن آزاد میشود که میتواند باعث خشکی لب و یا حتی ترک لب شود که البته این مورد در بعضی از افراد اتفاق می افتد .

▫️توصیه بر این است که این افراد انار را با حجم کم ولی به دفعات میل نمایند .

▫️با این شیوه بدن فرصت واکنش سریع نسبت به مصرف انار را ندارد .

🌿 @TebbolAeme 🌿

///////////////////////

انار؛ میوه ای که ماسک اکسیژن است

✍️انار دارای خواص ضد اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد توموری است و گفته می شود منبع خوبی از ویتامین ها به ویژه ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E و همچنین اسید فولیک محسوب می شود. این ماده حاوی دو ترکیب پونیکالاژین و اسید پونیکیک است که تمام فواید سلامتی را به انار اعطا می کند.
✍️آنتی اکسیدان های موجود در انار تقریبا سه برابر بیشتر از چای سبز است.

🌿 @TebbolAeme 🌿

////////////////////////

🇮🇷🇮🇷🇮🇷👈درمان بیماری ها با انار

✅ انار تقویت کننده کبد وتقویت کننده جگر است.
✅ انار برای بیماری یرقان بسیارمفید می باشد.
✅ کسانی که طپش قلب وبیماری تنفسی مثل آسم دارنداناربخورند
✅ اناررا برای نگون کردن رنگ رخسار استفاده کنید.
✅ کسانی که خارش بدن دارند باخوردن انار خارش رابرطرف کنند
✅ انار برای هضم ونفوذ بهترغذا مفید است.

☑️🌹🌹🌹🌹 فرمول : برای آسم و سرفه های بد سر (گُل) انارشیرین راسوراخ کرده وروغن بادام شیرین درآن ریخته وبگذارید بپزدوبعد در ظرفی آن رافشار داده تا آب آن بیرون بیاید سپس آن را میل نمایید.

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
/////////////////////////////////////////////

🔴انار

✍️ #انار اشتهار آور است و قدرت #باروری را بالا میبرد.

در اغلب شربت های #اشتهاآور طبیعی از انار استفاده میشود.

🔹انار با افزایش اشتها، سبب افزایش #وزن_کودکان میگردد.و سبب ایجاد #خون‌تازه و سالم در بدن است.

@salamatkade_shefa

//////////////////////////

✅انار با کمی گلپر بخورید.

❇️معده را پاکسازی و خون را تصفیه میکند، پوست را شاداب نگه میدارد، با خواص آنتی اکسیدانی؛ دشمن سرطان و آلزایمر است، دفع کننده چربی و سموم بدن است.

ایتا :🌺 @drhasanati☘️🌿کانال سلامتکده بابونه (دکتر حسناتی)