آخرین مطلب

عفونت شناسی بر مبنای طب سنتی و عقول حکیمان

📚‍ 🔰حکیمان ایرانی پیشرو در مبارزه با عفونت ها

💠درحالی که جهانیان در چندماه گذشته با ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکنند رعایت چند توصیه ساده می تواند در قطع زنجیره ی بیماری موثر باشد: ضدعفونی دست ها و سطوح با کمک الکل، شست شوی دست ها با آب و صابون و قرنطینه خانگی و یا ایزولاسیون در صورت ابتلا به بیماری.

💠اما جالب اینجاست که بدانیم الکل و صابون هر دو از اکتشافات ابوبکر محمد بن زکریای رازی (۲۵۱ ه‍. ق–۳۱۳ ه‍.ق)، حکیم، پزشک فیلسوف و شیمیدان ایرانی است. در کتاب اسلام، علم، پزشکی و تکنولوژی (Islam and Science, Medicine, and Technology) گفته می شود زکریای رازی در زمره ی اولین افردیست که فرمول امروزی صابون را نوشته است. همچنین در کتاب دیگری با نام علم و فناوری در اسلام: فناوری وعلوم کاربردی (Science and Technology in Islam: Technology and applied sciences) نیز به این موضوع اشاره شده است که درحالی که آن زمان در اروپا صابون ها از چربی حیوانی ساخته می شده است و بدبو بوده است در کشورهای اسلامی از صابون های خوشبویی که دانشمندانی چون زکریای رازی فرمول ساخت آن را نوشته اند استفاده می شده است.

💠رازی همچنین در کتاب الحاوی خود الکل را به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی معرفی کرده و تاکید می کند که استقاده از الکل قبل، در هنگام و بعد از جراحی میزان مرگ و میر بیماران را کاهش میدهد.

💠پس از شیوع گسترده ی ویروس کرونا و قدرت انتشار بالای این ویروس از همگان خواسته شد تا درصورت بیماری خود را قرنطینه کنند تا از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کنند. در کتاب توصیه به پزشک جوان: در مورد هنر پزشکی (Advice to the Young Physician: On the Art of Medicine) نیز گفته می شود که ایده ی قرنطینه و جداسازی فرد بیمار از افراد سالم نیز توسط یکی از حکمای ایرانی یعنی حکیم بوعلی (۳۵۹ ه‍.ش -۴۱۶) در کتاب قانون مطرح شده است.

💠دنیا و پزشکی مدیون حکمای طب سنتی ایرانی است که این روزها بیشتر جلوه گر شده است و آن ها که به اسم طب سنتی، الکل و واکسیناسیون و قرنطینه را منع کرده و داروهایی با شیوه های سلیقه ای و من درآوردی را پیشنهاد می کنند، خوب است این حقایق را بدانند و خود را حکیم تر از جناب ابن سینا و رازی و امثالهم ندانند!

منابع:

Three Muslim inventions that are leading fight against coronavirus

Ganchy, Sally. Islam and Science, Medicine, and Technology. United States, Rosen Pub., 2008.

Al-Hassan, A. Y., et al. Science and Technology in Islam: Technology and applied sciences. France, UNESCO Pub., 2001.

Colgan, Richard. Advice to the Young Physician: On the Art of Medicine. Netherlands, Springer US, 2009.