آخرین مطلب

تغذیه و نوشیدنی فصل تابستان بر مبنای طب سنتی

🔰تابستان را به سلامت سر کنیم!

❇️در فصل تابستان، مزاج آب و هوا به گرمی و خشکی تغییر می‌یابد. افرادی که در سنین جوانی هستند و یا مزاج گرم و خشک یا سوء‌مزاج صفراوی دارند در این فصل بیشتر مراقب خود باشند.

🌞به علّت دمای بالا و گرمی هوا، از قدرت هاضمه معده کاسته می‌شود؛ بنابراین باید غذاهایی را انتخاب نمود که هضم راحتی داشته باشند، و نیز در ساعتی از روز که هوا معتدل و خنک باشد مصرف شود. از پرخوری هم باید پرهیز نمود.
⚜️نوع مواد خوراکی باید کاهنده حرارت و صفرا باشد؛ هر چند باید به شرایط فردی هر شخص نیز توجه داشت. پس اگر فردی با خوردن سردی‌ها دچار علایم آزاردهنده می‌شود نباید در خوردن این مواد افراط کند، حتی اگر تابستان باشد!
🍲غذاهایی که می‌توان برای این فصل پیشنهاد داد، عبارتند از:

انواع آش‌های سبک (آش آلو، انار، غوره، آب‌غوره، تمرهندی، زرشک، سماق و …)، سوپ جو و … .
☕️نوشیدنی‌هایی مانند: شربت ریواس، تمرهندی، انار و سکنجبین، و نیز شربت بنفشه، گل سرخ، و فلوس (خیارشنبر) مناسب این فصل هستند.
🍉میوه‌هایی همچون هندوانه اثر حرارت فصل را در بدن کاهش می‌دهند. به عنوان یک قانون همیشگی این را به یاد بسپارید که از مصرف چند نوع میوه مختلف در یک وعده پرهیز نمایید.

میوه‌های مختلف را در چند وعده جداگانه میل نمایید. بعد از صرف میوه نیز آب یا نوشیدنی‌های دیگر را ننوشید.

🖊دکتر فاطمه هادیان (متخصص طب سنتی ایرانی)
#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران
🌐 www.itma.ir

👉 @persianmedicine 👈

////////////////////////////////////

🟢نوشیدنی های مخصوص فصول گرم(بخش چهارم)🟢

💠آب آلبالو بسیار مفید است و طبع سرد و خشکی دارد و برای گرم مزاجان، فصل گرم و اقلیم های گرمسیری مفید است.

💠طبق روال گفته شده می توان از تمامی میوه ها و حتی برخی سبزیجات فصل تابستان شربت یا رب تهیه کرد و از خواص آنها بهره برد.

💠داخل شربت ها مثل ریواس یا آلبالو، می توان از میوه جاتی مثل خیار رنده شده (برای خنک کردن طبع شربت) و یا تکه های خیار و برگه آلو، زردآلو، و هلو نیز استفاده کرد.

💠دم نوش هایی مثل چای آلبالو، برگه های آلو، هلو و لیمو امانی هم در این فصول قابل استفاده هستند. نارنج و آب آن نیز بسیار سودمند هستند و خنکی معتدلی دارند؛ لذا سرد مزاجان می توانند بیشتر از سایر سردیجات و با خیال راحت تر از آن استفاده نمایند. رطوبت بخشی بسیار خوبی هم دارد لذا برای خشک مزاجان نیز عالیست.

📚فرهنگ سازی سبک زندگی سالم مبتنی بر طب سنتی ایرانی. دکتر سید مهدی میرغضنفری
ارتباط با ادمین = @ad_att
www.mirghazanfari.ir
www.instagram.com/dr.mirghazanfari/
مطب شهرک غرب
☎️ +۹۸۲۱۲۲۳۷۸۶۹۸
☎️ +۹۸۲۱۲۲۳۶۹۳۴۱

/////////////////////////////////

بفرمایید سلامتی:
🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش اول

🍹در فصل #بهار و #تابستان مصرف شربت ها و آبمیوه های خنک توصیه می شود: مثل #آلبالو، #ریواس، #آبغوره، آب لیمو، #توت_فرنگی، #زرشک، شاه توت، #تمشک، #نارنج و…. این نوشیدنی ها که اغلب طبع خنکی دارند بسیار مناسب روزهای گرم بوده و خاصیت جلا دهندگی نیز دارند.

🍹کسانی که طبع های خیلی گرمی ندارند و یا معده هایی ضعیفی دارند و می خواهند از منافع آب میوه های سرد بهره مند شوند می توانند مقداری از این میوه ها را با #شکر و یا #عسل یا #نبات روی شعله قرار دهند و حرارت داده تا #شربت و مربای این میوه ها بدست آید، بدین ترتیب هم خواص آن ها حفظ شده و هم عارضه احتمالی آن ها برای معده های سرد و ضعیف کاهش پیدا می کند.

🍹افرادی که نمی توانند حجم زیاد مایعات را بنوشند باید آب میوه ها را تغلیظ کنند به طور مثال چند لیوان از آب میوه مورد نظر خود را به مدت ۱۲-۱۸ ساعت روی کتری در حالت جوش قرار بدهند (بن ماری) تا در تماس با بخار آرام آرام آب میوه غلیظ شود و تبدیل به #رب_میوه شود. یک قاشق مربا خوری از رب هر میوه ای اثر یک یا دو فنجان آب #میوه را دارد.

@Drmirghazanfari

🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش دوم

🍹#سرکه و #آبغوره و آب #ریواس که ترش هستند را معمولا نباید به صورت خالص مصرف کرد؛ بهتر است در صورت نیاز، یک قاشق غذاخوری سرکه، آب ریواس و یا آبغوره را در یک فنجان آب جوشیده و خنک شده رقیق کرده و میل کنید.

🍹افرادی که دچار نفخ معده هستند می توانند این نوشیدنی را با مقداری #نبات و یا #عسل شیرین کنند.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش سوم

🍹یک تا دو قاشق غذاخوری #زرشک تازه را نیز می توان در یک فنجان آب خیس کرد و بعد از چندساعت آن را مخلوط کن و صاف کرده و آب زرشک بدست می آید.

🍹برای درست کردن #شربت_زرشک نیز می توان آن را چند ساعت خیس کرده بعد دست‌ها را شسته و دستکش یکبار مصرف به دست کرده و زرشک ها را در ظروفی که حالت توری مانند دارند، چنگ بزنند تا لِه و با هم مخلوط شوند. با صاف کردن آن از صافی، عصاره خارج می شود.

🍹مقداری (به اندازه میزان تمایل خود به شیرینی و ترشی) شکر یا پودر قند به آن اضافه کنید. روی حرارت آن را هم بزنید تا کم حجم و غلیظ شود. به این ترتیب مایه شربت به دست می آید. می توان به این شربت مقداری خاکشی هم افزود. چون #خاکشی تمیزکننده و دفع‌کننده مواد زائد و خنک‌کننده بدن است و برای #کبد هم بسیار مفید است.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش چهارم

🍹برای تهیه #شربت_ریواس که بسیار گواراست می توانید آب #ریواس را با مقداری شکر بجوشانید تا غلیظ شود. زمانی که مایع شربت ریواس به حالت عسلی شکل در آمد شربت آماده است و همانند سایر شربت ها می توانید هنگام مصرف آن را رقیق نموده تا به غلظت مناسب برسد و آن را نوش جان کنید.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

بفرمایید سلامتی:
🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش پنجم

🍹#شربت_تمرهندی تازه را نیز می توان به همین صورت تهیه کرد. پوسته خشک #تمرهندی را جدا کرده، خیسانده و بعد از مدتی هسته ها را جدا نموده، مخلوط و صاف می نماییم. سپس با افزودن آب، جوشانده و صاف می کنیم. رب یا شربت تمرهندی، #سودا و صفرای اضافه و غیرطبیعی را دفع می کند و #ملین خوبی نیز هست.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش ششم

🍹آب #آلبالو نیز بسیار مفید است و طبع سرد و خشکی دارد و برای #گرم_مزاجان، فصل گرم و اقلیم های گرمسیری مفید است.

🍹طبق روال گفته شده می توان از تمامی میوه ها و حتی برخی سبزیجات این فصل شربت یا رب تهیه کرد و از خواص آنها بهره برد.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش هفتم

🍹#نارنج و آب آن نیز بسیار سودمند هستند و خنکی معتدلی دارند؛ لذا سرد مزاجان می توانند بیشتر از سایر سردیجات و با خیال راحت تر از آن استفاده نمایند. رطوبت بخشی بسیار خوبی هم دارد لذا برای خشک مزاجان نیز عالیست.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

🍹نوشیدنی های مخصوص فصول گرم-بخش هشتم

🍹داخل شربت ها مثل #ریواس یا #آلبالو، می توان از میوه جاتی مثل #خیار رنده شده (برای خنک کردن طبع شربت) و یا تکه های خیار و برگه #آلو، #زردآلو، و #هلو نیز استفاده کرد.

🍹دم نوش هایی مثل چای آلبالو، برگه های آلو، هلو و #لیمو_امانی هم در این فصول قابل استفاده هستند.

📚با ما با پرونده سریالی #نوشیدنیهای_تابستان همراه باشید.

@Drmirghazanfari

[ Photo ] ♨️ تابستان

🖌 اگر گرمای تابستان اذیتتان می‌کند به جای استفاده از آب یخ، که سبب ایجاد التهاب لوزه‌ها و ترشحات پشت حلق و مشکلات معده و کبد می‌شود، می‌توانید از دوغ شیرین (ماست+آب) خنک استفاده کنید

⚠️ ملاحظات ⤵️
🥛 وقتی دوغ میل می‌شود نباید همراه وعده غذایی باشد
🥛 خیلی آرام آرام میل شود
🥛 جلوی کولر و وسایل سرمایشی نباشید

📌 اگه این شروط رعایت شود به عنوان داروی لطیف و عالی به بدن نشاط می‌هد👌

💠 درمانخانه اسلامی 👇
💠 @Darmaneslami
🍃💎✿●•۰▬▬▬▬▬▬▬