آخرین مطلب

دمنوش و عرق بهارنارنج خواب‌آوربر مبنای طب سنتی

🔰آیا دمنوش و عرق #بهار_نارنج خواب‌آور است؟

🔸بهار نارنج در درجه دوم گرم و در درجه اول خشک دانسته شده است. از این‌ گل‌ها عرقی گرفته می‌شود که طبع آن نیز گرم و خشک است.

🔹طبیب و مفرده‌شناس نامور، عقیلی خراسانی، در کتاب مخزن‌الادویه، زیاده‌ بوییدنِ عرق بهارنارنج را موجب بی‌خوابی دانسته و مصلح این اثرِ بی‌خواب‌کننده را گلاب شمرده است، و در توصیف آثار و افعال بهارنارنج، هیچ‌جا اثر خواب‌آور برای آن ذکر نکرده است.

دیگر حکیمان مولف بزرگ نیز بهارنارنج یا دمنوش و عرق آن را برای درمان بی‌خوابی پیشنهاد نکرده‌اند.

🔸از سوی دیگر می‌دانیم که گل و پوست میوه نارنج از منابع طبیعی ماده سینفرین (Synephrine) است که اثرات آدرنرژیک و سمپاتومیمتیک دارد و تحریک‌کننده مغز و قلب است. بنابه مطالعات فیتوفارماکولوژیک، اثرات آدرنرژیک سینفرین از نوراپی‌نفرین طولانی‌تر است.
🔹توصیه به بوییدن یا نوشیدن عرق و دمنوش بهارنارنج برای افراد بی‌خواب، به ویژه در مبتلایان سوءمزاج‌های خشک مغز، ناروا است و مبتنی بر استنادات متنی و شواهد علمی نیست.

🖊 دکتر مجید انوشیروانی (متخصص طب سنتی ایرانی)

#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران

👉 @persianmedicine 👈

////////////////////////////////////////

💊🌸خواص بهارنارنج:

گرم و تر است – آرام بخش و مقوی جسم و روح است – دماغ را باز می‌کند و آن را تقویت می‌کند – درمان بی‌خوابی‌های عصبی است اما زیاده‌روی در مصرف خوراکی و بوییدن آن خود بی‌خوابی ایجاد می‌کند – در بیماری‌های سینه و قلب تجویز می‌شود – برای رفع قولنج و تقویت اشتها و قوای جوانی نافع است -آروغ و سوزش معده را تسکین می‌دهد – دم کرده بهارنارنج ضد تشنج و صرع بوده و سکسکه را تسکین می‌دهد – بدن را سم‌زدایی می‌کند – مربای بهارنارنج مقوی معده است و کلیه خواص عرق آن را دارد – کسانی که می‌خواهند روز خود را با انرژی و نشاط فراوان شروع کنند از این مربا در وعده صبحانه همراه با مغز گردو یا بادام یا ارده استفاده کنند – کسانی که محدودیت مصرف مرباها را دارند از دم کرده آن بهره‌مند شوند.

#بهارنارنج

////////////////////////////////

🍊 آب #بهار_نارنج باعث بسته شدن منافذ #پوست می‌گردد و #بخور بهار نارنج، پوست چهره را باز می‌کند.

🍊 همچنین برای رفع سرگیجه و بهبود #سرماخوردگی ، بوییدن بهارنارنج و دم کرده آن برای رفع #سکسکه به کار می‌رود.

🍊 استفاده زیاد از #عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان #قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.

🍊 همچنین بهار نارنج در دوران #بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط مصرف شود. زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج و زیاد بوئیدن بهار نارنج سبب بی‌خوابی می‌شود، از این خاصیت می‌توان در مواقع نیاز به نخوابیدن استفاده کرد.

🌿 @TebbolAeme 🌿

💠 کاربردهای بهارنارنج

⚜️ آرامش اعصاب ☺️
استفاده از دمنوش بهار نارنج برای آرامش و تمدد اعصاب و همچنین رد کردن قولنج های عصبی بسیار موثر است. برای افرادی که دچار افسردگی و اسپاسم های عصبی هستند استفاده از این دمنوش بسیار توصیه می-شود.

⚜️ بهبود دستگاه گوارش 🤢
استفاده از دمنوش بهار نارنج در بهبود دردهای پی در پی شکمی، نفخ معده و یا درد های مداوم آن، حالت تهوع، رفع سکسکه و سو هاضمه بسیار مفید است. درحالت کلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج در رفع بی اشتهایی بسیار مفید است.

⚜️ بهبود رفتار 😇
با افزایش دما در فصل تابستان و افزایش تعریق معمولا خلق و خوی افراد تغییر کرده و احساس بی حوصلگی می کنند. در این زمان، پیشنهاد می‌شود هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج یک قاشق سکنجبین همراه آب خنک میل کنید.

بهارنارنج گیاه_شناسی

📍انتشار پیام بدون لینک مجاز نیست. 🌱سوالات طبی و گیاه شناسی :
🌱@mezajshenasiquestion