آخرین مطلب

بامیه گیاهی و راهکارهای طب سنتی برای دیابت و بیماری قلب

💊💊🔰 از خوردن #بامیه غافل نشوید.

🔸بامیه برای دیابتی‌ها و #بیماران_قلبی مفید است. فیبر آن، شاخص گلایسمی پایینی به آن می‌دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی‌برد. بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می‌کند، بنابراین برای افراد مبتلا به #دیابت نیر مفید است.

🔹 اثر بامیه در کاهش #کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

⚠️برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم‌های هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود، ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون برای تفت دادن آن استفاده کنید.

🔹این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق ‌العاده‌ای به #دفع_مواد_زائد و سموم در سیستم گوارشی می‌کند.

🔸یکی از عوارض رژیم‌های کاهش وزن ابتلا به #یبوست می‌باشد که مصرف بامیه هم مانع یبوست می‌شود و هم به روند کاهش وزن کمک می‌کند.

🔹فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل بواسیر می‌شود. بامیه به دلیل خاصیت لزج بودن و لغزندگی، یکی از ملین‌های بسیار مفید به شمار می‌آید.

🖋 دکتر الهام اختری (متخصص طب سنتی ایرانی)

#انجمن_علمی_طب_سنتی_ایران
👉 @persianmedicine 👈

‌🆔 @drmmohebbi🌸

🔸 اثر بامیه بر درمان یبوست، کاهش قند و چربی خون، و تداخل آن با متفورمین
🖍 بقلم دکتر مجید انوشیروانی، PhD طب ایرانی

🔹 بامیه با نام علمی Abelmoschus esculentus (L.) Moench گیاهی از تیره پنیرکیان است و مانند اعضای دیگر این خانواده همچون خطمی و پنیرک دارای مقادیر زیادی فیبرهای تغذیه‌ای محلول در آب مانند پکتین، گُوارگام، و کربوکسی متیل سلولز است که از این امر می‌توان برای رطوبت‌رسانی و لینت بخشیدن به مخاط خشک بهره برد.

🔹همچنین بامیه برای درمان یبوستهای ناشی از خشکی روده بسبار مفید است و در مواردی که دفع با آزردگی و خراشیدگی مخاط روده و یا سوزش مقعد همراه باشد اثر بهتری دارد.

🔸پژوهشهای بالینی پرشماری درباره اثرات پوست و تخم بامیه بر اندازه گلوکز و لیپیدهای خون انجام شده است که بنا به نتایج آنها می‌توان مصرف خوراکی بامیه را برای کمک به درمان دیابت و افزونی چربی خون پیشنهاد کرد.
فیبرهای محلول در آب بامیه با کاهش جذب گلوکز از روده به خون، از بالا رفتن قند پس از مصرف غذا جلوگیری می‌کنند.
@Hikmatbasedmedicine

🚫 اما نکته مهم در مصرف بامیه، تداخل آن با متفورمین و احتمالا دیگر داروهای ضددیابت است زیرا بامیه گرچه جذب گلوکز را کاهش می‌دهد ولی جذب متفورمین را نیز کم می‌کند و موجب کاهش اثر آن می‌شود.
بنابراین توصیه می‌شود که متفورمین و یا داروهای ضددیابت دیگر دستکم یک ساعت پیش از خوردن بامیه مصرف شوند.

✅ بامیه را می‌توان بصورتهای گوناگون استفاده کرد اما توصیه من برای مبتلایان دیابت و افزونی چربی خون این است که بامیه را بصورت خوراک آب‌پز همراه با هویج و کدو، سبزیجات (شوید، جعفری، مرزه) با افزودن روغن زیتون فرابکر، و با ادویه مناسب مانند آویشن و دارچین بکار ببرند. این خوراک برای رفع یبوست در این افراد نیز بسیار کارساز است.
خوردن این خوراک با نان سبوس‌دار یا برنج قهوه‌ای در کاهش قند و چربی خون، و رفع یبوست موثرتر است.

@Hikmatbasedmedicine

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
نقل این نوشتار بدون کم و زیاد، و با ذکر نام نویسنده و لینک کانال مجاز است:
https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine

🟢 بامیه 🟢

🔺گیاهی است سبز رنگ و مخروطی شکل که بومی مناطق هند و مصر است ولی امروزه در اغلب جاها کشت می شود. طبع سرد وتر داشته و حالت لزج و آبدار آن هم که در پخت مشاهده می شود، ناشی از مزاج آن است.

🔺غذاییت زیادی ندارد از این رو سبزی خوبی برای رژیم های لاغری است چون سیر کننده بوده و کالری زیادی ندارد و مانع افزایش وزن می‌شود.

🔺چون غذاییت آن کم است کیفیت خون خوبی تولید نمی کند نظیر خرفه و اسفناج. مدر است ادرار را زیاد نموده و بخصوص برای کسانی که دچار مشکلات ادراری هستند یا سوزش ادرار که اغلب افراد گرم مزاج به آن دچار می شوند مفید است. خوردن آن با گوشت توصیه شده است.