آخرین مطلب

سالمندان و راهکارهای طب سنتی

💊💊💊مراقب سالمندان باشید !❄️

بیشتر سکته‌های قلبی بعد از بارش برف یاهوای سردبه ویژه شب اتفاق می‌افتد. تغییرات دمایی سریع در بدن و وارد شدن ناگهانی به هوای سرد منجر به سکته و بروز مشکلات قلبی به ویژه در بین سالمندان میشود

@soroshesalamati
بعضی از سالمندان دارای یکنوع خودبینی هستند و از پوشیدن لباس گرم و کلاه خودداری میکنند که سکته را برای خودم گام به گام رقم میزنند

////////////////////////////////////////

🔴 تدابیر حفظ سلامتِ #سالمندان

♻️ با توجه به شروع فصل #پاییز و طبع سرد و خشک آن، این فصل متضاد با افراد دارای مزاج سرشتی سرد و خشک و همینطور متضاد با حال و مزاج سالمندان است.
تدابیری که برای این افراد جهت فرار از بیماری باید در نظر گرفت به شرح زیر می‌باشد:

۱- اجتناب از: زیاده روی در #جماع، #استحمام با آب سرد، نوشیدن #آب_سرد، خوابیدن در #مکان_سرد، زیاده روی در خوردن #غذاهای_سرد خصوصا سرد و خشک، استفاده از غذاهای بسته بندی شده و دارای #مواد_نگهدارنده و مغایر با طبیعت انسان

۲- مصرف #غذاهای_گرم_و_تر و کمی تند از قبیل #گوشت_بره یا مرغ جوان رسمی و …..

۳- متناسب با سردی اول صبح و شب و گرمای ظهر، #لباس بپوشند تا از خطر #سکته دوری گزینند، یعنی صبح و شب که سرد است لباس گرم پوشیده و ظهر با گرمی هوا لباس گرم را از بدن خارج کنند.

۴- حتی‌الامکان در این فصل حتی در منزل #جوراب_پشمی بپوشید.

۵- سالمندان در این فصل میتوانند از #انار_شیرین همراه با کمی #عسل نیز بهره ببرند .

نکته: این موارد به سایر افراد نیز توصیه می شود، ولی سالمندان باید به این توصیه ها بیشتر توجه فرمایند.

@noskhesonati

🔰 سالمندان و تغذیه مناسب

🔹از دیدگاه طب سنتی ایران به دلیل مزاج سرد و خشک در دوره سالمندی، تدابیر تغذیه‌ای آنها توصیه به خوراکی‌های گرم و تر و پرهیز از غذاهای تولید کننده بلغم و سودا مانند بادمجان، هندوانه، خیار و …است.

🔸مصرف غذا به دفعات بیش‌تر و یا مقدار کم تر برای تامین انرژی لازم روزانه است.

🔹غذاهایی که از نظر کمیت کم و از نظر کیفیت بالا و با هضم و دفع سریع باشند مانند زرده تخم مرغ آب پز، آب گوشت، گوشت بره، جوجه مرغ و خروس، کبک، نان خوب پخته شده با مقدار متوسط نمک توصیه می شود.

🔸از مرباها، مربای زنجبیل پرورده به دلیل تقویت قوای جنسی، کلیه، مثانه و گوارش مفید است.

🔹از گروه سبزی و صیفی جات، کاهو به دلیل اثرات خواب آور) با ادویه جات گرم، کرفس، کمی تره، برگ چغندر، آب چغندر مطبوخ و سیر توصیه شده است.

🔸میوه‌هایی مانند انجیر تازه و خشک و آلو ( به دلیل ایجاد لینت مزاج)، انگور و از گروه خشکبار مویز با مغز گردو و بادام مفید است هم چنین توصیه به مصرف شیر جوشیده شده با کمی زنجبیل یا عسل شده است.

🔹برای رفع یبوست غذاهای ملین مانند شوربای مرغ یا چغندر یا کلم، شیره جو با تخم کافشه، آب کلم توصیه شده است.

🖋 دکتر روشنک مکبری نژاد (متخصص طب سنتی ایرانی)

@persianmedicine