آخرین مطلب

حجامت و شرایط قبل و زمان و بعد اجرا و ممنوعیت حجامت با نگاهی به طب سنتی چیست

چه کسانی می توانند حجامت کنند ؟

حجامت برای افراد تنومند و دارای خون غلیظ فایده ای ندارد چون از این طریق نمی توان به سهولت خون غلیظ و مواد زاید را از بدن آنان خارج کرد و تنها این روش سبب خروج خون رقیق فرد می شود که بر این اساس احتمال غلیظ تر و کم حجم شدن خون زیادتر خواهد شد . مگر آنکه افراد با خون غلیظ یک ساعت قبل از حجامت حمام بروند تا خون غلیظ کمی رقت پیدا کرده و به سطح بدن نزدیک شود . اما افرادی که خونشان رقیق است از ۱۲ ساعت قبل از حجامت نباید استحمام کنند .

???? حجامت برای چه کسانی منع شده است ؟

در کتب طب سنتی ایرانی آمده است حجامت برای کودکان زیر ۲ سال و افراد بالای ۶۰ سال توصیه نشده است چرا که استقامت اعضا در کودکان کمتر بوده و حجم خون کم است و در سالمندان چون اغلب خونشان غلیظ و پوست و گوشت خشکی دارند و تنها با حجامت ، خون رقیق شان خارج می شود احتمال افزایش غلظت خون و خشکی بیشتر مزاج در این گروه سنی زیاد است . همچنین کسانی که سابقه هموفیلی ، کم خونی ، صرع و سکته قلبی دارند یا در گروه سردمزاجان بوده و خونشان رقیق و کم فشار است و مدام دچار سرگیجه و سردرد می شوند یا از داروهای شیمیایی وارفارین و هپارین که ضدانعقادند استفاده می کنند نمی توانند حجامت کنند .

????? روزی که حجامت میکنی بایستی هوا صاف و بدون ابر باشد و باد تندی نباشد و دراین روز حمام رفتن ممنوع چون بیماری در پی دارد و تا چند ساعتی آب گرم به بدن ریخته نشود و الا دچار تب میشود .

قبل از حجامت( نزدیکی و مقاربت ممنوع + دخانیات ممنوع + وضو داشته باشی و آیت الکرسی بخوانی +گرسنه و سیر نباشی + قبلاکاهو باسکنگبین و یا ماء الشعیر و یا انار خورده باشی ) .+ اگر احساس ترس داری چند لیوان مایعات قبلش خورده باشید .

سایر ممنوعیت های حجامت :

چاق زیاد + کم خونی زیاد +لاغر زیاد + خون فرد رقیق زیاد باشدچون تب در پی دارد +خون غلیظ زیاد ٬ پس اول منضج بخورد + بچه زیر سه سال و بالای ۶۰ سال +فرد بسبار خشک و یا بسیار سرد + در ایام زمستان +زنان درایام عادت ماهانه +حامله ممنوع است .

قبل از حجامت بیماریهای:

( چشم سرخ + ضربان فلب +مورمورشدن دست وپا + احساس تلخی زیاد + گزگز شدن بدن) همه علامت غلبه خون است به پزشک طب سنتی گفته شود .

 موقع حجامت :

آب میوه خانگی و یا چند دانه سیاهدانه با دندان بجود .

 بعد حجامت :

لبنیات نخورد + دوری از نزدیکی و مقاربت تا ۲۴ ساعت +دوری از استرس + پرهیز از شوری و تندی + خوردن انار شیرین + کباب گوسفندی با پودر سماق + اب میوه جات طبیعی .

 بهترین زمان :

حجامت ۱۲ تا ۱۵ ماههای قمری است چون اوج جوشش خون است و خون به سطح پوست میاید و راحتر تصفیه میشود