آخرین مطلب

آنفولانزا یا آنفلونزا درمانی فقط بر مبنای طب سنتی

آنفولانزا.
از علی علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
“امش بدائک ما مشی بک” یعنی با بیماری ات راه برو تا وقتی که با تو راه می آید.

بهترین کار استراحت کافی و پرهیز از فعالیت بدنی است. بادکش انداختن نواحی پشت و ریه و نوشیدنی های گرم (به جز شیر) توصیه می شود.

بهتر است غذای بیمار ساده و شامل آش و سوپ باشد

بیشتر گلودردها ویروسی هستند و نیاز به آنتی بیوتیک ندارند مگر این که لوزه ها چرکی شده باشند و تب بالا وجود داشته باشد. متأسفانه در اغلب گلودردها آمپول پنی‌سیلین و انواع آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. در مواجهه با گلودرد توصیه می‌کنم سرکه طبیعی و گلاب (نسبت ۱ به ۵) را مخلوط و مرتب در طول روز غرغره کنید.

از تزریق آمپول کورتون مثل بتامتازون و دگزامتازون اکیدا بپرهیزید. هم عوارض زیادی دارند و هم اساسا جایگاهی در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا ندارند.

زکام (آبریزش بینی) نباید درمان شود. در غیر اینصورت در آینده باعث امراض شدیدتر مثل سینوزیت می گردد. در روایات طب اسلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر این نکته تاکید شده است.

در صورت بروز تب، آب سیب تازه بنوشید. با آب ولرم پاشویه کنید. روغن بنفشه به بدن بمالید.

ماء الشعیر طبی، دمنوش گل بنفشه یا گل پنیرک میل کنید.

برای تهیه ماء الشعیر طبی یک لیوان جو را با ۱۶ لیوان آب جوشانده تا زمانی که جو درشت شود و باد کند ولی لعاب ندهد (تقریبا ۳۰ دقیقه). بعد آن را صاف کرده آب جو را در یخچال نگهدارید و روزی دو سه لیوان میل کنید. اگر درجه تب بالا بود (۳۹ به بالا) حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تا زمان بهبود کامل هر روز یا یک روز در میان پشت ریه ها را به مدت ۱۵ دقیقه بادکش کنید.

در صورت بروز سرفه : از خوردن ترشی جات پرهیز شود (منع مصرف ترشی فقط برای افرادی است که سرفه دارند).

هر روز صبح با شیر و نشاسته و کمی گلاب، یک کاسه کوچک فرنی تهیه و میل کنید/ در طول روز ۱۵۰ گرم کلم برگ سبز را پخته و میل کنید/ دمنوش آویشن میل کنید. زرده تخم مرغ عسلی قبل از خواب

آش مخصوص سرماخوردگی و آنفلوانزا

طبع: گرم و تر/ نرم کننده و دفع‌کننده مخاط سیستم تنفسی، بیماری های تب دار عفونی

مواد لازم:  ۱) شلغم – پیاز – سیب درختی – به – هویج – کدوی حلوایی – برنج – سبزی آش

۲) زوفا – بنفشه – پرسیاوشان (تازه یا خشک)

۳) آب  و نمک و  آبلیمو

۴) دیگ مسی (ترجیحا)

مقدار مساوی از کدوی حلوایی بدون پوست، شلغم،  هویج، پیاز، سیب درختی و به و مقدار کمی برنج و سبزی آش آماده کرده و به همراه آب در حرارت ملایم شروع به طبخ نمایید. پس از مدتی مقداری گیاه خشک زوفا و بنفشه و پرسیاوشان، به آش فوق افزوده و صبر کنید تا جا بیفتد و قبل از مصرف، مقدار کمی نمک و آبلیمو به آن اضافه نمایید. این غذا زود هضم و بسیار پر انرژی بوده و برای بیماری های تب دار عفونی بسیار مفید است و نرم کننده و دفع کننده مخاط سیستم تنفسی است. در بسیاری از موارد، با یکی دو وعده مصرف این آش در هنگام سرماخوردگی، بسیاری یا کل علایم فروکش می‌کند.

تذکر :

–  در مواقعی  که  تب  وجود  ندارد  می‌توان  یک  عدد  ماهیچه  گوسفند  نیز  به  آش  اضافه  کرد.

– بجای  پیاز  می‌توانید  از  پیازچه   به   همراه  چند  حبه  سیر  نیز  استفاده  نمایید.

مقالات علمی نشان داده است که مصرف دمنوش آویشن و زنجبیل اثرات ضد التهابی و ضد سرفه و خلط خوبی دارد و در همه گیری حاصل از آنفلوانزا می تواند موجب کاهش عوارض بیماری شود.

افرادی که بیمار شده اند چه نکاتی را علاوه بر توصیه های درمانی باید رعایت کنند:

بیشترین توصیه این است که خودخواه نباشید. هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید. به مقدار کافی استراحت کنید و از حضور در مسجد و اماکن پر جمعیت بپرهیزید و در صورت حضور در جمع از ماسک استفاده کنید. از دست دادن با افراد و بوسیدن آنها خودداری کنید. دستمال کاغذی خود را در سطل زباله درب دار انداخته یا در کیسه فریزر قرار داده آن را گره بزنید.

دکتر #رضا_منتظر

/////////////////////////////////////

سرماخوردگی و آنفلوانزا
☔️⛈🌧❄️🌦
°Join: @Mezajshenasi12
t.me/Mezajshenasi12

سرماخوردگی و آنفلوانزا هر دو از بیماریهای ویروسی شایع هستند. این دو بیماری در برخی علائم مشترک و در برخی دیگر متفاوتند. عطسه و آبریزش بینی و گلودرد در سرماخوردگی بیشتر است. در نقطه مقابل تب، سردرد، بدن درد و خستگی و ضعف در آنفلوانزا شایعتر و شدیدتر است.

در جدول ذیل مقایسه علائم این دو بیماری به خوبی نشان داده شده است:

چه افرادی مکرر سرما می خورند؟

هرچه سیستم ایمنی فرد ضعیفتر باشد تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی در او بیشتر و علائم آن شدیدتر است. خیلی‌ها با افراد سرماخورده تماس دارند و با آنها سر یک سفره می‌نشینند ولی مبتلا نمی‌شوند. به نظر می‌رسد، ضعف و قوت سیستم ایمنی فرد حرف اول را می‌زند. اگر سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد ویروس‌ها بر آن غلبه کرده و علائم بیماری بروز می‌کند و برعکس وقتی سیستم ایمنی قوی باشد، ویروس‌ها مغلوب شده و فرد بیمار نمی‌شود.

آیا صرفا سرد شدن هوا است که موجب سرماخوردگی و آنفلوانزا می شود؟

خیر. سرماخوردگی البته در فصل سرما شایع‏تر است ولی در سایر ایام سال حتی در اوج گرمای تابستان نیز با این بیماری مواجهیم و بعضا سرماخوردگی‌های تابستانی علائم شدید‌تری دارند. همان طور که گفتیم علت اصلی ابتلاء غلبه ویروس مربوطه بر سیستم ایمنی بدن است که در فصل سرما این زمینه فراهم تر است ولی آنچه از منابع طب ایرانی اسلامی متوجه شده و به تجربه نیز مشاهده کرده ایم این است که تغییر ناگهانی دمای محیط در بروز این بیماری نقش اساسی دارد. به عبارت دیگر اگر از محیط گرم به یکباره وارد محیط سرد شویم یا برعکس، شرایط بروز بیماری در بدن پدید می‌آید و همین طور اگر فردی که عرق کرده، به یکبار آب سرد بنوشد به علت تغییر ناگهانی حرارت بدن دچار سرماخوردگی می‌شود. علت سرماخوردگی‌های تابستانی نیز باید همین امر باشد که افراد به یکبار خود را در برابر باد کولر منزل و ماشین قرار می‌دهند و آب یخ می‌نوشند.

تغییر ناگهانی دمای محیط و به تبع آن حرارت بدن باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و فرد سرما می‌خورد. بنابراین ویروس‌ها و میکروب‌ها علت غایی بیماری هستند و علت اولیه ضعف دفاع بدن است.

چرا کودکان به دفعات دچار سرماخوردگی می شوند؟

کودکان به دو علت سیستم ایمنی ضعیفتری دارند:

الف-  تغذیه ناسالم: امروزه کودکان تغذیه سالمی ندارند و از همان سال اول زندگی مادران و پدران مواد غذایی بی‌‌ارزش و مضر از قبیل چیپس و پفک و شکلات و تنقلات حاوی مواد شیمیایی و رنگهای مصنوعی را به وفور به آنها می خورانند.

ب- علامت درمانی سریع با داروهای شیمیایی: به دلیل اضطراب والدین و اطلاعات ناقص شان، آنها با همان اولین علائم سرماخوردگی فرزند خود را نزد پزشک می برند یا سرخود مصرف آنتی‌بیوتیک و سایر داروهای شیمیایی را برای او شروع می کنند. متأسفانه امروزه در برخورد با این بیماری‌ها به صورت بی‌رویه آنتی‌بیوتیک و پنی‌سیلین و حتی دارو‌های کورتیکواستروئید (کورتون) که حتی در منابع علمی طب رایج نیز جایی در درمان سرماخوردگی ندارند تجویز می شود. این امر منجر به مقاومت دارویی و عوارض متعدد شده و در نهایت با تضعیف سیستم ایمنی طفل مرتبه بعد زودتر و شدیدتر دچار بیماری می شود. متأسفانه برخی پزشکان که تمایل دارند علائم بیماری زودتر خاموش گردد تا مراجعین‏شان زیاد شوند حتی اصول طب رایج را نادیده گرفته و دست به این تجویزها می زنند. از آن طرف بیمارانی که فرهنگ سرکوب سریع علائم بیماری یا به زعم آنها درمان سریع برایشان جا افتاده است نیز از پزشک خود چنین تجویز‌هایی را در‌خواست می‌کنند. در این صورت علایم بیماری به سرعت فروکش می کند ولی در آینده نزدیک بر تعداد و شدت و مدت سرماخوردگی‌ها اضافه می‌شود و کار به جایی می رسد که داروها دیگر مثل سابق جواب نمی‌دهند. اینجاست که داروهای قویتر تجویز می شود که خود عوارض بیشتر و ضعف بیشتر سیستم ایمنی را به دنبال دارد و این چرخه مدام تکرار می شود و آنچه بر جای می ماند نسلی نحیف و آسیب پذیر است.

آیا تزریق واکسن آنفلونزا برای پیشگیری لازم است؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسن مانع ابتلا به انفلوانزا بشود چون ویروس انفلوانزا گونه‌های مختلف دارد و مرتب نیز ساختمان خود را تغییر می‌دهد بنابراین تاثیر واکسن محدود است از طرفی با توجه به وجود اخبار و شواهدی مبنی بر آلوده بودن و عوارض احتمالی واکسن های وارداتی، تزریق آنها توصیه نمی شود مگر برای افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند.

بهترین راه حل برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا چیست؟

الف- رعایت اصول تغذیه

طبیعتاً وقتی هوا رو به سردی می‌رود باید مصرف سردیها مثل ماست و خیار و کاهو و … را کاهش داد یا همراه با آنها از گرمیها استفاده نمود. از میوه‌های با طبیعت سرد که متعلق به این فصل نیستند مثل خیار و هندوانه پرهیز کرد.

/////////////////////////////////

آنفولانزا -۲

t.me/Mezajshenasi12

از مصرف آش و سوپ و سبزیجاتی مثل شلغم و کلم باید افزایش یابد. بستنی و آب یخ در هوای سرد بسیار مضر است.

صبح  قبل از خروج از منزل سه لقمه نان با عسل بخورید.

در روز‌هایی که هوا خیلی سرد است و بیم سرماخوردگی وجود دارد قبل از خروج از منزل یک قاشق مرباخوری عسل با کمی فلفل سیاه (نصف عدس) مخلوط کرده میل کنید.

بوییدن گل نرگس نیز پیشگیری کننده از زکام است.

ب- مراقبت از سرد و گرم شدن ناگهانی بدن

هنگام خروج از ساختمان لباس گرم بپوشید، به یکباره از اتاق خارج نشوید. کلاه بر سر بگذارید و دهان و بینی را بپوشانید.

هوای اتاق را خیلی گرم نکنید تا اختلاف دمای آن با بیرون زیاد نباشد. یکی از دلایل استفاده از کرسی در فرهنگ ما همین واقعیت بوده است که افراد در زمستان بدن شان گرم شود ولی دمای اتاق خیلی با بیرون خیلی تفاوت نکند.

ج- رعایت بهداشت فردی و عمومی

دستهای خود را مرتب بشویید و تماس دست با دهان و بینی را به حداقل برسانید.

از افراد بیمار حداقل یک متر فاصله بگیرید و با آنها دست ندهید.

در اماکن عمومی از بخور اسفند یا عرق نعناع یا اکالیپتوس استفاده کنید.

د- حجامت تر و خشک

بر اساس منابع طب سنتی و مشاهدات و تحقیقات ما در سالیان اخیر، حجامت نقش غیر قابل انکاری در تقویت سیستم ایمنی دارد. در طب رایج هیچ درمان موثری جز واکسن برای افزایش سطح ایمنی فرد وجود ندارد. افرادی که حجامت می‌کنند معمولا سرما نمی‌خورند و در صورت سرماخوردگی علائم خفیفی داشته سریعاً خوب می‌شوند و نیازی به آنتی بیوتیک و بستری شدن ندارند. این چیزی نیست که اعتقاد شخصی یا تصور ذهنی من باشد بلکه کاملاً عیان است و حجامت شوندگان خودشان بر آن اذعان دارند. مکرر اذعان می کنند که از وقتی خودمان و بچه هایمان حجامت شده‌ایم سرما نخورده ایم یا دفعات و شدت آن نسبت به قبل خیلی کمتر بوده است. علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی، موارد متعددی از آلرژی‌های فصلی، سینوزیت، تنگی نفس و سرفه مزمن داشته‌ایم که صرفاً با انجام حجامت بهبود یافته‌اند.

بنابراین افرادی که تاکنون حجامت نکرده اند به پزشک سنتی مراجعه کنند تا ضرورت انجام آن بررسی شود (حجامت برای نود درصد افراد منعی ندارد ولی بهتر است برای اطمینان از بی ضرر بودن آن با پزشک معتمد و معتقد به حجامت مشورت شود برای افرادی که  به اصطلاح بلغمی مزاج هستند یا کم خونی دارند نباید حجامت‌تر انجام شود. در مورد آنها حجامت خشک (بادکش) انجام می شود که موضع آن روی کتف و پشت ریه هاست و می توان هر هفته برای تقویت سیستم ایمنی آن را تکرار کرد.

افرادی هم که قبلا حجامت شده اند می بایست ابتدای بهار و پاییز آن را تکرار کند زیرا بهترین راه پیشگیری از انواع سرماخوردگی انجام حجامت بسته به نیاز شش ماه یا نهایتا سالی یکبار است. بنابراین:

چنانچه خود و خانواده تان تاکنون حجامت نکرده اید یا بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت آن گذشته است و به تشخیص پزشک سنتی معتقد به حجامت، منعی وجود ندارد در اولین فرصت حجامت کنید.

هفته ای یک نوبت حجامت خشک (بادکش) ریه انجام شود تا سیستم ایمنی تقویت شود.

آیا درمانهای سرماخوردگی و آنفلوانزا در طب سنتی طولانی و وقت گیر هستند ؟

اولاً همیشه اینطور نیست که درمانهای سنتی طولانی‌تر باشند. بیماران متعددی هستند که با یک جلسه درمان به شیوه‌های طب سنتی بهبود یافته ‌اند مثلا سالها برای میگرن، سینوزیت و سایر بیماری‌های مزمن خود دارو مصرف کرده اند ولی بعد از چند جلسه درمانهای سنتی کاملاً درمان شده و دارو‌های خود را کنار گذاشته اند.

ثانیاً چنین نیست که هرچه علائم بیماری زودتر خاموش شود برای بدن مطلوبتر باشد. آنچه از آن به عنوان سرعت  درمان نام برده می شود، در واقع درمان نیست، سرکوب علائم بیماری است مثل این که دزدی وارد خانه‌ شده و ما به جای مقابله با او، زنگ خطر را از کار بیندازیم. امروز نتیجه چنین درمانهایی در طب رایج ما را به آنجا رسانده که شاهدیم بسیاری از بیماری‌های عفونی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند. علائم بیماری با مسکن و تب‌بر و آنتی بیوتیک به سرعت خاموش می‌شود ولی با قطع مصرف دارو مجددا عود می‌کند. چنین درمانهایی سیستم ایمنی فرد را تضعیف و باعث ابتلای سریع تر او در مواجه شدن های بعدی با میکروب می شود. امروزه کودکانی را نزد ما می‌آورند که در بیشتر ایام سال سرماخورده اند و داروها دیگر اثری روی آنها ندارد. در طب سنتی  این یک اصل است که باید به بدن فرصت داد تا خودش بر بیماری غلبه کند و هرگونه تعجیل در درمان نهی شده است مگر این که شرایط اورژانسی باشد.

بنابراین در سرماخوردگی ها اولویت با درمان های سنتی است مگر این که شرایط تهدید کننده باشد.

توصیه های درمانی و تجارب شما برای درمان عوارض سرماخوردگی چیست؟

اولا اصل کلی این است: تا زمانی که علائم بیماری بر صحت غلبه نکرده در مصرف دارو تعجیل نکنید