آخرین مطلب

سرماخوردگی و راهکارهای طب سنتی

✅ نکاتی درباره سرماخوردگی
● بقلم دکتر مجید انوشیروانی، PhD طب سنتی ایران، استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد

🔸بسیاری از بیماران سرماخورده گمان می کنند که اگر ترشحات سبزرنگ و غلیظ در ریه یا پشت حلق داشته باشند باید آنتی بیوتیک مصرف کنند. مصرف آنتی بیوتیک در اکثر این موارد هیچ ضرورتی ندارد و تنها در صورتی که تب ناشی از عفونت میکروبی روی داده باشد، مصرف آن با تجویز پزشک حاذق منطقی خواهد بود.
@Hikmatbasedmedicine

🔸در سرماخوردگی های ویروسی رایج در روزهای سرد، حالاتی مانند گرفتگی بینی، سرفه خلط دار غلیظ، ترشحات غلیظ بینی و پشت حلق، سنگینی سر در ناحیه پیشانی و گونه ها و عمق چشمها، همراه با تب خفیف، بی اشتهایی، بیحالی و درد عضلانی روی می دهد.

🔹در این شرایط باید به موارد زیر توجه کرد:

۱. برمبنای طب ایرانی، کم اشتهایی در حین سرماخوردگی فرآیندی سودمند در جهت پاکسازی دستگاه تنفس، و بهبودی زودتر بشمار می رود. بنابراین اصرار به خوردن غذا (بویژه غذاهای سنگین) بخصوص در مورد کودکان توصیه نمی شود.
✅ غذا در این شرایط باید سبک و خوشگوار باشد و علاوه بر ارزش تغذیه ای، بتواند عملکردهای دارویی نیز داشته باشد.
🔸سوپ رقیق کم گوشت با هویج و جعفری و مرزه، شلغم و کمی سیر، بعلاوه پودر آویشن شیرازی و دارچین نمونه خوبی از آن است.

❌ مصرف ماست، پنیر، خامه، نان، غذاهای خمیری مانند ماکارونی، سرخ کردنی ها، و موز ترشحات سینوش و سینه را غلیظتر می کند و در طی دوره بیماری باید از آنها پرهیز کرد.

۲. برای رقیق شدن و دفع ترشحات غلیظ پشت حلق یا ریه، مصرف برگ آویشن شیرازی همراه با قدری پودر ریشه شیرین بیان سودمند است. این دو گیاه که طبیعت گرم و خشک دارند در بازار گیاهان دارویی ایران بآسانی پیدا می شوند.

– زوفا هم بدین منظور گیاه خوبی است ولی در بازار عمومی گیاهان دارویی، زوفای اصلی وجود ندارد و بجای آن گیاه دیگری بفروش می رسد.
– مرزنجوش هم برای کاهش ترشحات غلیظ دستگاه تنفس سودمند است ولی شناسایی جنس مرغوب آن در بازار گیاهان دارویی نیاز به تجربه و مهارت دارد.

❌ بسته های آماده سرماخوردگی که در عطاری ها بفروش می رسد عمدتا شامل دانه های موسیلاژی مثل بهدانه، و نیز عناب و سپستان و ناخنک است که در زکام و نزله سرد مفید نیست.
همچنین مصرف گیاهان موسیلاژی دیگر مانند خطمی و بنفشه برای کاهش و دفع ترشحات غلیظ ریه و سینوسها، بی فایده است.
@Hikmatbasedmedicine

۳. استنشاق بخار جوشانده برگ درخت اکالیپتوس یا عصاره آن، برگ آویشن، و گل بابونه نیز برای باز شدن مجاری تنفسی و رقیق شدن ترشحات غلیظ سینوس ها مناسب است.

۴. همچنین چکاندن یک تا دو قطره روغن سیاهدانه در بینی برای بازشدن مجاری سینوسها و کاهش احتقان آنها در این شرایط توصیه می شود.

🌸 با آرزوی تندرستی و کامیابی ایرانیان…

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
نقل این نوشتار بدون کم و زیاد و با ذکر نام نویسنده و لینک کانال مجاز است:
https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine