آخرین مطلب

خارپاشنه و روش درمانی بر مبنای طب سنتی

فرمول های خانگی برای درمان خار پاشنه + دستورالعمل پاشویه طبیعی

یک متخصص طب سنتی گفت: خار پاشنه یک زایده خوش خیم است که در استخوان پاشنه پا ایجاد می‌شود که به کمک برخی راهکار‌های طب سنتی می‌توان درد این زایده را کاهش داد.
دکتر مامک هاشمی متخصص طب سنتی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خار پاشنه اظهار کرد: خار پاشنه یک زایده خوش خیم است که در استخوان پاشنه پا به وجود می‌آید و درد و ناراحتی را برای فرد ایجاد می‌کند البته بیشتر التهاب بافت‌های نرم اطراف پاشنه پا در بروز درد خار پاشنه موثر است.
او بیان کرد: در طب رایج برای درمان خار پاشنه از مصرف مسکن‌ها و سایر اقدامات حمایتی جهت تسکین درد یا تزریق‌های موضعی کمک می‌گیریم.
این متخصص طب سنتی افزود: از نظر طب سنتی خار پاشنه نشان دهند وجود اخلاط ناسالم در بدن است، بنابراین در این موارد بدن به پاکسازی نیاز دارد. برای کاهش درد خار پاشنه استفاده از پاشویه‌ها کمک کننده است. پاشویه‌ها می‌توانند درد موضع را تسکین دهند همچنین پاشویه‌ها نقش موثری در دفع مواد زاید از طریق پوست دارند.
رهایی از خار پاشنه با پاشویه بابونه
هاشمی تاکید کرد: یکی از پاشویه‌های موثر برای تسکین درد خار پاشنه، پاشویه بابونه است که برای این منظور افراد باید یک مشت بابونه را در یک قابلمه آب جوش به همراه یک قاشق غذاخوری نمک و یک استکان سرکه بریزند و این ترکیب را به مدت پنج دقیقه بجوشانند پس از این مدت زیر گاز را خاموش و مخلوط را صاف کنند سپس ترکیب صاف شده را در یک لگن بریزند و هنگامی که مخلوط به دمای ولرم رسید، کف پا‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه داخل لگن بگذارند.در این مدت می‌توانند کف پا‌ها را به آرامی با سنگ پا ماساژ دهند.

او تصریح کرد: در مواردی که درد ناشی از خار پاشنه شدت زیادی دارد به طوری که ناحیه مورد نظر در لمس هم بسیار دردناک است، امکان دارد، فرد تحمل سنگ پا زدن را نداشته باشد در این شرایط ضرورتی به سنگ پا زدن نیست و همین که پایی که دچار خار پاشنه است به مدت ۱۵ دقیقه در مخلوط بابونه ولرم قرار داده شود، کافی است.

بیشتر بخوانید: پرکاری تیروئید را با طب سنتی درمان کنید

این متخصص طب سنتی گفت: برای تسکین درد ناشی از خار پاشنه می‌توان از  روغن مالی موضع با روغن‌هایی که طبع گرم دارند مانند روغن سیاه دانه، زیتون، کنجد، بابونه و بادام تلخ استفاده کرد. افراد می‌توانند این روغن‌ها را با هم ترکیب کنند، در این صورت اثر بخشی درمان بیشتر می‌شود. اشخاص می‌توانند ۳۰ دقیقه قبل از خواب، روغن‌ها را  روی پاشنه و قوس کف پا بمالند سپس یک جوراب نخی بپوشند تا روغن‌ها به خوبی جذب پوست شوند.

هاشمی اظهار کرد: پوشاندن کف پا‌ها با کیسه پلاستیکی روش مناسبی نیست، زیرا کیسه پلاستیکی یک ماده مصنوعی است و جلوی تعریق سطحی پوست را می‌گیرد. پوشاندن پا‌ها با کیسه پلاستیکی در طولانی مدت می‌تواند مشکلات و التهابات پوستی را برای اشخاص ایجاد کند.

او بیان کرد: ماساژ کف پا‌ها با وردنه چوبی هم به تسکین درد ناشی از خار پاشنه کمک زیادی می‌کند، برای این منظور افراد باید یک وردنه چوبی را روی زمین صاف بگذارند سپس خودشان روی صندلی یا مبل بنشینند و کف پا‌ها را روی این وردنه بلغزانند، البته می‌توان از قبل، کف پا‌ها را کمی چرب کرد تا لغزاندن کف پا‌ها روی وردنه خیلی آزار دهنده نباشد.

هاشمی یادآوری کرد: اگر با رعایت این درمان‌های خانگی درد فرد مبتلا به خار پاشنه پس از یک هفته همچنان وجود داشت باید او به متخصص طب سنتی مراجعه کند.در طب سنتی درمان‌های عملی مانند حجامت‌های موضعی و زالو درمانی در ناحیه مچ پا وجود دارند که در تسکین درد ناشی از خار پاشنه بسیار موثر هستند.