آخرین مطلب

نارنگی و خاصیت گسترده آن

💊💊💊💊#شناخت_گیاهان_دارویی

من نارنگی هستم ؛ درختی که حداکثر ارتفاعم به ۷/۵ متر می رسد ، شاخه هایم خاردار و برگهایم تخم مرغی – سرنیزه ای حاشیه دندانه اره ای ریز و دمبرگدار می باشند ، دارای گل هایی سفید منفرد یا در دسته های چند تایی هستم . میوه ام نارنجی رنگ که به نسبت پرتقال کوچکتر و ترش و شیرین ،کروی با پوست صاف و درخشان است .
بومی مراکش هستم و امروزه در تمامی نقاط دنیا به ویژه چین ، برزیل ، آمریکا ، اسپانیا ، ژاپن ، ایران و پاکستان به طور گسترده ای تولید می شوم . در ایران در اغلب استان های شمالی و جنوبی بویژه استان های گیلان و مازندران ، خوزستان و کرمان کاشته می شوم .
از دیدگاه طب ایرانی دارای طبیعتی سرد و ترم و میوه ام مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است و نه تنها موجب جلوگیری از چاقی می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع دو و حتی تصلب شرایین است ، منبع غنی ویتامین C و بتاکاروتن می باشد . برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است همچنین دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان می تواند مفید باشد . خوردن آن نیز برای درمان بیماریهای برونشیت، التهاب ریه ، آسم ، زکام ، فشارخون بالا و بیماری‌های مختلف پوستی موثر است .

پوست ، گل ها و روغن فرار گیاه مصرف می شود . گیاه نارنگی بر علیه بزرگ شدن طحال ، دل درد و ازدیاد خون قاعدگی به کار می رود . برگ آن به صورت چای برای سردرد و دل درد مصرف می شود . میوه آن تلخ ، مقوی ، بادشکن ، ملین ، مقوی معده است.میوه نارنگی ضد استفراغ ، معرق ، قابض ، ملین ، مقوی است . گل های آن محرک است. لایه خارجی پوست گیاه داروی ضد درد ( مسکن ) ، ضد آسم ، ضد کلسترول ، ضد آماس و تورم ، ضد اسکوربیت ، گندزدا ، ضد عفونی کننده ، ضد سرفه ، بادشکن ، خلط آور ، مقوی معده است .
از آن برای درمان سوءهاضمه ، تورم معده – روده ، سرفه همراه با خلط سینه ، سکسکه و استفراغ استفاده می کنند . درون بر میوه بادشکن و خلط آور است ، از آن برای درمان سوء هاضمه ، تورم معده و روده ، تورم کبد ، طحال ، التهاب بینا بینی بافت های کبد استفاده می کنند . دانه های آن داروی ضد درد و باد شکن است . از آن برای درمان فتق ، کمر درد ، التهاب پستان و دریا تورم بیضه ها استفاده می کنند .
نارنگی سبب نشاط قلب شده وخفقان را از بین می برد .
موجب تسکین تیزی خون و صفرا شده و تشنگی را نیز کم می کند .
گر گرفتگی کبد و معده را کم کرده و ادرارآور است .

گروه تحقیقات جامعه گیاه درمانی ایران

صفحه نخست


کانال جامعه گیاه درمانی ایران،آشنایی با دنیای گیاهان دارویی وطب سنتی
http://telegram.me/joinchat/BaEuzDvIBJKUjgNrsvGwlg

مصرف نارنگی برای افراد گوارش بلغمی مضر است و عامل چاق کنندگی است 

/////////////////////////////////////////

🍊 #نارنگی

مصرف نارنگی، بدن را در برابر بیماری‌های فصل سرما ایمن می‌کند !🍊

▫️نارنگی آب بدن را تامین می‌کند
▫️مرهمی برای زخم‌هاست
▫️شفاف‌کننده رنگ پوست می‌باشد
▫️مانع تجمع چربی‌ها در کبد می‌شود
▫️با افزایش کلسترول خون مقابله می‌کند
▫️کم کالری می‌باشد و به رفع گرسنگی کمک می‌کند
▫️بمب ویتامین C و سرشار از مواد معدنی است
▫️سیستم ایمنی را در برابر بیماری‌های فصل سرما تقویت می‌کند
▫️خطر پیشرفت سرطان کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت را کم می‌کند*.

@tebiranii *

///////////////////////////////

⛔️‍ 👈نارنگی وشیرراهمزمان مصرف نکنید.

🔹مصرف همزمان این دوماده ی غذایی ممکن است موجب بروز دردهای گوارشی می شود.

💠موسسه پرتوسبزهستی-استادطالقانی
@partosabzehasti
نشردهید