آخرین مطلب

گل گاوزبان و خاصیت آن بر مبنای طب سنتی

چند نکتۀ کاربردی دربارۀ گل گاوزبان

دکتر مجید انوشیروانی، متخصص طب سنتی ایران
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹

۱٫ گاوزبان مورد استفاده در ایران، با گاوزبان مشهور در منابع گیاه درمانی نوین متفاوت است. هر دو گیاه از تیره بوراگیناسه هستند ولی گاوزبان مشهور در منابع علمی گیاه Borago officinalis است در حالی که گاوزبان تصویر بالا که در منابع طب ایرانی به آن پرداخته شده، گیاه Echium amoenum می باشد.

۲٫ هر دو گونۀ گاوزبان کاربردهای نسبتا مشابهی دارند ولی برخی عوارض در گاوزبان اروپایی (ناشی از آلکالوئیدهای پیرازولیدن)، مصرف آن را به خصوص در بیماران کبدی و در زنان باردار محدود می کند.

۳٫ گاوزبان موجود در ایران طبیعت گرم و تر در درجۀ اوّل دارد و از جهت طبیعتش، ایمن شمرده می شود ولی ایمنی کیفی آن بمعنای ایمنی مطلق آن نیست…

۴٫ جوشاندۀ گل گاوزبان ایرانی، برای تقویت قلب و سیستم عصبی، و کاهش اضطراب و تشویش سودمند است. مقدار مصرف روزانه در یک فرد بالغ عبارت است از حدود ۵ گرم گل گاوزبان که باید در حجم حدود ۲۵۰ سی سی آبجوش بمدت ۱۵ دقیقه آرام و ملایم جوشانده شود. افزودن لیموعمانی یا آب لیمو به جوشانده ملایم گل گاوزبان ضروری نیست ولی آن را خوشرنگ و خوشگوار می کند و برای کسانی که دچار تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت می شوند سودمندتر است.
افزودن مقدار اندکی عسل یا نبات به این جوشانده اشکالی ندارد ولی این شیرینی باید ملایم باشد.

۵٫ مصرف جوشانده گل گاوزبان در پرفشاری خون بویژه در مواردی که فشارخون بالا در افراد تنومند و پرخون رخ داده باشد، ملاحظاتی دارد و گاه می تواند به شدت مخاطره انگیز باشد، بنابراین آن را بعنوان یک داروی گیاهی ایمن برای کاهش فشار خون بالا نمی شناسیم.

با آرزوی تندرستی و شادکامی شما

دکتر انوشیروانی، متخصص طب سنتی ایران
آموزه های کاربردی مکتب طب حِکمی ایران در سلامت تن و روان
https://telegram.me/Hikmatbasedmedicine