آخرین مطلب

تغذیه جات بر سفره های ایرانی و راهکارهای طب سنتی

⛔️⛔️⛔️⛔️💊💊💊💊🔘🔘🔘برخی از اشتباهات آشپزی و تغذیه ای ایرانیان از نظر طب شریف و مقدس ایرانی :

🔘🔘🔘یکی از عوامل ایجادکننده بیماریها در عصر حاضر، نوع تغذیه و نیز کیفیت آشپزی ایرانیان است که متاسفانه جنبه سلیقه ای به خود گرفته است و مشاهده میکنیم که بسیاری از افراد به سلیقه خودشان تغییراتی را در کیفیت تهیه و طبخ غذا ایجاد کرده اند،این موضوع مهم فی نفسه مشکلاتی را در طبع و مزاج افراد ایجاد کرده است.بطوریکه زمینه ایجاد بسیاری از بیماریهای گوارشی ،قلبی-عروقی ،کلیوی، و خیلی از مشکلات دیگر از جمله دیابت و چربی خون بالا را فراهم آورده است.
🔘🔘🔘در بسیاری از موارد مصلحات غذایی مراعات نمیشود بهتر بگویم بیشتر این افراد(زنان خانه دار ایرانی معاصر) با موضوع مصلحات غذایی آشنایی ندارند،بهمین ترتیب باسلیقه شخصی ،تغییراتی را در آشپزی ایرانی ایجاد میکنند به این خیال که غذای مقوی و مغذی طبخ کرده اند،اما باید بگویم که دستور طبخ بیشتر این غذاها غیرعلمی بوده و متناسب باسلایق شخصی افراد در این چندسال است و هیچ منافاتی با طب سنتی ایران ندارد.
🔘🔘🔘یکی از اشتباهات رایج در این زمینه غذایی تحت عنوان “زرشک پلو با مرغ “است این غذا طبع بسیار سردی دارد و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می‌کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم‌زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه‌ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنید.
🔘🔘🔘خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی :
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می‌آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می‌شود.
🔘🔘🔘حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد :
طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کنند. سبزی‌ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند، همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شوند، اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را(برخلاف تصور مردم) مختل می‌کند.توصیه و تاکید میکنم جهت مصرف سالاد مخلوطی از کاهو +کلم+خیار+هویج و…..تحت هیچ شرایطی از سسهای مایونز و یا کچاب استفاده نکنید.
🔘🔘🔘بعضی از افراد بخیال آنکه از سسهای مایونز و کچاب بازاری وصنعتی استفاده نکنند دست به خلاقیت خطرناک و کاملا اشتباه میزنند وبه تهیه سسهای خانگی مبادرت می ورزند.به اینصورت که مقداری ماست را با کمی آبغوره یا آبلیمو و نمک و نیز مقداری پودر خردل و فلفل مخلوط میکنند وبعنوان سس خانگی بهمراه سالاد مصرف میکنند.اما نمیدانند که این ترکیب بسی خطرناکتر از سسهای بازاری و صنعتی است چون با این عمل اشتباه به دلیل وجود ماست و آبلیمو یا آبغوره،فضای خون را اسیدی شده و در نتیجه مشکلات تنفسی،کلیوی،پوکی استخوان ،دردهای استخوانی،خارپاشنه پاها و …. را فراهم میکنند.
🔘🔘🔘جهت تهیه سس خانگی توصیه میکنم از ترکیب روغن زیتون+شیره انگور +زنجبیل+آبلیموی ترش تازه استفاده کنید.و یا در صورت لازم از شربت سکنجبین ساده بهره ببرید.
🔘🔘🔘”عدس” غذایی سودا‌زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می‌شود، متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون‌ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می‌کنند.در حالیکه عدسی که ترکیبش عدس+پیاز+سیب زمینی است نه تنها خونساز نیست بلکه ایجادکننده کمخونی است.توصیه و تاکید میکنم در خورشت عدسی کمی مغز گردو نیز اضافه کنید و یا پس از خوردن عدسی با ترکیبات فوق چند عدد خرما و یا گردو و یا کشمش استفاده کنید در اینصورت است که خاصیت خونسازی برای بدن دارد.البته اضافه کردن گلپر بعنوان مصلح، به عدسی فراموش نشود.

🔘مولف :استادحمزه سام دلیری محقق و مدرس طب سنتی واسلامی

کارگروه تخصصى سینوهه
@sinohehsamdaliri