آخرین مطلب

کله جوش داروی کلسیم و پوکی استخوان بر مبنای طب سنتی

‍ اگر نگران کاهش کلسیم و پوکی استخوان هستید، کله‌جوش میل کنید.

کله جوش:
مواد لازم:

گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
کشک ۲۰۰ گرم(به ازای هر نفر ۱ قاشق غذاخوری)
مغز گردو ۱۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
آرد ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
آب ۵ پیمانه
زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

ابتدا پیازها را نگینی و ریز خرد کنید. درون تابه ای به مقدار لازم روغن ریخته روی حرارت قرار دهید. سپس پیازها را داخل تابه بریزید. کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید. پیازها را با حرارت ملایم تفت دهید تا خامی آن ها گرفته شود. می توانید کمی نعناع خشک در این مرحله نیز اضافه کنید. پس از آن مغز گردوها را که به اندازه دلخواه شکسته و خرد کرده اید اضافه کنید.(می توانید مغز گردوها را آسیاب کنید) مغز گردوها را همراه با پیازها تفت داده، تا جایی که خامی گردوها گرفته شود و کمی نرم شود. سپس مخلوط گردو و پیاز داغ را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

سپس مرحله گوشت چرخ کرده را همراه با مقداری زردچوبه، نمک و فلفل خوب ورز دهید تا مخلوط شوند. سپس با دست گلوله های کوچک از گوشت بردارید مانند کوفته قلقلی حالت بدهید. کوفته ریزه ها را درون تابه ای همراه با روغن تفت داده و سرخ کنید. پس از اینکه خوب طلایی و سرخ شدند، آن ها را از تابه خارج کرده و در ظرفی کنار قرار دهید.
بعد از آن درون قابلمه مناسبی ۵ لیوان آب بریزید. روی حرارت قرار دهید. سپس آرد را که قبل آن را الک کرده اید اضافه کنید. در این مرحله باید خوب هم بزنید و مراقب باشید تا آرد گلوله نشود. و مخلوط آب و آرد یکدست باشد. اجازه دهید تا به جوش برسد. سپس کشک را به همراه باقی مانده نمک، فلفل و زردچوبه به محتویات درون قابلمه اضافه کنید. خوب هم بزنید تا کشک و آب یکدست شده و خوب به خورد یکدیگر روند.

پس از گذشت ۱۰ دقیقه از زمانی که کشک را اضافه کردید، حالا باید مخلوط گردو و پیاز داغ را همراه کوفته قلقلی ها به درون قابلمه اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا کله جوش با حرارت ملایم خوب جا بیافتد. در پایان نعناع خشک را بریزید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه قل بزند. کله جوش خوشمزهشما آماده است. آن را درون کاسه سرو کرده و برای تزئین می توانید از نعناع داغ و همچنین گردو خرد شده استفاده کنید. کل جوش را همراه با نان به صورت تیلیت نوش جان کنید. می توانید در کنار آن سبزی خوردن، پیاز یا انواع ترشی میل کنید.

T.me/Dr_Saeed_Mirzaee